مقایسه کیا سراتو و لیفان ۸۲۰، نبرد سدان های آسیایی مونتاژ داخل + مشخصات فنی

  هر دو خودرو سدان هایی آسیایی هستند که در خودروسازان با سابقه ی کشور مونتاژ می شوند و هر دو طرفداران زیادی دارند.  

جمعه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳:۴۹ |

در ادامه خواهیم دید هر کدام چه برتری ها و چه کاستی هایی دارند. این دو خودرو نه از نظر سگمنت، نه از نظر قوای فنی و نه از نظر برند با یکدیگر مشابهتی ندارند، اما در بحث قیمت به یکدیگر نزدیک هستند و می توانند انتخابی برای خانواده های ایرانی باشند.

کیا سراتو و لیفان ۸۲۰، بخش اول، طراحی ظاهری

لیفان ۸۲۰ نخستین بار در جریان نمایشگاه خودروی پکن در سال ۲۰۱۷ به معرض نمایش عموم گذاشته شد. این خودرو سدانی سایز متوسط محسوب می شود که خودروهای این سگمنت نظیر هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری هم در ایران و هم در جهان شهرت دارند.
 
تویوتا کمری با قیمت کمتر!
سبک و سیاق طراحی بدنه ی لیفان ۸۲۰ نسبتا مدرن است و شباهت هایی به تویوتا کمری ، هیوندای سوناتا و بی ام و سری پنج را می توان در آن یافت که نشان دهنده ی توجه لیفان به سلیقه ی بازارهای جهانی است. از آن جایی که هر روز قیمت خودروهای یاد شده در بازار ایران افزایش می یابد ، برای مشتری ایرانی جذاب خواهد بود که با مبلغی بسیار کمتر ، بتواند مشابه چینی این خودروها را خریداری کند. جالب است بدانید فاصله ی محوری این خودرو دقیقا برابر با فاصله ی محوری نسل گذشته ی تویوتا کمری است.
 
جدول ابعاد و اندازه ی لیفان ۸۲۰

ایرادات طراحی ظاهری
به گفته ی برخی منتقدان ، طراحی ظاهری لیفان ۸۲۰  در عین شباهت به خودروهای یاد شده از زوایای مختلف ، تناسب چندانی ندارد و اگر کمی سخت گیر تر باشیم ، احساس می کنیم هر قسمت از خودرو از یک جا برداشته شده است. هم چنین رینگ های شانزده اینچی برای این ابعاد و هیکل کوچک هستند و به خصوص قرار نگرفتن آن ها در مرکز نیم دایره ی گلگیر ، چندان طبیعی به نظر نمی رسد.
 
کره ای هم چنان محبوب
طراحی ظاهری سراتو در کل خوب ارزیابی می شود و نسبت به رقبای هم عصر خودش مناسب و مطلوب ارزیابی می شود. به خصوص در نمای جلو که ظاهری اسپرت و جوان پسند دارد. نمای عقبی این خودرو اندکی ساده است اما تناسب در آن به خوبی رعایت شده و خروجی اگزوز نیز خود نمایی می کند.
 
جدول ابعاد و اندازه ی کیا سراتو مونتاژ

ایرادات طراحی ظاهری
طراحی سراتواصولی و مهندسی شده انجام گرفته ، اما با گذشت این سالها کمی غبار کهنگی به روی آن نشسته و به خصوص وقتی با نسل بعدی اش مقایسه می شود این تفاوت ها مشهود تر می شوند. رینگ های نمونه های وارداتی از نوع ده پره ی هفده اینچی بودند که ظاهری زیبا و فریبنده را برای خودرو مهیا می کردند ، اما در نمونه های مونتاژی این رینگ با نمونه های کوچکتر جایگزین شده اند. مورد منفی دیگر در مورد سراتوی مونتاژی کیفیت نه چندان مناسب رنگ این خودروست که با برچسب قیمتی اش هم خوانی ندارد.
 
