هایما S۷ در سال ۲۰۱۰ میلادی رونمایی و عرضه شد، این خودروی شاسی بلند پس از سال ۲۰۱۰ تا به امروز ۳ بار دچار بازنگری شده است، نخستین بازنگری در سال ۲۰۱۳ میلادی، دومین هم در سال ۲۰۱۴ و آخرین بازنگری هم در سال ۲۰۱۶ صورت پذیرفته است، پیشرانه ی هایما S۷ از تکنولوژی مزدا موتور و میتسوبیشی بهره می برد، پلتفرم هایما S۷ هم در ابتدای کار براساس پلتفرم مزدا CX۷ تولید می شد اما بعدا به پلتفرم خودروی فورد اسکیپ ارتقا پیدا کرد، هایما S۷ در ایران به وسیله ی ایران خودرو مونتاژ و عرضه می گردد، این خودروی شاسی بلند در ایران خودروی خراسان با همکاری و مشارکت چینی ها مونتاژ می گردد، بدون شک ایران خودرو برای عقب نماندن از بازار پر رونق شاسی بلند ها این خودرو را در دستور ساخت خود قرار داده است، اما با این وجود، مدل تنفس طبیعی هایما S۷ که از ابتدا توسط ایران خودرو عرضه می شد در ایران، فروش متوسط پایینی را تجربه کرد، به همین علت هم مسئولین ایران خودرو و هایما اتومبیل برای بالا بردن آمار فروش این خودرو تصمیم به عرضه نسخه توربو هایما S۷ گرفتند، تا شاید با این ترفند بتوانند نگاه مثبت خریداران ایرانی را به خود جلب کنند، هایما S۷ توربو علاوه بر تغییرات مذکور در حالت کلی هم شامل تغییرات زیادی شد، در ادامه به بررسی محاسن و معایب هایما S۷ توربو می پردازیم، با ما همراه باشید…
تغییرات هایما S۷ توربو نسبت به مدل معمولی:
همان طور که گفتم، هایما S۷ توسط سازنده سه بار دچار بازنگری شده است و آخرین بازنگری آن هم در سال ۲۰۱۶ رخ داده است، با انجام این بازنگری کمپانی هایما اتومبیل نام جدید هایما S۷ new را برای این شاسی بلند بلند قامت برگزید، ایران خودرو هم این خودرو را برای بازار کشور انتخاب کرد تا هموطنان ما هم با نسخه به روز هایما S۷ همراه شوند، در بازار ایران هایما S۷ new را با نام هایما S۷ توربو می شناسند، در ادامه تفاوت های هایما S۷ توربو را نسبت به نسخه معمولی برای شما بیان می کنم:
-
اولین تغییر که از اسم آن هم پیداست در بخش فنی رخ داده است که در ادامه (در بخش معایب هایما S۷ توربو) به آن خواهیم پرداخت.
-
چراغ ها کاملا به روز شده است و رنگ و روی بهتری را به بیننده انتقال می دهد، چرا که در چراغ ها شاهد به کارگیری نوار LED هستیم.
-
جلو پنجره هم دومین تغییر در بخش جلو خودرو می باشد، در جلو پنجره هم شاهد بکارگیری یکسری نوار کرومی به شکل عمودی هستیم.
-
اما آخرین تغییر در بخش جلوی هایما S۷ توربو سپرها هستند، سپر کاملا قالب جدید به خود گرفته است، نکته دیگر در سپرها در اطراف مه شکن ها قابل مشاهده است، چرا که یک هوزینگ کرومی آن را در بر گرفته است.
-
از بغل هم شاهد تغییر کلی رینگ ها هستیم.
-
از بالا شاهد تغییر باربند هستیم.
-
از نمای عقب دیفیوزر و سپر به طور جدی متحول شده است، و شاهد امروزی تر شدن آن هستیم.
-
فرم مستطیلی خروجی اگزوزها هم آخرین تغییر در بخش عقب می باشد.
-
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دیگر تغییر است.
