پونتیاک

PONTIAC

تاسیس: ۱۹۲۶

آمریکا

مـدل‌‌ها (تعداد تيپ‌‌ها)

پونتیاک، (به انگلیسی: Pontiac) شرکت خودروسازی آمریکایی است ، که در سال ۱۹۲۶ فعالیت اصلی خود در صنعت خودروسازی را به‌عنوان شرکت زیرمجموعه‌ای از شرکت اوکلند موتور، که خود از شرکت‌های تابعه کمپانی جنرال موتورز به‌شمار می‌آمد، آغاز نمود.

در سال‌های نخست فعالیت پونتیاک در صنعت خودروسازی آنچنان موفق عمل کرد، که از شرکت مالک خود؛ اوکلند نیز مشهورتر گشت، تا جایی‌که در سال ۱۹۳۳ جایگزین اوکلند شد. شرکت پونتیاک خودروهای تولیدی خود را در کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک، با مدیریت جنرال موتورز عرضه می‌کرد.

در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۰۹ در پی مشکلات مالی بوجود آمده که حاصل بازسازی و تجدید ساختار شرکت پونتیاک بود، جنرال موتورز اعلام نمود که تا پایان سال ۲۰۱۰ تولید خودروهای پونتیاک متوقف خواهد شد و این کمپانی نیروی خود را بر تولید خودروهای شورولت، بیوک، کادیلاک و جی‌ام‌سی متمرکز خواهد کرد. آخرین خودروی پونتیاک در اوایل سال ۲۰۱۰ تولید و در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۰ نیز آخرین نمایندگی فروش این شرکت، تعطیل شد.

تاریخچه


1899 تا 1907

در سال 1899 کارخانه تولید واگن و فنر پونتیاک توسط آلبرت نورث و هری همیلتون تاسیس گردید. شش سال بعد، در 1905 این کمپانی با خریداری شرکت رپید تراک، که بخش تولید کامیون شرکت خودروسازی رپید موتور محسوب می‌شد، تولید کامیون‌های سبک را آغاز کرد. در سال 1907 همیلتون و نورث تصمیم به تولید خودروهای سواری گرفتند.

1907 تا 1926

خودروی بازسازی شده از پونتیاک فایربرد در سال 2010
اولین اتومبیل پونتیاک در سال 1907 تولید شد و مورد توجه و استقبال علاقه‌مندان صنعت خودروسازی قرار گرفت.

شرکت خودروسازی اوکلند موتور که در تاریخ 28 اوت 1907 توسط ادوارد مورفی تاسیس شده بود، در ماه نوامبر سال 1908 با بخش خودروسازی شرکت پونتیاک ادغام گردید و در پی آن، شرکت تازه تاسیس، اقدام به تولید خودرو، تحت برند اوکلند نمود.

در ژانویه سال 1909، مدیرعامل وقت جنرال موتورز؛ ویلیام سی. دورانت 50٪ درصد از سهام اوکلند موتور را خریداری کرد. یک سال بعد 50٪ درصد دیگر سهام نیز پس از درگذشت ادوارد مورفی، رییس شرکت اوکلند، به جنرال موتورز واگذار شد، که با تغییر مدیریت شرکت، نام اتومبیل‌های تولیدی این زیرمجموعه، مجدداً به پونتیاک تغییر پیدا کرد.

1926 تا 1942

اولین مدل با مدیریت جنرال موتورز؛ پونتیاک سیکس نام داشت، که در سال 1926 تولید شد. تا سال 1929 شمار دویست هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید. در طول بحران‌های اقتصادی آمریکا در دهه 1930 این کمپانی نیز مانند مابقی کارخانجات خودروسازی از فروش پایینی برخوردار بود، اما با حمایت‌های کمپانی جنرال موتورز توانست به راه خود ادامه دهد.

پونتیاک در طول فعالیت تحت مدیریت جی‌ام، در سال‌های نخست، از مالک اصلی خود؛ اوکلند پیشی گرفت، بگونه‌ای که در اوایل دهه 1930 تمامی تلاش آن بر ابقای کمپانی اوکلند، موثر واقع نشد و اوکلند در سال 1933 منحل اعلام شد و پونتیاک بطور مستقیم، زیرمجموعه‌ای از جنرال موتورز گردید.

