به یاد جوانان

تجربه رانندگی با ایکو دنا پلاس توربو

  در سال‌های نه چندان دور در همین ایران خودمان خودروهای اسپرت و لوکس قدرتمندی مانند انواع سدان‌ها و کوپه‌های آمریکایی و آلمانی به وفور تردد می‌کردند؛ اما هنوز هم با گذشت نزدیک به ۵۰ سال از آن دوران، وقتی حرف از خودرویی اسپرت و مردمی زده می‌شود، نام پیکان جوانان بر سر زبان‌ها می‌افتد.  

پنج‌‌شنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶:۵۸ |

دلیل محبوبیت پیکان جوانان در آن زمان این بود که برخلاف خودروهای قدرتمند آمریکایی و آلمانی که برای قشر محدودی قابل خرید بودند، جوانان برای اقشار بیشتری از جامعه قابل خرید بود. به همین دلیل به خودروی اسپرت مردمی ایران معروف شده بود.

اما با گذشت سال‌ها و حذف پیکان جوانان از خط تولید ایران خودرو، خودروهای دیگری ماننو انواع پژو و سمند خط تولید این کمپانی داخلی را پر کرد، اما همچنان جای خالی یک محصول اسپرت و عملکردی مانند جوانان در بین محصولات روتین و عادی ایران خودرو حس می‌شد.

زمان گذشت تا زمانی فرا رسید که ایران‌خودرو برای سمند، پیشرانه EF۷ را نصب کرد. همزمان با رونمایی این پیشرانه، ایران خودرو اعلام کرد که EF۷ قابلیت نصب سیستم پرخوران توربوشارژ را دارد. با مطرح شدن این صحبت، این امید در دل جوانان ایرانی روشن شد که آیا ممکن است دوباره پیکان جوانان در قالبی جدید بازگردد؟

خوشبختانه ایران خودرو پیشرانه EF۷ توربوشارژ را که لازمه تولید جانشین پیکان جوانان بود، تولید کرد و در ابتدا آن را روی سمند سورن توربو نصب کرد. در حالی که از سورن توربو استقبال زیادی شده بود، اما این خودرو معایبی از جمله بالارفتن دمای پیشرانه و لگ توربو نیز داشت که ایران خودرو تولید آن را متوقف کرد.
اما سرانجام ایران خودرو در سال ۱۳۹۷، این پیشرانه توربو را اصلاح کرد و آن را روی دنا پلاس نصب کرد که به مدد آن موفق شد به نوعی یاد پیکان جوانان را برای خانواده‌های ایرانی زنده کند.

 طراحی ظاهری
دنا پلاس اولین تلاش موفق ایران خودرو در راستای فیس لیفت سمند است. دلیل اینکه دنا را فیس لیفت موفق نمی‌دانیم این است که خط شخصیت بدنه دنا و سمند کاملا یکسان است، اما در دنا پلاس، ایران خودرو برای اولین بار خط شخصیت بدنه را تغییر داده که به موجب آن طراحی درها نیز متفاوت شده است.

اما در این مطلب قصد داریم که به تفاوت ظاهری دنا پلاس توربو با نسخه استاندارد بپردازیم. در برخورد اول با این خودرو، به دلیل لوگوهای نصب شده روی گلگیرهای جلو و صندوق عقب، به راحتی می‌توان متوجه شد که این خودرو نسخه توربوشارژ دنا پلاس است، اما از آنجایی که لوگو را به صورت افترمارکت هم می‌توان خرید و روی دنا پلاس معمولی هم قابل نصب است، باید دنبال تفاوت دیگری بود.

تفاوت اصلی نسخه توربو با نسخه عادی این خودرو، در رینگ‌های پنج پیچ ۱۶ اینچی آن است؛ چراکه ابعاد رینگ‌ها در نسخه استاندارد دنا پلاس مانند سمند ۱۵ اینچی بوده و تنها با چهار پیچ چرخ به مجموعه چرخ و زیربندی متصل می‌شود. به لطف این تفاوت، دیگر دنا پلاس با نصب لوگوی Turbo به نسخه توربوشارژ تبدیل نمی‌شود! به مدد نصب رینگ‌های ۱۶ اینچی و تایرهایی با عرض ۲۰۵ و فاق کوتاه‌تر، چهره دنا پلاس توربو در مقایسه با نمونه استاندارد به مراتب اسپرت‌تر و خشن‌تر شده و به جرات می‌توان آن را خوش چهره‌ترین خودروی تولید داخل دانست.

اما یک ایراد کوچک به ایران خودرو در طراحی دنا پلاس توربو وارد است؛ سه نشان Turbo روی بدنه این خودرو نصب شده، اما نکته منفی اینجاست که هر یک شکلی مجزا دارد؛ بهتر بود که هر سه لوگو طراحی یکسانی داشته باشند.

