اتومبیل‌ها چگونه نامگذاری می‌شوند؟

  نامگذاری اتومبیل ها به اندازه نامگذاری افراد مهم است. کارخانه‌های اتومبیل سازی نیز همواره سعی دارند با انتخاب نام‌های مناسب بر فروش خود بیافزایند. در این میان آمریکایی‌ها بیشتر ماشین خود را با اسم نامگذاری می‌کنند مانند فورد موستانگ، شورولت کامارو، شورولت مالیبو که اولی به معنی اسب وحشی، دومی بدون معنی و سومی نام سواحلی در اقیانوس آرام در نزدیکی لس آنجلس است.  

پنج‌‌شنبه، ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳:۵۰ |


گاهی اوقات نیر کمپانی‌ها از شماره نیز برای ماشین‌های خود استفاده کرده‌اند مانند کرایسلر ۳۰۰ که اگر این شماره بین اعداد ۲۰۰ و ۵۰۰ باشد، ممکن است نماینده حجم موتور به اینچ مکعب باشد که برای تبدیل باید از عدد ۱۷ به عنوان ضریب استفاده نمایند. بنابراین یک ماشین ۳۰۰ اینچ مکعبی می‌تواند ۵۱۰۰ سی سی حجم داشته باشد. اروپایی ها بیشتر به نظم و ترتیب در نامگذاری علاقه دارند و سعی می‌کنند فرمول خاصی را دنبال کنند اگرچه فرمول ممکن است هر از گاهی تغییر کند.

نامگذاری خودرو های آلمانی
در کمپانی بی ام و، در سال های ۶۰ و ۷۰ میلادی حجم موتور نام اتومبیل بود مانند بی ام و ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ ولی بعد‌ها با استفاده از ترکیبی از سه شماره فرمول جدیدی یافتند که اولی نماینده نوع اتاق و عدد دوم و سوم ضربدر ۱۰۰ سی سی نماینده حجم موتور است. مثلا در بی ام‌ و ۵۲۰ اتاق از نوع ۵ و موتور ۲۰۰۰ سی سی بود و این قانون‌ها تا سال ها رعایت شد ولی ناگهان موتور ۵۲۰ به ۲۲۰۰ سی سی تبدیل شد و فرمول تا تا حدی به هم خورد.

با آمدن مدل‌های ۴WD حرف X برای آنها استفاده و یا Z مدل رودستر شد. کارخانه بنز در ابتدا تا سال ۱۹۹۰ با استفاده از عددی که ۰.۱ حجم موتور بود، مدل ماشین‌های خود را مشخص می‌کرد و بنز ۱۹۰ مدلی بود که ۱۹۰۰ سی سی بود و ۲۸۰ یعنی ۲۸۰۰ سی سی اگرچه در بنز C۲۰۰ حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی است.

حروف دیگری مانند E،C،L،S و… در همین کارخانه در زمان‌های مختلف معانی مختلف داشته اند. مثلا E از ابتدا مخفف EINSPRITZUNG یا انژکتوری بود در مدل‌های دهه هفتاد میلادی مانند ۲۸۰SE نماینده اتاق S با حجم موتور ۲۸۰۰ سی سی و انژکتور بود ولی اکنون E به کلاس متوسط بنز تبدیل شده است و دیگر معنی انژکتور نمی‌دهد، زیرا دیگر انژکتور چیز عجیب غریبی نیست در حالی که انژکتور بودن در دهه هفتاد تبلیغ بود.

حرف C در زمان های گذشته به معنی  COUPE یا دو در بود، در صورتی که اکنون نماینده اتاق C است. حرف S زمانی به عنوان SUPER و زمانی به عنوان SPORT یا SPESIAL استفاده شده واکنون نماینده کلاس S است. L زمانی به عنوان LONG مثل مدل S۵۰۰L که در آن اتاق طویل تر S۵۰۰ بوده و زمانی به عنوان  LIGHT به معنای سبک استفاده می‌شود مثل SL۵۰۰ در مدل SL حروف SPORT LIGHT و در مدل SLK کلمه KURTZ یا کوتاه به زبان آلمانی نیز به آن اضافه می‌شود.

