نگاهی به لوتوس Evora GT۴۱۰ Sport

  لوتوس به‌تازگی مدل جدید خودروِ Evora را با نام GT۴۱۰ اسپرت معرفی کرده که توانایی‌هایی درحد خودروِ پیست برای رانندگی در خیابان ارائه می‌کند.  

سه‌‌شنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸:۰۵ |

لوتوس در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت مدلی اسپرت‌تر از خودروِ Evora را با نام Evora ۴۰۰ به بازار معرفی کند. این مدل نه‌تنها توانست طرفداران خودروهای اسپرت را جذب خود کند؛ بلکه حتی خریداران عادی نیز به آن روی خوشی نشان دادند و توانست فروش درخورتوجهی تجربه کند.

حال برای سال ۲۰۱۹، لوتوس مدل اسپرت دیگری نیز از Evora را با نام Evora GT۴۱۰ Sport معرفی کرده است. پس از مدل Evora ۴۰۰، قوی‌ترین مدلی که از لوتوس دیده بودیم، مدل GT۴۳۰ بود که در اواسط سال ۲۰۱۷ معرفی شد. پیشرانه‌ی V۶ این مدل با قدرت ۴۳۰ اسب‌بخار می‌توانست در ۳.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و حداکثر سرعتش ۳۰۵ کیلومتربرساعت بود. کیت آیرودینامیکی این مدل که بیشتر روی قابلیت‌های خودرو در پیست متمرکز بود، توانایی فراهم‌کردن ۲۵۰ کیلوگرم نیروی رو‌به‌پایین را داشت.

مدل جدید GT۴۱۰ خودرویی بین Evora ۴۰۰ و GT۴۳۰ محسوب می‌شود. کیت بدنه‌ی متفاوت این خودرو با مدل GT۴۳۰ سبب کاهش نیروی رو‌به‌پایین به ۱۰۰ کیلوگرم شده است؛ اما در آن سو، حداکثر سرعت خودرو به ۳۱۵ کیلومتربرساعت افزایش پیدا کرده است. لوتوس ادعا می‌کند ازنظر فرمان‌پذیری و پایداری این مدل جدید بهترین خودروِ لوتوس است. قیمت مدل GT۴۱۰ نیز ۱۸۹,۰۰۰ دلار اعلام شده که در‌مقایسه‌با قیمت ۲۳۹,۰۰۰ دلاری GT۴۳۰ ارزان‌تر است.

با این کاهش قیمت چشمگیر، باید دید GT۴۱۰ چه امکاناتی درمقایسه‌با GT۴۳۰ کمتر دارد. در همین ابتدا، باید به حذف صندلی‌های اسپرت اسپارکو اشاره کنیم که خود به‌تنهایی ۶,۰۰۰ دلار قیمت داشتند و در GT۴۱۰ از آن‌ها خبری نیست و صندلی‌های عقبی نیز کاملا حذف شده‌اند. درمقابل، GT۴۱۰ به صندلی‌های مسابقه‌ای اسپرت از جنس فیبرکربن مجهز شده است.


دیگر امکانات لوتوس Evora GT۴۱۰ Sport عبارت‌اند از: کیت بدنه‌ی GT، تودوزی آلکانترا، دیفیوزر عقب، رینگ‌های آلومینیومی، لاستیک‌های میشلن، صندوق عقب فیبرکربنی، تزیین فیبرکربنی روی داشبورد و سیستم تعلیق اسپرت Bilstein.

پیشرانه‌ی استفاده‌شده در این مدل، V۶ سوپرشارژر با حجم ۳.۵ لیتر است که قدرت آن با ۱۳ اسب‌بخار افزایش به ۴۱۰ اسب‌بخار و گشتاورش نیز با ۱۰ نیوتون‌متر افزایش به ۴۲۰ نیوتون‌متر رسیده است. برای انتقال نیرو نیز از جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی استفاده شده است؛ اما به‌صورت آپشن امکان سفارش جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی خودکار با پدال‌های تعویض دنده‌ی پشت فرمان نیز وجود دارد.

این مدل را باید نوعی به‌روزرسانی برای مدلی دانست که تقریبا یک دهه عمر دارد. مشخصه‌های فنی مهم این مدل Evora که آن را به خودروِ اسپرت واقعی تبدیل کرده‌اند، عبارت‌اند از: شاسی آلومینیومی تقویت‌شده، سقف فیبرکربن، سیستم تعلیق دوبل جناغی، سیستم ترمز قدرتمند چهار پیستون با دیسک‌ها ۳۷۰ میلی‌متری در جلو و ۳۵۰ میلی‌متری در عقب، رینگ‌های اسپرت ۱۹ و ۲۰ اینچی در جلو و عقب، سیستم فرمان کمک هیدرولیکی و دیفرانسیل لغزش محدود (فقط برای مدل دنده‌دستی).

همچنین، لوتوس از فنرهای خشک‌تر و لاستیک‌هایی با چسبندگی بیشتر در این مدل استفاده کرده‌ تا رانندگی با آن هرچه لذت‌بخش‌تر شود. درمجموع، لوتوس کابین GT۴۱۰ را به‌خوبی طراحی کرده و درضمن، استفاده از آلومینیوم در بخش‌هایی مانند خروجی‌های سیستم تهویه و اهرم تعویض دنده و پدال‌ها، روی صندلی‌ها نیز دوخت باکیفیتی دیده می‌شود.

