آگهی‌های برگزیده نمایش همه آگهی‌ها
موردی برای نمایش یافت نشد.

بررسی قابلیتهای آفرود نیسان رونیز

  بررسی قابلیت‌های آف‌رود نیسان رونیز در کویر مرنجاب امروزه تب آف‌رود (Off-Road) در بین رانندگان و علاقه‌مندان به خودرو‌های شاسی بلند در کشورمان فراگیر شده و هر هفته ...  

دوشنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۳۷ |

امروزه تب آف‌رود (Off-Road) در بین رانندگان و علاقه‌مندان به خودرو‌های شاسی بلند در کشورمان فراگیر شده و هر هفته مخصوصاً روزهای تعطیل در کویرهای ایران مانند دشت کویر، کویر لوت، کویر مصر، خور و بیابانک و کویر مرنجاب، شاهد قدرت نمایی و رقابت رانندگان با انواع خودرو‌های شاسی‌ بلند، با قیمت‌های مختلف از 80 میلیون تا یک میلیارد تومان و قابلیت‌های آف‌رود متفاوت روی تپه‌ها و رمل‌ها (ماسه‌های نرم و رونده) هستیم.

ما هم در یک روز جمعه پاییزی، به اتفاق تیمی از رانندگان حرفه‌ای آف‌رود، در کویر مرنجاب یک دستگاه نیسان رونیز با تجهیزات کامل آف‌رود را مورد تست رانندگی قرار دادیم. رونیز که به مدت 7 سال تا اواخر سال 89 در کشورمان عرضه می‌شد روی پلت‌فرم مشترک با نیسان پیکاپ یا Frontier یعنی پلت‌فرم D22 طراحی و ساخته شده و در کشورهای مختلف با مدل‌ها و نام‌های متفاوتی مانند Paladin، Roniz یا Xterra شناخته می‌شود. در این مطلب به جزئیات این سفر و تست قابلیت‌های رونیز می‌پردازیم.

مشخصات فنی و تجهیزات آف‌رود

رونیز مورد آزمایش، مدل 89 و مانند سایر مدل‌های موجود در ایران، فاقد ترمز ABS و اربگ است. همچنین حذف کلیه امکانات و آپشن‌های رفاهی در این خودرو، آن را به یک خودرو‌ی ساده و بدون تجهیزات رفاهی تبدیل کرده است. رونیز با طراحی ظاهری خشن و اسپرتی که دارد، به اندازه کافی دارای ماهیت آف‌رود است، ولی با نصب امکانات و تجهیزات آف‌رود مانند اسنورکل، وینچ، لاستیک‌های بزرگ و پهن و سپر و گارد آف‌رود، تأثیر چندانی روی کیفیت آنها نگذاشته است. کابین جادار و صندلی‌های راحت، شیشه‌ها و آینه‌های برقی و محفظه بار عقب با فضای کافی، این خودرو را برای سفرهای طولانی مناسب ساخته است.

این خودرو با طول 4560، عرض 1910، ارتفاع 1880 میلی‌متر و فاصله بین دو محور 2494 میلی‌متر، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار داده است. البته ارتفاع رونیز مورد تست، به علت تقویت سیستم تعلیق و زیربندی، حدود 15 سانتی‌متر بیشتر از یک رونیز معمولی است.

از مزایای رونیز، سادگی و استحکام سیستم تعلیق آن بوده که شامل یک شاسی فولادی نردبانی است. مالک خودرو مجموعاً در حدود 25 میلیون تومان برای نصب لوازم اضافی رونیز 80 میلیون تومانی خود، هزینه کرده تا آن را به یک خودرو‌ی مناسب برای سفرهای آف‌رود تبدیل کند.

در سیستم تعلیق جلو، بازوهای تعادلی با بازوهای تقویتی پیچشی (Torsion bar) و کمک فنرهای آف‌رود ARB تقویت شده‌اند و تقویت فنر تخت (شمش) تعلیق عقب نیز توسط نصب کمک فنرهای ARB تکمیل شده است.

