جنتلمن چینی

ازمایش رانندگی و بررسی فنی لیفان۸۲۰

  تحولات نه چندان دلچسب اخیر بازار خودرو کشور که موجب افزایش تصاعدی و غیر منطقی قیمت بسیاری از خودروهای خارجی ( و حتی بسیاری از خودروهای تولید داخل) شده، هرچند که به نفع مصرف کنندگان نیست اما جدای از مباحث سود و زیان، بازار خوبی را برای خودروهای چینی دست و پا کرده که البته بعضا شاهد افزایش قیمت در بازار این خودروها هم بودیم...  

دوشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷:۲۳ |

 اما با این حال رشد قیمت خودروهای چینی منطقی تر از دیگر خودروهای وارداتی که بعضا تا دو الی سه برابر قیمت پیشین خود نیز رسیده بودند صورت گرفت. از آنجا که عمده خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازه 200 میلیون تومان محصولاتی کوچک و کامپکت هستند و خودروهای خانوادگی تری مثل سوناتا و اپتیما یا کراس اوورهای سایز متوسط به مبالغ چندصد میلیون تومانی رسیده اند، اگر قرار بر خرید یک خودرو صفر کیلومتر خانوادگی بزرگ باشد، لیفان 820 تنها گزینه ای است که پیش روی شما قرار می گیرد؛ خودرویی که از اواخر سال 1395 با قیمت 82 میلیون تومان به بازار عرضه شد و در آخرین مرحله از فروش نیز با نرخ 109.9 میلیون تومانی در پیشگاه خریداران قرار گرفت. با این مقدمه به بازگویی تجربه رانندگی با این سدان خانوادگی چینی خواهیم پرداخت تا اگر قصد خرید خودرویی در این حدود قیمت دارید، انتخاب راحت تری داشته باشید. 
 
ظاهر مرد چینی
820 در قیاس با دیگر محصولات برند لیفان که تاکنون در بازار کشورمان دیده ایم از چهره پخته تر و زیباتری بهره می برد. در واقع این سدان به 5 متری که به باور سازنده ساختاری شبیه به تویوتا کمری XV50  دارد، هرچند که هنوز نتوانسته کاراکتری کاملا مختص به خود ارائه کند و از برخی زوایا به خودروهای دیگر شبیه است، اما در مجموع و با دید کلی نمی توان جذابیت آن را نادیده گرفت و رد کرد. لیفان 820 در شکل کلی، بدنه ای پف کرده شبیه به کمری XV40 و یا سوناتا YF دارد و در بخش عقب نیز به برخی محصولات ب ام و شبیه است؛ همچنین در بخش جلو و پوزه نیز یادآور محصولات هیوندای است و چراغ های آن شباهت فراوانی به ب ام و سری 3 نسل ششم (F30) دارد. اما با این وجود هیچ یک از این الهام گیری ها بی راه و اصطلاحا وصله ناجور نیستند و نتیجه کار، قابل قبول است. اما از جمله ایرادات ظاهری این خودرو می توان به رینگ های 16 اینچی آن اشاره کرد که در برابر جثه 4.9 متری 820، اندکی کوچک است و به همین خاطر بسیاری از مالکین در اولین فرصت اقدام به تعویض آن با نمونه های 17 و 18 اینچی مشترک با اپتیما و سوناتا یا دیگر رینگ های متفرقه می کنند. همچنین فاصله 12 سانتی متری آن از سطح زمین، یکی دیگر از نکاتی است که ممکن است شما را با چالش رو به رو کند.
 
