۲۰۰۹ - ۲۰۱۶ . Q5

آئودی   ::   Q۵

مشـخصات و آپشـن‌ها نمایش مشخصات کامل

ارتفاع

۱۶۵۵میلی متر

طول

۴۶۲۹میلی متر

عرض

۲۰۸۸میلی متر

کلاس بدنه

شاسی بلند

وزن

۱۸۳۰کیلوگرم

تعداد سیلندر

۴عدد

حجم موتور

۱۹۸۴سی.سی

حداکثر توان خروجی

۲۲۵اسب بخار

نوع موتور

بنزینی

حداکثر سرعت

۲۲۸کیلومتر در ساعت

شتاب صفر تا صد

۶/۹ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

۷/۵لیتر در صد کیلومتر

سبد شاسی‌بلندهای کمپانی ۸۳ ساله آئودی آلمان شامل ۳ محصول می‌شود‌. این شرکت برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۵ با عرضه مدلQ۷ در کلاس شاسی‌بلند‌های بزرگ وارد عرضه ساخت خودرو‌های شاسی‌بلند شد و در سال ۲۰۰۸ شاسی‌بلند دومش یعنیQ۵ را راهی کلاس کراس‌اوور‌های متوسط کرد.‌ Q۵ رقیب مستقیم ب‌ام‌و X۳‌، مرسدس‌بنز GLK و یا لکسوس NX است و همراه با Q۷ در بازار‌های جهان از جمله اروپا و آمریکا عرضه می‌شود. سومین شاسی‌بلند آئودی مدلQ۳ است که در زمره کراس‌اوور‌های کوچک قرار می‌گیرد و از جمله رقبای این مدل می‌توان به ب‌ام‌و X۱ اشاره کرد.
داستان آئودی در ایران بسیار پر پیچ و خم است و در سال های گذشته شرکت های مختلفی سعی کردند تا این برند معروف آلمانی را وارد بازار کنند اما موفق به این امر خطیر نشدند. در این میان شرکت های کولاک موتور و بهار خودرو مجوز واردات تنها یک مدل از محصولات این کمپانی آلمانی (فقط آئودی Q۵) را داشتند اما با این حال هیچ یک از این شرکت ها نتوانستند به عرضه مناسب آن بپردازند. حال رامک خودرو توانسته مجوز فعالیت خود را از نمایندگی آئودی در ایتالیا اخذ کند و از طریق این نمایندگی، محصولات آئودی را وارد کشور می‌کند.

طراحی خارجی
 
اولین چیزی که با نگاه به این خودرو نظرهمه را به خود جلب می کند، خطوط عمودی و منحصر بفرد سپر جلوی آن است. البته، از جلوه ای که آرم ۴ حلقه ای این کمپانی، به ظاهر این خودرو می بخشد نیز نباید چشم پوشی کرد. یکی دیگر از وجه تمایزهای آئودی Q۵ در چراغ‌های جلوی آن دیده می‌شود. چراغ‌های پیشرفته و لامپ‌های روشنایی LED و حاشیه‌ای نوار گونه از لامپ‌های نوری (چراغ های مخصوص روز) که در عین سادگی، جذاب و متناسب است. از نمای نیم رخ هم بدنه عضلانی و خط شانه این شاسی بلند آلمانی بهتر دیده می‌شود که با رینگ‌های ۱۸ اینچی بهتر هم می‌شود.

برگ برنده آئودی در نمای عقبی آن نهفته شده است. بدنه‌ای عضلانی و رسمی که از بالا تا پایین به ترتیب یک اسپویلر سقفی، چراغ‌های خطر تمام LED که یک طراحی مدرنیته دارد، شب نماهای کشیده که مه شکن‌های عقب و چراغ سفید رنگ دنده عقب را هم در مجموعه خود جا داده و در نهایت هم دو خروجی اگزوز نیم دایره کرومی رنگ مشاهده می شود. تاکید بر اصالت آلمانی، فاکتوری است که آئودی به آن اهمیت زیادی داده و در هر زاویه ای از این خودرو، قدرت و اصالت خود را یادآور می شود. برخلاف چراغ های شکست دار جلو ، چراغ های مه شکن کوچک و دایره ای مانند طراحی شده اند.

طراحی داخلی

همانطور که از همه محصولات آئودی انتظار می‌رود، آئودی Q۵ از کابین داخلی با کیفیت و بسیار شیکی بهره می‌برد. یک صفحه نمایش بزرگ لمسی بر روی داشبورد این مدل اعمال شده، که دسترسی راننده به تمام امکانات خودرو را امکان پذیر می کند. تعدد آپشن ها از روی داشبورد تا نزدیک کنسول ادامه داشته و دنده، با انبوهی از دکمه ها محاصره شده است. این دکمه ها، در عین شلوغی، با نظم و ترتیب خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

یکی از موارد نایاب در خودروهای این کلاس، صندلی های عقب تاشو در جهت های جلو و عقب است که در Q۵ وجود دارد؛ ظرفیت بار این خودرو در حالتی که صندلی‌های ردیف عقب نخوابیده باشند ۵۴۰ لیتر است و در صورت خواباندن این ردیف از صندلی به ۱۵۶۰ لیتر افزایش می‌یابد. همچنین درب برقی صندوق عقب یکی از امکانات کاربردی این خودرو است.

