راهنمای صفر تا صد بیمه بدنه خودرو

  خرید بیمه بدنه خودرو برای افراد اجباری نیست؛ اما پوشش های زیادی که برای بیمه بدنه خودرو در نظر گرفته شده است، باعث می شود که بسیاری از افراد متقاضی خرید این بیمه باشند.  

شنبه، ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳:۵۲ |

مهم‌ترین مسئله برای مالکان خودرو در این زمینه، انتخاب بهترین بیمه بدنه خودرو است. اگر می‌خواهید بهترین گزینه را انتخاب کنید، باید به چند نکته توجه داشته باشید؛ نکاتی مانند قیمت بیمه بدنه، شرایط بیمه بدنه، و پوشش‌های اصلی و فرعی آن.

با رشد عجیب و غریب قیمت خودرو در سالیان اخیر، هزینه تعمیر و نگهداری ماشین‌ها به شدت افزایش یافته است. با توجه به این نکته پیشنهاد می‌شود همه صاحبان وسایل نقلیه نسبت به خرید بیمه بدنه ماشین اقدام کنند.

برای آشنایی با بیمه بدنه خودرو و شرایط دریافت آن در ادامه این با ما همراه باشید.

بیمه بدنه شامل چه چیزهایی می‌شود؟

پوشش‌های بیمه بدنه نیز در دو دسته اصلی و فرعی‌ جای می‌گیرد.

پوشش‌های اصلی، خسارت‌هایی هستند که به طور پیش‌فرض و بدون خرید پوشش اضافی به وسیله بیمه بدنه جبران می‌شود و شامل موارد زیر است:

سقوط، واژگونی، آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار

خسارت وارده در جریان نجات یا انتقال خودروی خسارت دیده

هرگونه حادثه و تصادف با ماشین دیگر یا جسم ثابت و متحرک

سرقت کلی خودرو (دزدیده شدن خودرو و آسیب‌های وارده به وسایل اصلی آن)

خسارت باطری و لاستیک‌های خودرو تا ۵۰% قیمت نو هم با این پوشش‌ها قابل پرداخت است

در کنار این پوشش‌های اصلی، شرکت‌های بیمه یک سری پوشش اضافی هم ارائه می‌دهند که زمان خرید بیمه بدنه می‌توانید به دلخواه خود انتخاب کنید. این نکته را نیز باید درنظر بگیرید که اضافه کردن پوشش‌های فرعی در افزایش قیمت تاثیرگذار است.

لیست پوشش‌های فرعی بیمه بدنه اتومبیل
دسته دیگری از خطرات احتمالی هستند که در بیمه نامه بدنه اجباری نیستند اما صاحبان خودرو می‌توانند در صورت تمایل آن‌ها را نیز فعال کنند و به پوشش بیمه بدنه خودرو خود اضافه کنند. برای فعال سازی پوشش های فرعی بیمه بدنه نیاز است به صورت جداگانه هزینه‌ای پرداخت شود.

پوشش سرقت لوازم جانبی خودرو
متقاضیان خرید بیمه ی بدنه ماشین می‌توانند در صورت تمایل وسایل جانبی خودرو مانند سیستم‌های صوتی، لاستیک و رینگ خودرو خود را تا میزان مشخصی بیمه کنند.

پوشش خسارت ناشی از بلایای طبیعی
با فعال سازی این گزینه در بیمه نامه بدنه ماشین خود می‌توانید خسارات ناشی از حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله را از شرکت بیمه دریافت کنید.

خسارت ناشی از پاشش اسید و دیگر مایعات مضر شیمیایی
پرداخت حق بیمه برای جبران خسارات ناشی از پاشش اسید و دیگر مایعات مضر شیمیایی یکی از گزینه‌های محبوب در میان متقاضیان خرید بیمه بدنه خودرو است. با فعال سازی این پوشش می‌توانید به عنوان مثال خسارت وارد شده به رنگ بدنه خودرو ناشی از پاشش روغن ترمز را جبران کنید.

