تصاویر زیبایی از تحفه مرسدس بنز؛ کلاس SL مرسدس بنز با معرفی مدل انقلابی R۱۰۷
مرسدس بنز کلاس SL (که از سال ۲۰۲۲ با نام مرسدس-آامگ SL عرضه میشود)، یک خودروی اسپرت «گرند تورینگ» است که از سال ۱۹۵۴ توسط مرسدس بنز تولید میشود. نام "SL" برگرفته از عبارت آلمانی "Sport-Leicht" است که به معنای «اسپرت سبک» ترجمه میشود.
چانگان UNI-V ۲.۰ در دبی مدل عکاسی شد!
خودروی سدان چانگان UNI-V ۲.۰ با ترکیبی از طراحی آیرودینامیک، شیک و جذاب، یک موتور ۲.۰ لیتری قدرتمند و همچنین هندلینگ دقیق و کنترلپذیر، برای ارائه یک تجربه رانندگی بینظیر و نهایی معرفی شده است.
شاسی بلند لوکس بی وای دی یانگ وانگ U۸L با قیمت ۱۸۰ هزار دلار عرضه شد
یانگ وانگ، زیربرند لوکس بی وای دی، شاسی بلند U۸L دینگشی ادیشن را عرضه کرد. پیشفروش این مدل لوکس با قیمت ۱.۳ میلیون یوان (۱۸۱۱۳۰ دلار) و سپرده ۲۰ هزار یوان (۲۷۸۰ دلار) در ۳۱ ژوئیه آغاز شده بود.
نسل جدید چری تیگو ۸ رونمایی شد؛ بزرگتر و با دو چهره متفاوت
شرکت چری با انتشار تصاویر رسمی، از نسل جدید تیگو ۸ پردهبرداری کرد. این کراساوور سایز متوسط خانوادگی با طراحی کاملاً جدید، ابعادی بزرگتر از نسل فعلی و چیدمان پنجنفره، برای عرضه در سهماهه پایانی سال جاری میلادی آماده میشود.
معرفی منصوری وناتوس SE، لامبورگینی اوروس هیبریدی با ۱۱۰۰ اسب بخار!
منصوری با معرفی وناتوس SE، لامبورگینی اوروس پلاگینهیبریدی را به یک هیولای ۱۱۰۰ اسب بخاری تبدیل کرده است که فقط در ۲.۸ ثانیه به صد کیلومتر میرسد.
مواردی که دانستن آنها خوشایند تعمیرکارها نیست!
اکثر رانندگان با اتکا به نظر مکانیکها، خودروهای خود را به دست آنها میسپارند تا ایرادهای آن را پیدا کرده و برطرف کنند. اما برخی نکات هستند که مکانیکها به هیچ عنوان دوست ندارند که رانندگان از آن مطلع شوند تا حتما برای رفع ایراد به آنها مراجعه شود.
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
تا به حال فکر کردهاید رنگ خاص خودرویتان چگونه خلق شده؟ سفری به فرآیند پیچیده، طولانی و هنرمندانه تولد یک رنگ، از ایده تا تولید نهایی.
انواع مایع خنککننده موتور و علت تفاوت رنگ آنها
آشنایی با انواع مایع خنککننده موتور خودرو: چرا خنککنندهها رنگهای گوناگونی دارند؟ تفاوت آنها چیست و چه افزودنیهایی دارند؟
روش های ساده تیونینگ خودرو
سیستم پیشرانه خودرو که از موتور و قطعات مربوطه تشکیل شده به مرور دچار کاهش عملکرد می شود. در این صورت تقویت موتور به منظور افزایش بازده و عملکرد آن امری ضروری تلقی می شود. افزایش بازده و عملکرد موتور علاوه بر این که موجب بالا رفتن توان آن می شود، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی شده، آلایندگی کاهش می یابد و هم چنین استهلاک آن نیز کمتر می شود.
