با شاسی‌بلندهایی که به پیکاپ تبدیل شدند آشنا شوید

  در دنیای خودروسازی، بارها دیده‌ایم که خودروسازان دو نوع مختلف خودروها را باهم ترکیب کرده و کلاس جدیدی را ایجاد می‌کنند. مصداق بارز این موضوع، کراس‌اوورهای کوپه یا سدان‌های کوپه هستند که چند سالی است مُد شده‌اند. یکی دیگر از این ترکیب‌ها که کمتر موردتوجه قرار گرفته‌ اما پیوند شاسی‌بلندها با پیکاپ‌ها است که جدیدترین نمونه آن هیوندای سانتا کروز است. حال به همین بهانه قصد داریم در اینجا تعدادی از این خودروهای ترکیبی را معرفی کنیم.  

چهارشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴:۵۲ |


فورد اکسپلورر اسپرت ترک
تولید: ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰
فورد اکسپلورر اسپرت ترک همان‌طور که از نامش مشخص است، اکسپلورری بود که یک قسمت بار به آن اضافه شده بود. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ معرفی و با مدل ۲۰۰۱ به بازار عرضه شد. هرچند این خودرو عضوی از خانواده اکسپلورر محسوب می‌شد اما از لحاظ فنی یک پیکاپ میان سایز دو کابین به‌حساب می‌آمد. اکسپلورر اسپرت ترک شکاف بین رنجر یک‌ونیم کابین و F۱۵۰ را پُر می‌کرد زیرا در آن زمان نسخه دو کابین رنجر در آمریکای شمالی عرضه نمی‌شد. اکسپلورر اسپرت ترک که در دو نسل تا سال ۲۰۱۰ تولید شد، اشتراکات فراوانی با نسل‌های سوم و چهارم اکسپلورر شاسی‌بلند داشت و به‌صورت محرک عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه می‌شد.

شورلت آوالانچ
تولید: ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳
آوالانچ اساساً نسخه پیکاپ شورلت سابربن محسوب می‌شد. این خودرو که در سپتامبر ۲۰۰۱ با مدل ۲۰۰۲ به بازار آمد، در دو نسل تا سال ۲۰۱۳ تولید شد. نسل اول آوالانچ با طراحی متفاوت قسمت جلو و روکش‌های پلاستیکی بدنه، در ظاهر کمی از سابربن متمایز شده بود اما نسل دوم آن به‌جز در قسمت بار، کاملاً با نسل دهم سابربن یکسان بود. برخلاف اکسپلورر اسپرت ترک، آوالانچ یک پیکاپ فول سایز بود و در سال‌های ابتدایی تولید بسیار موفق عمل کرد به‌گونه‌ای که فروش آن در سال ۲۰۰۳ به ۹۳ هزار دستگاه رسید و عنوان پیکاپ سال ۲۰۰۲ موتورترند را هم از آن خود کرد.

کادیلاک اسکالید EXT
تولید: ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳
جنرال موتورز بر اساس شورلت آوالانچ، در سال ۲۰۰۱ نسخۀ پیکاپ کادیلاک اسکالید را هم با نام EXT معرفی کرد. این خودرو یک پیکاپ لوکس بود که برای رقابت با لینکلن بلک‌وود در نظر گرفته شده بود. اسکالید XET اما برخلاف آوالانچ، هرگز موفق نبود و هیچ‌گاه نتوانست سهم زیادی از کل فروش اسکالید را به خود اختصاص دهد تا جایی که در سال ۲۰۱۳ با فروش تنها ۱,۹۷۲ دستگاه، یکی از کم‌فروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا لقب گرفت.

هامر H۲ SUT
تولید: ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹
هامر H۲ شاسی‌بلند غول‌پیکری بود که در سال ۲۰۰۲ به بازار آمد. سپس چند سال بعد نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۰۴، هامر نسخه پیکاپ این خودرو را با نام H۲ SUT معرفی کرد. این خودرو تا حد زیادی با برادر SUV خود یکسان بود و صرفاً صندوق بار آن حالا به یک قسمت بار روباز کوچک تبدیل شده بود. حتی چراغ‌های عقب H۲ SUT هم با نسخه SUV یکسان بود. بااین‌حال، این هامر پیکاپ ظرفیت حمل یک تن بار را داشت.

