مقایسه ب‌‌ام‌و X۱ ۲۵i با لکسوس NX۲۰۰t

  اپیزود اول: ۱ سپتامبر ۱۹۳۹. بالا گرفتن تنش‌ها و درگیری‌ها میان ابرقدرت‌های جهان و متحدان آنان. آغاز جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نبرد جهانی تاریخ. درگیری کشورهای ابرقدرت جهان در دو دسته متحدین (آلمان، ژاپن و ایتالیا) و متفقین (آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی، بریتانیا، چین و فرانسه). نبردی که شش سال به طول انجامید و با وجود یکه تازی آلمان نازی، با شکست متحدین، فروپاشی آلمان نازی، سقوط ژاپن و کشته شدن بیش از ۷۰ میلیون نظامی و غیر نظامی خاتمه یافت.  

دوشنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲:۹۸ |

اپیزود دوم: سال ۲۰۱۷ میلادی، آلمان و ژاپن با گذشت بیش از شش دهه از جنگ جهانی و داشتن منافع مشترک و جنگیدن در کنار هم در دسته متحدین و تحمل شکست و سقوط، صنعت و اقتصاد خود را از نو ساخته‌اند و برای ایستادن بر بلندای قله صنعت جهان شش دهه تلاش کرده‌اند. این بار ماجرا فرق دارد!  این بار آتشی در اردوگاه متحدین به پا شده است! این بار جنگ بر سر تکنولوژی است و صف‌آرایی نمایندگانی از صنعت آلمان و ژاپن در مقابل هم. پیروز میدان کدام است؟

طراحی ظاهری، فضای کابین
در بخش طراحی، رقابتی جذاب و قابل توجه میان این دو رقیب برقرار است. یک سوی میدان لکسوس NX قرار گرفته که طراحی بسیار اغواگر، جسور و خشنی دارد و توانسته به خوبی با سلیقه مشتریان به ویژه طیف جوان و اسپرت پسند جفت و جور شود. در سوی دیگر نسل جدید X۱ وارد این رقابت شده است که طراحی ساده‌ و کسل کننده‌تری نسبت به رقیب ژاپنی خود دارد، اما نکته مهم در این بخش اصالت و هویت بیش‌تری است که  در رقیب آلمانی به چشم می‌آید. طراحان ب‌ام‌و در طراحی نسل دوم X۱ بر سنت و بسیاری از خط‌‌های همیشگی این خودروساز باواریایی پایبند بوده‌اند. X۱ مانند دیگر ب‌ام‌وها، طراحی ساده و زیبایی دارد و مانند بیش‌تر خودورهای آلمانی با گذشت چند سال نیز چهره قابل قبول و زیبایی خواهد داشت. درست همین مساله زیبایی ماندگار همراه با سادگی برگ برنده‌ای برای ماندگار شدن خودورهای آلمانی در طول تاریخ به شمار می‌رود.

در قیاس با چنین طرحی، لکسوس NX یک بازنده است زیرا به همان میزان که NX در برخورد نخست می‌تواند جذاب، خشن و جسور باشد، به راحتی و با گذشت زمان نه چندان طولانی می‌تواند به چهره‌ای از مد افتاده و بدون هیچ هیجان خاصی تبدیل شود و این مساله، مشکل طرح‌های فضایی و بیش از حد تند و تیز مانند لکسوس NX است.

استفاده از خط‌ها و حجم‌های شکسته در طراحی دماغه لکسوس NX، ویژگی مهمی است که در نگاه اول هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. دماغه برجسته با ورودی هوایی که با استفاده از حجم‌های تیز و شکسته ساخته و پرداخته شده در کنار شکستگی‌های قسمت پایینی سپر برای ورود هوا به محفظه چرخ‌ها و در مهم‌ترین بخش، چراغ‌های روشنایی روز که به شکل تیک طراحی شده‌ است، بر خشونت چهره NX می‌افزایند. این خشونت و استفاده از خط‌ها و حجم‌های تیز و شکسته در نمای کناری و در جایی که خط بدنه برجسته و غلیظ در نزدیکی رکاب شکل گرفته و تا گل‌گیر عقب نیز کشیده شده، به چشم می‌آید اما با رسیدن به نمای عقب، از میزان این خشونت کم شده و NX چهره آرام‌تری به خود می‌گیرد. در حقیقت نمای عقب NX، چراغ‌ها با طراحی چند وجهی و شکسته که هماهنگی خوبی با طراحی کلی خودرو دارد، خشن‌ترین المان به کار رفته هستند. در نهایت زبان طراحی و طرح کلی NX را می‌توان در چند کلمه خلاصه کرد: استفاده از خط‌های شکسته، تیز و خشن و دیگر هیچ!

