
سال ۲۰۲۰ ضمن تعطیلی همزمان کارخانه و نمایندگی بسیاری از خودروسازان به دلیل کرونا، درخواست مشتریان برای خرید خودروهای الکتریکی نیز بیشتر شد و سلیقه بسیاری از مشتری ها نیز برای خرید خودرو تغییر پیدا کرد و بسیاری از آنها دیگر نیازی به مراجعه به شوروم ها و مشاهده خودرو از نزدیک برای خرید یک خودروی جدید ندارند.
به نظر شما صنعت خودروسازی جهان چگونه به این تغییرات پاسخ می دهد؟ آیا این سبک و ترندها در سال ۲۰۲۱ هم تداوم دارند؟ در این خصوص وب سایت اتواکسپرس این سوالات را از چهار تا رده بالاترین مدیران اجرایی صنعت خودروسازی انگلیس که جزو موفق ترین مدیران در صنعت خودروسازی جهان دسته بندی می شوند، کرده است که در این مطلب مصاحبه این وب سایت با اندی پالمر مدیرعامل آستون مارتین را برای شما منتشر کرده ایم.
اندی پالمر
وی در سال ۲۰۱۲ در صنعت خودرو مطرح شد و مدیرعامل پیشین کمپانی آستون مارتین بود که حال مالک پالمر اتومتیو است.
فکر می کنید صنعت خودروسازی جهانی چگونه در سال ۲۰۲۱ بهبود پیدا می کند؟
مورخان صنعت خودرو بعدها این دوران را به عنوان نقطه عطفی برای تغییر از تولید خودروهای درونسوز به تولید انبوه خودروهای الکتریکی یاد می کنند. وظیفه خودروسازان این بوده که با این تغییرات سازگار شوند و از این فرصت به دست آمده استفاده کنند.
کووید ۱۹ باعث تغییرات زیادی در رفتار مشتریان شد؛ آیا مواردی وجود داشت که شما توجه ویژه به آن داشته باشید؟
زمانی که من در حال معرفی نیسان لیف در سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ بودم، نیسان لیف یک خودروی ناموفق از نظر مشتریان شناخته می شد و آنها مدام این خودرو را مورد تمسخر قرار می دادند. ولی حال که ۱۰ سال از آن دوران گذشته، نگرش مشتری به طور کامل نسبت به خودروهای الکتریکی تغییر کرده است.
بزرگترین چالش های پیش روی خودروهای الکتریکی و الکتریکی سازی شده در سال ۲۰۲۱ از دید شما چیست؟
الکتریکی ها نباید به عنوان تنها راه حل برای تولید خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست قلمداد شوند؛ بلکه ما نباید خودروهای هیدروژنی سوخت سلولی را نیز فراموش کنیم و باید به سمت تولید سایر وسایل نقلیه پاک مانند خودروهای اسپرت، پهبادها و هواپیماها نیز حرکت جدی تر داشته باشیم.
همچنین انگلیس می بایست سرمایه گذاری روی تولید کارخانه های باتری سازی کند و این کارخانه ها را با اتکا به دانش شیمی خود مدیریت کند تا لایسنس باتری های خود را از آسیا دریافت کند؛ چراکه اگر در تولید باتری در انگلیس سرمایه گذاری نکنیم، صنعت خودروی انگلیس طی یک دهه آینده از بین می رود.
کدام ترندها از سال ۲۰۲۰ به سال ۲۰۲۱ منتقل شده یا تصور می کنید با شتاب بیشتری فراگیر می شود؟
سیستم های حمل و نقل جدید مانند اتوبوس های شهری، سرویس های حمل و نقل اشتراکی، تاکسی های جدید و اسکوترهای الکتریکی و … از جمله زمینه های جدید رقابت در سال ۲۰۲۱ هستند و شرکت های متعددی در این زمینه به رقابت با یکدیگر پرداخته اند و من بی صبرانه منتظرم که وارد این رقابت جذاب شوم.