بلند قامت رنو، زمین را به آسمان دوخت؛ تست کولئوس از کویر تا کوهستان

  به تازگی با رونمایی از نسل جدید رنو کولئوس در نمایشگاه خودرو تهران، فرصتی فراهم شد تا تجربه رانندگی با این خودرو در کویر و کوهستان را کسب کنیم.  

شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۹۹ |

نسل قبلی رنو کولئوس طی سال‏ها حضور خود در ایران بازار فروش مناسبی نداشت، با وجود اینکه سطح امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی به کار رفته در آن، از خودروهای 200 میلیونی هم بیشتر بود. احتمالاً عدم اقبال این خودرو در بازار کشور، به دلیل ظاهر نه چندان رقابتی آن با رقیبان کره‏ ای اش بوده است.  حال رنو فرانسه با وارد کردن نسل جدید کولئوس از طریق نگین خودرو، نماینده خود در ایران، قصد دارد انتقام این چند سال را از کره‏ ای ‏ها بگیرد. این خودرو به صورت همزمان در دو کارخانه رنو- سامسونگ در شهر بوسان کره جنوبی و دانگ فنگ در شهر ووهان چین ساخته می ‏شود. 

سال گذشته چند دستگاه از این خودروها را به اتفاق خبرنگاران و البته رانندگانی از نشریات خودرویی مختلف، طی دو روز در پیست آفرود سرام و در حومه شهر پاریس مورد بررسی قرار دادیم و به تازگی با رونمایی از نسل جدید رنو کولئوس در نمایشگاه خودرو تهران، فرصتی فراهم شد تا تجربه رانندگی با این خودرو در کویر و کوهستان را کسب کنیم. به همین منظور همراه با سایر خبرنگاران ابتدا به ارتفاعات سوهانک در اطراف تهران و یک هفته بعد به کویر ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان رفتیم.


طراحی خارجی رنو کولئوس


خودروی رنو کولئوس که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با خودروی لوکس سدان رنو تالیسمان دارد، با طول 4670 میلی‏ متر، عرض 1840 میلی‏ متر و ارتفاع 1678 میلی ‏متر در کلاس D خودروهای شاسی بلند تولید می‏ شود. فاصله 2710 میلی‏ متری بین محورهای عقب جلو اتاقی جادار را برای سرنشینان فراهم می‏ کند. 

نمای نسل جدید رنو کولئوس همانند مدل لوکس تالیسمان امضای جدید رنو یعنی چراغ‏های کشیده و تغییر یافته عقب و جلو را دارد که نسل دوم کولئوس است و در کشورهای دیگر با عنوان رنو سامسونگ QM6 نیز شناخته می‏ شود. 

این خودرو روی پلت فرم مشترک CMF-C/D شرکت رنو- نیسان طراحی شده، همان پلت‏ فرمی که نیسان X-Trail، نیسان قشقایی رنو Espace، رنو Kadjar و رنو Talisman روی آن ساخته شده‏ اند. 

مهندسان و طراحان کمپانی رنو این خودرو را به گونه‏ ای طراحی کرده‏ اند که در تست‏های تصادف مؤسسه ایمنی جاده ‏های اروپا (EuroNcap) پنج ستاره ایمنی دریافت کرده است. 

درب موتور عضلانی خودرو با طراحی سه بعدی، ظاهری پویا و اسپرت به آن بخشیده است. جلو پنجره بزرگ و پهن کولئوس با میله‏ های افقی کرومی و لوگوی خاص برند رنو به شکل الماس عمودی به چراغ‏های جلو متصل شده است. چراغ‏های بزرگ این خودرو با لامپ‏ های LED از تکنولوژی کاملاً جدید Pure Vision برخوردارند که 20 درصد قوی تر از لامپ ‏های هالوژن هستند. 

در زیر چراغ‏ها، همانند مدل سدان لوکس تالیسمان چراغ‏های روشنایی روز (DRL) به شکل C قرار گرفته‏ اند که در تمام مدت روشن بودن موتور روشن هستند. در زیر سپر چراغ‏های مه‏ شکن به شکل بوم رنگ ظاهری اسپرت به نمای جلوی خودرو بخشیده‏ اند.

