بهترین فیلتر روغن در بازار کدام است ؟

  فیلتر روغن نقش مهمی در فرآیند سوخت خودرو دارد. قطعاً نمی‌توانید ارزان‌ترین یا اولین فیلتر روغن را برای خودروی خود خریداری کنید، بلکه باید در انتخاب خود نهایت دقت را داشته باشید و بهترین فیلتر روغن را نصب کنید.  

دوشنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳:۲۷ |


تعویض فیلتر روغن خودرو یکی از مهمترین نکاتی که در سرویس و نگهداری خودرو باید به آن توجه داشت  البته زمان تعویض روغن موتور و نوع روغن موتور مورد استفاده نیز بسیار حائز اهمیت است. سرویس تعویض روغن به قدری مهم است که شاید بتوان گفت اصلی ترین و در عین حال کلیدی ترین کار برای سرویس و نگهداری خودرو محسوب می‌گردد. البته معمولا هنگام تعویض روغن موتور همزمان فیلتر روغن و فیلتر هوای موتور نیز باید تعویض شود.

فیلتر روغن موتور به گونه ای طراحی شده است که با قرار گرفتن در مسیر روغن ورودی به موتور، تمام آلودگی و جرم های جذب شده توسط روغن موتور را در خود نگه می دارد و اجازه ورود روغن کثیف به داخل موتور را نمی دهد.

فیلتر روغن نقش مهمی در فرآیند سوخت خودرو دارد. قطعاً نمی‌توانید ارزان‌ترین یا اولین فیلتر روغن را برای خودروی خود خریداری کنید، بلکه باید در انتخاب خود نهایت دقت را داشته باشید و بهترین فیلتر روغن را نصب کنید. روش‌های خوب فیلتراسیون باعث افزایش عمر خدمات و کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو می‌شود. در اینجا مواردی وجود دارد که باید هنگام خرید فیلتر روغن به آنها توجه کنید.

نکات مهم هنگام انتخاب و خرید فیلتر روغن
انتخاب نوع فیلتر
در اولین گام جهت خرید فیلتر روغن بایستی به نوع آن توجه کنید شما باید متناسب با نوع نظر و سلیقه خود یک کدام از انواع فیلتر روغن را انتخاب نمایید.

جنس صافی فیلتر
دومین نکته برای انتخاب فیلتر روغن توجه به جنس صافی آن است که می تواند از نوع: کاغذی سلولزی، فیبری و … باشد.

معمولاً ارزان ترین فیلترهای روغن با صافی از جنس کاغذ طراحی و تولید می شوند که البته خرید آن‌ها شاید به لحاظ قیمت مقرون به صرفه باشد اما یقیناً در فواصل زمانی کوتاه‌تری بایستی اقدام به تعویض آن‌ها نمایید.

تناسب با مدل خودرو
از دیگر فاکتورهای اساسی در انتخاب و خرید این فیلترها توجه به تناسب کلی محصول به مدل خودروی شماست.

اصلا بهتر است در هنگام خرید این قطعه از همان اول نام و برند خودروی خود را ذکر کنید تا فروشنده بداند که برای شما چه فیلتر روغنی را بایستی مهیا کند.

قیمت فیلتر روغن خودرو
قیمت فیلتر روغن در کشور ما از چند ده هزار تومان آغاز و تا چند میلیون تومان نیز می تواند ادامه دار باشد.

این قیمت ها بسته به کلاس خودرو و هم‌چنین جنس صافی که در ساخت فیلتر روغن به کار بسته شده است، از سوی تولید کننده تعیین می شود بنابراین قیمت فیلتر روغن پژو ۲۰۶ با قیمت فیلتر روغن پژو ۴۰۵ کاملا متفاوت است.

چه زمانی باید فیلتر روغن خود را تعویض کنیم ؟
در موتورهای با کارایی بالا، استاندارد قدیمی صنعت درباره تعویض فیلتر روغن در هر ۵۰۰۰ کیلومتر درست نیست. هر وسیله نقلیه متفاوت است اما بسیاری از تولید کنندگان ۱۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ کیلومتر را توصیه می کنند. دفترچه راهنمای وسیله نقلیه شما توصیه هایی در مورد زمان تعویض فیلتر روغن را به شما ارائه می دهد.

