نحوه صفر کردن کیلومتر ماشین توسط سودجویان و دلالان

  کم کردن کیلومتر خودرو ها یکی از تقلب های رایج در زمینه خرید و فروش خودرو محسوب می شود. از همین رو خریداران همیشه با این دغدغه روبرو هستند که آیا کارکرد خودروی مورد نظرشان واقعی است یا کاهش یافته است.  

شنبه، ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳:۱۴ |


امروزه با توجه به بازار داغ خودروهای دست دوم یا کارکرده به دلیل بالارفتن قیمت خودرو، تشخیص کم شدن کیلومتر شمار خودرو از اهمیت بسزایی برخوردار است

یکی از باور های غلطی که در بین خریداران وجود دارد این موضوع است که خودرو های به روز و مدرن قابلیت کاهش کیلومتر را ندارد ، اما کیلومتر های دیجیتال نسبت به کیلومتر خودرو های قدیمی راحت تر دستکاری می شود، در خودرو های مدرن با اتصال کامپیوتر  به پورت مرتبط با کارکرد خودرو به سادگی می توان مسافت پیموده شده را تغییر داد و عددی که مد نظر صاحب خودرو است نمایش داده شود.

راه‌های تشخیص دستکاری کردن کیلومتر خودرو
برای تشخیص دست‌کاری کردن کیلومتر خودرو چندین راهکار کاربردی وجود دارد که در صورت توجه کردن و رعایت آنها به‌راحتی می‌توانید تشخیص دهید که آیا کیلومتر سنج دست‌کاری شده است یا خیر؟ این روش‌ها عبارت‌اند از:

چک کردن رادیات ماشین
شما اگر اتصالات رادیات خودرو و لوله‌های آن را بررسی کنید به‌راحتی به میزان کارکرد و فعالیت خودرو پی خواهید برد. معمولاً با افزایش کارکرد خودرو فاصله‌هایی که در رادیاتور وجود دارند به دلیل گردوغبار و برخورد حشرات افزایش می‌یابند. هرچه میزان این فاصله بیشتر باشد، میزان کارکرد خودرو نیز بالا می‌رود.

تست دیاگ برای تشخیص دستکاری کردن کیلومتر خودرو
یکی از راه‌های تشخیص کارکرد ماشین استفاده از دیاگ است. در این دستگاه به طور کامل میزان کارکرد خودرو نمایش داده می‌شود. یکی از ایرادات عمده این روش این است که در صورتی که فرد حرفه‌ای باشد به‌راحتی می‌تواند ecu خودرو را تغییر داده و کاری کند که با دیاگ نیز تشخیص مقدار درست عدد کیلومترسنج و کارکرد خودرو امکان‌پذیر نباشد.

چک کردن زیر در سوپاپ
چک کردن زیر در سوپاپ برای شدت تمیزی یا کثیفی (میزان ماندگاری روغن و رسیدگی های مربوطه) هرچی داخل زیر در سوپاپ (داخل موتور) تمیز تر باشد یعنی رسیدگی به آن خوب بوده اما اگر کثیف و گند گرفته باشد یا کارکردش بالاست یا خوب نگهداری نشده است.

دیسک و صفحه خودروها دارای کارکرد پایین
دیسک صفحه‌هایی که کارکرد بیشتر از ۷۰ کیلومتر داشته باشند لبه‌های تیزی خواهند داشت. اگر دیسک و صفحه دارای لبه تیز باشد، اما کیلومتر سنج عددی کمتر از ۷۰ را نمایش دهد نشان‌دهنده دست‌کاری شدن کیلومترسنج است. بهتر است برای چک کردن دیسک و صفحه در این روش از افراد متخصص و مکانیک کمک بگیرید.

شکل ظاهری خودرو و سال تولید آن
شما به‌راحتی می‌توانید باتوجه ‌به سال تولید ماشین و شکلی که خودرو دارد، به طور تقریبی میزان کارکرد آن را تخمین بزنید و نظر خود را با عددی که کیلومتر سنج نشان می‌دهد، مقایسه کنید. در صورت وجود اختلاف زیاد بین این دو عدد، متوجه می‌شوید که کیلومتر سنج دست‌کاری شده است.