-
نویگیشن و بلوتوث هم علاوه بر دوربین ۳۶۰ درجه هم آخرین تغییرات هستند که در مدل توربو فقط قرار دارند.
حالا به بررسی معایب هایما S۷ توربو خواهیم پرداخت:
۱-پیشرانه متوسط
همان طور که در ابتدای مقاله هم گفته شد بیشترین تغییر در فیس لیفت جدید هایما S۷ توربو در بخش پیشرانه رخ داده است، در این بخش شاهد یک پیشرانه با حجم ۲ لیتر و تنفس طبیعی بودیم که قادر به تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت بود و گشتاور ۱۸۰ نیوتن متری را دارا بود، اما در هایما S۷ توربو این پیشرانه جای خود را به یک پیشرانه ی ۱٫۸ لیتری توربو داد، پیشرانه جدید قادر به تولید ۱۷۰اسب بخار قدرت می باشد، گشتاورش هم به ۲۳۰ نیوتن بر متر ارتقا یافته است، کمپانی خودروسازی هایما اتومبیل معتقد است که طبق تست های فراوان این موتور توربو بسیار خوب عمل کرده است و ۱۰ میلیون کیلومتر تست جاده داشته است، این کمپانی مدعی شده است که ۴۰ ماه را برای ساخت این موتور صرف تحقیق و توسعه گذاشته است، در ضمن منبع پیشرانه مذکور را هم میتسوبیشی معرفی کرده است، این را هم بگویم که سیستم انژکتورهای الکترونیکی هایما S۷ توربو ساخت کمپانی خوشنام بوش آلمان است.
وظیفه ی انتقال قدرت پیشرانه هایما S۷ توربو هم بر عهده یک گیربکس ۶ سرعته اتومات می باشد، این گیربکس توانایی تعویض به شکل دستی را هم داراست، طبق گفته سازنده گیربکس مذکور ساخت کره جنوبی می باشد.
در ادامه باید گفت که با وجود قدرتمند شدن پیشرانه هایما S۷ توربو برخی از دارندگان این خودرو به ما گفتند که از تنبل بودن این خودرو گلایه مندیم و کم شتاب بودن را از معایب اصلی هایما S۷ توربو دانسته اند امری که در نسخه معمولی به شکل جدی از معایب هایما S۷ بود، بی شک قدرتمند شدن پیشرانه اس۷ باعث بالا رفتن شتاب خودروی مذکور شده است اما طبق ادعای تعداد قابل توجهی از دارندگان، این امر را همچنان یکی از معایب هایما اس۷ به شمار می آورند، اما در خصوص خود بنده، باید بگویم که وقتی پشت هایما S۷ توربو نشستم شاهد شتاب صفر تا صد ۱۰٫۰۲ ثانیه بودم، سایت ایران خودرو هم اطلاعاتی در خصوص شتاب صفر تا صد این خودرو در دسترس قرار نداده است، در ضمن حداکثر سرعت هایما S۷ توربو هم ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است، و میانگین مصرف سوختش هم در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹٫۶ لیتر است.
در خصوص نسخه معمولی هم باید گفت که شتاب صفر تا صد ۱۵٫۸ ثانیه را داراست و ماکزیمم سرعت و میانگین مصرف سوختش هم به ترتیب ۱۶۵ کیلومتر در ساعت و ۸٫۸ لیتر می باشد، بی شک عملکرد پیشرانه در نسخه معمولی بسیار بد می باشد، و از بزرگترین معایب هایما S۷ به شمار می آید.
۲-بازار دست دوم ضعیف
بارها و بارها در خصوص ضعیف بودن بازار دست دوم محصولات چینی با شما صحبت کرده ام، این بار هم باید بگویم که بازار دست دوم ضعیف و افت قیمت زیاد از مهمترین معایب هایما S۷ توربو به شمار می آید لذا در هنگام فروش هایما S۷ بایستی صبر زیادی را به خرج دهید.
