آگهی‌های برگزیده نمایش همه آگهی‌ها
موردی برای نمایش یافت نشد.

آیا واردات خودرو در صورت آزاد شدن قیمت خودروهای وارداتی در بازار کاهش می دهد؟

  در هفته های گذشته خبری اعلام گردید که دولت واردات خودرو را با شرایط جدید بازخواهد کرد و شروطی ویژه را برای آن خواهد گذاشت، در صورت صادرات خودرو و قطعات آن و یا داشتن ارز خارجی در کشور دیگر بدون داشتن تعهد به دولت می توانند خودرو به کشور وارد کنند و سرانجام اعلام گردید که در بودجه سال ۱۴۰۰ ، مبلغ ۲ هزار و چهل میلیارد تومان درآمد برای واردات خودرو در نظر گرفته شده که در نهایت مشخص گردید که مربوط به خودروهای توقیف شده در گمرک است.  

شنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷:۱۰ |

اما سوال اصلی که ذهن بسیاری از کارشناسان و حتی مشتریان را درگیر کرده این است که آیا واردات خودرو آزاد می شود؟ و در صورت آزاد شدن بر روی قیمت خودروهای فعلی وارداتی ( مدلهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ و قبل آن) و خودروهای مونتاژی و تولیدی تاثیر گذار می باشد؟

چندی پیش وزیر محترم جدید صنایع از مردم عذر خواهی نمودند که کیفیت خودروهای داخلی بسیار پائین است و باید بازار از انحصار خارج شود و واردات خودرو را به کشور آزاد شود . و شاید برخی هم به این امید به انتظار نشسته اند تا خودروهای مدل ۲۰۲۱ را با قیمتی حتی کمتر از مدلهای ۲۰۱۷ . ۲۰۱۸ فعلی خریداری کنند و برخی خودروهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و حتی مونتاژی چنان با کاهش روبرو شوند که خرید را برای آنها تسهیل کند، اما واقعیت چیز دیگری است و شاید تا حدودی شاهد ساده نگری شده ایم ، برای درک بهتر لازم است تا این طرح و مشکلات پیش روی آن از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار گیرد.

۱) با توجه به شرایط فعلی کشور به لحاظ سیاسی و اقتصادی بعید به نظر میرسد که تا قبل از هرگونه توافق سیاسی و رفع تحریم ها و عادی شدن جریان پول و ارز ، دولت بتواند واردات خودرو را به صورت رسمی آزاد کند چراکه اولویت های بسیاری چون دارو ، مواد غذایی و مواد اولیه تولید، نسبت به خودرو وجود دارد .

۲) فرض کنیم که دولت واردات خودرو را آزاد کند ، هنوز هیچ قانون تعرفه و عوارض برای خودرو وضع نشده و با توجه به موانع ارزی محدود و تعداد کم واردات به نظر میرسد دولت عوارض بسیار بالایی را برای کسب درآمد بیشتر بر روی این خودروها وضع نماید که قطعا با قیمت های بسیار بالا به فروش می روند.

۳) با توجه به قوانین و پیش شرطها و مشکلات موجودی که هنوز حل نشده چون بحث حمل و نقل و حتی صادرات و... به نظر نمی رسد که واردات مثل قبل صورت گیرد و شاید تنها در حد چند هزار دستگاه و خیلی محدود صورت گیرد.

۴) تنها دو شرکت خودروساز دولتی و برخی شرکت های قطعه ساز چنانچه در این شرایط بتوانند قطعه صادر کنند می توانند خودرو وارد کنند که قطعا با توجه به حجم صادرات آنها و ارز حاصله تعداد قابل توجهی نخواهد بود وبا تعداد بسیار محدود صوررت میگیرد و همچنین در مورد افرادی که با منشاء ارز خارجی بدون تعهد میتوانند خودرو وارد کنند نیز به همین شکل و محدود خواهد بود.

۵) آیا این تعداد محدود اگر وارد بازار بشود و با تعرفه های سنگین برای اخذ درآمد دولت واقعا می توانند بر روی بازار خودرو و تقاضا تاثیر بگذارد، قطعا جواب منفی است، فرض کنید در بازاری که در همین شرایط فعلی سالانه تقاضا ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودرو وجود دارد واردات ۴ الی ۵ هزار خودرو هیچ تاثیری بر روی بازار ندارد و تنها اتلاف ارز کشور است چراکه واردات زمانی سودمند است که بتواند رقابت ایجاد نماید.

۶) ورود خودرو خارجی با قیمت بسیار بالا در صورت اخذ عوارض زیاد خود می تواند محرک افزایش قیمت برخی خودروهای وارداتی قبلی و مونتاژی گردد.

باید توجه داشت که در شرایط فعلی نمایندگی های خودروهای وارداتی فعال نیستند و دارندگان خودروهای وارداتی در بسیاری موارد در تامیین قطعات یدکی با مشکلات فراوان روبرو می شوند و برخی موارد خودروهای لوکس و خاص برای تعمیر و برخی سرویس ها باید به کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی و... ارسال شوند ، که با توجه به این اوضاع واردات خودرو به این صورت و تعداد محدود قطعا با مشکلات تامیین قطعات و خدمات روبرو خواهد شد و بسیاری ترجیح میدهند تا روشن نشدن شرایط و روند عادی شدن از خودروهای معقول و به روز مونتاژی که در حال حاضر تولید و خدمات دارند استفاده نمایند.


آیا واردات خودرو در صورت آزاد شدن قیمت خودروهای وارداتی در بازار کاهش می دهد؟
گزارش

کد محتوا: ۲۱۱۵۶

ارسال: شنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷:۱۰

به روز شده: شنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴:۵۴

کلید واژه‌‌ها: واردات خودرو، قیمت خودرو

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: عصر ایران

بازدید: ۵۷۲

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.