وضعیت صنعت خودروسازی ایران در جهان چگونه است؟

  خودروسازی کشورمان در یک دهه اخیر افت و خیزهای بسیار زیادی را داشتند و همان‌طور که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ با تحریم‌های بسیار سنگین روبرو شدند و یکی از بدترین دوران خود را سپری کردند، عملا در سال ۹۲ و با عقد برجام شروع یک رشد جدید را جشن گرفتند و برندهای مختلف برای عقد قرارداد با خودروسازان کشورمان صف کشیدند و حتی خط تولید النترا در کرمان موتور راه اندازی شد و پژو نیز غوغای عجیبی در ایران‌خودرو به راه انداخت و سیتروئن نیز سایپا را به رویای عجیبی برد.  

سه‌‌شنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶:۴۲ |

از سوی دیگر پارس خودرو شاید بیشترین بهره را در این بین از آن خود کرد و با حضور رنو و برلیانس توانست رکوردهای پی در پی را به ثبت رسانده و به یکی از ابرقدرت‌های خودروسازی کشورمان تبدیل شود ولی همه این‌ها در اردیبهشت ماه سال گذشته فرو ریخت و حالا همه آنهایی که از برجام منتقع شده بودند، به بدترین وضعیت دچار شده و بحبوحه عجیبی در این شرکت‌ها به وجود آمد.

از سویی پارس خودرو عملا تولید خاص و سودداری جز پراید ندارد که به صورت حق العمل کاری برای سایپا به تولید می‌رساند و سری محصولات رنو را با زیان به مشتریان تحویل می‌دهد و محصولات برلیانس نیز با مشکلات زیادی تولید و با قیمت‌های بسیار کمتر از قیمت تمام شده به مشتری تحویل داده می‌شوند!

البته وضعیت سال ۲۰۱۸ برای خودروسازی کشورهای مختلف نیز چندان مناسب نبوده و بسیاری از شرکت‌ها نیز افت‌های زیادی را تجربه کردند و البته در این بین شرکت‌های مختلفی نیز نوظهور بودند و عملکرد بی نظیری را ثبت کردند. کاهش آمار تولید بسیاری از برندهای معتبر دنیا نگرانی‌ها را از بابت این صنعت پول ساز افزایش داده و از سوی دیگر برندهای شناخته شده‌ای هم بودند که وضعیت بسیار خوبی را به ثبت رساندند.

صنعت خودروسازی ایران که در سال ۲۰۱۷ توانسته بود به رتبه سیزدهم دنیا برسد و با توجه به برنامه ریزی‌های مختلفی که در این موضوع انجام شده بود به نظر می‌رسید که به راحتی می‌توان به رتبه های پایین تر در سال ۲۰۱۸ رسید ولی اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ برای اعلام اشتباه بودن این پیش بینی کافی بود! صنعت خودروسازی ایران در سال ۲۰۱۷ توانسته بود رکورد تولید حدود ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو را به ثبت برساند ولی این آمار با کاهش ۴۰ درصدی روبرو شد و آمار تولید ۲۰۱۸ به حوالی ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو رسید.

این مقدار از تولید خودرو در کشورمان از رقم تولید بیش از ۹۵ میلیون دستگاه در جهان است که رقم بسیار اندکی به حساب می‌آید و کشورهایی مانند چک و اندونزی و اسلواکی جلوتر از کشور ما قرار گرفته‌اند. البته علیرغم این کاهش بسیار شدید در تولید، کماکان وضعیت بهتری نسبت به کشورهایی مثل لهستان،آفریقای جنوبی، مالزی و رومانی داشتیم و این نشانه خوبی برای ماست ولی این به شرطی است که بتوانیم در سال ۲۰۱۹ عملکرد بهتری را به ثبت برسانیم.

در ادامه لیست ۷ کشور برتر در زمینه خودروسازی را مشاهده می‌کنید که از جمله تغییرات آن، نبود نام کشورهایی است که شاید تابحال فکر می‌کردید رتبه‌های تک رقمی این صنعت را در اختیار دارند:

‌۱- چین
شاید حضور این نام در بین بزرگترین صنعت خودروسازی دنیا اتفاق عجیبی نباشد ولی شاید اتفاق عجیب کاهش تولیدی است که پس از سال‌ها در این کشور رخ داده و به اندازه کل تولید خودروی کشورمان، شاهد کاهش تولید بوده ولی آمار بالای ۲۷ میلیون این کشور چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت!

