صفر تا صد تعلیق و جلوبندی خودرو

اجزای جلوبندی خودرو و علائم خرابی آن ها

  جلوبندی یکی از قسمت های خودرو است که در قسمت جلو و زیرین خودرو قرار دارد. وظیفه مجموعه قطعات آن راحتی در رانندگی و ایجاد تعلیق یا هندلینگ خودرو به هنگام عبور از سطوح ناهموار همانند دست اندازها و چاله ها است. قطعات جلوبندی شامل سیبک ها، دستگاه تعلیق، اکسل، سیستم فرمان، کمک فنر، فنر، سگ دست، شغال دست، طبق، میل تعادل و میل موجگیر است.  

پنج‌‌شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳:۱۲ |

سلامت قطعات جلوبندی در سلامت و ایمنی کل خودرو تاثیر بسیاری دارد. از این رو در این مقاله قصد آن را داریم تا به معرفی قطعات و اجزای جلوبندی خودرو بپردازیم و علائم خرابی آن اجزا را مورد بررسی قرار دهیم.
 
سیبک ها
این قطعات به شکل کروی بوده و مربوط به سیستم فرمان خودرو هستند و وظیفه آن ها جلوگیری از اصطکاک بین دو قطعه و حرکت نرم و روان آن ها هستند.

دستگاه تعلیق
سیستم یا دستگاه تعلیق به قسمتی از خودرو گفته می شود که مانع از وارد شدن نوسانات و ضربات به بخش معلق خودرو می شود که شامل شاسی، اتاق و سرنشینان به همراه متعلقات آن است. قطعات سیستم تعلیق شامل فنر، کمک فنر، جِرم  فنربندی شده و جِرم  فنربندی نشده است. دو وظیفه ای که سیستم تعلیق به عمل می آورد شامل کاستن ارتعاشات و نوسانات جاده ها و مسیرها و دیگری برخورد موثر سطح لاستیک ها با سطح راه ها و مسیر است تا کم ترین فشار به خودرو و متعلقات آن وارد شود.

اکسل
محور مرکزی یک چرخ یا دنده را اکسل می گویند. گاهی مواقع اکسل ممکن است با کمک یک یاتاقان یا بوش در سطح درونی سوراخ دنده یا چرخ در محل خود ثابت بماند تا بدین طریق به دنده یا چرخ اجازه چرخش آزادانه را بدهد.

سیستم فرمان
سیستم فرمان خودرو یکی از اجزای اصلی جلوبندی خودرو محسوب می شود که خود شامل قطعاتی است که وظیفه هندلینگ و هدایت خودرو را برعهده دارد. اهمیت سیستم فرمان خودرو به اندازه موتور و گیربکس خودرو است. قطعات و اجزای تشکیل دهنده فرمان شامل غربیلک فرمان، جعبه و میل فرمان است.
 
کمک فنر
کمک فنر قطعه ای است که در محور چرخ ها و نزدیک آن ها نصب می شود تا نوسانات و ارتعاشات حاصل از حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را کاهش داده و کنترل کند.

فنر
فنرها قطعاتی هستند که حالت کشسانی یا ارتجاعی داشته و در اثر فشار نیروی خارجی جمع شده و یا بر عکس کشیده می شود و پس از برداشته شدن فشار، فنر به حالت اولیه خود باز می گردد. فنرهایی که در خودروها مورد استفاده قرار می گیرند می توانند هم به شکل فیزیکی، گاز یا مایع باشند که به ترتیب به فنرهای مکانیکی، هوایی یا پنوماتیک و روغنی یا هیدرولیک تقسیم می شوند. فنرها هم وظیفه کاهش فشار و ارتعاشات به هنگام رانندگی در مسیرهای ناهموار را بر عهده دارند.

سگ دست
سگ دست همانند لولایی است که برای کمک به چرخیدن چرخ بر روی محور فرمان استفاده می شود و بر روی میل سگ دست به چرخش در می آید. وظیفه نگهداری چرخ ها نیز به عهده سگ دست است.

شغال دست
شغال دست قطعه ای که سیبک فرمان خودرو به آن اتصال دارد و میل کمک و میل فرمان توسط پیچ هایی به شغال دست متصل هستند.

طبق یا سینی
سینی ها در واقع بازوهایی هستند که وظیفه آن ها اتصال سیستم تعلیق به شاسی را بر عهده دارند. اتصال سینی ها به شاسی خودرو توسط بوش ها صورت می گیرد و برای اتصال به چرخ خودرو نیز از طریق اتصال کاسه و گوی انجام می شود.