هوندا ریج‌لاین
تولید: ۲۰۰۵ تاکنون
ریج‌لاین پیکاپ میان سایزی است که همچنان در بازار حضور دارد. این خودرو که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد، بر اساس کراس‌اوور فول سایز پایلوت ساخته شده و درواقع نسخه پیکاپ پایلوت محسوب می‌شود. به همین دلیل، ریج‌لاین ساختاری یکپارچه دارد و نوع قوای محرکه آن به‌صورت عرضی و محرک جلو است. البته هوندا این پیکاپ را به‌صورت استاندارد با سامانه چهارچرخ محرک عرضه می‌کند. نسل دوم ریج‌لاین که در ژوئن ۲۰۱۶ معرفی شد، علیرغم تغییراتی که برای مطابقت با وظیفه حمل بار تجربه کرده، در ۷۳ درصد از قطعات با پایلوت اشتراک دارد.

رنو داستر اوروچ
تولید: ۲۰۱۵ تاکنون
داستر اوروچ پیکاپ کامپکتی است که رنو برای بازار آمریکای جنوبی طراحی کرده است. این پیکاپ که در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد، بر اساس نسل قبلی داستر ساخته شده اما فاصله محوری آن ۱۵۵ میلی‌متر افزایش یافته است. این پیکاپ کوچک که صرفاً به‌صورت دو کابین عرضه می‌شود، ظرفیت حمل پنج نفر سرنشین و ۶۸۰ کیلوگرم بار را دارد.

جیلی فاریزون FX
تولید: ۲۰۲۰ تاکنون
سال گذشته جیلی پیکاپ عجیبی بنام فاریزون FX را به بازار چین عرضه کرد. این پیکاپ بر اساس کراس‌اوور جیلی بویو (Boyue) ساخته شده و درواقع همان بویو است که قسمت باری به انتهای آن اضافه شده است. به همین دلیل این دو ماشین تا ستون D تقریباً به‌طور کامل باهم یکسان هستند و فاصله محوری آن‌ها هم برابر است. این پیکاپ عجیب چینی قسمت بار کوچکی دارد که تنها ۱,۱۲۵ میلی‌متر طول و ۱,۲۳۰ میلی‌متر عرض دارد. کف این قسمت از چوب مصنوعی ساخته شده و روی آن‌را هم می‌توان با کاوری به‌طور کامل پوشاند.

هیوندای سانتا کروز
تولید: ۲۰۲۱ تاکنون
همان‌طور که در مقدمه مطلب گفته شد، جدیدترین ترکیب شاسی‌بلند و پیکاپ در هیوندای سانتا کروز پدیدار شده است. این پیکاپ که پلت‌فرم مشترکی با نسل جدید توسان دارد، در ظاهر نیز بسیار به برادر کراس‌اوور خود شبیه است؛ بنابراین در سانتا کروز هم از شاسی مستقل یا نردبانی خبری نیست و انتقال قدرت به‌صورت محرک جلو خواهد بود هرچند که امکان سفارش سامانه چهارچرخ محرک هم وجود دارد. فاصله محوری این پیکاپ ۲۴۹ میلی‌متر از توسان بیشتر است و می‌تواند تا حداکثر ۷۷۰ کیلوگرم بار را حمل کند. سانتا کروز چند ماه پیش رونمایی شد و هنوز به بازار عرضه نشده است.


با شاسی‌بلندهایی که به پیکاپ تبدیل شدند آشنا شوید
مقاله

کد محتوا: ۲۲۳۲۰

ارسال: چهارشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴:۵۲

به روز شده: چهارشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳:۳۱

کلید واژه‌‌ها: هیوندایی، هیوندای سانتا کروز، شورلت، کادیلاک، هوندا، رنو، رنو داستر، جیلی،فورد

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۵۹۷

زبان: پارسی

(۱ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.