تجربه رانندگی با ولوو XC۶۰ مدل ۲۰۱۴

  چند سالی است که بازار خودروی ایران، شاهد حضور و ورود برندهای معتبر جهانی، از جمله ولوو بوده، شرکتی که از ۲۰۰۹ تاکنون، یکی از برندهای تحت مالکیت جیلی چین به شمار می رود .  

پنج‌‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴:۱۷ |

چند سالی است که بازار خودروی ایران شاهد حضور و ورود برندهای معتبر جهانی ، از جمله ولوو بوده، شرکتی که از 2009 تاکنون، یکی از برندهای تحت مالکیت جیلی چین به شمار می رود! اتومبیل های سواری این سازنده سوئدی، به پنج گروه مختلف شامل: C (دو در کروکی)، S (چهاردر)، V (هاچ بک و استیشن)، XC (شاسی بلند کوچک) و اسپرت R-Design تقسیم می شوند.

مدل XC60 برای نخستین بار در سال 2007 و در قالب یک طرح مفهومی، در نمایشگاه دیترویت به نمایش گذاشته شد، سپس از سال 2008، در شهر Ghent واقع در کشور بلژیک به تولید رسید و در سال 2009، بالاترین تعداد فروش را در بین اتومبیل های برند نام برده به دست آورد. به پیشنهاد یکی از خوانندگان عزیز، امکانی فراهم آمد که مدل شاسی بلند XC60 T5 را مورد بررسی و آزمایش قرار دهیم. علامت T5 که در کنار این مدل قرار گرفته، نشانه ای برای موتور 4 سیلندر و دیفرانسیل جلو است. مالک تجربه رانندگی با اتومبیل های مختلف را داشته اند اما برای خرید مدل مورد بحث ، از قبل هیچ برنامه ریزی نکرده بودند. از انگیزه های اصلی که تصمیم ایشان را برای خرید این خودرو قطعی کرد ، می توان به تعداد کم آن در بازار، اعتبار برند سازنده، امکانات و طراحی ظاهری و داخلی اتومبیل اشاره کرد.


 طراحی ظاهری


ظاهر مدل XC60 T5، هم به دلیل شاسی بلند و هم برآمدگی های روی بدنه، جذاب و قابل قبول است. طراحی ساخته های ولوو، کمی با اتومبیل های دیگر تفاوت دارد که این مورد را در لبه دار بودن بدنه، طرح چراغ های عقب و مورب بودن ستون آخر، به وضوح می توان مشاهده کرد. دو عامل مهم که در قسمت جلو خودنمایی می کنند، پنجره جلو رادیاتور بزرگ و برآمده بودن درپوش موتور است. جهت جذاب تر شدن طرح جلو، لبه زیر وسط سپر و خطوط افقی روی پنجره جلو رادیاتور، به رنگ براق کروم درآمده اند. روی سپر، در دو طرف برآمدگی ایجاد شده است. LED های رانندگی در روز، برخلاف اتومبیل های دیگر، به حالت عمودی تعبیه شده اند و دو طرف این چراغ ها، سطوح برآمده را به وجود آورده اند.

همانطور که اشاره شد، قسمت وسط سپر جلو، توسط ورق آلومینیومی پوشیده شده که این امر، حالتی اسپرت را به وجود آورده و بدنه را از یکنواختی به دور می کند. چراغ های جلو به اطراف کشیده شده اند. برآمدگی شانه ای از روی گل گیرهای جلو شروع می شود، تا روی گل گیر عقب ادامه پیدا می کند و در نهایت، چراغ های عقب را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. این امر به طوری است که چراغ های عقب از روی ستون آخر (D) شروع می شوند و همانند تغییر شکل گل گیر حالت می گیرد.

به همین منظور نیز طرح ظاهری چراغ های عقب با اتومبیل های دیگر تفاوت دارد. در قسمت کنار، زاویه مخالف ستون آخر و برآمدگی شانه کناری خودنمایی می کند. لبه گل گیر جلو کمی برآمده است اما گل گیر عقب تحت تأثیر فضای شانه ای کنار، برآمده نیست. رینگ های 6 پره دوقلو و مورب، حالت اسپرت این مدل را بهتر کرده است. در کل، طرح ظاهری XC60 T5 قابل قبول و جذاب بوده و این جذابیت، در طرح غیرمتعارف چراغ های عقب بیشتر جلوه می کند.


