نماینده ژرمن ها در بازار هاچ بک ها!

بررسی فولکس واگن در بازار هاچ بک های کارکرده

  اگر قصد خرید یک هاچ بک کارکرده را داشته باشید، انتخاب هایی مثل انواع ۲۰۶، پروتون جنتو، فولکس واگن GOL، ام وی ام ۳۱۵ و... پیش رویتان قرار می گیرد. البته همه این انتخاب ها در شرایطی است که قصد خرید خودرویی با کیفیت تر از پراید را داشته باشید!  

شنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵:۲۷ |

در میان این جمع خوش نام ترین ها بدون شک پژو 206 و فولکس واگن گل هستند. ام وی ام و 206 هنوز هم در چرخه تولید قرار دارند اما پروتون و گل مدت هاست که دیگر تولید نمی شوند. در این نوشتار قصد داریم نگاهی به فولکس واگن گل داشته باشیم، خودرویی که می توان جمله "به حقش در بازار نرسید" را برایش به کار برد.

 گل در زبان برزیلی به معنای هدف است و در گل فوتبال هم همین معنی را می دهد. درواقع باید فولکس واگن گل را محصول شعبه برزیل کمپانی فولکس واگن دانست که بعد از مرکز تحقیقات و سایت تولید این کمپانی در ولفسبورگ آلمان، بزرگ ترین پایگاه فولکس واگن است. جالب است بدانید اولین نسل این خودرو در سال 1980 ساخته شد و جایگزین فولکس واگن بیتل گشت. هرچند شاسی خودرو کاملا جدید بود اما مهندسان آلمانی پیشرانه 1،3 و 1،6 بیتل را درون سینه این خودرو آن هم در جلو قرار دادند. در هرحال سال 1994 نسل دوم گل در نمایندگی های فروش عرضه شد. نسل دوم این خودرو با کد G2 شناخته می شود. تولید این مدل ادامه داشت تا در سال 1999، کمپانی تصمیم گرفت دستی به سر و گوش گل بکشد. با این ترتیب گل یک فیس لیفت موفق را تجربه کرد و با کد G3 وارد بازار شد. هرچند نسل دوم در سال های بعد هم دچار تغییراتی شد و حدودا تا سال 2007 در خط تولید قرار داشت اما، مدلی که در ایران عرضه شد نمونه فیس لیفتی است که با کد G3 شناخته می شود. کرمان موتور درسال 1384 اولین سری از این خودرو را روانه بازار داخلی کرد. در آن سال ها تنوع کم بازار به خصوص در رده هاچ بک ها باعث شد خریداران از این خودرو استقبال کنند. از طرفی کرمان خودرو قبل از گل نیز خانواده ایی از دوو را به فروش رسانده بود که باعث جلب اعتماد خریداران به این خودرو ساز شد. گل با شکل و شمایلی کاملا اروپایی و طراحی محافظه کاران المانی ساخته شده بود. با دقت در ظاهر خودرو به راحتی می توانستید تاثیرات خودرویی همچون گلف و پاسات را در طراحی گل ببینید. از طرفی در ساخت آن از قطعات دیگر محصولات کمپانی فولکس واگن نیز استفاده شده است که باعث شده این خودرو در رده خوبی از استانداردهای کیفی قرار گیرد. در نمای روبه روی این خودرو چراغ هایی ساده، جلو پنجره ای ساده تر و در یک کلام خودروی ساده دیده می شود که در عین حال طراحی پویا دارد. اگر بخواهید طراحی گل را با حریفانش همچون پروتون جنتو مقایسه کنید، احتمالا به این نتیجه می رسید که از نظر معیارهای ارگونومی و اصول طراحی گل خودرویی کامل تر است اما جنتو هیجان بیشتری را به بیننده منتقل می کند. قدرت پیشرانه 99 اسب بخار