آگهی‌های برگزیده نمایش همه آگهی‌ها
موردی برای نمایش یافت نشد.

محصولی اسپرت از خودروسازی محافظه کار

پژو ۴۰۵ T۱۶ اولین سدان اسپرت شیر فرانسوی

  شاید تصور کنید که پژو ۵۰۸ PSE (پژو اسپرت Engineered) تنها سدان اسپرت و قدرتمند این کمپانی فرانسوی محسوب می شود. ولی باید اظهار کنیم که مدت ها پیش کمپانی پژو سدان اسپرت و جذاب دیگری را به نام ۴۰۵ T۱۶ تولید می کرد که اولین سدان اسپرت این شرکت محسوب می شد.  

دوشنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵:۱۵ |

خودروسازان فرانسوی کمتر به سراغ تولید خودروهای اسپرت می روند و هدف اصلی آنها تولید خودروهایی اقتصادی با تجهیزات پایه است. به طور کلی هدف فرانسوی ها و آلمانی ها در خودروسازی کاملا نسبت به یکدیگر تفاوت دارد؛ ولی با این حال فرانسوی ها به خصوص پژو گاهی سنت شکنی هم کرده اند و خودرویی اسپرت از زیر دست مهندسین آنها تولید شده است.

پژو ۴۰۵ T۱۶ در واقع بر پایه همان پژو ۴۰۵ معمولی توسعه یافته که در سال ۱۹۸۷ معرفی شده بود. این نسخه اسپرت و قدرتمند پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۹۳ معرفی شد که به نوعی جانشین پژو ۲۰۵ توربو ۱۶ شد. زمانی ۴۰۵ T۱۶ معرفی شد، سبد محصولات پژو مملو از خودروهای خانوادگی بود و این سدان خانوادگی اسپرت به گزینه ای جذاب در بین محصولات بی روح این خودروساز فرانسوی تبدیل شده بود.

افتخارات پژو ۲۰۵ توربو ۱۶
همانطور که بیان کردیم پژو ۴۰۵ T۱۶ با هدف تولید یک خودروی اسپرت و قدرتمند و پرکردن جای خالی ۲۰۵ توربو ۱۶ در سبد محصولات این برند، به تولید رسیده بود؛ ولی هیچ گاه نتوانست جای ۲۰۵ توربو ۱۶ را در بخش موتوراسپرت پر کند. جهت یادآوری بیان می کنیم که پژو ۲۰۵ توربو ۱۶ موفق شده بود دو دوره در سال های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ در رالی گروه B قهرمانی جهان، جایگاه اول را کسب کند. این هاچبک اسپرت همچنین در رالی داکار ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ نیز دو سال پی در پی قهرمان جهان شده بود.

ظاهرا پژو ۲۰۵ توربو ۱۶ به مسابقات رالی جهانی گره خورده بود؛ این هاچبک سوپر مینی تند و تیز در سال های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ هم موفق شد قهرمانی رالی داکار پاریس شود؛ مضاف بر آن در سال های ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ نیز قهرمان رقابت نفس گیر تپه نوردی Pikes Peak شده بود که در سال ۱۹۸۸ این خودرو رکورد این پیست پرچالش مرتفع را شکست.

بدین ترتیب پژو ۴۰۵ توربو ۱۶ جایزگین خودرویی پرافتخار در سبد محصولات پژو شده که از نظر سگمنت و ابعاد هیچ اشتراکی میان آنها وجود ندارد.
 
تفاوت های ظاهری پژو ۴۰۵ T۱۶ با مدل معمولی
طراحی این نسخه اسپرت پژو ۴۰۵ بر عهده کمپانی ایتالیایی پینین فارینا بود که در طراحی آن محافظه کاری زیادی شده بود و هیچ خبری از گلگیرهای عریض و حجم پردازی شده و سایر المان های به خصوص موجود در ۲۰۵ توربو ۱۶ در این سدان اسپرت نبود. ولی این سدان اسپرت به رینگ های ۱۶ اینچی آلیاژی مجهز شده بود؛ این در حالی است که نسخه استاندارد پژو ۴۰۵ در فرانسه به رینگ های ۱۵ اینچی فولادی مجهز بود.

در ادامه پژو و پینین فارینا برای این مدل اسپرت ۴۰۵ رکاب های اسپرت جدید، سپر جلو و عقبی متفاوت، اسپویلری در راستای ارتقای آیرودینامیک مشابه نمونه نصب شده روی ۴۰۵ Mi۱۶ و سیستم تمیز کننده چراغ های جلورا نصب کرده بودند.

مشخصات فنی پژو ۴۰۵ T۱۶
پژو در آن سال ها تنها ۱۰۴۶ دستگاه از ۴۰۵ T۱۶ را به تولید رساند که تمامی آنها به یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مجهز شده بودند که در حالت معمولی بیشینه قدرت ۱۹۶ اسب بخار و در حالت اوربوست بیشینه قدرت ۲۲۰ اسب بخار را تولید می کردند. یکی از ویژگی های بسیار جالب این خودرو سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک آن بود که ۵۳ درصد گشتاور را به چرخ های جلو و ۴۷ درصد آن را به چرخ های عقب منتقل می کرد. این پژو ۴۰۵ قدرتمند قادر بود طی ۷ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت قابل پیمایش آن نیز ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده بود.


محصولی اسپرت از خودروسازی محافظه کار
پژو ۴۰۵ T۱۶ اولین سدان اسپرت شیر فرانسوی
گزارش

کد محتوا: ۲۱۱۴۶

ارسال: دوشنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵:۱۵

به روز شده: دوشنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰:۴۷

کلید واژه‌‌ها: پژو، پژو ۴۰۵، پژو ۵۰۸

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۲۶۴۷

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.