۳-مونتاژ بد
برخی از دارندگان هایما S۷ از ما به واسطه مونتاژ بد هایما S۷ گلایه های بسیار کرده اند، آن ها معتقدند که در این خودرو شاهد مشکلات مونتاژی بسیاری بوده اند، البته این امر در محصولات ساخت داخل امری عادی است، به نوعی به شانس شما هم بستگی دارد، چون بعضی از محصولات دارای کیفیت ساخت خوبی هم هستند، در ضمن باید گفت که هایما S۷ موفق به کسب تنها سه ستاره از پنج ستاره سازمان استاندارد ایران شده است.
۴-نمای پشت
متاسفانه وقتی از عقب به هایما S۷ توربو نگاه می کنیم شاهد عدم تناسب طول و عرض این خودروی شاسی بلند ایران خودرو هستیم، امری که بی تردید از معایب هایما S۷ توربو به شمار می آید.
خب پس از بیان معایب هایما S۷ توربو نوبت به بررسی محاسن این شاسی بلند چینی رسیده است:
۱-امکانات معقول
در محصول چینی ایران خودرو یعنی هایما S۷ شاهد به کارگیری امکانات معقولی بودیم، امری که در هایما S۷ توربو افزایش هم پیدا کرده است. (در ابتدای مقاله به شکل دقیق ذکر شد.) به طور مثال آپشنی مانند دوربین ۳۶۰ درجه در برخی از خودروهای گران تر از این خودرو هم وجود ندارد، پس به همین علت هم می توان این بخش را جز محاسن هایما S۷ توربو به حساب آورد، در ادامه نگاهی به امکانات رفاهی هایما S۷ توربو می اندازیم:
-
صفحه نمایش ۷ اینچی با امکان پخش MP۳ و دارای پورت AUX و USB و GPS +SD و بلوتوث هندزفری
-
فرمان برقی
-
نشانگر باز بودن کمربند جلو که هشداردهنده هم دارد
-
ایزوفیکس که امکان وصل صندلی کودک را هم دارد.
-
سپرجلو به روز تر نسبت به فیس لیفت قدیمی
-
جلو پنجره به روز تر نسبت به فیس لیفت قدیمی
-
قطعات تزئینی جلو داشبورد و طرح چوب دستگیره های درب ها
-
کنسول میانی صندلی جلو و همین طور برای صندلی عقب
-
فرمان MFC (دکمه های کنترل سیستم صوتی – کروز کنترل و بلوتوث بر روی فرمان)
-
شیشه جانبی از نوع دودی
-
تودوزی چرمی به شکل دو رنگ
-
ریموت کنترل قفل مرکزی
-
کامپیوتر سفری
-
چراغ مخصوص روز
-
سانروف به شکل برقی
-
اسپویلر
-
دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید و سنسور باران
-
فرمان قابل تنظیم در ۴ جه
-
دوربین ۳۶۰ درجه
-
سیستم ضد سرقت موتور
-
سنسور دنده عقب
-
قفل مخصوص کودک
-
قطع سوخت بهنگام تصادف
-
صندلی راننده ۸ حرکته برقی گرمکن دار و صندلی شاگرد ۴ حرکته دستی
-
چراغ روشن در هنگام باز بودن درب ها
-
سامانه کنترل باد تایر موسوم به TPMS
-
قفل اتوماتیک درب ها در سرعت
۲-امکانات ایمنی
متاسفانه اطلاعاتی در خصوص حضور هایما S۷ در تست ایمنی در دسترس ما نبود اما با این وجود هایما S۷ توربو دارای امکانات ایمنی بسیار معقولی می باشد که در زیر قابل مشاهده است:
کیسه هوا راننده، سرنشین جلو و جانبی که در مجموع به چهار عدد می رسد.
ترمز و پایداری سیستم ترمز ضدقفل موسوم به ABS
سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز موسوم به EBD
سیستم کنترل پایداری الکتریکی موسوم به ESP
سیستم کمکی حرکت در سربالایی موسوم به HSA
سیستم کنترل کشش موسوم به TCS
امیدوارم این مقاله شما را در انتخاب بهتر یاری کرده باشد…