است و گشتاورش هم به 152 نیوتون متر می رسد. این مقایسه با ام وی ام 315 هم تقریبا چنین نتیجه ای دارد زیرا ام وی ام خود برگرفته از محصولات اروپایی همچون ب ام و سری یک است. اما نتیجه مقایسه گل با 206 متفاوت تر از دیگر رقباست زیرا گل یک هاچ بک تمتم عیار است که با معیارهای کلاسیک طراحی ساخته شده، اما پژو 206 هم طراحی پویا و شکیلی دارد و هم هیجان بیشتری به بیننده منتقل می کند. البته به دلیل تیراژ بالای این خودرو در کشور شاید این نکات آنقدرها به چشم نیاید. در نمای کناری هم گل بسیار ساده است. در نمای عقب به راحتی می توانید خطوط  و اشکال آشنای فولکس واگن در طراحی گلف را ببینید. در کل باید گفت در مقوله طراحی، گل خودروی متوسط رو به بالاست. پیشرانه گل نمونه 1و8 لیتری ساخت فولکس واگن است که البته دیگر گرد پیری به رویش نشسته، زیرا این پیشرانه نسبت به حریفانش راندمان مناسبی ندارد. قدرت پیشرانه 99 اسب بخار است و گشتاورش هم به 152 نیوتن متر می رسد. البته عمکرد پیشرانه در مقوله گشتاور کمی قابل دفاع است. این پیشرانه مجهز به 8 سوپاپ برای تنفس است و بدون شک یکی از دلایل راندمان پایین آن نسبت به پیشرانه TU5 پژو 206 و حتی پروتن جنتو همین موضوع خواهد بود. بی شگ اگر پیشرانه نصب شده بر روی گل 16 سوپاپ داشت، راندمان افزایش یافته و می توانست به راحتی در مقابل حریفان عرض اندام کند. شاید از نظر قدرت تولید شده در برابر حجم موتور پیشرانه گل کمی قیافه را در مقابل حریفانش ببازد، اما نکته اینجاست که نباید فراموش کنید این پیشرانه توسط مهندسان آلمانی طراحی شده است. پس باید بدانید که طول عمری بالا و استهلاکی پایین دارد. کیفیت مواد به کار رفته از ام وی ام و حتی بخش هایی از 206 به وضوح بهتر است و در بخش ایمنی باید از گل به اندازه خودش انتظار داشت. یعنی تصو ر نکنید جون آرم برند فولکس واگن بر روی پیشانیش قرار داردپس می تواند از خودروهای روز بازار هم بهتر عمل کندف زیرا گل از نظر ایمنی و مقاومت بدنه در تصادفات بهتر از پژو 206 نیست. شاید یکی از بزرگترین اشکالات این خودرو ترمزهای آن باشد که از سامانه ABS برخوردار نیستند. از طرفی ترمزهای محور عقبش نیز کاسه ایست تا به این ترتیب پشت سر 206 بایستد. البته دو کیسه ایمنی هوا در کابین گل جای گرفته است. دوربین کابین گل همچون دیگر محصولات فولکس واگن از این دست شیک و هیجان انگیز نیست اما کیفیت مواد به کار رفته از ام وی ام و حتی بخش هایی از 206 به وضوح بهتر است. از طرفی اگر قرار باشد یکی از معیارهای انتخاب شما زیبایی طراحی کابین باشد باید بدانید گل کابین زیبایی ندارد اما در عوض با کیفیت تر از دیگر حریفان است. با نگاهی به فواصل قطعات مونتاژ شده درون کابین می توانید به این نکته پی ببرید که انگار دقت بیشتری برای مونتاژ قطعات کابین خرج شده است. هرچند گل کابینی با طراحی قدیمی و حتی خسته کننده دارد اما از نظر ارگونومی باید به این خودرو نمره قبولی داد. هیچ یک از حریفان گل کابینی هیجان انگیزتر از پرتون جنتو ندارند.