شکستگی شیشه خودرو
صاحبان خودرو می‌توانند با پرداخت حق بیمه بیشتر، شیشه خودرو خود را نیز بیمه کنند. البته پرداخت خسارت تحت این پوشش تنها زمانی خواهد بود که شیشه به تنهایی و بدون ضربه توسط اجسام خارجی شکسته شود.

پوشش نوسانات قیمت
در هنگام پرداخت هزینه خسارت، موسسه بیمه مطابق با ارزش خودرو که در بیمه نامه ذکر شده است هزینه را پرداخت خواهد کرد. اما با توجه به شرایط اقتصادی قیمت ها افزایش قابل توجهی دارند. بنابراین در زمان وقوع حادثه هزینه روز خسارت به شما پرداخت نمی‌شود. می‌توانید با فعال کردن این پوشش فرعی، نوسانات قیمت خودرو را در نظر بگیرید. همچنین می توانید به جای فعال سازی این پوشش فرعی، خودتان در هنگام افزایش قیمت خودرو، الحاقیه ای برای بیمه نامه در نظر بگیرید.

خسارت ناشی از برخورد اشیاء تیز
در صورت خرید این پوشش فرعی، خسارت ناشی از برخورد هر گونه اشیاء تیز اعم از چاقو، میخ و … توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.

ترانزیت ماشین
بیمه ی بدنه تنها هزینه خساراتی را می پردازد که در داخل مرزهای کشور اتفاق افتد. اگر جز افرادی هستید که با ماشین خود به کشورهای همسایه مسافرت می کنید، تهیه این پوشش فرعی انتخاب مناسبی است.

حذف استهلاک
با گذشت زمان ارزش خودرو کاهش خواهد یافت. با تهیه این گزینه افت قیمت خودرو در هنگام پرداخت خسارت، پوشش داده می‌شود.

پرداخت هزینه ایاب ذهاب
اگر به دلیل وقوع حادثه‌ای خودرو شما نیاز به تعمیرات داشته باشد و نتوانید از خودرو خود استفاده کنید، با خرید این پوشش می توانید هزینه ایاب ذهاب خود را از شرکت بیمه دریافت کنید.

پوشش حذف فرانشیز
با خرید این پوشش فرعی، فرانشیز خسارات حذف خواهند شد. فرانشیز درصدی از هزینه خسارت است که خودتان بایستی آن را متقبل شوید.

خسارت‌هایی که تحت پوشش بیمه بدنه نیستند:
طبق قوانین بیمه بدنه، خسارت‌های زیر تحت پوشش این بیمه‌نامه اتومبیل قرار نمی‌گیرند:

۱- خسارت‌های ناشی از جنگ، شورش، اعتصاب و یا تهاجم.

۲- خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از انفجارهای هسته‌ای.

۳- خسارت‌هایی که عمداً توسط بیمه‌گزار، ذی نفع و یا راننده موضوع بیمه به آن وارد می‌شود.

۴- خسارت‌های وارده به موضوع بیمه حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی مگر آن‌که عمل گریز توسط متصرفین غیر قانونی باشد.

۵- در صورتی که راننده موضوع بیمه هنگام وقوع حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی وی باطل شده باشد. ضمنا اگر مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی، گواهینامه راننده برای رانندگی موضوع بیمه متناسب نباشد، خسارات خودرو تحت پوشش بیمه نخواهد بود.(اتمام اعتبار گواهینامه در حکم بطلان آن نیست.)

۶- خسارت‌های ناشی از حوادثی که طبق گزارش مقامات ذی صلاح به علت مصرف مشروبات الکلی و یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان توسط راننده اتومبیل بوجود آمده باشد.

۷- خسارت ناشی از بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر مگر آن‌که خودرو مخصوص و مجاز به انجام این کار باشد و اصول و مقررات ایمنی را رعایت کرده باشد.

