تویوتا

TOYOTA

تاسیس: ۱۹۳۷

ژاپن

مـدل‌‌ها (تعداد تيپ‌‌ها)

اُریون

۲

پرادو

۹

راو ۴

۲

کمری

۱۴

کورولا

۹

کیچیرو تویودا، پس از فارغ التحصیلی از رشته مهندسی مکانیک دانشگاه امپریال توکیوف تصمیم گرفت تا در کارخانه ی ماشین الات نساجی پدرش ساکیچیف خودرو بسازد. با این هدف و برای آشنایی بیشتر با صنعت خودرو، او به اروپا و آمریکا رفت و از چندین کارخانه خودروسازی دیدن کرد. پس از آنکه در۱۹۲۹ امتیاز یکی از دستگاه های نساجی پدرش را به شرکتی انگلیسی فروخت، اجازه یافت با پول قرارداد جدید ، بخش خودروسازی شرکت را راه بیاندازد.

سال 1930، کیچیرو یک موتور دو سیلندر ساخت و سپس خودروی کوچکی برای آن طراحی نمود، اما موفق نبود. در نتیجه دوباره از صفر شروع کرد و این بار به سراغ ساخت ماشینی متعارف تر مشابه خودروهای امریکایی رفت که شاسی برگرفته از شورلت و بدنه ای مشابه کرایسلر داشت و به یک موتور شش سیلندر خطی، سوپاپ رو با ظرفیت 3389 سی سی مجهز بود. این خودرو با نام تویودا مدل ای ای در 1936 به خط تولید رسید. یک سال بعد، شرکت خودروسازی تویوتا با مسئولیت محدود، تاسیس شد. کلمه ی تویودا به تویوتا تغییر یافت، چرا که تلفظ آن در زبان انگلیسی راحت تر بود و البته شکل آن به صورت کانجی با هشت حرکت نوشته می شدف که در فرهنگ ژاپنی عددی خوش یمن به شمار می رود.

در آن زمان، تمام ماشین هایی که در ژاپن به فروش می رفت، از آمریکا وارد می شد؛ اما دولت ژاپن در صدد تغییر این شرایط بود، چرا که در تراز پرداختی اش با کمبود بودجه مواجه شده بود. در نتیجه، کارخانه های فورد و جنرال موتورز در ژاپن تعطیل و عوارض گمرکی سختگیرانه ای بر واردات خودرو تحمیل شد. تویوتا از موقعیت جدید نهایت استفاده را برد و تولید ماهانه ی ماشین، کامیون و اتوبوس خود را تا پایان دهه 1930 از 100 به 1500 تا 2000 دستگاه افزایش داد. علاوه بر این برای آنکه بتواند بخش بیشتری از فرآیند تولید را در دست بگیردف دو شرکت جدید صنایع فولادی تویودا برای تامین فولاد مورد نیاز خود و صنایع ماشینی تویودا را برای تولید ابزارالات و قطعات خودرو تاسیس کرد.

در دوران جنگ جهانی دوم، تویوتا به ساخت کامیون برای ارتش زاپن روی آورد و پس از جنگ نیز، در حالیکه با محدودیت های شدید مالی از سوی نیروهای اشغالگر متفقین مواجه شده بود، تولید وسایل نقلیه غیر نظامی را به کندی آغاز کرد. یکی از اولین خودروهای تویوتا یک 4*4 بود که در 1951 به عنوان پایه ای برای لندکروز مورد استفاده قرار گرفت- مدلی که تا پایان سال 2008 بیش از شش میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رفت.

اما در 1950، شرکت همچنان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کرد، چنانکه در نهایت مجبور به اعلام کاهش حقوق و اخراج تعدادی از کارکنان خود شد که به اعتصاب هشت هفته ای آنان و در نهایت استعفای کیچیر تویودا انجامید.  پس از او پسرعمویش ایجی مسئولیت تویوتا را برعهده گرفت و رابطه ی خانوادگی آن ها با شرکت را حفظ کرد.

ایجی به آمریکا رفت و در مدت سه ماه اقامتش از کارخانه های فورد دیدن کرد.  آنچه که در انجا دید، بعدها به او کمک کرد تا تویوتا را به یکی از تاثیرگذارترین خودروسازان ژاپنی تبدیل کند. مدتی بعد، همزمان با جنگ کره(1953-1950) نیروهای اشغالگر متفقین سفارش ساخت تعداد زیادی وسایل نقلیه ی نظامی را به تویوتا دادند  و این شرکت بالاخره از ورشکستگی نجات یافت. تویوتا همچنین، در ابتکار هوشمندانه برای افزایش فروش خود، آموزش رانندگی به مردم عادی را آغاز کرد. اقدامی که بسیار موفقیت آمیز بود، چرا که اغلب رانندگان تازه کار تمایل داشتند اولین خودروی خود را از برندی بخرند که با آن آموزش دیده بودند.
کراوان، یکی از مشهورترین مدل های تویوتا در 1954 رونمایی و سه سال بعد به عنوان اولین تلاش تویوتا برای ورود به بازارهای آمریکا به این کشور صادر شد.  هرچند مدتی طول کشید تا خریداران آمریکایی به خودروهای ژاپنی روی خوش نشان دهند، اما با استقبال سایربازارهای جهان از تویوتا، تولیدات این شرکت رو به افزایش گذاشت. به طوریکه در 1965 تویوتا ماهانه 50 هزار دستگاه ماشین  و کامیون تولید می کرد و تا پایان این دهه، پس از فولکس واگن، بیشترین حجم صادرات به آمریکا را داشت.