در مورد رانندگان حرفه ای و بادی گاردها بیشتر بدانید
قهرمانان اغلب نوجوانان، عموماً افراد تفنگ به دست با عضلاتی ورزیده هستند که حتی یک قطره خون هم از دماغشان نمی ریزد و یا رانندگانی که بدون آسیب دیدن اتومبیل خود، با سرعت تمام از دست پلیس یا تروریست ها فرار کرده و خود را به مقصد می رسانند!
دوشنبه، ۲۱ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۱
شنبه، ۱۹ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۲
شنبه، ۱۲ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۲
دوشنبه، ۷ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۷
شنبه، ۵ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۰
خشن تر، جذاب تر، سبزتر و البته مجهزتر
نسل دوم پژو ۲۰۰۸ معرفی شد+فیلم
شنبه، ۱ تیرماه ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
FIAT 500L Living 2014 اتومبیلی برای یک عمر زندگی!
جمعه، ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۲
بزرگترین کراس اوور های بازار جهانی
شنبه، ۱۰ خردادماه ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
بررسی نسخه پلاگ این هیبریدی بنتلی بنتایگا + فیلم
اشراف زاده کم اشتها
پنجشنبه، ۱۶ آبانماه ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
رندرهای جذاب از مدل سال ۲۰۵۰ موستانگ، کرولا، کوروت و سیویک
چهارشنبه، ۱۰ دیماه ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
آیرودینامیک خودرو چیست؟
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
۵ اقدام مهم درباره خرید خودروی دست دوم کارکرد بالا که باید انجام دهید
دوشنبه، ۹ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۲
پنج خودروی آمریکایی اسپرت و سوپراسپرت که تولید نشدند؛ رقبای ناکام کوروت!
این پنج کانسپت آمادهٔ تولید بودند و اگر تصمیمات بحثبرانگیز مدیریتی نبود میتوانستند به نمادهای خودروسازی آمریکا تبدیل شوند.
دوشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲:۲۲ |
امروزه خودروهای کانسپت زیادی را میبینیم که برای نمایش چشمانداز آینده و یا تواناییهای یک شرکت ساخته میشوند. پیشگام ساخت خودروهای کانسپت آمریکاییها بودند و بیوک Y-Job که توسط هارلی ارل طراحی شد بهعنوان اولین خودروی کانسپت جهان شناخته میشود. در طول دههٔ ۵۰ نیز خودروسازان آمریکایی کانسپتها یا خودروهای نمایشی زیادی ساختند و تا دههٔ ۷۰، سه غول خودروسازی دیترویت تعدادی از چشمگیرترین کانسپتهای تاریخ را به نمایش گذاشتند. از بین همهٔ این خودروها، چند مدل اسپرت بسیار به خودرویی تولیدی نزدیک بودند و در ادامه قصد داریم به معرفی پنج نمونه از آنها بپردازیم که هنوز هم به خاطر تولید نشدن آنها افسوس میخوریم. الدزمبیل F۸۸ سال ۱۹۵۴
