حتی شرکتهایی مانند لامبورگینی، بنتلی و رولز-رویس که داشتن یک خودروی شاسیبلند در خط تولیدشان محال بود نیز، اکنون این کلاس خودرویی را در اختیاردارند.
شرکت رومانیایی داچیا نیز که از زیرمجموعههای اقتصادی رنو محسوب میشود، میخواهد محصول داستر خود را برای خریدارانش، بیش از پیش، تبدیل به یک محصول قدرتمندتر و جذابتر کند. در همین راستا، قلب تپنده جدید دوگانه بنزینی و LPG را برای داستر، در موتورشو بروکسل به نمایش درآورد.
این قلب تپنده جدید که بانام Tce ۱۰۰ Eco-G شناخته میشود، قرار است به زودی علاوه بر داستر، برای دیگر محصولات این شرکت یعنی ساندرو استپ وی، لوگان و لوگان MCV نیز در دسترس قرار بگیرد. موتوری که درواقع، همان نسخه ارتقا یافته از انجین ۳ سیلندر ۱ لیتری بنزینی توربو بوده که داچیا در سال گذشته میلادی، از آن رونمایی کرد.
همچنین نسخه موسوم به Eco-G از این انجین داچیا، علاوه بر اینکه مصرف سوخت را کاهش داده و گشتاور را افزایش میدهد، میتواند در کاهش آلایندههای زیستمحیطی نیز بهتر از نسخههای قبلی عمل کند. بهطوریکه گشتاور خروجی، اکنون ۱۰ نیوتون متر افزایش پیداکرده و به عدد ۱۷۰ نیوتون متر در دور موتور ۲,۰۰۰ رسیده است و آلایندههای کربن دیاکسید نیز تا حدود ۱۰ درصد کاهشیافتهاند.
این موتور جدید، میتواند داستر و دیگر محصولات این شرکت را هم با سوخت LPG و هم بنزین، سوخترسانی کرده و داچیا برای آن، دو مخزن سوخت مجزا در نظر گرفته است. راننده میتواند سوخت مصرفی خودرو را از بنزین به گاز مایع و یا عکس آن، تغییر دهد. همچنین، هنگامیکه مخزن سوخت LPG خالی باشد، خودرو بهصورت خودکار بر روی حالت بنزین میرود.
این مخزن سوخت جدید مایع، با فلز با سختی بالا تولیدشده و در قسمت چرخ زاپاس، قرارگرفته است. این بدان معناست که فضای بار خودرو آسیبندیده و کوچکتر نشده است. همچنین بر اساس گفتهها، با دو مخزن پر از بنزین و گاز مایع، داستر میتواند تا مسافت ۱,۰۰۰ کیلومتر را برای راننده و سرنشینان خود به ارمغان بیاورد.
انجین جدید داچیا برای داستر، در همین ماه ژانویه ۲۰۲۰ در فرانسه باقیمت پایه ۱۳,۹۰۵ دلاری برای داستر، در دسترس خواهد بود. این یعنی همان قیمت یکسان داستر با نمونههای سوخت بنزینی.