راه هایی برای افزایش بازده و توان پیشرانه

روش های ساده تیونینگ خودرو

  سیستم پیشرانه خودرو که از موتور و قطعات مربوطه تشکیل شده به مرور دچار کاهش عملکرد می شود. در این صورت تقویت موتور به منظور افزایش بازده و عملکرد آن امری ضروری تلقی می شود. افزایش بازده و عملکرد موتور علاوه بر این که موجب بالا رفتن توان آن می شود، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی شده، آلایندگی کاهش می یابد و هم چنین استهلاک آن نیز کمتر می شود.  

سه‌‌شنبه، ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷:۳۸ |

در ادامه به روش هایی می پردازیم که می توانید با انجام آن ها راندمان و عملکرد موتور را بهبود ببخشید.

ارتقا و بهبود سیستم اگزوز
سیستم اگزوز وظیفه خارج کردن دود و صدای ناشی از احتراق سوخت در محفظه احتراق را بر عهده دارد. این سیستم از بخش های مختلفی از جمله کاتالیزور، مانیفولد دود و منبع اگزوز تشکیل شده است که با ارتقا و تقویت هر یک از این بخش ها می توانید سبب افزایش قدرت موتور و عملکرد آن شوید.

به این منظور برای ارتقای سیستم اگزوز استفاده از لوله های تقویت شده یا اسپرت که با داشتن مبدل کاتالیزور پیشرفته و هم چنین قطر زیاد می تواند قدرت و بازدهی موتور را به طور قابل ملاحظه ای بالا ببرد. جنس اگزوز و منبع آن هم نقش موثری در خارج ساختن دود از محفظه احتراق دارد. از این رو سعی کنید جنس این دو قطعه از فولاد صیقلی و صاف باشد تا هوا و دود تولید شده در موتور بتواند به راحتی و با سرعت زیادی از خروجی اگزوز خارج شود.

نصب فیلتر هوای مجهز به خنک کننده
برای احتراق سوخت در درون موتور به اکسیژن نیاز است و این اکسیژن باید از هوای بیرون از موتور تامین شود. اکسیژن ورودی هم باید گرد و غبار و آلودگی نداشته باشد. به این منظور بر روی خودروها فیلتر هوا نصب می شود تا اکسیژن بدون آلودگی وارد موتور شود. فیلترهای معمولی که بر روی خودروها نصب می شود نمی تواند هوایی که به درون موتور می فرستد را خنک کند.

همچنین این فیلترها در مواقعی که موتور به دلیل بالا عملکرد آن نیاز به هوای بیشتری دارد توان تامین اکسیژن مورد نیاز را ندارند. به این منظور هنگامی که بر روی پدال گاز فشار می دهید و خودرو سرعت می گیرد مسلما باید هوای کافی هم به موتور جریان یابد از این رو در این مواقع اگر فیلتر هوای معمولی بر روی خودرو نصب باشد موتور بازده و توان بیشتری نخواهد داشت.

ولی فیلتر هوای مجهز به خنک کننده سبب می شود که هوای خنک را  به داخل موتور هدایت کند. هوای خنک چگالی بیشتری داشته و بنابراین اکسیژن بیشتری هم می تواند وارد موتور کند که با سوخت ترکیب شده و احتراق سریع تر رخ بدهد و همین مساله قدرت موتور را به مراتب افزایش می دهد.

بالانس کردن چرخ ها
چرخ ها قطعاتی از سیستم تعلیق خودرو محسوب می شوند که علاوه بر تحمل وزن خودرو ارتباط خودرو با زمین را نیز برقرار می کنند که نهایتا حرکت خودرو را موجب می شود. همچنین در ضربات و ارتعاشاتی که به خودرو وارد می شود چرخ ها نقش مهمی دارند و به از بین بردن و کاهش این لرزش ها و ضربات کمک زیادی می کنند.

در صورت بالانس نبودن چرخ ها، ارتعاشات سبب لرزیدن بدنه خودرو شده و قطعات هم زودتر مستهلک شده و به صدا در می آیند. با بالانس کردن دقیق چرخ ها و جهت گردش آن ها در مسیرهای مستقیم و هم چنین نصب تایرهایی که دیواره آن ها کوتاه است، موتور خودرو تقویت شده  و سبب بهبود شتاب خودرو نیز می شود.

افزایش بازدهی موتور با کاهش وزن خودرو
از راه های دیگری که می توانید قدرت و بازدهی پیشرانه را افزایش دهید، کاهش وزن خودرو است. به عبارتی می توانید علاوه بر این که وسایل اضافی را از خودرو بردارید، می توانید بخش هایی که اهمیتی در خودرو ندارند را جدا کرده و با این کار وزن خودرو را کاهش دهید.