 طراحی داخلی و امکانات


چند سالی است که متخصصین ولوو، کنسول وسط را طوری طراحی می کنند که روی یک صفحه قرار گرفته، پشت آن فضای خالی وجود دارد و مکان مناسبی برای قرار دادن اشیاء است. طراحی کیلومترشمار و داشبورد، در سطحی بالاتر از این مدل انجام شده است. در بخش های مختلف ولوو XC60 T5، اشکال به کار رفته، چه در ظاهر و چه در داخل، از تنوع هندسی برخوردار هستند. در داخل تیز، این امر در قسمت کیلومترشمار، تنها یک استوانه قرار گرفته که اطراف آن را دو قسمت مربع شکل، احاطه کرده اند. کل این قسمت نیز توسط یک قاب مشخص شده است. چنین طرحی، حس اسپرت و متفاوت بودن را به خوبی القاء می کند.

قسمت میانی کنسول وسط نیز توسط قابی نقره ای شکل احاطه شده و بدین صورت، از قسمت داشبورد جدا شده است. با کمی دقت، بخش کنترل ادوات، مانند یک ورقه روی داشبورد قرار داده شده که این طراحی متفاوت، اینها عواملی هستند که در جهت اتخاذ تصمیم نهایی برای خرید یک اتومبیل، کمک شایانی خواهند کرد. چهار دکمه گرد در کنار دکمه های مربع شکل و ظاهر نشسته یک سرنشین برای تنظیم جهت پاشش باد روی صفحه کنسول جلو، طرحی هماهنگ و جذاب را به وجود آورده است.

اهرم تعویض دنده نیز حالت اسپرت زیبایی در قالب این اتومبیل دارد. روی فرمان نوار آلومینیومی کار نشده اما ظاهر سه تکه ساده آن، طراحی قابل قبولی در این بخش ایجاد می کند. داشبورد از طراحی صافی برخوردار بوده اما به لطف کاربرد اشکال هندسی متنوع، حس اسپرت و منحصربه فردی ایجاد کرده است.

امکانات داخلی ولوو XC60 T5، موارد متنوعی را در برگرفته و نیازهای مختلف سرنشینان را پاسخگو خواهد بود. شیشه ها و آیه های جمع شونده جانبی، برقی هستند. سامانه تهویه خودکار و کروز کنترل نیز در این مدل تعبیه شده است. صندلی های جلو مجهز به سیستم گرم کننده هستند. سامانه کنترل پایداری و کشش دینامیک (DSTC: Dynamic Stability and Traction Control) به اتومبیل در شرایط بحرانی کمک می کند که دور خود نچرخد. توسط دو دوربین پشت شیشه جلو (City Safety یا ترمز خودکار در شهر)، وضعیت اتومبیل جلویی تحت کنترل قرار دارد و در صورت عدم واکنش راننده در هنگام توقف اتومبیل جلویی، سیستم ترمز وارد عمل شده و از وقوع برخورد، جلوگیری می کند. این خودرو سانروف و چراغ های زنون ندارد. هر چند برای تزئین قسمت وسط داشبورد (به صورت سفارشی) طرح چوب در نظر گرفته شده است.

در XC60 T5 از طریق متنوعی مانند تعویض کننده چندتایی سی دی، ورودی USB، آی پاد، بلوتوث یا AUX می توان به موسیقی گوش داد. داخل کیلومترشمار نیز امکان تغییر رنگ و اطلاعات نشان دهنده در سه نوع مختلف وجود دارد. تنظیم صندلی راننده برقی بوده و دارای سه حافظه است اما تنظیم صندلی سرنشین جلو، به صورت دستی انجام می پذیرد. ترمز دستی به صورت برقی بوده و با دکمه فعال/ غیرفعال می گردد. درب صندوق عقب و باک بنزین، از سمت راننده باز می شود.