صندلی های گل نیز با کیفیت و راحت هستند. فضای کابین این خودرو در جلو از 206 بیشتر است و در عقب هم تقریبا به اندازه پژو حجم دارد. در مقوله کیفیت سواری نیز گل بالاتر از پژو و ام وی ام و تقریبا نرم تر از جنتو عمل می کند. سیستم تعلیق این خودرو ضربات را بهتر از 206 جذب می کند. درمورد دید راننده نیز باید گل را خودرویی با دیدی مناسب نامید زیرا طراحی اتاقش به گونه ای است که المان های طرح یک هاچ بک کلاسیک در آن دیده می شود. این مشخصه زمانی نمود بهتری می یابد که شما قبلا تجربه رانندگی با 206 و... را هم داشته باشید. از دیگر اشکالات این خودرو لرزشهای ویبره مانندی است که پس از مدتی در شیفتر گیرباکس و اتاق احساس می شود. دلیل این لرزش های کوچک را باید در کیفیت پایین دست موتورها پیدا کرد. البته این لرزش ها آنقدرها نیست که موجب ناراحتی سرنشینان شود. در مقوله هندلینگ باید به گل نمره قبولی داد زیرا سیستم تعلیق می تواند به خوبی خودرو را کنترل کند. از طرفی نصب پیشرانه 4 سیلندر این خودرو به صورت طولی باعث شده بخشی از وزن پیشرانه به سمت وسط خودرو منتقل شود و به این ترتیب تقسیم وزن خودرو بهبود یافته است و ناگفته پیداست که این مهم باعث افزایش هندلینگ گل می شود. گیرباکس گل 5 سرعته و منوال است. این گیرباکس ضرایبی مناسب دارد. البته ضرایب آن کمی بلندتر از 206 تیپ 5 است و به همین دلیل در شتاب ثانویه 206 می تواند به راحتی گل را در آینه وسطش ببیند. عده ای عقیده دارند. ای کاش این خودرو با گیرباکس اتوماتیک هم عرضه می شد تا در ترافیک تهران راننده کار راحت تری داشته باشد. اما نکته اینجاست که حتی فولکس واگن هم برای این خودرو گیرباکس اتوماتیک را تدارک ندیده است و گل نسل دوم فقط با همین گیرباکس 5 سرعته منوال ساخته شده است. درست اینجاست که باید قبل از اقدام به خرید گل کمی مسیر ترددتان را چک کنید زیرا اگر قرار باشد در روز چند ساعت با ترافیک کلنجار بروید، تعویض دنده های گل شما را خسته می کند. ضمن اینکه با گیر افتادن در ترافیک استهلاک سیستم کلاچ و... هم افزایش خواهد یافت و در نتیجه باید قید صفحه کلاچ گل را بزنید. آخرین فولکس گل ها در سال 1389 ساخته شدند از نظر کیفیت فنی و استحکام قوای محرکه و انتقال قدرت خاطرتان از گل جمع باشد چون حتی نمونه های با کارکرد بالای این خودرو هم اگر درست مورد استفاده قرار گرفته باشند، تا مدت ها مشکلی در این دو بخش نخواهند داشت. اما ضعف گل جای دیگری است. این خودرو آپشن خاصی ندارد در حالی که حریفانش در بازار هر روز دست پرتر می شوند. شیشه بالابرهای برقی، ایربگ، فرمان هیدرولیک و سیستم تهویه مطبوع تنها امکاناتی هستند که گل به شما عرضه می کند. عایق بندی اتاق این خودرو هم بسیار خوب است و صدای پیشرانه کم صدای گل، کمتر به داخل کابین وارد می شود. اما از جمله امتیازات منفی گل هم گرانی لوازم این خودرو است. هرچند با کمی صرف وقت می توانید در بازار همه قطعاتش را پیدا کنید اما قیمت این قطعات به دلیل کیفیت بالا کمی گران است. هرچند قطعات این خودرو از جمله آن قطعاتی هستند که کمتر دچار چین زدگی شده اند. آخرین فولکس گل ها در سال 1389 ساخته شدند زیرا تحریم ها باعث شد این خودرو هم از صنعت خودروی ایران رخت برببندد. در کل در مورد این خودرو باید گفت: گل نمونه یک خودروی با کیفیت اروپایی است که چهره ای نسبتا قدیمی اما با اصالت دارد. گل خریدی نسبتا متفاوت است در برابر خرید خودرویی همچون 206 که به نظر می رسد بهتر است کم کم به فکر جایگزینی برایش باشند تا بدل به سرنوشت پیکان نشده است. از طرفی هنوز هم خدمات پس از فروش مناسبی دارد اما قیمت قطعاتش کم کم سیر صعودی را طی می کند.
 

نماينده ژرمن ها در بازار هاچ بك ها!
بررسي فولكس واگن در بازار هاچ بك هاي كاركردهنماينده ژرمن ها در بازار هاچ بك ها!
بررسي فولكس واگن در بازار هاچ بك هاي كاركرده


نماینده ژرمن ها در بازار هاچ بک ها!
بررسی فولکس واگن در بازار هاچ بک های کارکرده
یادداشت

کد محتوا: ۱۸۵۱۹

ارسال: شنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵:۲۷

به روز شده: شنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲:۰۶

کلید واژه‌‌ها: فولکس واگن گل،مشخصات فنی فولکس گل، خودروهای هم رده گل، مقایسه فولکس گل با پژو ۲۰۶

نوع: یادداشت

فرستنده: دبیر محتوا

منبع:

بازدید: ۴۶۱۱

زبان: پارسی

(۱۸ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.