وزن یک خودرو با قدرت آن ارتباط دارد. یعنی با کاهش وزن خودرو قدرت پیشرانه هم بیشتر شده و انرژی کم تری برای به حرکت درآوردن آن نیاز است. به طوری که اگر خودرو سنگین باشد با فشردن پدال گاز نمی توان انتظار افزایش قدرت موتور و شتاب خودرو را داشت.

برای کاهش وزن خودرو می توانید از رینگ های کم وزن برای لاستیک ها استفاده کنید که تاثیرات مطلوبی بر عملکرد موتور خواهد داشت. علاوه بر این با تعویض سیستم ترمز کاسه ای به سیستم دیسکی سوراخ دار، جدا کردن و برداشتن وسایل اضافه ای که همیشه درون صندوق عقب خودرو بوده اند، تعویض شیشه های خودرو با نمونه های کم وزن و سایر قطعاتی که می توان با تعویض آن ها با نمونه های کم وزن سبب کاهش وزن خودرو شد، بازده پیشرانه و عملکرد موتور افزایش پیدا می کند.

نصب توربوشارژر یا سوپرشارژر
نصب توربوشارژر یا سوپرشارژر می تواند با تزریق هوای فشرده به درون محفظه احتراق باعث می شود در هر بار احتراق میزان بیشتری سوخت با هوا ترکیب شده و مصرف شود. از این رو توان و بازدهی پیشرانه هم بیشتر می شود. هر دو توربوشارژر و سوپرشارژر می تواند قدرت موتور را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

بازنویسی مجدد کدهای کامپیوتر خودرو (ECU)
کامپیوتر خودرو قطعه ای است که وظیفه کنترل تمام بخش ها و پارامترهای موتور و هم چنین حرکات خودرو را برعهده دارد. بازنویسی مجدد این کدها و برنامه ریزی دوباره کامپیوتر سبب آن می شود موتور خودرو تقویت شده و افزایش قدرت آن را در پی داشته باشد. هر چند با این کار میزان مصرف سوخت خودرو هم افزایش می یابد. با کدنویسی مجدد کامپیوتر خودرو تغییر زمان بندی سوپاپ ها، ترکیب هوا و سوخت و سایر ورودی های پیشرانه را موجب می شود. البته بازنویسی و برنامه ریزی مجدد کامپیوتر خودرو تنها زمانی سبب ارتقای عملکرد موتور می شود که بر روی خودرو توربوشارژر یا سوپرشارژر نصب شده باشد.

تعویض شمع ها
عوض کردن شمع های معمولی خودرو با شمع های ایریدیوم و سوزنی می توان به احتراق بهتر سوخت با هوا کمک کرد و این موضوع سبب آن می شود که سیلندرها در برابر جرقه مقاومت کم تری داشته باشند.

مصرف بنزین و روغن موتور مرغوب
برای افزایش قدرت موتور و بازدهی آن بهتر است بنزین باکیفیت همانند بنزین سوپر به عنوان سوخت در خودرو استفاده شود. زیرا بنزین معمولی در فشار و حرارت پایین تر دچار خودسوزی می شود. به طوری که پیش از جرقه زدن ترکیب اکسیژن و سوخت شعله ور می شود و این هم سبب آن می شود که توان موتور کاهش یابد. علاوه بر سوخت، استفاده از روغن موتور باکیفیت هم سبب آن می شود که میزان اصطکاک کم ترشده و از این رو پیشرانه خودرو هم قدرت بیشتری داشته باشد. زیرا انرژی حرکتی کم تری به گرما تبدیل می شود.

کلام آخر
روش هایی که بیان شد روش هایی ساده برای افزایش قدرت پیشرانه و عملکرد موتور محسوب می شود. زیرا در بسیاری از مواقع عملکرد موتور پس از مدت ها دچار افت می شود و این پدیده ای خوشایند برای رانندگان نیست. همچنین افت عملکرد موتور  کاهش عمر و قطعات مربوط آن را به دنبال دارد. از این رو انجام روش های ساده گفته شده علاوه بر افزایش راندمان موتور می تواند سبب افزایش عمر موتور و قطعات متعلق به آن  و هم چنین صرفه جویی در مصرف سوخت شود.


راه هایی برای افزایش بازده و توان پیشرانه
روش های ساده تیونینگ خودرو
دانشنامه

کد محتوا: ۲۱۱۶۵

ارسال: سه‌‌شنبه، ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷:۳۸

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰:۲۴

کلید واژه‌‌ها: تیونینگ خودرو، روش های ساده تیونینگ خودرو

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۷۶۳

زبان: پارسی

(۱ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.