در سال ۱۹۵۳، شورلت کوروت در نمایشگاه اختصاصی جنرال موتورز که با نام موتوراما شناخته میشد به نمایش درآمد. این ماشین که اواخر همان سال روی خط تولید رفت، به یک افسانه تبدیل شد. یک سال بعد اما موتوراما میزبان یک کانسپت هیجانانگیز دیگر بنام الدزمبیل F۸۸ بود. این خودرو که بر اساس کوروت ساخته شده و شبیه برادر لوکستر C۱ به نظر میرسید، یکی از زیباترین خودروهای آمریکایی تاریخ محسوب میشود. این کانسپت از پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V۸ الدزمبیل ۸۸ تولیدی استفاده میکرد و میتوانست به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. F۸۸ که زیباتر، قویتر و بسیار سریعتر از کوروت بود، میتوانست به یکی از هیجانانگیزترین خودروهای اسپرت تولیدی زمان خود تبدیل شود اما به دلیل نگرانی از تأثیر این خودرو روی فروش کوروت، مدیریت جنرال موتورز مانع از تولید آن شد. از F۸۸ چهار نمونهٔ نمایشی ساخته شده که دو دستگاه آن تا امروز باقی مانده است. پونتیاک XP۸۳۳ سال ۱۹۶۴ هنگامیکه «جان دلورین» جوان در هیئتمدیرهٔ جنرال موتورز سکان هدایت پونتیاک را در دست گرفت، در نیمهٔ دوم دههٔ ۶۰ این شرکت را به یکی از هیجانانگیزترین برندهای آمریکایی تبدیل کرد. پونتیاک غیر از آغاز عصر ماسل کارها با GTO، تلاش کرد جایگزینی ارزانتر برای کوروت بسازد. این ایدهٔ با کانسپت XP۸۳۳ آغاز شد که در سال ۱۹۶۴ معرفی شد و بعداً بنشی لقب گرفت. این کانسپت زاییدهٔ ذهن دلورین بود که آن را با کمک تیم کوچکی از کارکنان اختصاصی توسعه داد. XP۸۳۳ خودرویی دونفره و کوچکتر از کوروت بود که هرچند برخی عناصر طراحی مثل دماغهٔ تیز و انتهای کوتاه را از کوروت وام گرفته بود اما برای پایین نگه داشتن هزینههای تولید، زیرساخت آن با استفاده از قطعات موجود در مدلهای مختلف پونتیاک شکل گرفت. زیر کاپوت این کانسپت پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی SOHC پونتیاک با ۱۶۵ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود اما محفظهٔ پیشرانه بهگونهای طراحی شده بود که امکان جای دادن موتورهای V۸ را داشته باشد. دلورین این خودرو را جایگزین ارزانتری برای کوروت و رقیبی جدی برای موستانگ میدانست که تازه معرفی شده بود. متأسفانه اما جنرال موتورز به همان دلیلی که برای الدزمبیل F۸۸ گفته شد، با تولید XP۸۳۳ مخالفت کرد. فورد Mach ۲C سال ۱۹۶۹ در دههٔ ۶۰، فورد غیر از معرفی موستانگ، روی یک خودروی موتور وسط برای رقابت با کوروت هم کار میکرد. اولین خودروی کاربردی این پروژه، موستانگ Mach ۲ نام داشت که در سال ۱۹۶۷ بر پایهٔ شاسی موستانگ کانورتیبل تولیدی ساخته شد. متأسفانه، آزمایشات جادهای گسترده نتایج مثبتی به دنبال نداشت و درنتیجه Mach ۲ در اواخر سال ۱۹۶۷ دوباره طراحی شد. نسخهٔ بهبودیافتهٔ این ماشین که Mach ۲B نام گرفته بود، بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ بسیار به خط تولید نزدیک شد اما نهایتاً چراغ سبز را از مدیریت دریافت نکرد. در همین حال، «لری شینودا» که از جنرال موتورز به فورد آمده بود، برداشت خود از پروژهٔ Mach ۲ را توسعه داد. این کانسپت شینودا که Mach ۲C نام گرفت، دیگر هیچ شباهتی با موستانگ نداشت و شبیه یک سوپراسپرت اصیل به نظر میرسید. البته این کانسپت پیشرانه نداشت اما قرار بود سالانه بین ۵۰۰ تا ۱,۵۰۰ دستگاه از آن ساخته شود و قیمتی زیر ۷,۵۰۰ دلار (معادل ۶۶ هزار دلار امروز) داشته باشد تا خریداران کوروت را جذب کند. متأسفانه اما پیشنهاد شینودا هم توسط مدیریت فورد رد شد و سوپرکار موتور وسط فورد در حد یک کانسپت بدون موتور باقی ماند. AMC AMX/۳ سال ۱۹۷۰ در اواخر دههٔ ۶۰، آمریکن موتورز یا AMC تلاش کرد با مدلهایی مثل SC رامبلر وارد