طراحی داخلی
طراحی کلی فضای داخل کابین دنا پلاس توربو با نسخه استاندارد یکسان است و هیچ خبری از نصب نشان توربو برای تشخیص این مدل درون کابین نیست. تنها جایی که می‌توان نشان توربو را دید، کف پایی‌های درون کابین است که بسیاری از افراد هیچگاه متوجه آن نخواهند شد.

اما در این نسخه ایران خودرو غربیلک فرمان و دور دسته دنده را با چرم مشکی رنگ و دوخت قرمز تودوزی کرده که ضمن بخشیدن چهره‌ای اسپرت به کابین، باعث تمایز آن با نسخه استاندارد دنا پلاس شده است.

با وجود اینکه ابعاد کلی خودرو، فاصله محور و کابین سمند و دنا پلاس یکسان است، اما حجم درون کابین دنا پلاس نسبت به سمند تا حدودی کمتر است. یکی از دلایل آن، نحوه طراحی صندلی‌ها، رودری‌ها و داشبورد است که باعث شده فضای داخلی کوچکتر به نظر برسد.

دلیل دیگر آن، طراحی سانروف است که باعث شده ارتفاع سقف به مراتب نسبت به سمند کمتر شود. ایران خودرو حدود ۵ تا ۷ سانتی‌متر از ارتفاع سقف داخل کابین را به ادوات مربوط به سانروف اختصاص داده و این موضوع باعث شده تا سرنشینان بلند قد درون کابین احساس راحتی نداشته باشند.

با وجود اینکه صندلی‌های جلو قابلیت تنظیم ارتفاع را هم دارند، اما اگر قدتان بلندتر از ۱۹۰ سانتی‌متر باشد، احساس ناراحتی درون کابین خواهید داشت. در مقوله کیفیت قطعات داخل کابین باید بیان کنیم که دنا پلاس یکی از با کیفیت‌ترین محصولات تولید داخل است، اما همچنان جا دارد که کیفیت برخی از قطعات از جمله شیفتر دنده بهتر شود.

پیشرانه و مشخصات فنی
همانند پیکان جوانان که به سرسیلندر آلومینیومی و دو عدد کاربراتور مجهز شده بود، نصب سیستم توربوشارژ و اینترکولر در دنا پلاس توربو، جادوی ایران خودرو برای زنده کردن یاد پیکان جوانان و ارتقا پیشرانه EF۷ استاندارد است. قلب تپنده این خودرو، یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ با حجم دقیق ۱۶۴۵ سی سی است که قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار در دور ۵۵۰۰ و بیشینه گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر از دور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ است.

بدین ترتیب به مدد سیستم توربوشارژ این نسخه در مقایسه با دناپلاس استاندارد ۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۵۸ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند که همین میزان تفاوت برای جلب توجه اقشار جوان و افرادی که به دنبال خودرویی به نسبت قدرتمند می‌گردند کافی است.

قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه توسط یک جعبه دنده دستی پنج سرعته به محور جلو منتقل می‌شود و این سدان ۱۲۶۲ کیلوگرمی را طی ۱۰ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و در نهایت آن را قادر ساخته به بیشینه سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت دست یابد. ایران خودرو ادعا کرده که نصب سیستم توربوشارژ تنها چهار کیلوگرم به وزن این خودرو در مقایسه با دنا پلاس استاندارد افزوده است.

نکته جالب در خصوص شتاب این خودرو اینجاست که در شرایط عملی دناپلاس توربو در کمتر از ۹ ثانیه قادر بود از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. به دلیل تجهیز پیشرانه به توربوشارژ و تولید گشتاور در دور پایین، مصرف سوخت جاده‌ای این خودرو نسبت به قبل حدود نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته که قطعا باعث کاهش مصرف سوخت ترکیبی هم می‌شود.

با بازکردن کاپوت و پیش از دیدن قاب روی پیشرانه، جک‌های نصب شده برای کاپوت توجه ما را به خود جلب می‌کنند که اقدام مثبتی از سوی ایران خودرو قلمداد می‌شود. ضمن اینکه نشان ۱.۷ Turbo روی قاب پیشرانه نصب شده که نشان دهنده این است که این یک دناپلاس استاندارد نیست!

 پشت فرمان
با قرارگرفتن در پشت فرمان، بزرگترین کمبودی که در لحظه اول به چشم می‌آید فقدان سیستم استارت دکمه‌ای است. جالب اینجاست که ایران‌خودرو به جز سمند تمام محصولات این خانواده را با وجود دارابودن قیمت بالاتر با سوییچ عادی عرضه کرده و تنها سمند دارای سوییچ تاشو است.

به هر حال سوییچ زمخت را چرخانده و پیشرانه با صدایی کم روشن می‌شود. در حالت درجا صدای توربوشارژ شنیده نخواهد شد، اما اگر پدال گاز را کمی فشار دهید، صدای مکش آن را خواهید شنید.