 آزمایش رانندگی


درهای اتومبیل به وسیله کلید الکترونیکی باز و بسته می شوند، بدین روی می توان آنها را با قرار داشتن کلید در جیب، باز کرد. کلید اتومبیل داخل شکافی در سمت راست کیلومترشمار قرار داده شده و با فشار روی دکمه بالای آن، موتور چهارسیلندر توربوشارژ، به حرکت درمی آید. با همان دکمه نیز می توان موتور را خاموش کرد. با قرار گرفتن روی صندلی، جاداری یک اتومبیل شاسی بلند کوچک محسوس است. از همان ابتدا، اسپرت بودن و زیبایی داخل به چشم می آید. اهرم تعویض دنده با فشار دکمه پشت خود حرکت می کند و علامت مربوط به وضعیت آن، در سمت راست کیلومترشمار نشان داده می شود.

از همان ابتدا، شتاب موتور مشهود بوده که این امر، اطمینان را به راننده برای تصمیم های ناگهانی می دهد. ضخامت فرمان نیز در ایجاد حس کنترل و اطمینان، مؤثر است. صندلی راننده جادار بوده و بدن را به خوبی دربر می گیرد. روی فرمان دکمه های کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارد. اهرم های راهنما و کنترل سمت چپ، به دلیل وجود کلید چرخشی، کمی از حالت لوله ای به مکعبی تغییر حالت داده که این امر در ابتدا کمی غریب به نظر می رسد اما پس از مدتی عادی می شود. یکی از امکانات جالب این اتومبیل، امکان تغییر رنگ داخل کیلومترشمار است، به طوری که در سه رنگ مختلف و با نام های ECO, Elegance و Performance می توان آن را تغییر داد. در حالت Performance، رنگ قرمز و سرعت سنج  دیجیتال در وسط، حس اسپرت را طوری القاء می کند که گویی تغییری در عملکرد موتور به وجود آمده است!

کمک فنرها، در عبور از دست اندازها به نرمی عمل می کنند ولی گاهی سرنشین عقب، ضربه را احساس می کند. پشتی های صندلی های عقب، در جهت افزایش فضای داخل تا می شوند. ترمز دستی به وسیله دکمه ای در زیر کلید چراغ ها به صورت برقی عمل می کند. در این اتومبیل، برقی بودن ترمز دستی (که با فشار دکمه قفل و با کشیدن آن آزاد می شود) دور از انتظار بود. به هنگام قفل کردن اتومبیل، آینه های جانبی تا می شوند. این امکان توسط قسمت تنظیمات اتومبیل (MY CAR) میسر شده است.

موتور این مدل با حجم دقیق 1969 سی سی، معادل 245 اسب بخار قدرت (در 5500 rpm) و 350 نیوتن متر گشتاور (در 1500 الی 4800 rpm) تولید می کند. با چنین مشخصاتی XC60 T5 توان دستیابی به سرعت 100 کیلومتر را در 2/7 ثانیه دارد و می تواند به حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت برسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو در 100 کیلومتر ترکیبی، 7/6 لیتر است.


 سخن آخر


ولوو XC60 T5 اتومبیلی ایده آل بریا سفرهای درون شهری است اما اطمینان کامل از اینکه آیا با مسافر و صندوق بار پر، بتواند مسیرهای شیب دار را به راحتی بپیماید یا خیر، نیاز به زمان  دارد، هر چند به نظر می آید که با موتور 245 اسب بخاری توربوشارژ، دلیلی برای نگرانی وجود نداشته باشد! پس اگر علاقه به خرید اتومبیلی جدید، با طراحی متفاوت و ایمن دارید، ولوو XC60 T5 گزینه مناسبی است. 


تجربه رانندگي با ولوو XC60 مدل 2014
تجربه رانندگي با ولوو XC60 مدل 2014
تجربه رانندگي با ولوو XC60 مدل 2014
تجربه رانندگي با ولوو XC60 مدل 2014


تجربه رانندگی با ولوو XC۶۰ مدل ۲۰۱۴
نقد و بررسی

کد محتوا: ۸۲۳۳

ارسال: پنج‌‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴:۱۷

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۳۵

کلید واژه‌‌ها: ولوو XC۶۰ / مشخصات فنی XC۶۰

نوع: نقد و بررسی

فرستنده:

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۱۸۵۶

زبان: پارسی

(۱ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.