فاصله کف خودرو از زمین 21 سانتی‏ متر است و رینگ‏ های آلیاژی 19 اینچی پنج پره دوبل با لاستیک ‏های فاق کوتاه و پهن Nexen پوشانده شده و ظاهری زیبا و اسپرت برای نمای جانبی خودرو فراهم کرده‏ اند. 

شیشه عقب خودرو با شیب ملایم به درب صندوق متصل شده است و در قسمت بالای شیشه و انتهای سقف خودرو، اسپویلر بزرگی مجهز به چراغ ترمز سوم تعبیه شده که تا زیر ستون عقب نیز امتداد یافته است. چراغ‏های سه بعدی بزرگ و طویل عقب با نوار سفیدی در وسط چراغ، از نوع LED هستند و به سیستم Edge Light مجهز بوده که نمایی سه بعدی در هنگام شب ایجاد می‏ کند. 

در قسمت بالای سپر، چراغ‏های مه ‏شکن واقع شده‏ و اگزوزهای ذوزنقه ‏ای شکل در زیر سپر عقب توسط یک نوار کرومی به هم متصل شده‏اند. 


طراحی کابین رنو کولئوس


کابین نسل جدید خودروی رنو کولئوس در قسمت داشبورد، دارای طراحی لوکس با مواد و قطعات باکیفیت مناسب است. صندلی‏ها و روکش داشبورد و قطعات رودری درهای جانبی از موادی نرم و مرغوب ساخته شده‏ و داشبورد با تمرکز بر راحتی راننده و تکیه بر ارگونومی طراحی شده است. 

در تمام کابین خودرو، نورپردازی اتاق توسط تکنولوژی LED صورت گرفته است که به دلخواه در پنج رنگ آبی، سبز، قرمز، زرد و بنفش، قابل تنظیم است. داشبورد بلند و پهن خودرو، حس امنیت و حفاظت را به راننده و سرنشین جلو القاء می‏کند و دستگیره‏ های اریبی که کنسول وسط و داشبورد را به هم متصل کرده‏ اند، علاوه بر نمایش خواص اسپرت خودرو، ویژگی آفرود آن را نشان می‏ دهند. 

کنسول پهن وسط کابین، فاصله‏ ای ایمن را بین راننده و سرنشین جلو ایجاد کرده است و یک فضای 5 لیتری را برای قراردادن وسایل در اختیار قرار داده است. ظرفیت محفظه داشبورد 11 لیتر بوده و یک محفظه خنک کننده (Cool Box) نیز برای قرار دادن شیشه نیم لیتری یا یک قوطی نوشابه در نظر گرفته شده است. 

صندلی‏ های نسل جدید کولئوس با اقتباس از صندلی‏های هواپیماهای کلاس تجاری طراحی شده‏ و با روکش چرم مرغوب، بسیار راحت هستند. 

نشیمن صندلی راننده در ارتفاع مناسبی قرار دارد و نسبت به صندلی خودروهای سدان معمولی، 15 سانتی‏متر بالاتر است و به همین جهت میدان دید مناسبی را برای راننده فراهم می‏کند و حس تسلط خوبی روی فرمان و دکمه‏ های کنترلی داشبورد به راننده می‏ دهد.

صندلی راننده، در شش جهت قابلیت تنظیم برقی دارد و به سیستم گرمکن در قسمتهای نشیمن و پشتی و سیستم تهویه خنک کننده مجهز شده است. پلاستیک پشت صندلی‏های جلو با استفاده از تکنولوژی Cover Carving از موادی مستحکم و انعطاف پذیر تعبیه شده است. 

صندلی‏های ردیف عقب فضای مناسب برای نشستن سه نفر را تأمین کرده ‏اند و پشتی آنها با تکنولوژی Easy Break قابلیت تا شدن به نسبت 60/40 برای حمل اسکی و اشیاء طویل را دارند. فضای بار عقب معادل 624 لیتر بوده که بعد از تا شدن، فضای 1690 لیتری را فراهم می ‏کند. 