عادت های رانندگی شما نیز می تواند در دفعات تعویض فیلتر تأثیر بگذارد. اگر بیشتر زمان رانندگی شما در داخل شهر یا سفرهای کوتاه خلاصه می شود، لازم است فیلتر روغن خود را بیشتر از شخصی که بیشترین زمان رانندگی خود را در بزرگراه ها و بین شهر ها می گذراند تعویض کنید. یدک کش ها، رانندگی در دمای بالا یا سفر های کوهستانی نیز ممکن است باعث شود که فیلتر روغن به طور مکرر تعویض شود.

کلید طلایی تعویض فیلتر روغن این است که فیلتر را قبل از گرفتگی یا خیلی کثیف شدن که در این شرایط به موتور آسیب برساند، تعویض کنید. تعویض فیلتر فرسوده با فیلتر روغن با کیفیت بالا به حفظ دوام موتور کمک می کند.

انواع فیلتر روغن

مدل پیچ شدنی (Spin on)

  • این مدل از فیلترهای روغن از قابلیت نصب به مراتب آسانتری بر روی موتور خودروها برخوردار هستند.
  • برای تعویض آن‌ها اصلا نیازی به جداسازی تمام قطعات متصل و نگهدارنده فیلتر نیست.
  • آنقدر در نزد خودروسازان و خودروداران محبوب است که حتی بعد از تولید فیلتر روغن کارتریجی نیز باز حرف اول را در بازار می زند.

مدل کارتریجی (Cartridge Filter)

  • این نوع از فیلترهای روغن به صورت مستقیم بر روی موتور نصب می شوند.
  • پیاده سازی و تعویض آن‌ها بر روی موتور کمی سخت تر از مدل‌های پیچی است.
  • با این حال به لحاظ قیمت و هزینه نگهداری از سلامت موتور کاملاً مقرون به صرفه‌تر است.


فواید تعویض فیلتر روغن موتور:

  • تمیز کردن روغن موتور
  • حذف براده ها و آلودگی های داخل روغن
  • بهبود فرآیند روغن کاری موتور
  • حذف دوده ناشی از احتراق
  • کمک به نرم کار کردن موتور
  • کاهش استهلاک قطعات داخل موتور

بهترین برند فیلتر روغن اتومبیل
شرکت های زیادی در زمینه تولید و عرضه فیلتر روغن فعالیت می کنند. هرکدام از این شرکت ها با ارائه محصولاتی متنوع، توانسته اند نظر برخی از خریداران را به سمت خود سوق دهند.

از برندهای به نام و معتبر در این زمینه می توان به تویوتا جنیون پارتس، بهران فیلتر، ساکورا، سرکان، کاسپین، پرفلاکس، مرسدس بنز، بی ام دبلیو، هیوندای جنیون پارتز، جک موتورز، لیفان، ام وی ام، هیوندای، کیا، پورشه، ولوو، موبیس، کیا جنیون پارتس و … اشاره کرد.

مشخصات فیلتر روغن با کیفیت
به کار گیری و استفاده از فیلتر خوب در عملکرد صحیح خودرو، کاهش مصرف سوخت ماشین و از همه مهم‌تر، افزایش طول عمر روغن موتور بسیار موثر است. یک فیلتر مناسب و با کیفیت باید دارای موارد نام برده در ادامه باشد.

  • توانایی جداسازی ذرات ۵ میکرون و بزرگ‌تر را داشته باشد.
  • در برابر جریان مواد و حرارت بالا مقاومت نشان دهد.
  • به تغییرات جوی و رطوبت حساس نباشد.
  • استفاده و مراقبت آسانی داشته باشد.
  • اندازه آن ثابت بماند.
  • در برابر ورود روغن مقاومت نکند.
  • آلودگی‌ها را به خوبی تصفیه و جداسازی کند.
  • قدرت جذب بیشتر آلودگی‌ها را داشته باشد.
  • در برابر پارگی مقاوم باشد.
  • دارای محفظه درونی مقاومی باشد.
  • محفظه کارآمد با قابلیت تحمل فشار بالا داشته باشد.
  • دارای سوپاپ اطمینان و آب بندی مناسب باشد.