برخلاف بسیاری از خودروهای این کلاس و حتی محصولات دیگر لوتوس، سوار این مدل شدن و پیاده‌شدن از آن چندان مشکلی ندارد راحت است. به‌لطف ارگونومی فوق‌العاده‌ی لوتوس نیز، راننده پس از قرارگیری در صندلی، خود را در موقعیتی بسیار عالی خواهد یافت. به قسمت جذاب ماجرا، یعنی روشن‌کردن پیشرانه‌ی V۶ سوپرشارژردار می‌رسیم. با روشن‌کردن پیشرانه‌ی Evora متوجه نکته‌ی جالبی خواهید شد و آن امکان مشاهده‌ی موتور از شیشه‌ی پشتی است؛ چون موتور درست پشت‌سر سرنشینان قرار دارد و با گازدادن می‌توانید تکان‌های موتور را ببینید.

لوتوس GT۴۱۰ به‌معنای واقعی کلمه سوپراسپرت کوچکی است. مدل دنده‌دستی در ۴.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد که ازاین‌نظر، یک‌دهم ثانیه کُندتر از مدل اتوماتیک است. بااین‌حال درعوض، حداکثر سرعت این مدل ۳۰ کیلومتربرساعت بیشتر است و می‌تواند به سرعت ۳۰۵ کیلومتربرساعت دست پیدا کند. وزن این مدل ۱,۲۵۶ کیلوگرم است و ضمن اینکه درمقایسه‌با مدل دنده‌اتوماتیک ۱۱ کیلوگرم سبک‌تر شده، از دیفرانسیل لغزش محدود نیز برخوردار است که رانندگی با آن را بسیار لذت‌‌بخش خواهد کرد.

حتما می‌دانید پیشرانه‌ی لوتوس Evora با تویوتا آریون یکسان است و فقط سوپرشارژر به آن اضافه شده است. این پیشرانه نه‌تنها در رانندگی اسپرت قدرت زیادی دارد؛ بلکه در رانندگی روزمره و درون‌شهری نیز بسیار متمدن و آرام عمل می‌کند و بی‌دردسر است. به‌لطف بهره‌گیری از سوپرشارژر نیز دیگر از تأخیر توربو در این خودرو خبری نیست و به‌محض اینکه اراده کنید و پای خود را روی پدال گاز فشار دهید، قدرت درخورتوجهی در کمترین زمان ممکن دراختیارتان قرار خواهد داد. حداکثر گشتاور ۴۲۰ نیوتن‌متری این پیشرانه نیز در دور موتور ۳,۵۰۰ دوربردقیقه به‌دست می‌آید و به‌خوبی در این دور موتور می‌توانید این گشتاور را احساس کنید.

جالب‌تر اینجا است که لوتوس Evora مصرف سوخت ترکیبی ۱۰.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد که اگر آن را با نوع خودرو و سطح توانایی حرکتی زیادش مقایسه کنید، متوجه خواهید شد بسیار عالی است.

اگر پدال گاز را همچنان فشار دهید، پیشرانه تا ۷,۰۰۰ دوربردقیقه دور می‌گیرد و در این دور موتور صدایی همانند شلیک گلوله از لوله‌ی اگزوز به‌گوش می‌رسد. این صدایی است که از هیچ تویوتایی نمی‌شنوید و ممکن است یک لحظه با خود فکر کنید آیا واقعا این پیشرانه‌ی تویوتا است؟

عملکرد کلاچ نیز متعادل و نه خیلی روان و نه خیلی سفت است؛ اما پدال‌های ترمز کمی سنگین احساس می‌شوند و شاید باید آن‌ها را با نیروی بیشتری فشار دهید. باوجوداین، اهرم تعویض دنده در یک کلام عالی است و هم ازنظر نوع عملکرد و هم مکان قرارگیری در بهترین حالت ممکن قرار دارد. درباره‌ی فرمان باید اشاره کنیم که بسیار تیز است و به‌دلیل نبود سیستم الکترونیکی کاملا حرکات چرخ‌ را با آن احساس می‌کنید. رانندگی با لوتوس GT۴۱۰ در‌مقایسه‌با مدل‌های دیگر لوتوس ساده‌تر است؛ چون از این خودرو هرروز می‌توان استفاده کرد.

به‌لطف مرکز ثقل بسیار پایین و وزن کم، عملکرد GT۴۱۰ در پیچ‌ها بسیار عالی است و درضمن، سیستم تعلیق نیز وظیفه‌ی خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد. گرچه سیستم تعلیق این مدل کمی از مدل GT۴۰۰ خشک‌تر است، اصلا اذیت‌کننده نیست و این خشکی بیشتر را تنها هنگام مواجهه با دست‌اندازها متوجه خواهید شد.

لاستیک‌های Cup۲ نیز دیگر قوت GT۴۱۰ هستند. این لاستیک‌ها با کمی گرم‌شدن چسبندگی بهتری پیدا می‌کنند و درکنار این سیستم تعلیق اسپرت، ترکیب بسیار خوبی دارند. این لاستیک‌ها در جلو ۲۳۵ میلی‌متر پهنا و در عقب ۲۸۵ میلی‌متر پهنا دارند. لوتوس Evora GT۴۱۰ تجربه‌ای لذت‌بخش از رانندگی با خودروِ اسپرت توانا را برای راننده‌ی خود فراهم می‌کند و ضمن داشتن قابلیت‌هایی زیاد، تجربه‌ی سواری آن نیز کاملا متفاوت با خودرویی همچون پورشه ۷۱۸ کیمن است.


نگاهی به لوتوس Evora GT۴۱۰ Sport
مقاله

کد محتوا: ۲۰۶۵۰

ارسال: سه‌‌شنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸:۰۵

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵:۴۳

کلید واژه‌‌ها: لوتوس، خودرو اسپرت

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: زومیت

بازدید: ۷۷۷

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.