ازمایش فنی پورشه ماکان ۲۰۱۷

  طبق امار اَمار موجود ، طی سال ۲۰۱۶بازار خودرو های شاسی بلند همچنان در ۴ سگمنت B ، C ، D و E به ترتیب ۳۸ درصد (مینی کراس اوورها) تا ۱۰ درصد (شاسی بلند های درشت هیکل) رشد فروش نشان داده که در مقام اول تا سوم ، برند هایی چون هوندا ، رنو . پژو دیده می شوند .  

شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۱ |

در سگمنمت C یعنی یک اندازه بدنه بزرگتر ، کمپانی تویوتا ، هوندا و فورد و سپس در رده D خودروسازانی چون نیسان ، جیپ و فورد و در انتها و کلاس بزرگترین ها فورد ، جیپ و لکسس قرار دارند . همه اینها نشان می دهد که حضور بزرگان صنعت خودرو نشان از مورد توجه بودن کلاس کراس اوورهاست . با ورود ماکان از حدود دو سال پیش تا گنون به بازار کشورمان و عرضه ان در محدوده قیمت 650 تا 800 میلیون تومان به سراغ ان رفتیم تا این خودروی زیبا را مورد بررسی قرار دهیم . 

کوچک سازی کلاس های خودرویی بر اساس طراحی ، شکل بدنه و قطعات مشترک در صنعت خودروسازی استراتژی تازه ای نیست و با موفقیت همراه بوده است ، یعنی این کار هزینه را کم و سود نهایی را افزایش می دهد . مانند کلاس C بنز که از کلاس S کوچکتر بود یا لکسس NX که یک RX کوچک بوده و حالا ماکان که ترکیبی از 911 و کاین است . البته ماکان روی پلت فرم مشترک که با ائودی Q5 قرار گرفته اما با کیفیت ساخت به مراتب بالاتر و طراحی جذاب تر دارد . 

در ماکان مثل همه پورشه ها ، دکمه استارت در بخش چپ فرمان قرار می گیرد . این نخستین سیگنال پورشه به مشتریان است که اعلام می کند من در همین مرحله استارت زدن هم با بقیه متفاوت هستم ، پس بنشینید و تا انتها نظاره گر باشید . نکته جالب اینکه فرمان کوچک و اسپرت ماشین ، با پدال شیفترهایش به صورت مشترک در سوپر اسپرت برقی پورشه یعنی 918 اسپایدر نیز دیده می شود . 

عملکرد فرمان در حین راندن خیلی خوش دست است و در حدود 2/5 دور قفل می شود و میدان گیری خوبی به شما در حین دور زدن می دهد . حس گرفتن فرمان مشابه احساس در دست داشتن فرمان ماشین های کورسی است البته با یک چرم دوست داشتنی و فیبر کربن چشم نواز . صدای موتور ماکان خیلی گوش نواز نیست و مالک در پی اضافه کردن یک منبع اگزوز آکراپوییچ یا چیزی شبیه به آن است . البته وقتی به ماشین گاز می دهم و پدال تا ته فشرده می شود ، ماکان چالاک بودنش را به رخ می کشد و تعریف وزن به اسب بخار یک به هفت نمود پیدا می کند . 

ترجیح دادیم ماشین را در حالت معمولی (کامفورت) برانیم ، علیرغم تصویری که از این کلاس ماشین اسپرت با رینگ بزرگ و سقف کوتاه و ... وجود دارد خیلی دست اندازها و لرزش به اتاق منتقل نمی شود . اما به نظر می رسد فرمان ضربات بزرگ را نسبتا زیاد به راننده منتقل می کند که البته تاثیری در کنترل ماشین ندارد . ماکان در چنین حالتی و در حدود 7 ثانیه سرعت 100 کیلومتر را ثبت می کند ، اما حالت مورد علاقه اسپرت پلاس است . 

وقتی دکمه را فشردیم همه چیز تغییر کرد . سواری خشک تر ، فرمان سفت تر ، ماشین وحشی تر و سامانه توربو با کوچک ترین فشاری روی دور پایین موتور به کار می افتد . در حالت شتاب گیری در وضعیت اسپرت پلاس صدای طوفانی از پیشرانه به گوش می رسد که بسیار جذاب است . در خور توجه است که در مسیرهای پر پیچ و خم به چالش کشیدن این ماشین در جاده هنر می خواهد و بس !

ماکان تقریبا 250 کیلوگرم از کاین سبک تر است ولی با توجه به وزن 1/7 تنی که دارد باز هم کمی سنگین به نظر می رسد . البته این خودرو نزدیک به 0/90 جی تحمل در برابر فشار جانبی دارد که در نوع خود برای یک کراس اوور ، شایسته بوده و با خودروهای 4 در اسپرت مانند ب ام و سری 3 و مرسدس بنز C کلاس قابل رقابت است . 
اما به هر حال سنگینی وزن روی بدنه ماشین تا حدودی قابل احساس است و قطعا اگر روزی با رفع محدودیت های واردات ماکان 6 سیلندر توربو راه به بازار کشور باز کند میتواند رسما مبدل به یک بوکسور سبک وزن ، پر قدرت و چالاک گردد . 

