
خودروهای لوکس با کابینهای مجلل، فناوریهای پیشرفته، عملکرد قوی و طراحی خارجی چشمنواز، توجه بسیاری را به خود جلب میکنند. با این حال، این خودروها برای بسیاری از خریداران خارج از دسترس باقی میمانند، مگر اینکه بهصورت دستدوم خریداری شوند که میتواند قیمت مدلهای معمولاً گرانقیمت را بهطور قابلتوجهی کاهش دهد. متأسفانه، جذابیت برچسب قیمتی دستدوم میتواند بهسرعت رنگ ببازد، زیرا برخی رانندگان با هزینههای سرسامآور نگهداری و تعمیرات مرتبط با برخی از این خودروهای لوکس دستدوم مواجه میشوند.
قطعات یدکی گرانقیمت، بیمه با حق بیمه بالا، نیاز به سوخت باکیفیت بالا و کاهش سریع ارزش خودرو، برخی از خودروهای لوکس را برای خریدار متوسط غیراقتصادی میکند. بهعنوان مثال، بیامو ۷۶۰Li مدل ۲۰۱۵ که در زمان عرضه با قیمتی حدود ۱۴۱,۲۰۰ دلار به بازار آمد، مجهز به یک موتور ۶.۰ لیتری V۱۲ و کابینی بسیار لوکس است. اگرچه این قیمت در زمان عرضه چشمگیر بود، اما در مقایسه با ۲۰ خودروی گرانقیمت تاریخ، چندان برجسته نیست. با این حال، این مدل در بازار دستدوم امروز با قیمتی حدود ۲۷,۰۰۰ دلار قابل خریداری است.

اما با توجه به کمترین برآورد هزینههای تعمیر، میانگین هزینه تعمیر بیامو ۷۶۰Li کمی کمتر از ۱,۰۰۰ دلار است (با فرض بهترین سناریو). بیامو یکی از برندهای لوکس با هزینه نگهداری بالا محسوب میشود، بهطوریکه میانگین هزینه نگهداری آن طی ۱۰ سال حدود ۱۵,۹۹۱ دلار برآورد شده است. وضعیت البته بدتر هم میشود، زیرا طبق گزارش مؤسسه Money Geek، نرخ بیمه سالانه معمولی برای سری ۷ بیامو حدود ۸۲ درصد بیشتر از میانگین ملی برای پوشش کامل است. همچنین، این مدل به سوخت باکیفیت بالا نیاز دارد که در ایالت کالیفرنیا، در زمان نگارش این مقاله، میانگین قیمت آن کمی کمتر از ۵ دلار به ازای هر گالن است.

بنابراین، آیا باید بهطور کامل از خودروهای لوکس دستدوم دوری کرد؟ خیر، قطعاً مواردی وجود دارد که خرید یک خودروی لوکس دستدوم میتواند انتخاب مناسبی باشد، به شرطی که خریدار از آنچه در پیش رو دارد آگاه باشد. برخی مدلها نیز ممکن است نسبت به دیگران گزینهای امنتر باشند، مانند خودروهای لوکسی که هزینه نگهداری پایینی دارند. در واقع، یک خودروی لوکس دستدوم که چند سال از عمر آن گذشته، کاهش اولیه ارزش آن رخ داده، اما همچنان حس تازگی دارد، میتواند انتخابی معقول باشد.

بهعنوان مثال، بیامو سری ۳ مدل ۲۰۲۱ را در نظر بگیرید که گزینههای قدرتمند زیر کاپوت، مانورپذیری چابک و رتبههای ایمنی قوی ارائه میدهد. این سدان جمعوجور در زمان عرضه نو با قیمتی بین ۴۲,۲۴۵ تا ۵۷,۶۹۵ دلار به فروش میرسید، اما در بازار دستدوم میتوان آن را با قیمتی حدود ۱۷,۰۰۰ دلار خرید. اگرچه شاید به لوکس بودن سری ۷ نباشد، اما همچنان تجربه رانندگی با یک خودروی لوکس بیامو را با قیمتی قابل مدیریت و هزینه نگهداری سالانه متوسط (حدود ۷۴۸ دلار برای مدل ۳۳۰i) به شما ارائه میدهد.
مقایسه خودروی جدید غیر لوکس با مدل لوکس دستدوم
اگرچه ممکن است نشان خارجی پرستیژ یا توجه دوچندانی از عابران دریافت نکنید اما باید دانست خودروهای اقتصادی مزیتهای بسیاری دارند. درحالیکه میتوان برخی معاملات خوب را در مدلهای لوکس دستدوم پیدا کرد ولی یک خودروی جدید مانند کیا چیزهایی همچون کارکرد صفر، با پوشش گارانتی بیشتر و احتمالاً ویژگیهای فناوری پیشرفتهتر نسبت به مدلهای قدیمیتر ارائه میدهد. بهعنوان مثال، میتوان آئودی A۳ مدل ۲۰۲۳ دستدوم با کارکرد کمتر از ۲۰,۰۰۰ کیلومتر و مالکان متعدد را با قیمتی زیر ۳۰,۰۰۰ دلار یافت. این در حالی است که کیا K۵ GT-Line AWD مدل ۲۰۲۶ با موتور توربوشارژ، رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی، سانروف پانورامیک و گارانتی ۱۰ سال یا حدود ۱۶۰,۰۰۰ کیلومتر با قیمت پایه از ۲۹,۹۹۰ دلار عرضه میشود.
این مقایسه به این معنا نیست که K۵ از آئودی دستدوم برتر است، بلکه صرفاً به برجستهسازی ارزش موجود در گزینههای جایگزین پرداخته است. با این حال، همهچیز به ترجیحات شخصی و آنچه در تجربه رانندگی برای شما ارزشمند است بستگی دارد. با مدلهای لوکس دستدوم، احتمالاً با روکشهای باکیفیتتر، سواری بهتر و موضوعی جذاب برای گفتوگو با علاقهمندان به خودرو مواجه خواهید شد. فقط به خاطر داشته باشید که انتخاب این مدلها ممکن است هزینههای بیشتری در آینده به همراه داشته باشد.