خودروی ژاپنی یا کرهای؟ رقابت خودروسازان شرق آسیا در ایران!
تحلیل کامل تفاوت کیفیت، دوام، طراحی و خدمات دو رقیب دیرینه ژاپنی و کره ای در بازار ایران
معرفی لامبورگینی روئلتو منصوری با قدرت بیشتر و ماسک فیبر کربنی!
منصوری با پکیجی به نام Initiate، لامبورگینی روئلتو را به یک هیولای ۱۰۷۰ اسب بخاری با ظاهری تهاجمی از فیبر کربن تبدیل کرده است.
معرفی پورشه ماکان GTS: اسپرتترین شاسیبلند برقی پورشه
پورشه با معرفی مدل ماکان GTS، خط تولید شاسیبلندهای تمامبرقی خود را گسترش داده است. این مدل که پنجمین عضو از خانواده ماکان برقی محسوب میشود، با تمرکز ویژه بر ویژگیهای اسپرت و رانندگی پویا (Driver-Focused) طراحی شده و استانداردهای جدیدی را در چابکی و دینامیک رانندگی تعریف میکند.
هزینه باورنکردنی تعمیر بوگاتی با قطعاتی گرانتر از فراری صفرکیلومتر!
هزینه بازسازی یک بوگاتی شیرون تصادفی سرسامآور است تا جایی که فقط قیمت چراغهای جلو بهتنهایی با یک پورشه ۹۱۱ صفرکیلومتر برابری میکند.
مزایا و معایب خودروهای سدان، هاچبک، شاسیبلند و وانت پیکاپ
خریداران خودروهای سدان، هاچبک، شاسیبلند و وانت پیکاپ در زمان انتخاب خود باید هدف کاربری و فاکتورهای مهم دیگر را در نظر بگیرند.
شرایط دریافت پلاک گذر موقت چیست؟ هزینه + مراحل گرفتن پلاک
در این مطلب میگوییم پلاک گذر موقت چیست، خودرو گذر موقت چیست، شرایط ماشین گذر موقت چگونه است.
روش های ساده تیونینگ خودرو
سیستم پیشرانه خودرو که از موتور و قطعات مربوطه تشکیل شده به مرور دچار کاهش عملکرد می شود. در این صورت تقویت موتور به منظور افزایش بازده و عملکرد آن امری ضروری تلقی می شود. افزایش بازده و عملکرد موتور علاوه بر این که موجب بالا رفتن توان آن می شود، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی شده، آلایندگی کاهش می یابد و هم چنین استهلاک آن نیز کمتر می شود.
آیرودینامیک خودرو چیست؟
بهبود آیرودینامیک مسئلهای کاملا مهندسیشده است که در تمام خودروسازیهای جهان به آن توجه میشود؛ پس چرا برخی در اجرای آن شکست میخورند؟
تفاوت خودروی دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب
یکی از مشغولیات فکری برای افرادی که در زمینه خودرو فعالیت دارند و یا علاقه وافری به اتومبیل دارند ، اینست که اتومبیل های دیفرانسیل عقب برتر هستند یا اتومبیل های دیفرانسیل جلو ؟
کارشناسی خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟
احتمالاً شما نیز هنگام خرید خودرو صفر و دست دوم با سؤال کارشناسی خودرو چیست مواجه شدهاید. این مقاله به بررسی چنین موضوعی اختصاص دارد.
دوشنبه، ۱۲ آبانماه ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۵
شنبه، ۱۰ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۶
دوشنبه، ۵ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۵
شنبه، ۳ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۱
دوشنبه، ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۴
نگاهی به پیشرانههای کلاسیک چندکاربراتوری آمریکایی
سهشنبه، ۹ اردیبهشتماه ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
با سبکترین خودروهایی که تاکنون در جهان تولیدشدهاند آشنا شوید
پنجشنبه، ۲۸ فروردینماه ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
تند و تیزهای پاک
سریع ترین خودروهای الکتریکی ۲۰۲۰
سهشنبه، ۱۱ آذرماه ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
تاثیر گذار ترین خودرو های جهان که هنوز هم به فروش می رسند (قسمت دوم)
شنبه، ۲۹ شهریورماه ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
نخستین SUV کامپکت مرسدس بنز
چهارشنبه، ۱۸ فروردینماه ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
شنبه، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۱
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
شاسی بلند یا مینی ون؛ کدام بهتر است؟
خودروهای کلاس مینیون در مقابل کراساور یا شاسیبلند در کشورهای مختلف با استقبال متفاوتی روبرو هستند. در این مطلب به ویژگیها و برتریهای هرکدام میپردازیم.
دوشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴:۵۳ |
در سالهای گذشته عنوان «خودروهای خانواده» به سدانهای بزرگ یا مدلهای استیشن اشاره داشت، اما امروزه کراساورها، شاسیبلندها یا مینیونها بیشتر به خودروهای خانوادگی شباهت دارند. نسل فعلی کراساور، شاسیبلند و مینیونها با فضای جادار گاهی تا سه ردیف صندلی با گنجایش هفت تا هشت سرنشین و انواع تجهیزات رفاهی، گجتهای مدرن و سیستمهای ایمنی پیشرفته را در اختیار خریداران قرار میدهند. خودروهای کراساور که دراصل همانهای سدانها ولی با ارتفاع بیشتر هستند، در کلاسهای مختلف مانند کامپکت و کامپکت کوچک، علاوه بر خانوادهها برای زوجهای جوان یا حتی افراد مجرد نیز جذاب بهنظر میرسند که مصداق این ادعا، فروش فوقالعادهی این مدلها در برابر خودروهای دیگر است. شاسیبلندهای آفرود هنوز هم برای بسیاری از افراد، بهخصوص طرفداران گردش در طبیعت گزینهی اول خرید هستند. در این بین، خودروهای مینیون در تمام کشورها بهصورت یکسان طرفدار ندارند اما برای خانوادههای پرجمعیت، مینیونها بهترین مدل ممکن هستند. در این مطلب قصد داریم، با درنظر گرفتن ویژگیهای یک خودروی خانوادگی ایدهآل، به مقایسهی سه کلاس مختلف کراساور، شاسیبلند و مینیون بپردازیم. ویژگیهای مینیونها آمار چند سال اخیر نشان میدهد که کلاس خودروهای مینیون بهاندازهی گذشته طرفدار ندارند که حاصل آن تولید مدلهای کمتری در این کلاس است. مینیونها در ابتدا بهعنوان مکمل خودروهای استیشن شناخته میشدند اما با رونق کراساورها و شاسیبلندها، این دوران به پایان رسید. مینیونهای قابل قبول فعلی بازار در چند مدل شامل کرایسلر پسیفیکا، دوج گرند کاروان (با تلفظ صحیح انگلیسی داج)، کیا سورنتو و تویوتا سیِنا خلاصه میشوند. قیمت پایهی تمام این مدلها حدود ۳۰ هزار دلار است که با انتخاب آپشنهای مختلف این رقم به ۴۵ هزار دلار نیز میرسد. بهطور کلی ویژگیهای هر مینیون را در موارد زیر میتوان خلاصه کرد. انتقال قدرت به محور جلو تمام مینیونهای فعلی بازار بهصورت استاندارد محور جلو هستند. در این بین تویوتا سیِنا تنها موردی است که با سیستم تمام چرخ محرک (AWD) نیز فروخته میشود. پیشرانه V۶ و گیربکس اتوماتیک معمولاً قدرت مینیونها از ۲۶۰ تا ۳۰۰ اسب بخار بوده و گیربکس از نوع اتوماتیک ۶ تا ۱۰ سرعته است. بهدلیل کاربری مشخص، تجربه ثابت کرده که گیربکسهای با تعداد دنده بیشتر برای مینیون بهتر است. در بین مدلهای فعلی بازار، کرایسلر پسیفیکا در نسخه پلاگین هیبرید با پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل و گیربکس CVT عرضه میشود. پسیفیکا در حالت تمام برقی تا ۵۳ کیلومتر مسافت را طی میکند و در بازار آمریکا، با معافیت مالیاتی معادل ۷۵۰۰ دلار فروخته میشود. درهای کشویی برقی مینیونها بر اساس ونهای تجاری ساخته میشوند که با خواباندن صندلیهای عقب، قابلیت تبدیل به ون را هم دارند. در عقب این خودروها کشویی و برقی است تا پیاده و سوار شدن آن برای کودکان راحتتر باشد. معمولاً باز و بسته شدن در عقب مینیون از راه دور یا ریموت نیز انجام میشود. صندوق عقب برقی همانند ونها، در صندوق عقب مینیونها بهطور کامل، برقی و ریموت باز و بسته میشود تا بارگیری راحتتر صورت گیرد. سه ردیف صندلی یکی از ویژگیهای استاندارد مینیونها وجود سه ردیف صندلی است تا ۷ یا ۸ سرنشین در خودرو جای گیرند. مدلهایی چون سینا و سورنتو به صندلیهای راحت و زیرپایی مجهز هستند. خواباندن صندلیها معمولاً صندلیهای ردیف دوم و سوم مینیونها قابلیت خم شدن دارند تا در مواقع مورد نیاز، فضای بار بزرگ ایجاد شود. برای مثال صندلیهای دو ردیف آخر پسیفیکا و گرند کاوران کاملاً خوابانده میشوند. صندلیهای ردیف دوم تویوتا سینا بهصورت برقی خم و چرخش داده میشوند. تجهیزات رفاهی خانوادگی متنوع همانند بیشتر خودروهای مدرن، مینیونها هم به سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز به راهیاب ماهوارهای، اتصال بلوتوث به تلفن همراه هوشمند، پورتهای USB، پریز برق با جریان مشخص و سیستم صوتی و سرگرمی برای صندلیهای ردیف عقب مجهر هستند. مدلهایی چون هوندا اودیسه و کرایسلر پسیفیکا به جاروبرقی نیز مجهز هستند. ویژگیهای کراساورها و شاسیبلندها