حرف T به معنای TOURISTIK همیشه به ماشی های استیشن ۵ در اتلاق می‌شد. در سال ۱۹۹۱ کمپانی بنز نوع نامگذاری خود را تغییر داد و به جای مثلا مدل S۵۰۰L آن را تبدیل به SL۵۰۰ نمود که اول نام مدل اتاق و بعد حجم موتور بیاید. در این نامگذاری جدید متاسفانه همانطور که قبلا گفتیم، نام کلاس ها از یک تا سه حرفی تعیین شد، مثلا شما اتاق CL ،C و CLK داشتید که بسیار گیج کننده بود و بالاخره در سال ۲۰۱۰ کمی اصلاح شد و مثلا مدل CL در واقع همان S کوپه خوانده خواهد شد.

نامگذاری خودرو های برند ژاپنی
ژاپنی ها بیشتر مدل آمریکایی را برای نامگذاری انتخاب می‌کردند ولی لکسوس این روند را شکست و با یک روش بسیار منظقی شامل استفاده از دو حرف و سه عدد تکلیف خود را مشخص کرد. حرف LS به معنای LUXURY SEDAN یا سدان لوکس، GS مدل سدان متوسط، ES سدان کوچک، GX مدل تویوتا پرادو، LX مدل لندکروز فول سایز، RX مدل کراس اور و IS مدل اسپورت است. سه عدد بعدی ضربدر ده مانند مرسدس بنز حجم موتور بوده ولی LS۶۰۰H هیبریدی جزء موارد استثناء است.

البته لکسوس با معرفی مدل LFA  سنت شکنی کرد. درکل بد نیست بدانید حروف الفبا هیچکدام معنی خاصی ندارند و سازندگان بیشتر به دنبال حروف هیجان انگیز هستند. کمپانی های ژاپنی از حروف دیگری در محصولات خود استفاده می‌نمایند که معانی آن ها بدین شهر است

  • DE\DX مدل لوکس
  • CE مدل کلاسیک
  • SE مدل اسپورت
  • LE\LX مدل لوکس
  • XLE\EX مدل بالا تر از لوکس

نامگذاری عجیب خودروهای فراری!
عجیب ترین و بی‌رویه ترین سیستم نامگذاری متعلق به کمپانی فراری است که برای روشن شدن فقط نام چند مدل و معنی آن را توضیح می‌دهیم. جالب اینجاست که این کمپانی برای ارائه یک شماره زیبا در هر لحظه ممکن است از هر یک از فرمول‌های گذشته خود استفاده کند.

  • فراری ۴۳۰ موتور ۴۳۰۰ سی سی
  • فراری ۳۵۵ موتور ۵ سوپاپه حجم موتور ۳۵۰۰ سی سی
  • فراری ۴۵۶ حجم هر یک از ۱۲ سیلندر ۴۵۶ سی سی
  • فراری ۵۱۲ موتور ۵ لیتری ۱۲ سیلندر
  • فراری ۴۵۸ موتور ۴۵۰۰ سی سی هشت سیلندر
  • فراری ۵۹۹ موتور ۵۹۹۹ سی سی

این اعداد بیشتر جنبه بازاریابی دارند و برایشان یک معنی نیز پیدا می‌کنند که زیاد هم بی‌ربط نباشد.

شما از نامگذاری محصولات خودرویی چه میدانید؟ آیا موردی هست که برای شما هنوز مورد سوال باشد؟ نظرتان در مورد نامگذاری خودروهای ایرانی چیست؟!


اتومبیل‌ها چگونه نامگذاری می‌شوند؟
دانشنامه

کد محتوا: ۲۲۳۲۶

ارسال: پنج‌‌شنبه، ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳:۵۰

به روز شده: شنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹:۵۲

کلید واژه‌‌ها: اتومبیل‌ها چگونه نامگذاری می‌شوند

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۹۲۶

زبان: پارسی

(۱ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.