زمانی که با این دید از NX چشم برداشته و به سراغ X۱ بروید، با یک شوک مواجه خواهید شد. X۱ اگرچه المان‌های اخمو و خشنی مانند چراغ‌های جلو را در نمای جلویی خود جای داده، اما در نگاه کلی بسیار متین‌تر و آرام‌تر از NX طراحی شده است. چراغ‌های اخمو و شیب‌دار در کنار ورودی هوای کلیوی و چراغ‌های مه‌شکن گرد که سنت ب‌ام‌و در مدل‌های سری X است و سپری که به دور از هرگونه حجم‌های اضافی طراحی شده است، همه و همه چهره X۱ را با پرستیژ و تاثیرگذار کرده‌اند. البته از نگاه مشتری و به ویژه طیف جوان‌، شاید چهره NX جذاب‌تر به نظر رسیده و بر X۱ برتری داشته باشد که البته این مساله اشتباه هم نیست.

در نمای کناری نیز طراحان X۱، کم‌رمق‌تر از رقیب ژاپنی عمل کرده‌اند و به ایجاد خط شانه‌ای حساب شده و منحنی که از گلگیر جلو شروع شده و به چراغ‌های عقب می‌رسد، بسنده کرده‌اند، اما در نمای عقب به عقیده تیم آزمایش، X۱ یک برنده بی چون و چرا است. طراحی پخته و متناسب و چراغ‌های عقب شکیل که در شب و در زمان روشن بودن جذابیت بالایی دارد، طرحی پخته و هماهنگ را برای X۱ رقم زده‌اند. نکته دیگر در مورد ظاهر این دو رقیب رینگ‌های X۱ است که افزون بر جذابیت بیش‌تر یک اینچ بزرگ‌تر NX است (۱۹ اینچ در مقابل ۱۸ اینچ)، اما در عوض در X۱ از لاستیک با فاق کوتاه‌تر استفاده شده که در سواری خودرو تاثیر منفی خواهد داشت.

در یک جمع‌بندی در مورد طراحی ظاهری باید NX را خودرویی جسور، جذاب و خشن دانست که جذابیت بالاتری برای مشتریان جوان و اسپرت پسند دارد و در مقابل، X۱ با طرحی هماهنگ، زیبا و با پرستیژتر ماندگاری بیش‌تری خواهد داشت. در حقیقت با خرید NX تنها چند سال نخست با همان ذوق و هیجان اولیه با خودروی خود رانندگی خواهید کرد و به سرعت از هیجان و جذابیت آن برای مالک کاسته می‌شود. مساله‌ای که در X۱ کم‌تر شاهد آن خواهید بود.

در فضای داخلی کابین نیز همان اختلاف و فاصله‌ای که در نمای بیرونی دو خودرو مشاهده می‌شود، به چشم می‌آید. در X۱ شکل کلی داشبورد و چرخش چند درجه‌ای آن به سمت راننده ارگونومی خوبی را ایجاد کرده است. ضمن این که جنس مواد به کار رفته در ساخت داشبورد از پلاستیک نرم(فوم) است که به نظر می‌رسد ماندگاری خوبی داشته باشد. نکته دیگر در مورد فضای داخلی X۱، کم‌ترین استفاده از کلید و دکمه‌ها است. طرحان ب‌ام‌و سعی کرده‌اند تا بیش‌تر تنظیمات سامانه‌های ایمنی، رفاهی و کمکی به وسیله اهرم iDrive و چند کلید قرار گرفته در کنار آن صورت پذیرد، این امر سبب راحتی در استفاده شده است.

در مقابل فضای داخلی NX با دو رنگ قرمز و مشکی تزیین شده که جذابیت بصری بالایی را در کنار نوارهایی به رنگ بژ ایجاد کرده‌ است. در داشبورد NX از پوشش چرمی استفاده شده است که با توجه به کیفیتی که از لکسوس سراغ داریم یک مزیت به شمار رود. کنسول میانی NX به صورت عمودی طراحی شده که  هیچ تمایل و چرخشی به سمت راننده ندارد و تعبیه تعداد بسیار زیادی از کلیدها و پنل‌ها روی آن سبب شلوغی بیش از حد کابین شده، در نتیجه راننده برای فعال‌سازی و تغییر در وضعیت یکی از بخش‌های الکترونیکی خودرو باید زمانی را صرف پیدا کردن و به دلیل سپردن محل کلیدها و پنل‌ها کند.