 ۲- آمریکا
شاید باورکردنی نباشد که مهد خودروسازی دنیا تنها در حدود نصف تولید کشور چین، خودرو تولید می کند! تولید بالای ۱۱ میلیون خودرو چیزی نیست که بتواند صنعت این کشور را راضی کند و اگر رشد ۱.۱ درصدی تولید این کشور در سال ۲۰۱۸ نبود، عملا وضعیت به مراتب بدتری در این رده بندی داشت!

۳- ژاپن
این کشور چشم بادامی‌ها سال ۲۰۱۸ را با ثبات نسبی خود به پایان رساندند و چیزی در حدود ۱۰ میلیون خودرو تولید کردند و سایه خود را روی آمریکا بیشتر نمودند! ژاپنی‌ها توانستند با افزایش چند ده هزاری تولید خودرو گام‌های کوچک اما مستمر خود را برای تصاحب رتبه آمریکا ادامه دهند.
 
۴- هندوستان
اگر روی سرتان شاخ سبز شد تعجب نکنید! هندوستان حالا با یک رشد ۸ درصدی نسبت به سال قبل توانسته رکورد تولید بالای ۵ میلیون خودرو را برای خود ثبت کرده و بالاتر از کشورهای بزرگی قرار بگیرد که دهه‌هاست مدعی تولید خودرو هستند! این کشور توانسته در سال‌های گذشته سرمایه گذاری‌های بسیار زیادی را برای صنعت خودروسازی خود جمع کند.

۵- آلمان
اگر بخواهیم یک بازنده بزرگ برای این لیست نام ببریم به راحتی می‌توانیم از ژرمن‌هایی نام ببریم که برندهای معتبری را در صنعتشان دارند ولی بحث تعرفه‌ها و …. باعث شده تا سال ۲۰۱۸ را به بدترین وجه به اتمام برسانند. کاهش حدود ۱۰ درصدی در تولید چیزی نیست که آلمانی‌ها بخواهند به راحتی با آن کنار بیایند. این کشور نیز رکورد تولید حدود ۵ میلیون خودرو داشت ولی این وضعیت باعث شده تا هندی‌ها بتوانند جایگزین ژرمن‌هایی شوند که در خودروسازی دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.
 
۶- مکزیک
باور می‌کردید که مکزیک در این رده بندی جایگاه به این خوبی داشته باشد؟ البته باید بدانید که این کشور همانند ژرمن‌ها قربانی تصمیمات ترامپ است که گویا کشورهای مختلفی را تحت تاثیر قرار داده است! صنعت خودروسازی مکزیک در یک دهه اخیر رشد بسیار خوبی را به کمک آمریکا تجربه کرد ولی حالا همین آمریکا و رئیس جمهورش به یک معضل بزرگ برای صنعت این کشور تبدیل شده است. تولید این کشور در سال ۲۰۱۸ چیزی در حدود ۴ میلیون خودرو بوده است که فاصله زیادی برای تصاحب رده پنجم دارد!

۷- کره جنوبی
همان‌طور که انتظار می‌رفت این کشور در بین ۱۰ کشور برتر در صنعت خودروسازی دنیا قرار گرفته و البته کاهش حدود ۲ درصدی تولید به لطف سیاست‌های ترامپ، شامل حال این کشور شده است. این کشور نیز در سال ۲۰۱۸ توانست تولیدی در حدود ۴ میلیون خودرو داشته باشد و در صورت یک رشد کوچک به راحتی می‌تواند رتبه ششم را از آن خود کند.

۸- برزیل
بعد از اینکه این کشور به طور مداوم شاهد کاهش تولید خودرو بود اما غول خودروسازی آمریکای جنوبی دوباره برای اوج گیری بیدار شده و روند تولید خودرو در این کشور نیز بهبود یافته است. تولید حدود ۳ میلیون خودرو از سری برندهای رنو، فولکس‌واگن و جنرال موتورز چیزی است که ترکیب افزایش تولید حدود ۵ درصدی این کشور در سال ۲۰۱۸ بوده است.


وضعیت صنعت خودروسازی ایران در جهان چگونه است؟
مقاله

کد محتوا: ۲۰۶۷۰

ارسال: سه‌‌شنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶:۴۲

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴:۴۸

کلید واژه‌‌ها: صنعت خودروسازی، خودروسازی ایران، رتبه ایران در خودروسازی

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۱۰۸۳

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.