راهکارهای تشخیص فیلتر روغن موتور اصل از تقلبی

فیلتر روغن تقلبی اثرات مخرب زیادی بر روی موتور ایجاد خواهد کرد. قطعات مهم موتور را در معرض آسیب و خرابی قرار می‌دهد و  به شدت به ساختمان خودرو و موتور آن صدمه می‌زند. راه‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها تفاوت‌ فیلتر روغن تقلبی با اصلی مشخص می‌شود. این راه‌ها شامل چند مورد مهم است که در ادامه به صحبت در مورد آن‌ها خواهیم پرداخت:

کیفیت بسته‌بندی: مطمئن‌ترین راه برای تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی، بررسی مشخصات بسته‌بندی محصول است؛ چون معمولا افراد متقلب چندان به جزئیات طراحی بسته‌بندی محصول توجه نمی‌کنند.

جزئیات محصول: موضوع دیگری که خیلی خوب می‌تواند به شما در تشخیص فیلتر روغن اصل از تقلبی کمک کند، کد محصول است. هر فیلتر روغنی یک سری مشخصات دارد که در قالب یک کد روی آن حک شده است. از آنجا که فرد متقلب چندان به استانداردهای کدگذاری محصولات آشنایی ندارد، به احتمال زیاد، کدهای دقیقی روی محصولات تقلبی نخواهد گذاشت. برای اینکه بتوانید این مسئله را تشخیص دهید، باید در سایت تولید کننده‌ی اصلی این کدها را چک کنید.

عملکرد فیلتر: مسلما کیفیت عملکرد در فیلتر روغن تقلبی به‌‌اندازه‌ی فیلتر روغن اصلی نیست؛ چون فیلترهای اصلی بر اساس استانداردهای کمی و کیفی ساخته‌ می‌شوند، درحالی‌که فیلترهای تقلبی بیشتر به جنبه‌های کمی توجه دارند و می‌خواهند در هزینه‌های ساخت صرفه‌جویی کنند. فیلترهای تقلبی معمولا نمی‌توانند تمام آلاینده‌های روغن را جدا کنند و معمولا در روغن خارج شده از آن، باز هم ذرات آلاینده وجود دارد.

در پایان توصیه می شود به این نکات توجه بشتری داشته باشید:

از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا مطمئن شوید کالایی که تحویل می‌گیرید، کالای تقلبی نیست.

به قیمت فیلتر دقت کنید، در اغلب موارد فیلترهای تقلبی ارزان‌تر از فیلترهای اصلی هستند؛ البته گاهی ممکن است فیلتر تقلبی نیز به همان قیمت اصلی به فروش برسد.

وزن محصول را بررسی کنید تا با وزن درج شده روی جعبه یکی باشد، معمولا محصولات تقلبی سبک‌تر از محصولات اصلی هستند.

فیلتر روغن تقلبی، نمی‌تواند به‌درستی از موتور در برابر آلایند‌ه‌ها محافظت کرده و ممکن است موتور را خراب کند؛ به همین‌علت خرید فیلتر روغن اصلی موضوعیست که هر صاحب خودرویی با آن مواجه می‌شود. بیش از ۸۰ درصد قطعات ماشین‌آلات از چین، تایوان، هند و… وارد بازار می‌شوند و محصولات تقلبی فراوانی در میان آن‌ها وجود دارد. تشخیص فیلتر روغن اصلی از تقلبی کار چندان ساده‌ای نیست؛ ولی، اگر نادیده گرفته شود، امکان دارد خسارات جبران‌ناپذیری به خودرو وارد کند.


بهترین فیلتر روغن در بازار کدام است ؟
دانشنامه

کد محتوا: ۲۲۴۶۰

ارسال: دوشنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳:۲۷

به روز شده: دوشنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸:۳۷

کلید واژه‌‌ها: فیلتر روغن

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۱۲۳۴

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.