820 به هیچ وجه کوچک نیست، اما...
فاصله بین دو محور نزدیک به 2.8 متری این خودرو باعث شده که فضای داخلی بسیار خوبی پیش روی شما قرار بگیرد. اما در مقایسه، 820 فضای پای کمتری نسبت به کمری XV40 به سرنشینان ارائه می کند که این موضوع می تواند به دلیل استفاده از صندلی های قطور، داشبورد پف کرده (خصوصا در صندلی سرنشین جلو که در داشبورد با زاویه نه چندان خوبی جلوی زانوی سرنشین قرار گرفته است) و البته حجم قابل قبولی 510 لیتری صندوق بار باشد. به بیان دیگر، چینی ها می توانستند فضای کابین این سدان 4.9 متری را بهتر مدیریت کنند اما پارامترهایی مثل فضای پا را فدای فضای بار، راحتی مبلمان و .. کرده اند.
 
دکوراسیون داخلی 
اما اگر بخواهیم از دید طراحی به فضای داخلی نگاه کنیم، کابین 820 در قیاس با محصولات کره ای و ژاپنی هم رده اندکی ساده به نظر می رسد و می توان گفت که از نظر شکل کلی یک نسل عقب تر از محصولات مدرن امروزی قرار دارد؛ اما رد پای تویوتا کمری XV50 در شمایل کنسول میانی آن کاملا مشهود است. با این وجود بهره گیری از جزئیات و خصوصیاتی مثل روکش چرمی صندلی ها و رودری مزین به طرح لوزی که در قیاس با دیگر خودروهای چینی کیفیت خوبی دارد، ولی نسبت به همتایان کره ای و ژاپنی ضعیف تر است، طرح چوب براق کنسول میانی که بهتر بود تا دور نمایشگر و بخش بالای داشبورد هم ادامه پیدا می کرد، مبلمان راحت هر دو ردیف که در دراز مدت خسته کننده نیست، فضای عالی محفظه های کنسول میانی و داشبورد و نکاتی از این قبیل، مواردی هستند که آسایش شما را تامین می کنند. هرچند که نبود قابلیت تنظیم برقی صندلی برای سرنشین جلو، عدم بهره گیری از دریچه مجزای عقب در سیستم تهویه مطبوع، فقدان جالیوانی در کنسول میانی ردیف جلو، کیفیت نه چندان مطبوع سیستم صوتی و ... نیز از جمله کمبودهایی هستند که در کابین 820 به چشم می خوردند.
 
چیزی که برای رفاه شما فراهم شده
820 در بحث امکانات رفاهی از مواردی مثل سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل، تنظیم برقی و گرم کن صندلی راننده، سانروف برقی، پاور ویندوز، تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ های هالوژنی جلو و LED در عقب، سنسور نور و چراغ های مشایعت تا در منزل، تنظیم ارتفاع نور از داخل کابین، مه شکن، تنظیم فرمان در چهار جهت، تنظیم برقی آیینه های جانبی همراه با گرمکن، سیستم صوتی همراه با مانیتور لمسی و ورودی های AUX،USB،AUX، بلوتوث و ناوبری ماهواره ای، 6 بلندگو (چهار کواکسیال و دو تیوتر)، سانروف برقی دو حالته، خروجی برق 12 ولت، دوربین دنده عقب و... بهره می برد که در قیاس با خودروهای کره ای و ژاپنی موجود در بازار کشور بعضا تا 3 برابر این خودرو قیمت دارند، ضعف دارد اما تقریبا امکاناتی که به آن نیاز دارید را در 820 خواهید یافت. البته لازم به ذکر است که بهتر بود مواردی همچون آینه ی تاشوی برقی، آینه های الکتروکرومیک دید عقب (ضمن اینکه اندازه آینه میانی هم تندکی کوچک است)، سنسور جلو با توجه در موتور طویل 820، تنظیم برقی و گرمکن صندلی راننده (که در نمونه فول آپشن این خودرو در چین دیده می شود) و... نیز به 820 حاضر در ایران اضافه می شد.
 
