کاهش قیمت خودرو در بازار به زیر قیمت سایت‌ها؛ تفاوت از زمین تا آسمان است

  بازار خودروی ایران از اردیبهشت‌ماه سال جاری تاکنون در شرایط نزول و رکود قرار دارد. قیمت‌ها به‌مرور ریزش داشته‌اند، به نحوی که قیمت‌های فروردین‌ ماه در مقایسه با نرخ تیرماه به نصف کاهش یافته است. درنتیجه این روند، خریداران از بازار خارج شده‌اند و انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را می‌کشند. همین تصمیم باعث شده است تا خرید و فروش خودرو به پایین‌ترین سطح طی چند ماه گذشته برسد.  

دوشنبه، ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹:۵۴ |


کدام قیمت‌ها مبنای خرید و فروش خودرو است؟
طی سالیان گذشته پلتفرم‌های مختلفی برای درج آگهی خودرو راه‌اندازی شده‌اند. مشهورترین پلتفرم درحال‌حاضر دیوار است، اما در سایت‌های مؤسسات کارشناسی خودرو نیز می‌توانید نمایشگاهی از خودروها را به‌صورت مجازی مشاهده کنید. تمامی این پلتفرم‌ها براساس فرمول‌های خاصی، قیمت خودروها را محاسبه می‌کنند. بنابراین مشتریان پیش از اقدام برای فروش خودرو، قیمت اتومبیل خود را از این مؤسسات استعلام می‌گیرند.

قیمت‌های اعلام‌شده در صفحات کارشناسی خودرو همواره مرجعی برای خریدوفروش خودرو طی سالیان اخیر بوده‌اند. بااین‌حال شرایط رکود بازار سبب شده است تا همه‌چیز به رویه کهن خود بازگردد. برای افرادی که قصد خریدوفروش خودرو در شرایط فعلی را دارند، قیمت‌های ارائه‌شده در سطح بازار ملاک است. به عبارت دیگر، نرخ‌های اعلام‌شده از سوی نمایشگاه‌های خودرو همانند سالیان دور، مرجعیت دارند.

وضعیت نقل‌وانتقال خودرو در بازار
اختلاف قیمت بین پلتفرم‌های آنلاین خریدوفروش و نرخ نمایشگاه‌ها بسیار زیاد است. برای مثال، خودرویی که در پلتفرم‌ها با قیمت منصفانه ۳۵۰ میلیون تومان آگهی شده، در بازار آزاد به نرخ ۳۰۰ میلیون تومان توسط نمایشگاه‌داران خریداری می‌شود. افرادی که به دلایل مختلف نیاز به وجه نقد فوری حاصل از فروش اتومبیل خود دارند، گزینه‌ای بهتر از نمایشگاه‌داران خودرو در وضعیت فعلی نخواهند داشت.

بنابراین برای افرادی که قصد خرید یک خودرو با بودجه نه‌چندان زیاد را دارند، خرید خودرو از نمایشگاه‌ها به‌صرفه‌تر است. البته نمایشگاه‌های خودرو نمی‌توانند خودروهایی را که ارزان می‌خرند، گران بفروشند؛ چرا که مشتری در بازار کمیاب است و بایستی با مشتری مدارا کرد. همچنین سخت‌گیری‌های اداره مالیات و تعزیرات بر اصناف باعث شده است تا روند خرید خودرو از نمایشگاه بهتر از سالیان گذشته باشد.

افرادی که قصد تعویض خودرو را دارند، سعی می‌کنند تا از بین مشتریان بازار یک خریدار را به‌سمت خود بکشانند. فروشندگان خودرو ناچار هستند تا برای عرضه اتومبیل خود به قیمت مطلوب، نرخی مابین قیمت بازار و قیمت پلتفرم‌های آنلاین را اعلام کنند. برای مثال، خودرویی را که در پلتفرم آنلاین ۲۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است و در نمایشگاه با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان خریداری می‌شود، می‌توان به قیمت تقریبی ۲۰۰ میلیون تومان به مصرف‌کننده فروخت. البته برای دریافت ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان پول بیشتر از فروش اتومبیل خود، بایستی صبر پیشه کنید و منتظر یک مشتری واقعی باشید.

چه افرادی اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند؟
بخش عمده مشتریان خودرو درحال‌حاضر افرادی هستند که قصد تعویض اتومبیل خود را دارند. این افراد یا می‌خواهند اتومبیلی گران‌تر و بهتر از خودروی فعلی خریداری کنند، یا آنکه به‌دلیل نیاز به نقدینگی قصد تعویض اتومبیل خود را با خودرویی ارزان‌تر دارند. بنابراین مشتریانی که قصد خرید یک خودروی کاملاً جدید را دارند، در بازار بسیار اندک هستند. این گروه از افراد یا منتظر ریزش بیشتر قیمت خودرو باقی مانده‌اند یا آنکه منتظر تحویل اتومبیل خود از سامانه یکپارچه هستند.

خریدوفروش خودروهایی با قیمت کمتر از نیم میلیارد تومان نسبت به سایر خودروها بیشتر است. دلیل این مسئله نیز به محدودیت بودجه اکثر مصرف‌کنندگان بازمی‌گردد. بنابراین خریدوفروش خودروهای مرسوم ایرانی ساده‌تر از سایر خودروها در بازار است.

وضعیت در مورد خودروهای چینی اندکی متفاوت است. اختلاف قیمت بازار و کارخانه این خودروها بسیار کاهش یافته. ازاین‌رو مشتریان لزومی به خرید خودرو از کارخانه نمی‌بینند. درنتیجه هرکس که یک خودروی چینی بخواهد، به‌سرعت آن را از بازار خریداری می‌کند. این کار علاوه بر مزیت تحویل فوری، مشتری را از پرداخت تعدادی عوارض و مالیات نیز معاف می‌کند.


کاهش قیمت خودرو در بازار به زیر قیمت سایت‌ها؛ تفاوت از زمین تا آسمان است
گفتگو

کد محتوا: ۲۲۵۹۶

ارسال: دوشنبه، ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹:۵۴

به روز شده: دوشنبه، ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰:۹۹

کلید واژه‌‌ها: خودرو، واردات، کاهش قیمت، خودرو چینی

نوع: گفتگو

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: digiato

بازدید: ۲۶۲

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.