ویژگی‌های فنی
با بررسی ویژگی‌های فنی هر دو رقیب روی کاغذ و نزدیکی و شباهت بسیار زیاد آن‌ها به هم، بیش از پیش بر رقابت داغ و نزدیک این دو مدل تاکید می‌شود. X۱ به یک پیشرانه ۴سیلندر ۲ لیتری تویین‌توربو مجهز است که با ۱۹۹۸ سی‌سی حجم، توانایی تولید ۲۳۱ اسب بخار قدرت را دارد. بیشینه گشتاور تولیدی این پیشرانه نام آشنا که با کدB۴۸A۲۰O۰ شناخته می‌شود به رقم ۳۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد.  جعبه دنده به کار رفته در X۱ از نوع ۸ سرعته خودکار با قابلیت تعویض دستی و پدال‌های شیفتر پشت فرمان است که روی کاغذ در مدت زمان ۶.۵ ثانیه جثه ۱۶۱۵ کیلوگرمی X۱ ۲۵i  را به مرز صد کیلومتر در ساعت می‌رساند.

عضو ژاپنی این مقایسه نیز به پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ با حجم دقیق ۱۹۹۹ سی‌سی مجهز است. توان تولیدی این پیشرانه به رقم ۲۳۵ اسب‌بخار و بیشینه گشتاور آن نیز مشابه پیشرانه ب‌ام‌‌و به ۳۵۰ نیوتن‌متر خواهد رسید. این پیشرانه که به همراه یک جعبه‌دنده ۶ سرعته خودکار با قابلیت تعویض دستی و پدال‌های شیفتر پشت فرمان، تشکیل دهنده نیروی محرکه و انتقال قدرت NX۲۰۰t است، شتاب اولیه۷ ثانیه‌ای را برای NX ۱۸۳۷ کیلوگرمی رقم خواهد زد. بنابراین دو رقیب با قدرت و گشتاوری که بسیار نزدیک هم هستند در شروع رقابت و روی کاغذ اختلاف شتاب ۰.۵ ثانیه‌ای با هم خواهند داشت، اما برنده اصلی و پیروز  میدان در تنها در مقایسه میدانی و آزمون رانندگی مشخص خواهد شد.

نواختن شیپور جنگ
رقابت را با نماینده آلمانی حاضر شروع می‌کنیم. جایی که باید X۱ را از شمالی‌ترین بخش تهران تا غربی‌ترین نقطه برای آزمون میدانی منتقل کنیم و این مسافت و زمانی که در اختیار تیم آزمایش قرار گرفته فرصت بسیار خوبی برای محک زدن کوچک‌ترین عضو خانواده X ب‌ام‌و است.

به محض قرار گرفتن پشت فرمان X۱ و پیش از شروع حرکت سعی در تنظیم صندلی در موقعیتی مناسب داریم که متوجه می‌شویم صندلی راننده افزون بر این که در ۸ جهت به صورت برقی قابل تنظیم است، ماهیچه های کناری صندلی که بدن را در نظر می‌گیرند نیز به صورت برقی بسته و بازتر شده و محلی که بدن انسان در قالب صندلی قرار می‌گیرد را تنگ‌تر یا گشادتر می‌کنند که این آپشن معمولا در کلاس‌های بالاتر و خودروهای لوکس‌تر مشاهده می‌شود. پیشرانه ب‌ام‌و در دورهای پایین بی سر و صدا و بدون لرزش خاصی کار می‌کند و درون کابین به سختی می‌توان بدون نگاه کردن به نشان‌گرهای پشت فرمان متوجه روشن بودن آن شد. در شروع حرکت تسلط و دید راننده به محیط اطراف بسیار خوب و قابل قبول است و فرمان بسیار با کیفیت و خوش دست ام پاور نوید نهایت لذت رانندگی با این کراس‌اوور را می‌دهد.

