
در کشوری همچون آمریکا که یکی از بزرگترین و مهم ترین بازارهای جهان از نظر خودروسازان مطرح است؛ مشتریان بیش از هر کشور دیگری به دنبال خرید پیکاپ و اسیووی بوده و اقبال بیشتر با محصولات یاد شده خواهد بود. در واقع میلِ به پیکاپ و اسیووی بعد از پایان بحران اقتصادی شدت یافته و از طرفی فروش خودروهای سدان از سال ۲۰۱۴ با کاهش چشمگیری مواجه شده است.
در حال حاضر پیکاپ ها و اسیووی ها با کمک یکدیگر حدود ۷۰ درصد از سهم تمام بازار خودروی جهان را به خود اختصاص دادهاند. در سال ۲۰۱۲ از هر پنج خودروی فروخته شده، یک خودرو جزء خانواده سدانها بود؛ اما امروز نسبت این میزان تغییر شگرفی داشته و به سختی از میان ۱۰ خودروی فروخته شده، میتوان یک نمونه سدان یافت! از سوی دیگر، بازار فروش اسیووی ها در حال گسترش بوده و این خودروها در سال ۲۰۱۸ رقم ۲۹.۷۷ میلیون در سراسر جهان را به خود اختصاص دادهاند.
همین مسئله باعث شده است که امروزه به دلیل افزایش تقاضا، قیمت انواع زیادی از اسیووی ها مشابه با سدانهای رقیب باشد. این موضوع در کنار قابلیت بیراه نوری، فضای صندوق عقب بیشتر، ایمنی مناسبتر و عملکرد بهتر به افزایش استقبال از اسیووی ها کمک کرده است. در حقیقت ویژگیهای مزبور به اسیووی ها کمک میکنند که به سادگی نظر افرادی که از خودروی خود برای رفت و آمد روزانه استفاده کرده و گاهی هم به سفر و گشت گذار میپردازند؛ جلب کرده و به انتخابی جذاب برای علاقمندان به بیراه نوری و سفر کردن تبدیل بشوند.
تغییر بزرگ در خودروسازی
تحولات بازار و تغییر ذائقه مشتریان، خودروسازان و به طور کلی صنعت خودروسازی جهان را موجاب به تغییر و تحول کرده و عامل تحرک خودروسازان به سمت اسیووی ها و کنار گذاشتن خودروهای سدان و… شده است. به عنوان مثال کمپانی جنرال موتورز در نوامبر سال ۲۰۱۸ در بیانیهای اعلام کرد که تولید شش مدل از خودروهای سدان این کمپانی متوقف شده و تمرکز آنها صرف تولید پیکاپ و اسیووی های جدیدتر خواهد شد.
این اقدام جنرال موتورز باعث شد که ۳ خط تولید این کمپانی از مدار تولید خارج شده و بسیاری از کارکنان این شرکت بیکار شوند. فورد هم به عنوان دومبین خودروساز بزرگ ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ و به دلیل کاهش میزان فروش محصولات خود، مجبور به تولید بیشترِ خودروهای اسیووی و کراس اوورهای گوناگون شده و تقریبا تمرکز بر سایر مدلها را کاهش داده است.
فورد در آن زمان برنامه ریزی کرده بود که تا سال ۲۰۲۰، حدود ۹۰ درصد از تولیدات خود در آمریکای شمالی باید شامل اسیووی و پیکاپهای گوناگون و جدید باشند. بنابراین خودروسازانی همانند فورد و جنرال موتورز با نزدیک شدن به سلیقه مشتریان و از آنجا که فروش اسیووی ها سود بیشتری نسبت به سدانهای متوسط و خودروهای برقی دارد؛ تغییراتی بزرگ و جسورانه را ایجاد کرده و درست به همین دلیل هم خودروسازان بزرگی مانند پورشه، مازراتی و ب ام و مسیر جنرال موتورز، فورد و فیات کرایسلر را انتخاب کرده و در سالهای اخیر اسیووی های متنوعی را به تولید رساندهاند.
فضا، سرعت و عملکرد بهتر
وقتی به SUV ها فکر میکنیم، واژگانی به نشانۀ قدرت، بزرگی و… به ذهن ما خطور خواهند کرد. تصور کنید که در جادهای با استفاده از هاچبکی کوچک در حال رانندگی هستید. ناگهان بر اثر غفلت شما یک اسیووی بزرگ و حجیم در برابرتان قرار گرفته و با آن برخورد میکنید. فردی که راننده SUV است به احتمال زیاد خسارت کمتری دیده و در مقابل شما با مشکلات بزرگتری مواجه خواهید شد. این یعنی SUV ها به دلیل ارتفاع بیشتر و بدنه بزرگتر خود نسبت به سدانها، کمتر آسیب دیده و راننده و سرنشینهای اسیووی احساس امنیت بیشتری دارند. علاوه بر این، ارتفاع SUV ها به دید بهتر راننده کمک کرده و در شرایط رانندگی و ترافیک به اتخاذ تصمیمی درست توسط راننده در موقعیتهای مختلف کمک خواهند کرد.
همچنین در برخی از اسیووی ها در کنار ویژگی های متنوع امنیتی و سیستمهای کمک راننده مدرن، صندلیهای عقب به کمربندهایی با قابلیت متورم شدن در هنگام تصادف مجهز شده و این امتیازی بسیار جذاب، مناسب و اطمینان بخش برای مشتریان SUV ها خواهد بود. در رابطه با فضای مورد نیاز سرنشینان در یک اتومبیل، اسیووی ها تقریبا در تمام زمینهها به پیروزی رسیده و هر کسی که علاقهمند به سفر کردن باشد، به استفاده از شاسیبلندها برای سفر به نقاط گوناگون و جابجایی راحت و بدون دغدغه وسایل و لوازم مورد نیاز خود احتیاج دارد. سقف بلند، محیط گسترده و فضای صندوق عقبی نسبتاً بزرگ، سفر با اسیووی ها را بسیار راحت میکند.
در واقع حتی کوچک ترین شاسیبلند نیز فضای بار و محیط داخلی گستردهتری نسبت به سدانها داشته و یکی از دلایل تمایل اشخاص گوناگون به خرید اسیووی ها را باید مورد مزبور دانست. علاوه بر موارد یادشده، قدرت مانور و تسلط بیشتر راننده بر جاده در خودروهای شاسی بلند نسبت به سدانها را نیز باید یکی از دلایل اقبال بیشتر اسیووی ها دانست.
ارتفاع بیشتر شاسی بلندها امکان تردد در مکانها و مسیرهای خارج از جاده را فراهم میکند و این در حالی است که سدانها و هاچبکها به دلیل برخورداری از ارتفاع کمتر نسبت به سطح زمین، قابلیت خروج از جاده و تردد در مسیرهای ناهموار را ندارند. همچنین با خرید نسخه هیبریدی برخی از شاسی بلندها، مشتریان دیگر مشکل مصرف سوخت زیاد را نداشته و با خیالی آسوده با اسیووی خود به تردد میپردازند.
از آن گذشته شاسیبلندها دیگر آن خودروهای سنگین، کسل کننده و پر مصرف سابق نیستند. این روزها شاسیبلندهای برقی متنوعی مانند جگوار I-Pace ، ب ام و iX و آئودی e-Tron ساخته شده و ۴۸۲ کیلومتر را بدون انتشار ذرهای از گاز دیاکسید کربن پیمایش می کنند. با این حال شاید هنوز هم شما یک کوپه اسپرت و دو نفره را ترجیح دهید، اما منطق میگوید که اکنون وقت خرید شاسی بلندها است.