مقایسه موتور TU۵ با XU۷؛ کدام یک بهترین عملکرد را دارد؟

  در این مقاله قصد داریم به بررسی دو پیشرانه مهم ایران‌خودرو که روی اکثر محصولات این شرکت قرار دارد بپردازیم. در این مقایسه قرار است دو پیشرانه TU۵ و XU۷ را ازنظر توان خروجی، استهلاک، عملکرد و هزینه‌های جاری با یکدیگر مقایسه کنیم. بنابراین اگر سردرگم هستید که کدام‌یک از محصولات ایران‌خودرو را انتخاب کنید و دوست دارید اطلاعات بیشتری از مشخصات فنی موتور XU۷ و موتور TU۵ به‌دست بیاورید با ما همراه باشید تا به مقایسه این دو پیشرانه استراتژیک و مهم ایران‌خودرو بپردازیم.  

یک‌‌شنبه، ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸:۴۹ |

توان خروجی
TU۵ یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌های خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) است که در بسیاری از محصولات این شرکت مورداستفاده قرارگرفته است و حتی نمونه ارتقا یافته این موتور که EC۵ نام دارد هنوز هم در این خودروساز فرانسوی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما TU۵ با ۱۶ سوپاپ و حجم دقیق ۱۵۸۷ سی‌سی خود قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. این موتور بر روی اکثر محصولات ایران‌خودرو حتی سمند قرارگرفته شده است که به همین دلیل پیشرانه بسیار مهم و استراتژیک برای ایران‌خودرو محسوب می‌شود. این پیشرانه بر روی محصولاتی نظیر:

  • پژو پارس LX
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۵
  • رانا
  • رانا پلاس
  • ۲۰۷ دستی و اتومات
  • ۲۰۷ پانوراما
  • سمند LX
  • پژو ۴۰۵ SLX
  • H۳۰ کراس

نصب‌شده است که با توجه به‌قدرت این موتور فقط بر روی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ که مقداری سبک‌تر نیز هستند عملکرد و شتاب فوق‌العاده ای را دارد و در سدان سنگین‌وزنی مثل سمند و پژو پارس با توجه به وزن زیادشان عملکرد خارق‌العاده و مثال‌زدنی ندارند و شتاب و کشش نسبتاً ضعیفی را بر روی این محصولات دارند.

اما در طرف دیگر پیشرانه XU۷ قرار گرفته است که این پیشرانه هم یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌های خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) بود که در بسیاری از محصولات این شرکت ازجمله پژو ۴۰۵ و زانتیا مورداستفاده قرارگرفته بود. ایران‌خودرو با مونتاژ پژو ۴۰۵ در ایران با داخلی سازی سطح بالا توانست فناوری ساخت این موتور را کاملاً به‌دست آورد و بدون حضور شریک تجاری خود به تولید نمونه داخلی آن بپردازد؛ حتی نمونه ارتقا یافته این موتور که XU۷ پلاس نام دارد قرار است در ماه‌های آتی رونمایی گردد و بر روی محصولاتی نظیر سمند، سورن و پژو پارس مورداستفاده قرار گیرد. اما XU۷ با ۸ سوپاپ و حجم دقیق ۱۷۶۱ سی‌سی خود قادر به تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور ۳۰۰۰ دور در دقیقه است. این موتور بر روی محصولات پرتیراژ و اقتصادی ایران‌خودرو حتی سمند قرارگرفته شده است که به همین دلیل پیشرانه بسیار مهم و استراتژیک برای ایران‌خودرو محسوب می‌شود. این پیشرانه بر روی محصولاتی نظیر:

  • پژو پارس سال
  • سمند LX
  • سورن

نصب‌شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید این پیشرانه علیرغم حجم موتور بالایی که دارد قدرت اسب بخار بسیارکمی تولید می‌کند و اصلاً برای شتاب گیری روی محصولات سنگین همانند پژو پارس و سمند مناسب نیست؛ اما این موتور به علت حداکثر گشتاوری که در دور موتور پایین تولید می‌کند، باعث شده کشش خوبی داشته باشد و در سربالایی‌ها با دنده‌های سبک‌تر راحت‌تر حرکت کند.