در محفظه بار عقب، قابلیت باز شدن به صورت برقی را دارد که در مواقع لزوم و پر بودن دست راننده، با حرکت دادن پا در زیر سپر و بدون دخالت دست نیز باز می‏گردد. 

صفحه کیلومتر شمار و دور موتور با طرح جدید و قابلیت تغییر رنگ پس زمینه، در یک صفحه 7 اینچی TFT رنگی، قابلیت نمایش وضعیت دنده، دور موتور، سرعت خودرو مصرف سوخت به صورت دیجیتال را دارد. 

قربیلک فرمان با دکمه‏ های کنترل سیستمهای صوتی و الکترونیکی خودرو، دارای طراحی اسپرت و قطعات کرومی ضدخش است. قطعات کرومی در اهرم تعویض دنده و دریچه‏ های سیستم تهویه مطبوع نیز به کار رفته ‏اند. 

سانروف شیشه‏ ای سقف با سطح 8/0 متر مربع و تنظیم برقی در دو جهت، تا ردیف عقب خودرو نیز امتداد یافته است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، قابلیت گرم کردن شیشه‏ ها و آینه‏ ها و همچنین روشن کردن موتور از راه دور قبل از سوار شدن به خودرو، برای مناطق سردسیر در نظر گرفته شده ‏اند. 

این خودرو به امکانات رفاهی مناسبی مانند فرمان برقی (EPS)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه‏ ای، استارت دکمه‏ ای و ورود بدون کلید (Keyless)، سانروف بزرگ شیشه‏ ای با تنظیم برقی در دو جهت، صندلی‏های برقی با حافظه، گرمکن، تهویه و ماساژور، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه ‏های جانبی تاشوی برقی با گرمکن و سنسور ضد نور، برف پاک کن اتوماتیک با سنسور باران، سنسور نور و شیشه شوی چراغ جلو، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD) مجهز شده است. 

همچنین تجهیزات ایمنی 6 اریبگ، کمربندهای سه نقطه‏ ای پیش کشنده و سیستم‏های پیشرفته کمک راننده (ADAS) در این خودرو به صورت استاندارد تعبیه شده‏ که از میان آنها می‏توان به سیستم کروز کنترل فعال (ACC)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی پارک آسان (EPA)، سیستم ترمز اضطراری فعال (AEBS)، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی (HDC)، سیستم هشدار خروج از جاده (LDW)، سیستم هشدار فاصله ایمن (SDW)، سیستم تشخیص علائم ترافیکی (TSD)، سیستم هشدار سرعت بالا (ESW)، سنسور تشخیص خستگی راننده (TD)، سیستم هشدار نقطه کور (BSA)، سیستم خاموش شدن خودکار موتور در ترافیک (Start/Stop)، دوربین دید عقب (RVC)، روشن شدن خودکار چراغ‏ها با سیستم هوشمند نوربالا اشاره کرد.


مشخصات فنی رنو کولئوس


 خودروی رنو کولئوس در کلیه مدل‏ها از پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری مشترک با نیسان X-Trail با حجم دقیق 2488 سی سی بهره می‏برد. این پیشرانه توانایی تولید ۱۶۸ اسب‏ بخار قدرت در 6 هزار دور در دقیقه و ۲۲۶ نیوتن‏متر گشتاور در 4400 دور دقیقه را دارد. 

گشتاور موتور توسط یک گیربکس CVT جدید با عنوان X-Tronic به محور جلو چرخها منتقل می‏شود که قابلیت انتقال به چهار چرخ را نیز به صورت انتخابی دارد. سیستم چهارچرخ هوشمند All mode 4x4-i ویژه محصولات برند رنو- نیسان در خودروی کولئوس نیز تعبیه شده که توسط سوئیچی در سمت چپ غربیلک فرمان در کنار زانوی چپ راننده، در حالت‏های 2WD، 4WD و خودکار قابل تنظیم است. 