خودروی خانواده کورولا که در 1966 به بازار آمد، خیلی زود به پرفروش ترین خودروی ژاپن تبدیل شد. کورولا خودرویی جمع و جور با قیمتی مناسب، طراحی عالی و مهندسی فوق العاده بود، که جذابیتی فراگیر داشت و در بازارهای دنیا به ویژه اروپا بسیار محبوب واقع شد. تا سال 2009، بیست و پنج میلیون تویوتا کورولا در سراسر جهان به فروش رفت. تویوتا با مدیریت ایجی تویودا، سیاستی توسعه طلبانه در پیش گرفت و شرکت خودروسازی هینو را در 1966 و دایهاتسو را در 1967 به مالکیت خود درآورد. رشد و توسعه ی این شرکت با شتاب ادامه یافت، چنانکه تویوتا از جایگاه پنجمین خودروساز بزرگ دنیا در 1969، ظرف سه سال به جایگاه سوم صعود کرد. این شرکت همچنین تولید خودروهای اسپرت را در برنامه ی کاری خود قرار داد و اولین مدلش، اسپرت 800 را که خودرویی فانتزی و خلاقانه با سقف سخت تارگا و ظرفیت موتور 780 سی سی بود،  به بازار عرضه کرد. چندی بعد خودروی 2000 جی تی نیز به آن اضافه شد، که اولین گرند تورر واقعی ژاپنی به شمار می آمد. 2000 جی تی خطوط بدنه ی زیبایی داشت و به یک موتور شش سیلندر خطی از نوع دو میل سوپاپه ی رو، جعبه دنده ی سنکرونیزه ی پنج سرعته ، سیستم تعلیق تماما مستقل و ترمز دیسکی جلو و عقب مجهز بود و می توانست با حداکثر سرعت  km/h 225 براند. هرچند که این جی تی هیچگاه به صورت رسمی به خط تولید نرسید، اما به تویوتا کمک کرد تا در چشم خریداران خودروهای اسپرت، جایگاه مورد قبولی پیدا کند و این دقیقا همان چیزی بود که تویوتا پیش از رونمایی از کوپه ی جدیدش سلیکا در 1970، به آن نیاز داشت. سلیکا با قیمت مناسبش به خودرویی پر طرفدار در آمریکا و اروپا تبدیل شد و در بسیاری از مسابقات و رالی های دنیا به قهرمانی رسید.

سال 1982 شویچیر و تویودا، پسر کیچیرو، ریاست گروه تویوتا را بر عهده گرفت. یکی از خودروهای کاملا جدیدی  که در زمان او رونمایی شد، خودروی اسپرت ام آر2، با موتور وسط و قیمتی مناسب بود که با موتور 16 سوپاپه ی دو میل سوپاپ رو، ترمزهای دیسکی و مهندسی ماهرانه اش خیلی زود به موفقیت دست یافت. چهار سال بعد، تویوتا یک موتور سوپر شارژ شده از ام آر2 و یک مدل نیمه کروکی از آن با سقف تی شکل عرضه کرد، و در 1989 نسل دوم آن را به توربو شارژر مجهز نمود. در همان سال تویوتا با علم به بی رغبتی و تردید مشتریان خودروهای لوکس به خرید از برندی که به تولید خودروهای کامپکت مشهور بود، برند لکسوس را در آمریکا بنا نهاد. پس از آن، محصولات لکسوس جهانی شدند، ولی تا سال 2005 طول کشید تا به بازار ژاپن برسند.

مسابقات اتوموبیل رانی برای تویوتا از اهمیت خاصی برخوردارند و به یکی از اصلی ترین ابزارهای بازاریابی این شرکت تبدیل شده اند سلیکا در رالی قهرمانی جهان در سال های 1993، 1994 و 1999 به مقام اول رسید و در 2002 تویوتا برای اولین بار در مسابقات فرمول یک شرکت کرد. این شرکت همچنین به عنوان پیشتاز تولید خودروهای هیبریدی اسم و رسمی برای خود به دست آورده است. در این خودروها به صورت ترکیبی از موتورهای بنزینی معمول و موتورهای برقی استفاده می شود. پریوس که از 1997 به بازار آمده، اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه در دنیا به شمار می رود که تا پایان سال 2010 حدود دو میلیون دستگاه فروش داشت.

تویوتا همزمان با رشد و توسعه ی خود، کارخانه های متعددی را در سرار جهان تاسیس کرده، بطوریکه هم اکنون در 26 کشور دنیا خودرو می سازد و همواره به دنبال آن است تا بتواند از فرصت هایی که در هر کدام از این کشورها فراهم می شود، نهایت بهره را ببرد. به عنوان نمونه خودروی شهری آیگو که از سال 2005 در جمهوری چک ساخته می شود، پروژه ی مشترک این شرکت با پژو است.
در 2009، آکیو تویودا پسر شویچیرو به ریاست تویوتا متصوب شد و مدیریت این شرکت 60 ساله را در مقابله با نخستین و سخت ترین بحران پیش رویش بر عهده گرفت. در این سال بیش از هشت میلیون دستگاه تویوتا به دلیل نقص فنی در پدال گاز از بازار جمع شدند، فاجعه ای که 1.93 میلیارد دلار برای شرکت هزینه داشت، ضررهای مالی فراوانی را برآن تحمیل نمود و وجه هی تویوتا را به عنوان سازنده ی خودروهای با کیفیت، مخدوش کرد.

در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.