شاسی محکم این خودرو همراه با سیستم تعلیق تقویت شده، موتور نسبتاً پرقدرت، گیربکس مناسب و سیستم چهارچرخ (دو دیفرانسیل) آن را به یک خودرو‌ی ایده‌آل برای عملیات آف‌رود تبدیل کرده است. موتور 4/2 لیتری 4 سیلندر و 16 سوپاپ آن با حجم دقیق 2389 سی‌سی، از نوع KA24DE با سیستم تزریق سوخت انژکتوری بوده که قدرتی معادل 160 اسب‌بخار در 5600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاوری برابر با 208 نیوتن‌متر را در 3600 دور در دقیقه ایجاد می‌کند.

قدرت موتور توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی از نوع FS5W71C به محور جلو منتقل می‌شود که در صورت درگیر کردن دنده کمکی مدل TX10A با دو حالت سبک و سنگین، انتقال قدرت به چهارچرخ صورت خواهد گرفت. این سیستم گیربکس حداکثر سرعت 161 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد 15 ثانیه را برای این خودرو‌ی 1800 کیلوگرمی فراهم می‌کند.

ترمز در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای بوده و فاقد سیستم ضد قفل (ABS) است. مصرف سوخت ترکیبی 3/11 لیتر بوده که باک 60 لیتری، طی مسافت متوسط 530 کیلومتر را برای خودرو فراهم کرده است.
رینگ‌های فابریک خودرو‌ی مورد آزمایش، با رینگ‌های آلیاژی آلومینیمی آف‌رودی 16 اینچی با پهنای 8 اینچ جایگزین شده و لاستیک‌های فابریک 245/70R16 آن با پهنای 6 اینچ با لاستیک‌های آف‌رود Dunlop AT3 سایز 275/70R16 تعویض شده‌اند.

اسنورکل (Snorkel) نصب شده روی گلگیر سمت چپ خودرو، جهت افزایش فشار هوای ورودی به محفظه موتور و پرخوران کردن پیشرانه خودرو تعبیه شده و علاوه بر این، در هنگام عبور خودرو از مناطق رودخانه‌ای، از ورود آب به موتور جلوگیری می‌کند. سیستم وینچ خودرو از برند T-Max بوده که با قدرت کشش 12500 پوند معادل 5/6 تن به سیمی از جنس الیاف مصنوعی (Synthetic) مجهز است تا علاوه بر سبک بودن، خواص کششی بهتری را نسبت به سیم‌های فولادی ارائه کند. سپر Offroad با گارد جلوی ARB زاویه حمله خودرو را بهبود بخشیده و پروژکتورهای مه‌شکن روی سپر جلو نصب شده است . 

همچنین Light Bar مغناطیسی پرتابل برای این خودرو تهیه شده که به راحتی قابلیت نصب و برداشتن از روی سقف خودرو را دارد. در داخل کابین و در قسمت بالای داشبورد خودرو، سیستم شیب‌سنج (Gradienter)، ارتفاع‌سنج (Altimeter)، فشارسنج (Barometer) و دماسنج (Thermometer) از نوع فابریک مدل Xterra توسط مالک خودرو نصب شده است. سیستم دیفلاک (Diff-Lock) یا قفل دیفرانسیل وکیوم (Differential Air Locker) نیز در این خودرو از برند ARB تهیه شده و توسط دکمه‌های Compressor و Air-Locker در سمت چپ داشبورد فعال می‌شود که عملکرد آن در قسمت تست رانندگی تشریح شده است.


بررسی قابلیتهای آفرود نیسان رونیز
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۰۲۵۴

ارسال: دوشنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۳۷

به روز شده: دوشنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۳۸

کلید واژه‌‌ها: مشخصات فنی نیسان رونیز ، افرود ، کویر مرنجاب

نوع: نقد و بررسی

فرستنده:

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۷۴۸۹

زبان: پارسی

(۹ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.