کیا سراتو و لیفان ۸۲۰، بخش دوم، قوای فنی
 
حجیم اما نه چندان قدرتمند
لیفان ۸۲۰ به صورت کلی با دو موتور ۱۸۰۰ سی سی و ۲۴۰۰ سی سی قابل خرید است که تنها نمونه ی ۲۴۰۰ سی سی را می توانیم در ایران تهیه کنیم. استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو پنج است و مصرف سوخت ۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر در حالت ترکیبی دارد. این موتور می تواند موجب علاقمندی خریداران ایرانی شود که معمولا تمایل به خرید خودروهایی با موتور های حجیم و سیستم تنفس طبیعی دارند.

در زمینه ی جعبه دنده نیز این خودرو با یک جعبه دنده ی شش سرعته ی اتوماتیک عرضه می شود که در ترکیب با موتور شتابی ۱۱ و نیم الی ۱۳ و نیم ثانیه ای را برای این خودرو فراهم می کند . حداکثر سرعت قابل دسترسی با لیفان ۸۲۰ نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. جعبه دنده عملکرد نرمی دارد و هم در شهر و هم در جاده ، شما را نا امید نخواهد کرد.
 
جدول مشخصات فنی لیفان ۸۲۰

اولین ایراد قوای فنی لیفان ۸۲۰ به توان کم پیشرانه بر می گردد. عدد ۱۵۸ اسب بخار برای یک موتور ۲۴۰۰ سی سی آن هم در دورانی که خودروهای کره ای و ژاپنی هم رده به ۱۸۰ اسب بخار قدرت دست یافته اند ، دلسرد کننده است. البته نباید فراموش کنید که چه رقمی را برای داشتن این خودرو پرداخت می کنید. ایراد دوم نیز به مجموعه ی اگزوز خودرو بر می گردد. خودروهای ۲.۴ لیتری معمولا از دو خروجی اگزوز بهره می برند که تنفس بهتری را برای موتور فراهم می کند و این مورد در لیفان ۸۲۰ رعایت نشده است.
 
تناسب موتور با بدنه
نسخه ی اتوماتیک سراتوی مونتاژ سایپا به یک موتور ۲۰۰۰ سی سی ۱۵۶ اسب بخاری مجهز است که قدرت خوبی را نسبت به حجمش ارایه می دهد. برای جعبه دنده نیز ، گیربکس شش سرعته در نظر گرفته شده که مربوط به مدل های بروز شده ی سراتو در سال ۲۰۱۱ است.
 
جدول مشخصات فنی کیا سراتو ۲۰۰۰ مونتاژی

همانطور که گفتیم موتور با بدنه تناسب خوبی دارد و حاصل کار این جعبه دنده و پیشرانه ، شتاب ۱۲ ثانیه ای این خودروست که برای یک اتومبیل خانوادگی کوچک شهری عدد مناسبی است. نکته ی منفی در خصوص عملکرد مشخصات فنی کیا سراتو سفت بودن فرمان نسبت به رقبای آن نظیر هیوندای الانترا یا میتسوبیشی لنسر و سفت بودن تعلیق و کوبش آن است ، البته کیا سراتو به دلیل سگمنتی که در آن حضور دارد ، تمایل به اسپرت بودن دارد و کوبش در این مورد طبیعی است. اما این مورد می تواند برای مصارف خانوادگی آزار دهنده باشد. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی ۷.۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر عنوان شده است.
 
کیا سراتو و لیفان ۸۲۰، بخش سوم، امکانات و تجهیزات

 لیفان ۸۲۰ ، مجهز و ایمن
خودروهای چینی معمولا به لیست بلند بالایی از تجهیزات مجهز هستند و در خصوص لیفان ۸۲۰ نیز این موضوع رعایت شده است. سیستم ورود بدون کلید ، چراغهای روشنایی در روز ، سیستم های BAS و ESP ، ترمز پارک پدالی ، گرمکن صندلی راننده و دوربین و سنسورهای عقب بخشی از این امکانات هستند که خوب به نظر می رسند. کابین این خودرو شباهت بسیار زیادی به کابین تویوتا کمری دارد و به خصوص با توجه به قیمت کمتر نسبت به سراتوی سایپا و فاصله ی محوری و حجم صندوق عقب بزرگتر ، گزینه ی مناسب تری برای مصارف خانوادگی است.