میل تعادل
میل تعادل در غالب موارد برای افزایش تعادل خودرو و نیز به منظور جلوگیری از چپ شدن خودرو استفاده می شود. این قطعه وظیفه پخش کردن نیرو در بین چرخ ها به هنگام عبور از پیچ ها را بر عهده دارد و از خم شدن خودرو به یک طرف جلوگیری می کند.

میله موج گیر
این قطعه بین دو سینی پایین نصب می شود. به هنگام حرکت خودرو در پیچ ها اتاق خودرو به سمت بیرون پیچ مایل می شود و در اثر این کار، سینی های پایین حرکت مخالف پیدا می کنند و میله تعادل را می چرخانند و میل تعادل در اثر چرخش از خود مقاومت نشان می دهد که در نتیجه این عمل سخت و سفت شدن سیستم تعلیق خودرو به هنگام پیچیدن خودرو به همراه دارد و در اثر این فرایند اتاق خودرو کم تر کج شده و انحنا پیدا می کند.

علائم خرابی اجزای جلوبندی خودرو
رانندگی خشک و سفت
یکی از علائم خراب شدن اجزای جلوبندی در خشک و سخت شدن رانندگی یا به عبارتی سواری خشک و سفت می توان دانست. اگر در حین رانندگی احساس کردید که رانندگی شما سخت شده و روان و راحت بودن سابق را ندارد می توان این نشانه را دلیلی بر خرابی جلوبندی دانست که در این صورت باید بالافاصله مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز قطعات مورد تعویض و تعمیر قرار گیرد.

لرزش و کشیده شدن فرمان
اختلالات فرمان که در آن فرمان خودرو به طرفی کشیده می شود یا لرزش دارد را می توان نشانه ای بر خراب بودن اجزای جلوبندی دانست. اگر حین رانندگی و چرخاندن فرمان به یک سمت متوجه شدید که فرمان بر خلاف چرخاندن راننده حرکت می کند نشانه ای از خرابی جلوبندی خودرو است. که این مساله می تواند نشانه اختلال در زاویه تایرها و مرکز تعادل یا بالانس خودور باشد. علاوه بر این لرزش فرمان که عمدتا به دلیل تعادل نداشتن چرخ ها یا بروز مشکل در سیبک ها می شود هم می تواند علامت خرابی جلوبندی خودرو باشد.

مشاهده ناهمگونی در آج های تایر
در مواقعی که مشاهده کردید بر روی لاستیک ها آج های ناهمگون وجود دارد یا خودرو لاستیک سایی دارد و این موضوع در مدت کوتاهی رخ داده است می تواند نشانه ای از خرابی جلوبندی باشد.

روغنی بودن قطعات جلوبندی
اگر قطعات جلوبندی از جمله فنر و کمک فنر خودرو روغنی و چرب باشد می تواند نشانه خرابی جلوبندی باشد.

خرابی دستگاه تعلیق
یکی از کارهایی که می تواند خراب بودن جلوبندی را نشان دهد این است که به هنگام پارک بودن خودرو، دستان خود را بر روی یک قسمت کاپوت قرار دهید و آن را فشار دهید، و سپس دستان خود را بردارید، اگر در این هنگام بالا و پایین رفتن خودرو بیش از دو یا سه بار باشد، به احتمال زیاد خودرو دچار خرابی اجزای جلوبندی است و نیاز به بررسی و احیانا تعمیر و تعویض قطعات دارد.

شنیده شدن صداهای غیر عادی
اگر به هنگام عبور از مسیرهای ناهموار همانند دست اندازها، چاله ها و موانع، صداهایی از جلوبندی شنیده شود به علت خرابی کمک فنرها و میل تعادل است که نشانه خرابی جلوبندی است.
 
جمع بندی
مطابی که گفته شد به بررسی قطعات جلوبندی خودرو و علائم خرابی آن پرداخته شده بود. جلوبندی خودرو نقش مهمی در ایجاد تعادل خودرو به هنگام عبور از موانع و مسیرهای ناهموار دارد. در صورت بروز هر یک از علائم یاد شده باید فورا به بررسی آن پرداخت و در صورت خرابی هر یک از قطعات جلوبندی نسبت به تعمیر و تعویض آن اقدام کرد. زیرا در صورت نادیده گرفتن این موضوع علاوه بر ایجاد خسارت های مالی، سبب بروز حوادث  وسوانح ناگوار به هنگام رانندگی نیز می شود.


صفر تا صد تعلیق و جلوبندی خودرو
اجزای جلوبندی خودرو و علائم خرابی آن ها
دانشنامه

کد محتوا: ۲۱۱۱۶

ارسال: پنج‌‌شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳:۱۲

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱:۰۱

کلید واژه‌‌ها: جلوبندی خودرو، اجزای جلوبندی خودرو، علائم خرابی جلوبندی خودرو

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۱۵۱۵

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.