۸- خسارت‌های وارده به وسایل و دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی  خودرو در صورتی که ناشی از نقص و خرابی در کارکرد آن‌ها باشد.

۹- خسارت‌هایی که به علت حمل بار بیش از حد مجاز خودروی بیمه شده به آن وارد شود.

نحوه‌ محاسبه بیمه بدنه خودرو
در نحوه محاسبه بیمه بدنه، حق ‌بیمه بدنه برخلاف بیمه شخص ثالث مقدار و نرخ پایه مشخصی ندارد و براساس انتخاب پوشش‌های مختلف توسط شخص بیمه‌گذار و تخفیف‌های متفاوتی که شرکت‌های بیمه بر آن اعمال می‌کنند، متغیر است. به همین دلیل مقایسه قیمت بیمه‌ بدنه در شرکت‌های مختلف بیمه، نکته بسیار مهمی قبل از خرید این بیمه است.

عوامل تاثیرگذار در محاسبه حق بیمه بدنه
در استعلام نرخ بیمه بدنه موارد زیر تاثیرگذار هستند:

  • نوع خودرو
  • سال ساخت خودرو
  • ارزش روز خودرو
  • پوشش درخواستی

نوع خودرو؛ مهم ترین عامل در نرخ بیمه بدنه
محاسبه قیمت بیمه بدنه به نوع خودرو وابسته است. هر چه قیمت و ارزش یک خودرو بالاتر باشد، به همان اندازه تعرفه بیمه بدنه افزایش پیدا خواهد کرد. مثلا، دو فرد را مقایسه کنید که هر کدام یک خودرو بنز و یا خودرو پراید دارند. طبیعتا نباید انتظار داشت که نرخ بیمه خودروی آن‌ها یکسان باشد. از این رو، نوع ماشین در محاسبه قیمت بیمه بدنه خودرو اهمیت دارد.

سال ساخت خودرو؛ یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین نرخ بیمه بدنه
از دیگر مواردی که اهمیت بالایی در محاسبه قیمت بیمه بدنه خودرو دارد، سال ساخت خودرو است. تاثیر سال ساخت کاملا مستقیم است. هر چه خودروی شما در سال جدیدتری تولید شده باشد، به همان اندازه نیز هزینه بیمه بدنه افزایش خواهد داشت. به همین دلیل در بیمه بدنه اتومبیل به این مورد نیز باید توجه داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه بدنه

  • اصل بیمه بدنه
  • گواهینامه راننده
  • کروکی در صورت نیاز
  • شناسنامه مالک ماشین
  • کد یکتا بیمه شخص ثالث
  • کارت ملی راننده و بیمه ‌‌شده
  • اصل فاکتور رسمی لوازم و داغی قطعات تعویضی
  • اصل فاکتور هزینه‌های حمل ونقل و نجات وسیله نقلیه

تخفیف بیمه بدنه ماشین چیست؟
تخفیف‌های بیمه بدنه انواع مختلفی دارند. برای مثال تخفیف عدم خسارت، تخفیف صفر کیلومتر، تخفیف خرید گروهی، تخفیف مناسبتی و … از انواع این تخفیف‌ها هستند. شما می‌توانید با توجه به شرایط خود، از آنها استفاده کنید اما باید یادتان باشد که سقف مجموع همه این تخفیف‌ها ۷۰ درصد است و بیشتر از این مقدار نمی‌توانید از تخفیف استفاده کنید.

