علیاکبر تبریزی مدیر سالن موتورسازی شماره سه ایرانخودرو گفت: از سال گذشته با تأکید مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، برنامه طراحی و ساخت پیشرانه جدید در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری با همکاری معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو و مشارکت شرکت ساپکو و ایپکو و زنجیره تأمین به تولید رسید.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بهصورت هفتگی شش دستگاه پیشرانه TU۵ پلاس تولید میشود، خاطرنشان کرد: این موتور با ۹۰ درصد ساخت داخل تولیدشده است، با توجه به الزامات زیستمحیطی مصوب دولت، استاندارد آلایندگی یورو پنج را گذرانده و دوستدار محیطزیست بهحساب میآید.
تبریزی همچنین افزود: در فرآیند ساخت قطعات پیشرفته این موتور حساسیت و دقت بالایی صورت گرفته که درنتیجه، توان و گشتاور موتور TU۵ پلاس به میزان هفت درصد نسبت به موتور TU۵ فعلی افزایشیافته است. این موتور از آزمونهای عملکردی مختلف و شرایط آب و هوایی متفاوت سربلند بیرون آمده است.
وی افزود: حجم موتور تارا ۱.۶ لیتر و حداکثر قدرت آن ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۰ نیوتن متر است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه روی خودروی تارا با کاهش هفت درصدی نسبت به TU۵، حدود ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است. اما گیربکسی که برای این موتور انتخابشده است، نسل جدید گیربکسهای ۶ سرعته دستی ایرانخودرو است که در بررسیهای اولیه نتایج خوبی را داشته و عملکرد رضایت بخشی را بهمراه داشته است.
مدیر توسعه و موتورسازی ایرانخودرو همچنین گفت: در پیشرانه جدید با بازنگریهای فنی و مهندسی صورت گرفته و استفاده از تکنولوژی زمانبندی هوشمند سوپاپها (CVVT) و پمپ روغن با خروجی متغیر توانستهایم ضمن کاهش شاخص NOx در تمامدورهای موتور کمک مؤثری به کاهش آلایندگی و حفظ محیطزیست کنیم.
وی گفت: موتور TU۵ پلاس در مرحله نخست قرار است بر روی خودرو تارا نصب و در آینده نزدیک در محصولاتی ازجمله رانا پلاس و ۲۰۷ سقف شیشهای بهکار خواهد رفت.