آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟

  به عقیده نگارنده، اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است. چرا که در آینده نزدیک، شاهد انفجار قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود.  

دوشنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶:۱۳ |

بازار خودرو کشور پس از یک فراز و فرود طوفانی در ابتدای سال ۱۴۰۲، به یک خواب طولانی فرو رفته است. قیمت‌ها در محدوده خاصی ثابت باقی مانده‌اند و خریداران نیز سرمایه‌های خود را از این بازار خارج کرده‌اند. تمامی این موارد در کنار یکدیگر باعث شده است تا بسیاری مردم را به عدم خرید خودرو ترغیب کنند، به امید اینکه خودرو ارزان شود. بااین‌حال تجربه نشان داده است که چنین خواسته‌ای در شرایط فعلی بازار، شانس تحقق چندانی نخواهد داشت.

خودروسازان از مدت‌ها پیش فرآیند تولید خودروهای اقتصادی را کنار گذاشته‌اند. طی سالیان گذشته محصولاتی نظیر خانواده پراید، تیبا، سمند، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ از خط تولید خودروسازان خارج شده‌اند. به‌زودی پژو پارس محبوب نیز از خطوط تولید ایران خودرو خداحافظی می‌کند. به عبارتی خودروهایی که در دسترس قشر کارگر و متوسط جامعه قرار داشتند، دیگر تولید نمی‌شوند.

افزایش تیراژ تولید رخ نخواهد داد
براساس عملکردی که از خودروسازان شاهد هستیم، به نظر می‌رسد که افزایش تیراژ تولید درحال‌حاضر در اولویت‌های خودروسازان قرار ندارد. شرکت‌های خودروسازی حالا به‌دنبال کاهش هزینه‌های خود هستند و کاهش تیراژ تولید، یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت هزینه‌هاست. خودروسازان از سال ۱۳۹۸ درگیر نزول در تولید شده‌اند و طی سالیان اخیر نیز نتوانسته‌اند اهداف وزارت صمت درزمینه تیراژ تولید را محقق کنند. درحال‌حاضر نیز بهترین راه برای کاهش زیان آن‌ها، تولید خودروهای کمتر با قیمت بیشتر است. این شرایط تا زمانی که گشایش اقتصادی در کشور رخ دهد و قدرت خرید مصرف‌کنندگان احیا شود، ادامه خواهد یافت.

اکنون که به ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ نزدیک می‌شویم، خودروسازان خود را برای عرضه محصولات جدید با قیمت‌های بیشتر آماده کرده‌اند. برای مثال دو تیپ جدید تارا با اختلاف قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی وارد بازار شدند و پژو ۲۰۷ اتوماتیک بهینه نیز با قیمت جدید در راه بازار است.

آیا رکود تورمی بازار تشدید می‌شود؟
پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک رکود تورمی بازار تشدید شود. خودروهای جدید با قیمت‌های بیشتر از راه می‌رسند و نرخ‌های بازار را به سمت بالا حرکت می‌دهند. مشتریانی که به انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند، احتمالاً پس از یک انتظار طولانی و خسته‌کننده متوجه می‌شوند که کاهش قیمتی رخ نمی‌دهد. بنابراین برای خرید به بازار مراجعه می‌کنند. ورود مجدد تقاضای پنهان به بازار در کنار عرضه خودرو با قیمت‌های بیشتر، احتمالاً موجی از گرانی را در بازار خودرو به وجود خواهد آورد.

گفتنی است تجربه به مصرف‌کنندگان خودرو نشان داده است که پس از یک دوره فرود، دوره‌ای از فراز قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود. مشابه این شرایط را در سال گذشته و ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز شاهد بودیم. بنابراین به احتمال زیاد نمی‌توان منتظر کاهش قیمت‌ها بود، البته امیدواریم چنین فرضیه‌ای به حقیقت نپیوندد و خریداران بتوانند خودروی مدنظرشان را با قیمتی پایین‌تر از قیمت کنونی در بازار تهیه کنند.

اکنون موعد خرید خودرو است
توصیه نگارنده به خریداران واقعی خودرو درحال‌حاضر این است که اگر تصمیم به خرید خودرو دارید، همین حالا تصمیم خود را عملی کنید. با توجه به تورم بازار و انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها در سال جدید، حتی خرید خودرو با وام نیز برای شما سودآور خواهد بود. درنتیجه برای خرید خودرو صبر نکنید و هم‌اکنون اتومبیل مدنظر خود را خریداری کنید. همچنین اگر مالک یک خودرو هستید، آن را تنها با هدف تعویض بفروشید. فروش خودرو در شرایط فعلی بازار، موجب زیان شما در کوتاه‌مدت و بلندمدت خواهد شد. همان‌طور که اندکی قبل اشاره شد، این گفته یک توصیه شخصی از سوی نگارنده مطلب است و احتمال وقوع اتفاقی برخلاف آن وجود دارد.

اگر ازجمله افرادی هستید که در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده‌اید و هنوز موعد ثبت‌نام شما فرا نرسیده است، بایستی مراقب سرمایه‌های خود باشید. اتومبیل‌های ایران خودرو و سایپا دیگر با قیمت‌های قبل به دست مصرف‌کننده نمی‌رسند. بنابراین تخمین شما از رقم نهایی خودرو بایستی نرخ بازار آن باشد تا مبادا هنگام فراخوان شرکت خودروساز، غافلگیر شوید.


آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟
گزارش

کد محتوا: ۲۲۶۳۳

ارسال: دوشنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶:۱۳

به روز شده: دوشنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱:۴۸

کلید واژه‌‌ها: بازار خودرو، خرید خودرو، ایران خودرو، سایپا

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: digiato

بازدید: ۲۰۷

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.