پشت فرمان
قبل از سوار شدن و شروع بررسی باید به این موضوع توجه داشت که شما با یک خودرو چینی که حتی در بازار جهانی نیز تقریبا نصف هم رده های ژاپنی و کره ای قیمت دارد مواجه هستید؛ پس باید سطح انتظارات را در حد معقولی نگاه داشت و به عنوان یک خودرو صد و اندی میلیون تومانی باید به آن نگاه کرد و به این موضوع توجه داشت که با برچسب قیمت یک لیفان 820 حتی در بازار آزاد، می توان نهایتا یک سوناتای 6-7 سال کار کرده خرید! با این تفاسیر و ذهنیت، این سدان چینی 4.9 متری که از پیشرانه سرزنده 2.4 لیتری کاملا مشابه کمری XV40 موجود در بازار ایران (2010-2007) بهره می برد و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک هم دارد، نباید گزینه چندان بدب باشد. 820 خودرو راحتی است؛ از نحوه قرار گرفتن در پشت فرمان گرفته تا سواری آن با توجه به تعلیق نسبتا خوب و مبلمان راحت، شرایط را برای یک تجربه رانندگی نسبتا خوب فراهم می کند. اما مساله اینجاست که اگر قد بلندی دارید و قرار است صندلی راننده را تا آخرین حد ممکن به عقب بکشید، فضای پای سرنشین عقب اندکی محدود می شود و اگرچه با همین وجود هم سرنشین عقب با چالش مواجه نیست اما فضای راحتی در اختیار نخواهد داشت. پشت فرمان 820 ارگونومی خوبی در انتظار شماست و از کنسول میانی بزرگ که محل مناسبی یرای استراحت آرنج شما و سرنشین کنارتان است، تا یک زیر آرنجی دیگر بر روی  رودری که آن هم ابعاد خوبی دارد، تنظیم مناسب موقعیت غربیلک فرمان و دکمه هایی که نیازشان دارید، همگی در جای صحیحی قرار گرفته اند و تنها دو الی سه دقیقه طول می کشد تا با فضایی که پشت فرمان دارید ارتباط برقرار کنید. بر طبق حالت مرسوم دکمه های بالا بر شیشه ها و تنظیم آینه های جانبی با یک قاب طرح چوب بر روی رودری قرار گرفته اند و قفل مرکزی نیز از همین صفحه کلید قابل دسترسی است. جلوی زانوی سمت راست، دیمر تنظیم ارتفاع نور را داریم و همچنین دو دکمه صندوق پران و ESP نیز در کنار دیمر قرار دارند. یک محفظه کوچک برای قرار دادن مدارک یا چیزی شبیه به آن هم در همین ناحیه تعبیه شده است. غربیلک چهارشاخه با طراحی نه چندان جذابف به خاطر برآمدگی های روی دایره اش به خوبی در دست می نشیند ولی جنس روکش آن اندکی لیز است و اگر برای پارک کردن بخواهید فرمان را با سرعت بچرخانید، احتمال این که غربیلک از دست شما خارج شود بسیار زیاد است. صفحه آمپر با دو دایره بزرگ که نشانگر سرعت و دور موتور هستند، و دو نیم دایره در بطن های دایره ای اصلی که در سمت راست میزان سوخت و در سمت چپ دمای موتور را نشان می دهند، طراحی شده و بین دو دایره بزرگ نیز نمایشگر کامپیوتر سفری خودرو قرار دارد که باز بودن هریک از درها و هشدار سنسور پارک نیز از همین طریق به شما اطلاع داده می شود. در نهایت نیز کنسول میانی را با یک محفظه مخفی زیر نمایشگر (که درگاه AUX، USB و برق 12 ولت هم در همین فضا قرار دارند) داریم والبته جاسیگاری مخفی و یک فضای کوچک برای قرارگیری سوئیچ یا موبایل نیز در پایین اهرم دنده تعبیه شده است.
 