انواع تخفیف بیمه بدنه خودرو
تخفیف بیمه بدنه انواع مختلفی دارد. مهم‌ترین تحفیف‌های بیمه بدنه عبارتند از:

  • تخفیف خرید نقدی
  • تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه
  • تخفیف بیمه بدنه ماشین صفر
  • تخفیف گروهی بیمه بدنه
  • تخفیف مناسبتی بیمه بدنه
  • تخفیف خرید نقدی

انتقال بیمه بدنه چگونه است؟
تخفیفات بیمه بدنه به طور کلی به بیمه گذار اختصاص دارد . از این رو که اگر خسارتی صورت نگرفته است بدلیل نگهداری صحیح بیمه گذار از خودرو است . بنابراین اگر بیمه گذار بخواهد خودرو جدید را جایگزین کند می‌تواند تخفیفات بیمه بدنه خودروی قبلی را به خودروی جدید اضافه کند. به طور کلی انتقال تخفیفات بیمه بدنه با سه شرط امکان پذیر است.

در صورتی که بیمه گذار یکی باشید، تخفیفات عدم خسارت بیمه بدنه از یک شرکت بیمه به شرکت دیگر قابل انتقال است.

تخفیفات عدم‌خسارت بدنه توسط بیمه‌گذار به بستگان درجه یک قابلیت انتقال دارد.

بیمه‌گذار می‌تواند تخفیفات بیمه بدنه خود را به خودروی جدید خود انتقال دهد.

بررسی شرایط فسخ بیمه بدنه
فسخ به معنای پایان قرارداد و تعهدات طرفین قرار داد است، فسخ بیمه بدنه می‌تواند خود به خودی یا توسط بیمه گر یا بیمه گذار انجام شود.

فسخ از سوی بیمه گر
شرکت بیمه در صورت بروز هر یک از شرایط ذیل می‌تواند بیمه‌نامه را فسخ کند:

در صورتی که بصورت عمدی و یا سهوی تمام یا بخشی از اطلاعات خلاف واقع باشد. به عبارتی رعایت اصل اعلای حسن نیت از سوی بیمه‌گذار رعایت نشود.

در صورتی که ریسک خطر خودرو به هر دلیلی تشدید شود (برای مثال تغییر کاربری خودرو) و بیمه‌گر نتواند در ازای دریافت حق بیمه بیشتر آن را پوشش دهد، بیمه‌نامه فسخ می‌گردد.

در صورتی که خرید بیمه‌نامه اقساطی باشد و بیمه‌گذار نتواند اقساط بیمه را بپردازد.

فسخ از طرف بیمه گذار
فعالیت شرکت بیمه به هر دلیلی متوقف شود.

درصورتی که ریسک بیمه کاهش یابد و بیمه‌گر نپذیرد که ما به التفاوت حق بیمه را به بیمه‌گذار باز گرداند.

در صورتی که بیمه‌گذار به هر دلیل دیگری تمایل به دریافت خدمات بیمه‌بدنه نداشته باشد می‌تواند درخواست فسخ دهد.( در این صورت بخشی از حق بیمه به بیمه‌گذار باز می‌گردد.)

فسخ خودکار
در صورتی که بیمه شده (خودرو ) به طور کامل و بدلیلی غیر از پوشش‌های بیمه‌بدنه از بین برود، بیمه‌بدنه بطور خودکار فسخ می‌گردد.

کلام آخر
شما می توانید با خرید بیمه بدنه ، چنانچه مقصر حادثه باشید، خسارت وارده به خودروی خود را جبران نمایید. همچنین می‌توانید در زمانیکه شما مقصر حادثه نبوده ولی بیمه نامه شخص ثالث فرد مقصر امکان جبران کل خسارت شما را ندارد، از بیمه نامه بدنه خودرو خود برای دریافت مابقی خسارت اقدام نمایید. بیمه بدنه یکی از انواع اختیاری ولی مهم بیمه خودرو است که داشتن آن آرامش خاطر را به ارمغان می آورد.


راهنمای صفر تا صد بیمه بدنه خودرو
دانشنامه

کد محتوا: ۲۲۶۲۶

ارسال: شنبه، ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳:۵۲

به روز شده: شنبه، ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶:۴۹

کلید واژه‌‌ها: رانندگی،‌بیمه بدنه، خودرو،

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۳۴۳

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.