عرصهٔ ماسل کارها شود تا تصویر خود را بهبود بخشد و خریداران جوانتر را جذب کند. علاوه بر این، AMC به دنبال ساخت یک سوپراسپرت موتور وسط به سبک اروپایی برای رقابت با کوروت و همینطور خودروهای وارداتی مثل دتوماسو هم بود. برای طراحی این خودرو، AMC دو تیم را مأمور کرد که یکی به رهبری طراح ارشد شرکت «باب نیکسون» در مقر AMC در آمریکا کار میکرد و دیگری «جورجتو جوجارو» و تیم ایتالدیزاین بودند که با دانش خود در زمینهٔ خودروهای اسپرت ایتالیایی به تیم آمریکایی کمک میکردند. درنهایت، یک خودروی نمایشی غیرکاربردی بنام AMX/۲ و یک نمونهٔ کاملاً کاربردی با نام AMX/۳ ساخته شد. نمونهٔ کاربردی از یک شاسی نیمه مونوکوک سفارشی استفاده میکرد که توسط جوجارو با کمک جوتو بیزارینی ساخته شد. روی این شاسی هم بدنهای خیرهکننده قرار گرفت که ساخت ایتالیا بود. AMX/۳ به پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V۸ تقویتشدهٔ AMC با ۳۴۵ اسب بخار قدرت، تعلیق کاملاً مستقل و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ مجهز بود و در آزمایشها هندلینگ بسیار خوبی را به نمایش گذاشت. از این خودرو شش پروتوتایپ ساخته شد و قرار بود به یکی از چشمگیرترین سوپراسپرتهای آن زمان تبدیل شود اما در سال ۱۹۷۰ چند هفته مانده به رونمایی رسمی، AMC بهطور ناگهانی این پروژه را لغو کرد. شورلت آیرووت سال ۱۹۷۳ در اواسط دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰، شورلت به لطف تلاشهای «زورا دانتوف» کانسپتهای موتور وسط زیادی ساخت. یکی از این کانسپتها که بسیار امیدوارکننده بود، XP۸۸۲ نام داشت که در اواخر دههٔ ۶۰ توسعه یافت و به موتور V۸ مجهز بود. در ابتدا، مدیر وقت شورلت، جان دلورین این پروژه را لغو کرد شاید به این دلیل که هنوز از عدم اجازهٔ تولید پونتیاک XP۸۳۳ از سوی مقامات جنرال موتورز ناراحت بود. بااینحال، چند سال بعد او از مدیریت شورلت کنار رفت و مدیریت جدید از تیم توسعه خواست کار روی این پروژه را از سر بگیرند و خودرو را به پروتوتایپ پیشرانهٔ وانکل جنرال موتورز مجهز کنند. بدین ترتیب، دو پیشرانهٔ وانکل در دو طرف یک شافت مشترک قرار داده شد و یک موتور چهار روتوری شکل گرفت که حدود ۳۵۰ اسب بخار قدرت داشت. این کانسپت در طول آزمایشات سریع و چابک عمل کرد اما پروژهٔ پیشرانههای وانکل جنرال موتورز شکست خورد و در سال ۱۹۷۴ این شرکت به توسعهٔ موتورهای وانکل پایان داد. بااینحال، سوپرکار شورلت به یک پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V۸ معمولی مجهز و نام جدید آیرووت برای آن انتخاب شد. در سالهای بعد، خودرو برای انطباق با قوانین ایمنی جدید دوباره اصلاح شد و نهایتاً در سال ۱۹۸۰ برای تولید تأیید شد اما هزینهٔ این پروژه از بودجهای که ابتدا در نظر گرفته شده بود بسیار فراتر رفت و نهایتاً تولید این سوپرکار موتور وسط لغو شد.
کد محتوا: ۲۲۶۷۷
ارسال: دوشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲:۲۲
به روز شده: دوشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳:۱۲
کلید واژهها: شورلت، پونتیاک، فورد
نوع: گزارش
موضوع:
فرستنده: دبیر محتوا
منبع: پدال
بازدید: ۳۴۳
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.