820 در عمل
قدرت 158 اسب بخاری این خودرو هرچند که در قیاس با محصولات کره ای روز بازار که عمدتا بالای 170 واحد قدرت دارند، به مرات کمتر است اما به هر حال عدد کمی نیست. گیربکس 6 سرعته خودرو نیز به شما این نوید را می دهد که تعداد دنده کافی هم برای شتاب گیری بهتر و هم برای داشتن دور و مصرف سوختی پایین در جاده در اختیار شما قرار می گیرد و البته در قیاس با بسیاری از خودروهای چینی، عملکرد خوبی هم دارد. اما تاخیر در معکوس دهی و ضربات ریز در هنگامی که پس از شتاب گیری پای خود را از روی گاز برمی دارید از جمله ایرادات این گیربکس هستند که با توجه به تاخیر چشم گیر دریچه گاز در تمامی شرایط، به نظر می رسد این موارد به خاطر هماهنگ نبودن سنسور دریچه گاز با ECU باشند. تاخیر دریچه گاز حتی هنگامی که قصد دارید پس از توقف بر سر یک تقاطع حرکت خود را مجددا شروع کنید نیز اندکی آزار دهنده است و البته هنگامی که پس از شتاب گیری پای خود را از روی گاز برمی دارید نیز دور موتور کمی با تاخیر پایین می آید. کشش و شتاب این سدان 1.5 تنی در دنده 1 و 2 بسیار عالی و وسوسه انگیز است اما در دنده های سبک تر آنقدرها هم اغواگر نیست و حتی در بحث شتاب ثانویه نیز با خودرو تند و تیزی روبرو نیستید. هرچند که در 820 در حد واندازه خود پس از پس سبقت گیری ها برمی آید اما نکته اینجاست که دنده 6 خودرو ضریب بسیار سبکی دارد و به همین خاطر گیربکس در جاده هایی که اندکی شیب داشته باشند مدام به معکوس دهی برای جبران گشتاور نیاز دارد. هندلینگ 820 به لطف بهره گیری از تعلیقی مشابه تویوتا کمری و با سیستم مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب، چسبندگی خوبی را برای شما به همراه دارد که البته در صورت استفاده از رینگ بزرگتر با فاق کوتاه تر، چسبندگی بهتر هم خواهد شد اما در عوض سواری خودرو اندکی خشک خواهد شد. هرچند که کوبش های ناهمواری های جاده به خصوص در صورت بهره گیری از تایرهای ایرانی فابریک در داخل کابین احساس می شود. ترمز، یکی از ضعف های این خودرو است که به نظر می رسد با جثه و وزن 820 هماهنگ نیست! در واقع پدال ترمز این خودرو با وجود دیسکی بودن در هر چهار چرخ و البته بهره گیری از سیستم هایی مثل EBD،ABSو BAS پاسخگویی سریعی دارد اما زمانی که در جاده به کاهش اضطراری سرعت نیاز پیدا کنید، به خصوص وقتی که ظرفیت سرنشینان و بار تکمیل باشد، عملکرد آن تا حدودی ضعیف است که البته به این معنای نا کارآمد بودن سیستم ترمز این خودرو نیست و فقط مساله اینجاست که می توانست بهتر هم باشد.
 

جنتلمن چيني
ازمايش رانندگي و بررسي فني ليفان820جنتلمن چيني
ازمايش رانندگي و بررسي فني ليفان820جنتلمن چيني
ازمايش رانندگي و بررسي فني ليفان820جنتلمن چيني
ازمايش رانندگي و بررسي فني ليفان820


جنتلمن چینی
ازمایش رانندگی و بررسی فنی لیفان۸۲۰
یادداشت

کد محتوا: ۱۸۵۱۲

ارسال: دوشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷:۲۳

به روز شده: دوشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶:۳۷

کلید واژه‌‌ها: لیفان ۸۲۰، بررسی لیفان ۸۲۰، خودروی سدان چینی، لیفان

نوع: یادداشت

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرو امروز

بازدید: ۱۰۷۲

زبان: پارسی

(۱۸ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.