کراساورها و شاسیبلندها با طراحی مشابه استیشنها، سدانها و وانت پیکاپها در دسترس هستند. برای مقایسهی بهتر، فقط ویژگیهای مدلهای سایز متوسط و بزرگ در این مطلب بررسی میشود. انتقال قدرت به محور عقب یا چهار چرخ محرک در بازار فعلی خودرو، شاسیبلندهای با شاسی مستقل و مور عقب انگشت شمار هستند. انتقال قدرت به محور عقب در بکسل خودرو یا تریلر کمک کننده است و معمولاً شاسیبلندهای بزرگ ظرفیت کشش بیش از ۴۵۰۰ کیلوگرم دارند. در کنار مدلهای محور عقب، همیشه آپشن چهار چرخ محرک (۴WD) نیز در شاسیبلندها وجود دارد تا در جادههای برفی و بارانی حداکثر چسبندگی ممکن در اختیار راننده باشد. برخی شاسیبلندهای مجهز به سیستم چهار چرخ محرک با قفل دیفرانسیل و دنده سنگین آفرود همراه هستند. انتقال قدرت به محور جلو یا تمام چرخ محرک
کراساورها بر پایهی مدلهای سدان و سواری محور جلو با شاسی یکپارچه و فرمانپذیری چابک ساخته میشوند. معمولاً همیشه امکان انتخاب نسخهی تمام چرخ محرک نیز وجود دارد ولی کراساورها در مسیرهای آفرود عملکرد مناسبی ندارند. البته بهلطف سیستم مدیریت چسبندگی الکترونیکی پیشرفته، برخی کراساورها در مسیرهای خارج از جاده، کاملاً بلااستفاده نمیشوند. انواع پیشرانه با قدرتهای مختلف کراساورها و شاسیبلندهای سایز متوسط بیشتر شرکتهای خودروسازی با پیشرانههای ۴ سیلندر و ۶ سیلندر V شکل به همراه گیربکس اتوماتیک عرضه میشوند. برخی مدلهای سایز بزرگ با پیشرانههای پرقدرت ۸ سیلندر V شکل نیز همچون جیپ گرندچروکی با ۷۰۷ اسب بخار در دسترس هستند. مدلهای دیگری مانند تویوتا هایلندر و ولوو XC۹۰ وجود دارند که در نسخهی هیبرید هم تولید میشوند. درهای معمولی و طرح هاچبک برخلاف مینیونها، تمام مدلهای فعلی کراساور و شاسیبلند با درهای معمولی تولید میشوند. در صندوق عقب این مدلها مانند خودروهای هاچبک باز و بسته میشود و معمولاً فضاهای زیادی برای جاسازی لوازم کوچک و بزرگ در صندلیهای ردیف عقب تعبیه شده است. سه ردیف صندلی با اینکه تمام کراساورها و شاسیبلندها سه ردیف صندلی ندارند (جیپ گرند چروکی فقط دو ردیف صندلی دارد)، اما این آپشن در بیشتر این مدلها با ظرفیت ۷ یا ۸ سرنشین وجود دارد. البته بهدلیل طرح مشخص خودروهای این کلاس، صندلیهای ردیف آخر چندان جادار نیستند. خواباندن صندلیها و حتی کاملاً مسطح کردن عقب خودرو در برخی مدلهای امکان پذیر است. تجهیزات رفاهی خانوادگی متنوع همانند مینیونها خودروهای موجود در این کلاس به پیشرفتهترین تجهیزات رفاهی و الکترونیکی مانند سیستم اطلاعات و سرگرمی، راهیاب ماهوارهای، رابطهای مختلف تلفن همراه هوشمند، سیستم صوتی و تصویری سرنشینان عقب و انواع پورتهای معمول مجهز هستند. نتیجهگیری مینیونها با داشتن ویژگیهایی چون درهای عقب کشویی، کابین جادار و راحت با سه ردیف صندلی و تجهیزات مختلف رفاهی بهترین خودروهای خانوادگی موجود هستند. اما از نظر عموم، خودروهای این کلاس در برابر طراحی کراساور و شاسیبلندهای پر زرق و برق، چندان جذاب نیستند. در بین شاسیبلندها، چند مدل انگشت شمار هم وجود دارند که امکاناتی در حد مینیونها ارائه میدهند.
کد محتوا: ۱۸۵۴۳
ارسال: دوشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴:۵۳
به روز شده: دوشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶:۳۳
کلید واژهها: شاسی بلند، مینی ون، کراس اوور، هوندا، تویوتا، کیا، جیپ، فورد
نوع: نقد و بررسی
موضوع:
فرستنده: دبیر سرویس محتوا
منبع: زومیت
بازدید: ۱۱۹۴
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.