کمبود دیگری که در این خودرو به خوبی حس می‌شود، نبود جعبه دنده خودکار است، البته ایران خودرو چند سالی است که وعده نصب جعبه دنده خودکار را روی دنا پلاس توربو داده و حتی نمونه‌های پروتوتایپ آن در کارخانه موجود است.

به آرامی با این اسب سرکش ایرانی شروع به حرکت می‌کنیم. از همان ابتدای حرکت توان بیشتر این خودرو در مقایسه با دنا پلاس و سایر محصولات این خانواده ملموس است، ضمن اینکه به هنگام تعویض دنده‌ها، دیگر خودرو عطسه نمی‌کند. کاملا مشخص است که توربوشارژ از دور ۲۰۰۰ وارد مدار شده و تا دور ۵۰۰۰ نقش بسیار مثبتی در شتابگیری دارد، اما با عبور دور موتور از ۵۰۰۰ خودرو به اصطلاح می‌میرد. بنابراین برای داشتن شتابگیری یکنواخت باید تا قبل از عبور دور موتور از ۵۰۰۰ دنده داد.

هنگامی که شیشه پایین باشد، به خوبی می‌توان صدای توربو را شنید و این موضوع قطعا خالی از هیجان برای رانندگان نخواهد بود. سیستم ترمز کاملا جوابگو بوده و می‌توان ترمزگیری‌های مطمئنی را با این خودرو تجربه کرد.

با اینکه فاق لاستیک در دنا پلاس توربو نسبت به نسخه‌های دیگر کمتر شده، اما سواری آن همچنان نرم است. اما در کنار تمام این حس‌های خوب، ایران خودرو می‌توانست از جعبه دنده دیگری با ضریب دنده‌های پایین‌تر استفاده کند تا برای شتابگیری نیاز کمتری به تعویض دنده باشد، در واقع با هر دنده بتوان سرعت بالاتری رفت، اما با همین جعبه دنده هم سواری با این خودرو خالی از لذت نیست و یک سر و گردن نسبت به سایر خودروهای وطنی در عملکرد بالاتر است.

تجهیزات ایمنی و رفاهی
دنا پلاس به جز فقدان جعبه دنده خودکار و سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای که برخی از خودروهای وطنی به آن مجهز شده‌اند، از سایر جنبه‌ها از رقبا لوکس‌تر است. ایران خودرو دنا پلاس را با تجهیزات ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، چهار عدد کیسه هوای ایمنی(برای راننده، سرنشین و جانبی)، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، دزدگیر، سنسور دنده عقب و دوربین دنده عقب راهی بازار می‌کند. البته ایران خودرو قصد فروش نسخه دیگری از این خودرو را با دو کیسه ایمنی هوا نیز دارد.

همچنین دنا پلاس توربو با تجهیزات رفاهی مانند فرمان هیدرولیک، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل روز فرمان، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا با رهیاب و بلوتوث، چراغ‌های روشنایی در روز، سانروف برقی، چراغ خوشامد گویی، آینه‌های جانبی برقی با قابلیت تاشوندگی به صورت خودکار، صندلیهای جلو برقی با قابلیت تنظیم در هشت جهت، کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط و سیستم تهویه مطبوع خودکار با دریچه برای سرنشنیان عقب راهی بازار می‌کند.

 سخن آخر
دنا پلاس هم دقیقا مانند پیکان جوانان  که گل سرسبد خانواده پیکان بود، نسبت به سایر محصولات خانواده سمند متمایز است و به خوبی توانسته در کانون توجه جوانان قرار بگیرد. قدرت بالای پیشرانه، طراحی جذاب، تجهیزات رفاهی مناسب و استایل سدان، باعث شده تا این خودرو برای خانواده‌ها هم مناسب باشد. اما برخلاف پیکان جوانان که برای بیشتر مردم قابل خرید بود، این خودرو برچسب قیمت بالایی دارد و یکی از گران قیمت‌ترین محصولات وطنی است و خرید آن برای هرکس ممکن نیست، ضمن اینکه عرضه آن به دلیل شرایط تحریم محدود بوده و هنوز آرزوی آن به دل افراد زیادی مانده است. عرضه محدود آن و بازار گرمی دلال‌ها، باعث شده که اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار آن بسیار زیاد شود و خرید آن برای جوان امروزی میسر نباشد.


به یاد جوانان
تجربه رانندگی با ایکو دنا پلاس توربو
مقاله

کد محتوا: ۲۰۷۹۱

ارسال: پنج‌‌شنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶:۵۸

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲:۳۴

کلید واژه‌‌ها: پیکان جوانان، پژو، سمند، دنا پلاس توربو

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۹۲۶۳

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.