در سال 1934، مدل پونتیاک ایت با طرحی بسیار خوب ارائه شد که از این اتومبیل نیز تا سال 1937، تعداد 200 هزار دستگاه به فروش رفت. این خودرو تا اواسط دهه 1940 یکی از بهترین تولیدات در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شد. یکی از علل موفقیت این خودرو، موتور هشت سیلندر آن بود. این موتور 8 سیلندر بسیار قوی‌تر از موتورهای هشت سیلندر وی8 کار می‌کرد.در ضمن از موتورهای شش سیلندر تولید شده در این کمپانی نیز، در خودروهای شورولت استفاده می‌شد. اگرچه این کمپانی به علت سوددهی بیشتر، از قسمت‌هایی از بدنه اتومبیل‌های دیگر کارخانه‌ها، استفاده می‌کرد. با این وجود محصولات آن در مقایسه با تولیدات شرکت‌های دیگر، کاملاً متفاوت بود.

1942 تا 1955

از سال 1942 با وقوع جنگ جهانی دوم، پونتیاک برای مدت 7 سال، تولیداتش را متوقف کرد و همانند کلیه شرکت‌های خودروسازی، اقدام به ساخت تجهیزات دفاعی و خودروهای نظامی نمود.

نخستین اتومبیل پونتیاک که پس از جنگ جهانی دوم طراحی شد، خودروی سایز بزرگ پونتیاک چیفتن بود، که در 1949 وارد بازار شد. سپس پونتیاک کاتالینا؛ در 1950 و پونتیاک پث‌فایندر؛ در 1953 عرضه شدند. یک سال بعد، در 1954 نیز پونتیاک استارچیف تولید گردید.

1955 تا 1970

در اواسط دهه 1950، این شرکت اتومبیل‌هایی تمام هیدرولیک و کاملاً اتوماتیک را تولید کرد و در سال 1955 نیز توانست با بهره‌گیری از موتور جدید هشت سیلندر وی8 و استفاده از نیروی برق 12 ولت، فروش خود را به 53٫000 دستگاه در سال برساند.

در اواخر دهه 1950 اتومبیل‌های شرکت پونتیاک پهن‌تر، کشیده‌تر و کم‌ارتفاع‌تر بودند، که نخستین مدل از این کلاس، پونتیاک پاریسین بود و در سال 1958 عرضه شد. مدل پونتیاک تمپست محصول سال 1961، خودرویی چهار سیلندر با بازدهی بسیار بالا بود.

یک سال بعد، در 1962 شرکت اقدام به تولید مدل پونتیاک گراند پریکس نمود، که نه تنها بهترین خودروی سال 1962 گردید، بلکه تقاضا برای این خودرو بگونه‌ای بود، که تا سال 2008 برای 46 سال به تولید و عرضه این مدل در قالب مدل‌های پونتیاک جی8 و جی6 در کشورهای ایالات متحده، کانادا و مکزیک ادامه داد.

پونتیاک در سال 1967 بعد از موفقیت فورد و شورولت در عرضه مدل‌های اسپورت، ساخت یک مدل جدید به نام پونتیاک فایربرد یا پرنده آتشین را شروع کرد. فایربرد از دو نوع موتور 6 و 8 سیلندر استفاده می‌کرد و از شاسی و بسیاری از قطعات شورولت کامارو بهره می‌برد.

1970 تا 1980

مدل پونتیاک فایربرد تا سال 1969 روی خط تولید بود، اما در سال 1970 که نسل دوم این مدل به بازار وارد شد، با خود، موجی از هیجان را در میان دوستداران سرعت به ارمغان آورد...!

بحران بنزین دهه 1970 باعث شد، تا کمپانی دچار مشکل در زمینه فروش خودروهایش شود. از خودروهای تولید شده در این دهه می‌توان به مدل پونتیاک ترنس اسپورت اشاره کرد، که بیشتر شبیه اتومبیل‌های اروپایی بود، تا مدل‌های قبلی پونتیاک. در 1971 پونتیاک گراند ویل ساخته شد.