عقب کابین هم به لطف طول کلی ۴۶۲۹ میلی متری و فاصله بین دو محور ۲۸۰۷ میلی متری، فضای مطلوبی دارد به طوری که اگر یک مرد بالغ حدوداً ۱۸۰ سانتی متری بنشیند، حدود چهار انگشت سرش با سقف و حدود یک وجب هم زانوهایش با صندلی‌های جلو (در موقعیت استاندارد) فاصله خواهد داشت. ولی جای پای سرنشینان عقب به خصوص در قسمت میانی تنگ و حرکت در این فضا برای سوار یا پیاده شدن را کمی دشوار کرده که بیشتر به خاطر تونل میل گاردان و کنسول سیستم تهویه مطبوعی است که در وسط و در امتداد کنسول ابزار طراحی شده است.

ماشین‌های اروپایی و مخصوصاً آلمانی‌ها، همیشه حرف اول را در تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی می‌زنند و در این مقوله هم آئودی Q۵ کم نیاورده و اکثر سیستم‌های صنعت خودرو را درون خود گنجانده که بخشی از مهم‌ترین آن‌ها که عمومیت بیشتری دارند، شامل سیستم هشدار ترمز در سرعت‌های بیشتر از ۶۵ کیلومتر بر ساعت در صورت وجود خطر برخورد، سیستم کمکی تعویض مسیر در اتوبان، سیستم هشدار خروج و انحراف از جاده، کروز کنترل تطبیقی که می‌توان از سرعت‌های بالای ۳۰ کیلومتر بر ساعت تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت از آن استفاده کرد، صندلی‌های برقی راننده و شاگرد با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، صندلی‌های تاشو ردیف عقب، سیستم ورود بدون کلید به داخل کابین یا “کی لس”، سیستم فرمان هیدرولیکی با کمک الکتریکی، سیستم کنترل هوای سه منطقه‌ای درون کابین با تهویه مطبوع اتوماتیک، ۱۰ عدد بلندگوی استریو با خروجی ۱۸۰ واتی، ترمز اضطراری، چراغ‌های زنون و LED جلو، سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، نشانگر فشار باد تایر، نشانگر لحظه‌ای مصرف سوخت و… می‌شود. برای مسیرهای آفرودی هم سیستم کنترل شیب یا ثبات در مسیرهای شیب دار بکار گرفته شده که طی تست‌های بعمل آمده، با قرار دادن خودرو در مسیری شیب دار و برداشت کامل پا از روی گاز و ترمز، خودرو به آرامی و کنترل شده از سراشیبی پایین می‌آید که در مسیرهای آفرودی بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.

مشخصات فنی

مدلی که توانسته مجوز واردات را بگیرد دارای پیشرانه ۲ لیتری است که دقیقاً ۱۹۸۴ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۲۳۰ اسب‌بخار در ۴۷۰۰ دور در دقیقه و ۳۵۰ نیوتن متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه را تولید کند که البته مشخص است که با این توان یاری توربوشارژ در کنار این پیشرانه وجود دارد. این آلمانی سنگین وزن ۱۸۴۵ کیلوگرمی می‌تواند در تنها ۶٫۹ ثانیه به مرز صد کیلومتر در ساعت برسد و این سرعت را تا ۲۲۸ کیلومتر در ساعت ادامه دهد. مصرف سوخت Q۵ نیز در شهر ۸٫۷ لیتر، در خارج از شهر ۶٫۸ لیتر و به صورت ترکیبی ۷٫۵ لیتر است که برای چنین جثه‌ای خیلی خوب به نظر می‌رسد. آئودی Q۵ از شتاب و چالاکی خیلی خوبی بهره می برد و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز عملکردی بسیار مطلوبی دارد.

طراحی گیربکس ۸ سرعته تیپ‌ترونیکQ۵ به گونه‌ای است که دنده‌های پایین ضرایب نزدیک و اسپرتی دارند در حالی که دنده‌های بالا با فواصل طولانی در کاهش دور موتور و در نتیجه کاهش مصرف سوخت تاثیر بسزایی خواهند داشت. این خودرو به طور کلی امکان انتخاب حالت رانندگی در ۴ حالت Comfort ،‌Auto ،‌Dynamic و Individual را فراهم می‌کند.