مهندسان ب‌ام‌و برای کوچک‌ترین کراس‌‌اوور خود سه حالت رانندگی کامفورت(نرم و راحت)، اکونومیک (اقتصادی)، و اسپرت را در نظر گرفته‌اند که با قرار گرفتن در هرکدام از این وضعیت‌ها تغییرات محسوسی در پاسخ دریچه گاز به پدال، عملکرد تعلیق و فرمان و همچنین تعویض دنده‌ها دیده می‌شود.  در شروع حرکت و در حالت کامفورت، سیستم تعلیق در نرم‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد و عبور از دست‌انداز‌ها در بهترین حالت ممکن انجام می‌شود. به جرات می‌توان گفت عملکرد سیستم تعلیق X۱ در حالت کامفورت فراتر از حد انتظار است و بازی‌های منطقی بدنه و سیستم تعلیق نشان دنده جذب عالی ضربه‌ها به وسیله تعلیق است. در کنار این سیستم تعلیق، سامانه چهارچرخ محرک ب‌ام‌و در شتاب‌گیری و فرمان‌پذیری عملکرد بی‌نقصی را به نمایش می‌گذارد. فرمان بسیار دقیق در زمان قرارگیری در حالت اسپرت و با افزایش سرعت سفت شده و واکنش مهندسی شده‌ و دقیق‌تری  از خود نشان می‌دهد. این فرمان‌پذیری عالی X۱، زمانی که در کنار سیستم تعلیق اسپرت قرار می‌گیرد، برای تکمیل مثلث طلایی لذت رانندگی اسپرت تنها یک ضلع کم دارد و آن پیشرانه و جعبه دنده چابک و هماهنگ است و این درست همان ضلعی است که مهندسان ب‌ام‌و به خوبی به آن پرداخته‌اند. پیشرانه تویین توربو ب‌ام‌و در زمان شتاب‌گیری به راحتی بدن راننده را در صندلی فرو می‌برد و همانند عملکرد فرمان و سیستم تعلیق جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمی‌گذارد. همچنین در زمان رانندگی با X۱، سامانه هدآپ دیسپلی با نمایش اطلاعاتی مانند سرعت و محدودیت‌های حرکت، کمک شایانی به تمرکز بیش‌تر راننده به مسیر می‌کند و نکته جالب در مورد این سامانه این که، زمان ورود به محیطی تاریک مانند پارکینگ سرپوشیده با روشن شدن اتوماتیک چراغ‌ها، رنگ سفید نمایشگر هدآپ دیسپلی به رنگ نارنجی -هم رنگ با رنگ نشان‌گرهای پشت فرمان- تغییر می‌کند که می‌تواند نمونه‌ای از به رخ کشیدن دقت بالای آلمانی‌ها به جزییات به شمار رود. همچنین نشان‌گرهای پشت فرمان در زمان تعویض دستی دنده‌ها بهترین پیشنهاد را برای کم‌ترین مصرف سوخت به راننده گوش‌زد می‌کند. با رسیدن به مناطق غربی تهران فرصتی برای عبور از مسیری خاکی با دست‌انداز‌های نسبتا چالش برانگیز فراهم می‌شود. برای عبور از این دست‌اندازها خودرو را در حالت کامفورت قرار می‌دهیم. در این حالت وفق‌پذیری بالای سیستم تعلیق در نرم‌ترین حالت با دست اندازهای مسیر سبب ایجاد حرکت‌های بسیار ملایم و بدون آزار کابین شده و قابل تحسین است.

پس از صرف چند ساعت با نماینده باواریایی، حال نوبت به نشستن پشت فرمان NX۲۰۰t  می‌رسد. رانندگی با نماینده لکسوس را همانند X۱ در مسیرهای بزرگراهی غرب تهران آغاز می‌کنیم. نکته مثبتی که در آغاز حرکت ملموس است راحتی بی چون چرای صندلی‌های NX است که به نظر می‌رسد حتی در مسیرهای طولانی کم‌ترین خستگی ناشی از رانندگی را به راننده منتقل کند. لکسوس برای NX چهار حالت مختلف رانندگی شامل حالت اکونومیک، نرمال، اسپرت اس، و اسپرت اس پلاس در نظر گرفته است، البته پس از مدتی رانندگی در حالت‌های مختلف متوجه شدیم که اختلاف حالت‌های مختلف رانندگی در X۱ ملموس‌تر از NX است. نکته دیگری که هنگام رانندگی در تمام حالت‌ها و به ویژه زمانی که NX در حالت اسپرت پلاس قرار دارد قابل لمس است، سیستم تعلیق خشک  آن است. این خشکی سیستم تعلیق در تمام حالت‌های رانندگی قابل لمس است و مهندسان لکسوس سعی در هرچه بیش‌تر اسپرت نشان دادن این کراس‌اوور کوچک داشته‌اند.