اما در بخش اول این بررسی که توان خروجی موتورها مدنظر است پیروزی قطعی مشخصی نداریم. چون پیشرانه TU۵ حدود ۵ اسب بخار بیشتر از XU۷ تولید می‌کند اما از آن‌طرف XU۷ حدود ۱۱ نیوتن متر گشتاور بیشتر از موتور TU۵ تولید می‌کند که خود در عملکرد و کشش ماشین تأثیر بسزایی دارد و این را هم فراموش نکنیم که موتور XU۷ تمام قدرت و گشتاور خود را در دور موتور پایین‌تری تحویل می‌دهد که این نکته در شتاب، مصرف سوخت و حتی کشش خودرو با دنده‌های سبک‌تر تأثیرگذار است اما خب با توجه به حجم موتور بیشتر قطعاً مصرف سوخت بیشتری را دارد.

استهلاک و عملکرد
خب به بخش مهم این مقایسه می‌رسیم جایی که دو پیشرانه ایرانیزه فرانسوی را پیش روی خود داریم. پیشرانه TU۵ به علت مصرف سوخت پایین، استاندارد آلایندگی مناسب، استهلاک بسیارکم، شتاب خوب، قدرت مناسب، صدای کم، لرزش کم و قیمت مناسب قطعات و … بسیار پرطرفدار است و از مزایای این موتور شمرده می‌شود اما این پیشرانه معایبی مثل: صداهای نامعمول موتور در دورهای بالا، عملکرد ناپایدار و ثابت، سیستم توزیع سوخت ضعیف، سوختن کویل ایگنیشن، از کار افتادن موتور در دور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه در بعضی مواقع، حساسیت بالا در تعویض روغن و… را دارد که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید.

اما پیشرانه XU۷ به علت قدرت و کشش مناسب، استهلاک بسیارکم، شتاب نسبتاً خوب، قدرت مناسب، آشنایی گسترده تعمیرکاران با تعمیرات این موتور، فراوانی و قیمت مناسب قطعات و … بسیار پرطرفدار است و از مزایای این موتور شمرده می‌شود اما این پیشرانه معایبی مثل: صداهای نامعمول موتور در دورهای بالا، عملکرد ناپایدار و ثابت، سیستم توزیع سوخت ضعیف، سوختن واشر سر سیلندر و مصرف سوخت بالا را دارد که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید.

اما نکته بسیار مهم دیگر این است که TU۵ بسیار پیشرفته‌تر و به‌روزتر از موتور XU۷ است برای مثال پیشرانه TU۵ از ۱۶ سوپاپ بهره می‌برد که این مورد حتی در پیشرانه XU۷ دیده نشده است و دارای ۸ سوپاپ است. یا حجم موتور XU۷ باید قدرت بیشتری را تولید کند اما بااینکه ۲۰۰ سی سی از موتور XU۷ بیشتر حجم دارد اسب بخار بسیار کمتری را تولید می‌کند.

در انتها
در انتهای این مقاله باید بگوییم که در این بخش نمی‌توان گفت که کدام پیشرانه با قاطعیت پیروز این رقابت است چون هردوی این پیشرانه‌ها در یک سطح کیفیتی قرار دارند و انتخاب بین این دو پیشرانه بسیار به ملاک‌های شما در خرید بستگی دارد. اگر موتوری با مصرف سوخت و صدای تولیدی پایین‌تر را می‌خواهید پیشرانه TU۵ بهترین انتخاب برای شماست و در صورت رسیدگی کمترین دردسر را برای شما به وجود میاورد اما اگر قدرت و کشش موتور و تا حدودی پایین بودن هزینه نگه داری و استهلاک برای شما مهم است بدون شک انتخاب شما XU۷ خواهد بود.


مقایسه موتور TU۵ با XU۷؛ کدام یک بهترین عملکرد را دارد؟
دانشنامه

کد محتوا: ۲۱۱۴۵

ارسال: یک‌‌شنبه، ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸:۴۹

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴:۱۴

کلید واژه‌‌ها: موتور ماشین، ایران خودرو، موتور XU۷، موتور TU۵

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۱۳۴۴

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.