کیا سراتوی ساده سازی شده
این خودرو در خط تولید سایپا تا حد زیادی ساده سازی شده و به خصوص حذف سیستم کنترل پایداری و تعویض ترمز های دیسکی عقب با نمونه های کاسه ای از نقاط ضعف سراتوی مونتاژ داخل هستند. امکاناتی مانند سانروف ، سیستم مالتی مدیا و دوربین عقب، پدل شیفتر های روی فرمان ، صندلی های چرمی و جلو آمپر سوپر ویژن نیز تنها در نمونه ی گران تر موسوم به آپشنال وجود دارد. فضای سرنشینان در سراتو جا دار و مناسب است ، اما در عقب برای افراد قد بلند می تواند آزار دهنده باشد و به دلیل سگمنتی که در آن قرار دارد، صندوق کوچکتری نسبت به لیفان ۸۲۰ دارد. بنابراین سراتو مناسب مصارف خانواده های کوچک و لیفان ۸۲۰ مناسب برای خانواده های متوسط است.
 
کیا سراتو و لیفان ۸۲۰، بخش چهارم، قیمت و ارزش خرید

لیفان ۸۲۰ هم اکنون توسط کارخانه با قیمت قطعی نود و نه میلیون تومان به صورت نقد و اقساط به فروش می رسد و در بازار نیز با قیمتی در همین مقدار می توانید این خودرو را خریداری کنید. متاسفانه افت قیمت لیفان ۸۲۰ محسوس است و اگر قصد فروش خودروی خود پس از مدت کوتاهی را دارید ، این خودرو گزینه ی مناسبی برای شما نیست. اما اگر هدف شما از خرید این خودرو مصارف شخصی و خانوادگی است ، لیفان ۸۲۰ گزینه ی خوبی برای شما خواهد بود ، به خصوص اینکه حباب قیمتی نیز در مورد آن وجود ندارد و با شرایط اقساطی همواره قابل خریداری است.

 کیا سراتوی مونتاژ از همان روزهای اول دچار حباب قیمتی شد و همواره مصرف کنندگان واقعی برای تهیه ی این خودرو با دردسر مواجه هستند. این خودرو هم اکنون از سوی سایپا حدود ۱۰۴ میلیون تومان در نسخه ی اتوماتیک ساده و حدود ۱۱۳ میلیون تومان  در نسخه ی اتوماتیک آپشنال قیمت گذاری شده که در بازار آزاد به ترتیب با قیمت های ۱۰۹ و ۱۲۱ میلیون تومان و بالاتر به فروش می رسند. تقاضای زیاد نسبت به حجم تولید و دلال بازی از جمله  عوامل این قیمت های غیر منطقی هستند.
 
کیا سراتو و لیفان ۸۲۰، بخش پنجم، نتیجه گیری

 با توجه به اندازه ی خودرو و کمبود امکانات ایمنی در سراتو ، اگر تعصب بر روی برند های خاص و یا محصولات کشور خاصی ندارید ، در این شرایط لیفان ۸۲۰ می تواند با امکانات رفاهی بیشتر نسبت به قیمت ، فاصله ی محوری و صندوق بزرگتر و قیمت کمتر ،گزینه ی بهتری برای شما باشد. اما اگر قصد کسب سود از خرید و فروش خودرو را دارید یا تمایل به خرید خودروهای چینی ندارید و همان تفکری را نسبت به خودروهای چینی دارید که روزگاری بسیاری از ایرانیان نسبت به خودروهای کره ای داشتند ، در این آشفته بازار که قیمت ها سر به فلک میزند ، کیا سراتوی مونتاژ می تواند انتخاب خوب و منطقی شما باشد.


مقایسه کیا سراتو و لیفان ۸۲۰، نبرد سدان های آسیایی مونتاژ داخل + مشخصات فنی
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۵۴۶۰

ارسال: جمعه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳:۴۹

به روز شده: جمعه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰:۴۸

کلید واژه‌‌ها: کیا، کیا سراتو، لیفان ۸۲۰، مونتاژ داخلی

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: دنده ۶

بازدید: ۱۵۵۱

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.