حالت‌های قابل تنظیم در این محصول شاسی بلند دست راننده را برای عبور از مناطق مختلف باز گذاشته و می توان توسط دکمه سمت چپ دسته دنده آن‌را تغییر داد‌. وضعیت حالت راحت (A= Comfort Mode) برای رانندگی در مسیرهای طولانی یا تردد معمولی در خیابان‌های شهر است‌؛ حالت پویا (B= Dynamic Mode) وضعیت تهاجمی آن است و دریچه گاز فعال‌تر عمل می‌کند و در همین راستا فرمان خودرو سفت‌تر‌، سیستم تعلیق خشک و عملکرد متمرکز از Q۵ شاهد خواهید بود‌، حالت اتوماتیک (C= Auto Mode) ترکیبی از دو حالت رانندگی راحت و پویا‌ست که براساس موقعیت پیشرو تنظیم می‌شود‌، حالت شخصی (D= Individual Mode) راننده می‌تواند براساس نیاز به‌صورت دلخواه تنظیم فرمان‌، دریچه گاز‌، سیستم تعلیق و انتقال قدرت را تغییر دهد‌.
در حالت نرمال شتاب آئودی Q۵ آنچنان چالش‌برانگیز نیست اما برای این خودرو شاسی بلند لوکس شاید کافی باشد‌. اما با تنظیم سیستم در حالت Dynamic قضیه فرق کرده و عملکرد گیربکس و دریچه گاز تغییر می کند. کیفیت سواری Q۵ قدری خشک است ولی به هیچ عنوان آزاردهنده نیست. هندلینگ عالی است و به نظر می‌رسد آئودی Q۵ یکی از اسپرت‌ترین کراس اوورهای موجود در بازار است. همچنین فرمان نیز تیز و پاسخگو است.

درQ۵ قوای محرک انتقال نیرو به همه چرخ‌ها به وسیله تکنولوژی quattro آئودی انجام می شود. آئودی برای نخستین‌بار این سیستم را در دهه ۸۰ طراحی کرد و روی مدلی با همین نام مورد استفاده قرار داد. در سیستم quattro برای رانندگی نرمال ۴۰‌درصد گشتاور پیشرانه به چرخ‌های جلو و ۶۰ درصد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شوند و اگر خودرو وارد مسیری لغزنده شود‌، بسته به اینکه کدام محور روی سطح لغزنده قرار داشته باشد، سیستم quattro ‌‌به صورت خودکار میزان گشتاور انتقال به آن محور را افزایش می‌دهد‌. این میزان برای محور جلو تا ۷۰ درصد قدرت کل خودرو و برای محور عقب تا ۸۵ درصد قدرت قابل افزایش است. این سیستم همچنین در پیچ‌های تند در صورت نیاز به چرخ داخل پیچ که بیشترین فشار و دور را دارد، در صورت لغزش ترمز وارد می‌کند تا فرمان‌پذیری و گذر از پیچ به دقیق‌ترین شکل انجام شود.

تجهیزات ایمنی

آئودی Q۵ در مدل های ۲۰۱۵ و یا ۲۰۱۶ به صورت استاندارد به این تجهیزات ایمنی مجهز است: کنترل کشش، کنترل پایداری، کیسه هوای صندلی‌های جلو و کیسه هوای پرده‌ای. کیسه هوای صندلی‌های عقب به صورت یک آپشن نیز عرضه می شود. سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب و سیستم هشدار نقاط کور در قالب پکیج Technology در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. موسسه ایمنی بزرگراه‌ها در زمینه عدم آسیب دیدگی از میانه جلو، مقاومت جانبی و مقاومت سقف، به این خودرو بالاترین رتبه ممکن، یعنی رتبه “خوب” را اختصاص داده است. طراحی صندلی‌ها و پشت سری‌ها هنگام وارد آمدن ضربه از پشت نیز موفق به کسب رتبه “خوب” شده‌اند. همچنینQ۵ در آزمایش تصادف موسسه معتبرEuroNCAP موفق به اخذ هر ۵ ستاره ایمنی شده است. ایمنی این خودرو برای سرنشینان بالغ ۹۲درصد امتیاز را دریافت کرده است. Q۵ با جدیدترین و بهترین سیستم‌های کمکی راننده تجهیز شده است. از سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت سیستم پیشنهاد زمان ترمزگیری راننده را یاری می‌کند‌. سیستم کروز‌کنترل تطبیق‌پذیر از سرعت ۳۰ تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به صورت اتوماتیک فاصله با خودرو روبه‌رویی را تنظیم می‌کند و گاز ترمز را برای حفظ این فاصله به صورت اتوماتیک در دست می‌گیرد.

جمع بندی

آئودی Q۵ در سگمنت بی ام و X۳ و لکسوس NX قرار می‌گیرد این در حالی است که تا به امروز X۳ توانسته به خوبی تاخت و تاز کند و حال احتمالاً بعضی خریداران و مخصوصاً افرادی که مسن تر هستند در این رنج قیمتی بیشتر به سوی آئودی کشانده شوند. البته همه این احتمالات به عملکرد رامک خودرو در عرضه و خدمات پس از فروش برمی گردد.
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.