گیربکس X-Tronic نوعی گیربکس CVT است که دارای قابلیت‏های جدیدی بوده و در حالت رانندگی معمولی و اقتصادی مانند یک گیربکس CVT به صورت پیوسته دنده‏ ها را تعویض می‏کند، ولی در زمان رانندگی اسپرت، کامپیوتر خودرو گیربکس X-Tronic را به یک گیربکس اتوماتیک معمولی تبدیل می کند. 

این گیربکس جدید، کولئوس را به خودرویی کم مصرف و اقتصادی تبدیل کرده است و از طرف دیگر، تنبلی گیربکس CVT در آن احساس نمی‏شود. این خودرو با شتاب صفر تا صد 8/9 ثانیه، توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 185 کیلومتر در ساعت را دارد. 

مصرف سوخت ترکیبی مدل تک دیفرانسیل کولئوس 1/8 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده و میزان انتشار گاز دی اکسید کربن نیز به میزان ۱۸۸ گرم در کیلومتر است و به این ترتیب، استاندارد آلایندگی یورو5 را پاس می ‏کند.


تست کولئوس در کوهستان


زمانی که موتور را توسط دکمه استارت روشن کردم، صفحه نمایشگر نیز روشن شد و برایم جالب بود که شرکت رنو روی صفحه نمایشگر سیستم R-Link2 به صورت پیش فرض منوی فارسی قرار داده بود و حتی جهت راحتی ما، زبان سیستم ناوبری دیجیتال خودرو هم از قبل فارسی انتخاب شده بود.

بعد از مدتی رانندگی به محدوده جاده‏ های کوهستانی وارد شدیم که دارای مسیرهای مورد نیاز برنامه بود، چرا که طبق برنامه باید عملکرد سیستم‏های ایمنی مکانیکی و الکترونیکی خودروها را در جاده‏ های ناهموار و برفی تست می ‏کردیم. 

عملکرد سیستم تعلیق خودرو در هنگام عبور از دست اندازها و چاله‏ های مسیر، نرم بود و به علت برخورداری از سیستم چهارچرخ هوشمند All Mode و کمک فنرهای الکترونیکی، این خودرو در هنگام پیچیدن در سر پیچ‏ها، عملکردی فوق العاده از خود نشان داد.

تکنولوژی جدید Multi-Sense وظیفه کنترل پیوسته سیستم تعلیق، کمک فنرهای الکترونیکی، سیستم فرمانپذیری، گیربکس و حتی نورپردازی داخل کابین خودرو را به عهده دارد و علاوه بر حفظ تعادل خودرو، باعث کاهش تکان‏های اضافی در کابین می‏گردد. 

گیربکس‏های CVT از نظر کاهش مصرف سوخت، عملکردی بهینه دارند، ولی اکثر مردم به دلیل کاهلی و تنبلی آن در زمان شروع حرکت و همچنین عدم القاء حس تعویض دنده‏ ها، این سیستم گیربکس را کسل‏ کننده می‏دانند. به همین جهت گیربکس CVT خودروی کولئوس نیز برای افرادی مناسب بوده که آرام رانندگی می‏کنند.

البته گیربکس X-Tronic نسل جدید کولئوس مانند گیربکس اتوماتیک خودروهای شاسی بلند به دلیل فشار در مسیرهای سربالایی داغ نمی‏کند. عملکرد مناسب گیربکس X-Tronic در این خودرو، رانندگی خوبی را فراهم کرد. 

 بعد از قرار دادن وضعیت دیفرانسیل در حالت Auto در هنگام گاز دادن به خودرو و شتابگیری، گیربکس X-Tronic خودرو همانند یک گیربکس اتوماتیک معمولی عمل کرد و هفت دنده جلو را به نرمی تعویض کرد و حتی گاهی تعویض دنده معکوس را برای راننده فراهم می‏کرد. این ویژگی باعث شد تا گیربکس CVT خودروی کولئوس در هنگام عبور از پیچ‏های مسیر، عملکرد تنبل، کسل کننده و یکنواختی نداشته باشد و همانند یک خودروی اتوماتیک معمولی، شتاب و تعویض دنده مناسبی را در اختیار راننده قرار دهد. 