ماکان در دنیا سه رقیب قلدرتر از خود دارد . این رقبا مرسدس بنز GLA45 AMG ، ائودی SQ5 و ب ام و X4 Xdrive هستند که GLA45 در شتاب گیری ، هندلینگ و ... با فاصله زیاد رقبا را جا می گذارد . برای مدل های وارد شده ماکان به کشورمان با توجه به ارزش گذاری و کد تعرفه ای که توسط گمرک تعیین شده بین 74 تا 85 هزار دلار قیمت در نظر گرفته شده و از سه کشور آلمان ، امارات و گرجستان به ایران رسیده اند . در خور نگرش است طبق آمار اعلام شده از سوی گمرک در سال 93 تعداد 18 دستگاه پورشه ، در سال 94 نیز 35 دستگاه و فقط در شش ماهه نخست سال 95 واردات پورشه 24 دستگاه بوده که از این میزان 15 دستگاه ماکان و 9 دستگاه باکستر S بوده اند .

جدا از این آمار تازه وقتی این بچه کاین را روی حالت رانندگی اسپرت پلاس و اسپرت می گذارید ، اصل خود را نشان می دهد و به نوعی درنده می شود که البته قابل کنترل است و می تواند در این شرایط در 6/5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برسد . عملکرد بی نظیر بعدی را گیربکس دو کلاچه پورشه به نمایش می گذارد ، عملا تعامل و کوپل بودن موتور و جعبه دنده این ماشین فقط می تواند هنر خودروسازی یک آلمانی باشد و بس !

پورشه ماکان با سرعت 100 تا 140 کیلومتر بر ساعت سر پیچ ها عالی فرمان می گیرد و به قول رانندگان قدیمی پیچ را بغل می کند . در بحث قدرت موتور و گشتاور ،‌ با وجود کمی اضافه وزن مردانه گاز می خورد و به جلو پرت می شود و صندلی های جلو نیز به خوبی بدن را در خود می گیرند تا احساس خوبی داشته باشید .

فضا سازی داخل ماشین ترکیبی از یک کاین و یک 911 کوچولوست ، سقف ماشین کوتاه و صندلی ها راحت و اسپرت بوده و دسترسی به ادوات روی داشبورد خوب است و به راحتی می توان چرخید ، ولی فاصله با ردیف عقب خیلی کم است . با این وجود ردیف عقب ماشین علیرغم اینکه جای پای خوبی دارد اما ارتفاع سقف کم است ، عرض صندلی هایش هم کم بوده و اگر دو صندلی کودک داخل آن قرار دهید عملا یک بزرگسال باید خود را مچاله کند تا در بین آنها بنشیند . در کل عقب ماشین فقط برای دو بزرگسال جا دارد .

اگر از دید شیشه عقب جویا شوید باید گفت تعریفی ندارد که در چنین کلاسی طبیعی است . البته مشکل اینجاست که دوربین و مانیتوری هم که پورشه روی این ماشین نصب کرده کارایی لازم را ندارد چون اولا افتاب در روز دائما در مانیتور بوده و تصویر مشخص نمی شود ، ثانیا اینکه خط کشی هایی که در دوربین دیده می شود به دلیل وضوح پایین راننده را به خطا می اندازد که برای دنده عقب رفتن باید از آینه های بزرگ و خوش دید کناری استفاده شود که کارایی مناسبی هم داشت . 

چنین دوربینی در مرسدس بنز  GLA دارای کیفیت بالاست ولی در ماکان تصاویر شفاف و مناسبی نمی دهد . با این حال مهندسی ابعاد بیرونی ماشین به قدری عالی است که عملا نقطه کوری در جلو و اطراف ندارید و خیلی راحت می شود این کراس اوور را پارک کرد ، با آن پیچید و دور گرفت و این یک مزیت است و نیازی به محافظه کاری برای راندنش نیست . اگر چه عرض ردیف عقب تنگ است ولی در عوض فضای بار ماکان در این کلاس حرف هایی برای گفتن دارد و مناسب یک خانواده چهار نفره جمع و جور است . 

پورشه این ماشین را با رینگ های 19 تا 21 اینچی عرضه می کند و مثل همیشه آپشن های این شرکت قیمت های بالا دارند ، مثل کپسول اتش نشانی 140 دلاری ! رینگهای طرح 911 توربو 3300 دلاری و خفه کن های فعال روی سیستم تعلیق 1385 دلاری ! پس سیستم فروش پورشه دست کمی از مازراتی ندارد که می گوید من یک من یک موتور و گیربکس و شاسی به شما می فروشم و شما باید هنر خرج کردن پولهایتان را با چیدن اپشن های رنگارنگ نشان دهید . این اتفاق برای پورشه هم به این شکل است ، اما نه به شدتی که ایتالیایی های هنر دوست پیاده سازی می کنند . 

ترمز ها بی نظیر هستند و نیروی توقف بالایی دارند . روی تمام ماشین ها 3 موردی که خیلی اهمیت دارد موتور ، گیربکس و ترمز هاست که ماکان در هر سه مورد سربلند است . 

در مجموع می توان اظهار داشت که این ماشین به غیر از قیمت بالایی که در بازار کشور دارد ، یکی از بهترین انتخاب ها در کلاس کراس اوور های کوچک تمام اسپرت با کیفیت است که لذت رانندگی و سواری با آن با کمتر خودرویی در این کلاس و در این محدوده قیمت در کشور قابل مقایسه است . پس شاید بتوان گفت ماکان به کام خریدار است !



ازمايش فني پورشه ماكان 2017
ازمايش فني پورشه ماكان 2017
ازمايش فني پورشه ماكان 2017
ازمايش فني پورشه ماكان 2017


ازمایش فنی پورشه ماکان ۲۰۱۷
نقد و بررسی

کد محتوا: ۹۲۴۹

ارسال: شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۱

به روز شده: دوشنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۲۹

کلید واژه‌‌ها: ماکان ۲۰۱۷ . پورشه ماکان ۲۰۱۷

نوع: نقد و بررسی

فرستنده:

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۲۳۲۴

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.