بررسی تایرهای اتومبیل
بررسی تایرهای اتومبیل یکی دیگر از روش‌های تشخیص کم شدن کیلومتر شمار خودرو محسوب می‌شود هرچند که با تعویض لاستیک این روش قطعیت خود را از دست می‌دهد اما برای تست این روش با استفاده از یک سکه فلزی، آن را به صورت عمودی در عاج تایر فرو کنید، اگر بین ۱ یا ۱.۵ میلیمتر سکه در عاج لاستیک فرو رفت حداقل کارکرد ماشین ۸۰ هزار کیلومتر است و اگر اعداد کیلومتر شمار خودرو کمتر از این میزان را نمایش داد، یعنی میزان کارکرد کیلومتر شمار دستخوش تغییرات شده است.

چک کردن ضریب کمپرس موتور
یکی از روش‌های تشخیص کم شدن کیلومتر شمار ماشین چک کردن ضریب کمپرس موتور است،موتور کم کارکرد به طور مثال بعد ۱۰۰ هزار کیلومتر کمی از کمپرس آن کم می شود،ولی موتوری که کمپرس آن پایین تر از میزان استاندارد مورد انتظار کم تر باشد، یعنی احتمالا کارکردآن خیلی بالاتر است.

به این موارد می توان چک کردن کاتالیزور و سلامت بوش های سیستم تعلیق را نیز افزود ، روش های نام برده فقط مواردی بود که به شما می تواند در این خصوص کمک کند اما برای تشخیص صحت کارکرد و تعیین کارکرد واقعی خودرو هیچ راهی وجود ندارد جز مراجعه به کارشناسان خبره خودرو که از روی تجربه و علم خود در رابطه با رنگ، وضعیت فنی خودرو و تغییر رنگ سر دنده ها یا دور فرمان و ادوات داخلی تشخیص دهند صحت کارکرد خودرو را تعیین کنند، حتما توجه داشته باشید که افراد ماهر به راحتی می توانند با صفر شویی و کاهش کیلومتر خودرو یک خودرو کارکرده را به جای خودرو کم کارکرد به شما دهند و از شما کلاه برداری کنند.

مجازات کم کردن کیلومتر خودرو
کم کردن کیلومتر علاوه بر اینکه از لحاظ قانونی یک جرم محسوب می شود و می تواند تحت پیگرد قرار گیرد می تواند عواقب سختی را برای خریدار خودرو داشته باشد که شاید فروشنده کمتر به آنها فکر می کند. چنانچه متوجه کم کردن کیلومتر خودروی خود شدید فورا  می توانید علیه فروشنده دادخواست بدهید،یا معامله را فسخ کنید یا مابه التفاوت قیمت اصلی خودرو با کیلومتر واقعی و قیمت خودرو با کیلومتر دستکاری شده را مطالبه کنید.

به موجب ماده ۷۲۴ از کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر راننده وسیله نقلیه‌ای که در دستگاه ثبت سرعت وسیله نقلیه عمداً تغییری دهد که دستگاه سرعتی کمتر از سرعت واقعی نشان دهد ‌و یا با علم به اینکه چنین تغییری در دستگاه مزبور داده شده با آن وسیله نقلیه رانندگی کند برای بار اول به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جزای نقدی از‌ پنج تا پنجاه میلیون تومان و یا هر دو مجازات و در صورت تکرار به دو تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.


نحوه صفر کردن کیلومتر ماشین توسط سودجویان و دلالان
گزارش

کد محتوا: ۲۲۶۴۰

ارسال: شنبه، ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳:۱۴

به روز شده: شنبه، ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸:۹۹

کلید واژه‌‌ها: کیلومتر ماشین، صفر کردن کیلومتر ماشین

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۲۱۲

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.