سال 1972 بدترین سال برای پونتیاک و مدل فایربرد آن بود، پیش‌لرزه‌های بحران نفتی سال 1973 از یک سو، اعتصاب کارکنان جنرال موتورز که مدت 174 روز به طول انجامید، از سوی دیگر، تولید پونتیاک را بشدت کاهش داد. در این سال رینگ‌های کاملاً جدید که از اشکال شش گوش شبیه لانه زنبور تشکیل شده بود، به بازار آمد.

در سال 1973 مدل‌های مختلف اتومبیل‌های آمریکایی کوچک‌تر شدند و دلیل آن هم بالا رفتن قیمت نفت بود. در این سال پونتیاک تغییرات مختصری در قسمت جلویی این مدل‌ها ایجاد کرد و موتورها نیز نسبت به سال‌های قبل، ضعیف‌تر شدند.

در سال‌های دهه 1970 در حالی که خودروهای آمریکایی به سوی ژاپنی شدن به پیش می‌رفتند، پونتیاک یک مدل افسانه‌ای به نام پونتیاک لمان به بازار ارائه کرد. این اتومبیل که در حقیقت یک خودروی مسابقه‌ای مناسب، برای استفاده در خیابان بود، کاملأ به وسیله دست ساخته می‌شد. کارخانه، قدرت آن را 310 اسب بخار اعلام کرد، که البته در عمل میزان نیروی تولیدی، بالاتر از این میزان بود.

1980 تا 1990

پونتیاک با مدل لمان، به تنها سازنده اتومبیل‌های اسپورت اصیل آمریکایی تبدیل شد، زیرا تمام رقبا مدل‌های کوچک‌تری را معرفی کرده بودند. این کمپانی در دهه 1980 با شعار «ما هیجان را به شما هدیه می‌کنیم»، مدل دو سرنشینه پونتیاک فیرو را تولید کرد، که به خوبی گویای این شعار بود و با فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی، توانست از فروش بالایی برخوردار شود.

در 1982 خودرو عضلانی در کلاس کوپه پونتیاک فایربرد (نسل سوم) تولید شد، که هرگز نتوانست موفقیت‌های نسل اول و دوم فایربرد را تکرار نماید. در سال 1984 خودروی اسپورت پونتیاک فیرو تولید شد. در 1989 نخستین خودروی مینی‌ون این شرکت؛ بنام پونتیاک ترنس اسپورت به بازار خودرو عرضه گردید.

1990 تا 2000

پونتیاک از سال 1996 شروع به بازیابی گذشته و تولید مدل‌های قدیمی خود کرد. در 1999 مینی‌ون پونتیاک مونتانا را ارائه کرد و در سال بعد، به بازسازی، توسعه و طراحی مجدد پونتیاک بونویل، بر مبنای بدنه اولدزموبیل پرداخت.

2000 تا 2010

در سال 2001 خودرو سایز متوسط در کلاس اس‌یووی کراس‌آور پونتیاک آزتک؛ در کارخانه راموس اریزپه، مکزیک ساخته شد. پونتیاک ویبه که یک خودروی کامپکت در کلاس هاچ‌بک بود، در سال 2002 ارائه گردید. پونتیاک جی5 در 2004 تنها در بازار کانادا عرضه شد. در سال 2005 ابتدا این شرکت مدل اس‌یووی پونتیاک تورنت، سپس خودروی موتور جلو- محور عقب پونتیاک سالستیس را تولید کرد، که عرضه آن، تا 2009 ادامه داشت.

کمپانی پونتیاک با تولید خودروهای اسپورت خود، توانست به شهرتی جهانی دست یابد و تولیدات آن هنوز در لیست خودروهای مطرح جهان قرار دارد. در آوریل سال 2009 در پی تلاش‌های کم سود و مشکلات مالی، جنرال موتورز از قطع تولید پونتیاک در انتهای سال 2010 و تمرکز بر برندهای شورولت، کادیلاک، بیوک و جی‌ام‌سی خبر داد.
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.