شتاب‌گیری و تغییر سرعت با NX۲۰۰t کار بسیار راحت و دل‌نشینی است. در زمان شتاب‌گیری با NX نیز به راحتی بدن راننده و سرنشین به صندلی کوبیده می‌شود و تجربه بی‌نظیری از رانندگی اسپرت با یک کراس لوکس رقم می‌خورد، اما هرگز فکر کل‌کل‌های خیابانی و کورس با X۱ به ذهن‌تان راه ندهید! زیرا NX در مقابلX۱  در شتاب‌گیری و هندلینگ با وجود عملکرد کم نقص، یک سر و گردن پایین‌تر قرار می‌گیرد. فرمان اسپرت لکسوس خوش دست است، طراحی اسپرتی دارد و می‌تواند حس اطمینان و پایداری X۱ را به راننده منتقل کند.

با ورود NX به منطقه خارج جاده‌ای، نوبت به بررسی بیشتر سیستم تعلیق در زمان عبور از دست اندازها و سنگ‌ریزه‌های مسیر می‌رسد. لکسوس در عایق بندی کابین NX چیزی کم نگذاشته است و در زمان رانندگی در چنین شرایطی هیچ سر و صدای اضافه‌ای به کابین نفوذ نمی‌کند و تنها نکته‌ای که ممکن است با سیلقه بسیاری جور نباشد، کوبش‌های سیستم تعلیق نسبت X۱ است که این مساله به ذات سیستم تعلیق خشک‌تر NX باز می‌گردد. تیم آزمایش در زمان رانندگی و کار با ادوات داخلی کابین با چهار پیچ در دو سوی کنسول مرکزی مواجه شد که تعبیه این پیچ‌ها جای کمی سوال و تعجب داشت، البته شکل ظاهری این پیچ‌ها با فضا و حال و هوای کلی کابین نسبتا هماهنگ است. همچنین پس از چند ساعت رانندگی با NX در حالت‌های مختلف می‌توان پی به پایداری و فرمان‌پذیری بسیار خوب آن برد و به جرات می‌توان گفت که در رانندگی اسپرت، پایداری و فرمان‌پذیری چیزی کم از رقیب آلمانی خود ندارد.

در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز هر دو رقیب سطح بالایی از تجهیزات را در اختیار راننده قرار می‌دهند، اما در این بخش همان‌گونه که انتظار می‌رفت کفه ترازو به نفع لکسوس سنگینی می‌کند و با ارائه تجهیزاتی مانند سردکن و تهویه صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی اتوماتیک و ... از رقیب آلمانی خود یک بازنده ‌بسازد.

در پایان...
 اگر دنبال چهره‌ای خشن و اسپرت، خودرویی متفاوت در ظاهر، فضای داخلی بسیار مهیج، سطح تجهیزات رفاهی بالا، کیفیت ساخت کم نقص، پیشرانه و جعبه دنده‌ای چابک هستید که در کنار سیستم تعلیق و فرمان اسپرت تجربه دل‌چسبی از رانندگی اسپرت را در اختیارتان قرار دهد و همچنین گذرتان به این زودی‌ها به تعمیرگاه نیافتد، لکسوس NX۲۰۰t مبارک‌تان باشد، اما اگر برند معتبرتر، طراحی با پرستیژتر، کیفیت ساخت قابل قبول، چشیدن طعم رانندگی اسپرت در حد یک کوپه تمام عیار جزو معیارهای‌تان برای خرید یک کراس‌اوور کوچک اسپرت است و البته هزینه‌های بالاتر نگهداری و استهلاک بیش‌تر برای‌تان اهمیت کم‌تری دارد، X۱ برازنده شما است. اجازه دهید در پایان این آزمایش رانندگی سوار بر ب‌ام‌و X۱ از اعضای تیم آزمایش جدا شویم!


مقایسه ب‌‌ام‌و X۱ ۲۵i با لکسوس NX۲۰۰t
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۳۴۰۹

ارسال: دوشنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲:۹۸

به روز شده: دوشنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶:۴۱

کلید واژه‌‌ها: بی ام و، بی ام و X۱ ۲۵i ،لکسوس، لکسوس NX۲۰۰ t

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۱۷۳۱

زبان: پارسی

(۵ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.