سیستم کنترل خودرو در شیب (HDC) یا Auto Hold تا 2 ثانیه بعد از برداشتن پا از روی پدال ترمز، قبل از حرکت در مسیر شیب دار عمل می‏کند


تست کولئوس در کویر


کولئوس 2017 که بعد از تست‌های مختلف این بار به آفرود شن و کویر آورده شد، توانست به سلامت از تست آفرود سبک، هندلینگ بروی شن و سطح ناهموار و حتی سرعت بالا در سطح ناهموار خارج شود.

این خودرو در تست رانندگی شهری و خاکی آزمون خود را به خوبی پس داد و نمی‌توان انتقادی به آن وارد کرد زیرا در کلاس قیمتی خود در کنار دیگر رقبا از لحاظ موتور و گیربکس چیزی کمتر از دیگر رقبا ندارد.

عملکرد سیستم ترمز کولئوس در مسیرهای شنی کمی با مشکل مواجه شد و با فشردن پدال ترمز، چند ترمز شدید کردم و عکس‏ العمل منطقی و معقول از ترمز دیده شد. شروع به حرکت خودروی کولئوس را در شیب تند امتحان کردم و با فشار نرم و یکنواخت روی پدال، به آرامی روی شیب تند به سمت بالا رفتم و عملکرد مناسب گیربکس X-Tronic را در این شرایط واقعا مناسب دیدم. 

 این خودرو همچون دیگر رقبایی که در بازار ایران دارد برای تعویض دنده در حالت اتوماتیک کمی دیر عمل می‌کند که این موضوع کاملا در چنین خودروهایی طبیعی است، اما این موضوع در حالت دستی دنده تا حدودی رفع شده و سیستم گیربکس سریع‌تر به فرمان تعویض دنده پاسخ می‌دهد.

در سرعت‌های بالا فرمان خودرو به خوبی عمل می‌کند و نگرانی از چپ کردن خودرو احساس نمی‌شود و نرمی فرمان خودرو آنچنان مناسب است که راننده دوست دارد با فرمان بیش از اندازه بازی کند.

اما این خودرو دو دیفرانسیل شاسی بلند رنو به تست آفرود آورده شد و این خودرو نشان داد که از پس آفرودهای سبک بر می‌آید و هندلینگ آن در آفرود هیچ مشکلی نخواهد داشت.

در مجموع می‌توان گفت که کولئوس خودروی مناسبی برای شهر و حتی آفرودهای سبک است و از سوی دیگر این خودرو می‌توانست با آپشن‌های بیشتر در داخل خود جذابیت بیرونی را برای مشتریان دو چندان کند، از این موارد می‌توان به امکان شستشوی چراغ های جلو اشاره کرد.

ناگفته نماند که آفرود سواران حرفه‌ای کولئوس را در کلاس خود خودرو قابل قبولی می‌دانند و معتقدند که موتور و گیربکس آن به خوبی با یکدیگر هماهنگ است و اگر خانواده‌ای قصد آفرود به سرش بزند، این خودرو به آنها نه نمی‌گوید.

کولئوس که با قیمت 199 میلیون و 500 هزار تومان در مدل فول آپشن به بازار ایران عرضه می‌شود پیش بینی قیمت بازار آن در محدوده 220 میلیون تومان قرار گرفته است.

 


بلند قامت رنو، زمين را به آسمان دوخت؛ تست كولئوس از كوير تا كوهستان
بلند قامت رنو، زمين را به آسمان دوخت؛ تست كولئوس از كوير تا كوهستان
بلند قامت رنو، زمين را به آسمان دوخت؛ تست كولئوس از كوير تا كوهستان
بلند قامت رنو، زمين را به آسمان دوخت؛ تست كولئوس از كوير تا كوهستان


بلند قامت رنو، زمین را به آسمان دوخت؛ تست کولئوس از کویر تا کوهستان
نقد و بررسی

کد محتوا: ۸۲۲۴

ارسال: شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۹۹

به روز شده: شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱:۰۸

کلید واژه‌‌ها: پیش فروش رنو کولئوس / رنو کولئوس جدید / قیمت رنو کولئوس جدید

نوع: نقد و بررسی

فرستنده:

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۲۳۶۸

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.