بررسی مشخصات و ویژگی های نسل های مختلف تویوتا کمری در بازار کشور

راهنمای خرید کمری

  کمری را می توان به جرات بعد از کرولا محبوب ترین ساخته تویوتا به شمار آورد؛ سدان خانوادگی مید سایزی که از سال ۱۹۸۲ تاکنون در ۸ نسل تولید شده و یکی از پرفروش ترین خودروهای این کلاس در دنیا محسوب می شود. پس از آزاد سازی مجدد واردات خودرو در اواسط دهه گذشته، تویوتا کمری یکی از نخستین خودروهایی بود که به کشور ما وارد شد و در مدت زمان کوتاهی به فروش قابل توجهی دست یافت.  

شنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳:۱۹ |

اگرچه در سال های اخیر، فروش کمری در بازار کشور زیر سایه ی رقبای کره ای قرار گرفته و اندکی از محبوبیت همیشگی آن کاسته شده اما کماکان طرفداران پرشماری داشته و بازار فروش نمونه های کارکرده آن نیز رونق قابل توجهی دارد. به همین بهانه و در نوشتار پیشرو، به بررسی نسل ها و تیپ های مختلف تویوتا کمری که در یک دهه اخیر به کشور وارد شده اند، پرداخته ایم. البته ذکر این نکته ضروری است که سطح تجهیزات تویوتا کمری های وارد شده به ایران، علاوه بر تیپ تجهیزاتی، به کشور سفارش دهنده نیز وابسته بوده و این بدین معنی است که ممکن است در بازار با کمری هایی مواجه شوید که از نظر آپشن با نمونه های ذکره شده در مطلب مغایرت های جزئی دارند. هرچند سعی شده که تا حد امکان، تمامی تیپ های موجود بررسی شوند.

نسل پنجم (XV30)

نسل پنجم تویوتا کمری در سال 2001 معرفی و تا سال 2006 تولید شد. این نسل در 2 سال پایانی عمر خود در قالب 3 تیپ وبا 2 نوع پیشرانه و گیربکس مجال حضور در بازار کشور ما را پیدا کرد که در این بین، تیپ های Xli وGLi مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری بوده و تیپ Grande(گرند) از یک پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری بهره می برد. هر 3 تیپ مذکور با دو نوع گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و یا 5 سرعته دستی در بازار کشور موجودند که البته سهم نمونه های اتوماتیک بیشتر است. تیپ XLi در واقع نمونه پایه کمری نسل پنجم محسوب شده و ضمن بهره گیری از پیشرانه 2.4 لیتری 152 اسب بخاری، از تجهیزاتی همچون سیستم تهویه مطبوع دستی، پخش صوت کاست، روکش پارچه ای صندلی ها و 2 عدد ایربگ بهره می گیرد. تیپ GLi  از نظر فنی تفاوتی با تیپ Xli نداشته اما آپشن هایی همچون سانروف، رینگ آلومینیومی، سنسور پارک عقب و تزئینات طرح چوب داخل کابین، آن را از تیپ Xli متمایز می سازد. در نهایت، تیپ گرند از یک پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری با حداکثر قدرت 194 اسب بخار، در کنار تجهیزاتی همچون تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، کروز کنترل و بال عقب بهره مند است. البته برخی نمونه های گرند، با آپشن های کامل تری همچون روکش چرمی صندلی ها، تنظیم برقی صندلی های جلو و 4 عدد ایربگ نیز در بازار موجود هستند. در مجموع تویوتا کمری نسل ششم از مزایایی همچون سواری نرم و راحت، شتاب مناسب (نمونه های 6 سیلندر) و هزینه هایی نگهداری پایین برخوردار است،اما در مقابل چهره آن حتی در مقابل رقبای هم سن و سالی مانند نیسان ماکسیما و هیوندای سوناتا NF، حرفی برای گفتن نداشته و به هیچ عنوان خودرویی جوان پسند محسوب نمی شود. کمری نسل پنجم در مدل های 2005 و 2006 در بازار کشور موجود می باشد.

 
 
نسل ششم(XV40)
 
نسل ششم، محبوب ترین نسل تویوتا کمری در ایران محسوب می شود. این نسل که بین سال های 2007 تا 2011 روی خط تولید قرار داشت، به دلیل طراحی انقلابی نسبت به نسل قبلی خود، در بازار جهانی نیز با استقبال گسترده ای روبه رو شد. عمده کمری های نسل ششم وارد شده به بازار ایران، مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری با حداکثر قدرت 158 اسب بخار بوده و از نظر سطح اپشن نیز به 3 تیپ GL، GLX و سث تقسیم می شوند. گیربکس های این نسل از کمری نیز شامل 5 سرعته دستی و 5 سرعته اتوماتیک بوده که در این بین تیپ های GL و SE به صورت محدود با گیربکس دستی نیز وارد شدند اما تمامی GLX های وارد شده مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند. تیپ GL، نمونه پایه بوده و تنها تجهیزات قابل ذکر آن شامل مواردی همچون تهویه مطبوع دستی، پخش صوت CD، سنسور دنده عقب و دو عددایربگ می شود. تیپ GLX وضعیت بسیار بهتری از نظر آپشن داشته و مواردی همچون رینگ آلومینیومی، سانروف، تنظیم برقی صندلی راننده، روکش چرمی غربیلک فرمان و دسته دنده تزئینات طرح چوب داخل کابین و آینه های جانبی تاشو برقی در لیست امکانات آن جای دارد. تیپ SE نیز از نظر تجهیزات درون کابین، تفاوت چندانی با تیپ GLX نداشته اما مواردی همچون رینگ های 17 اینچی، بالچه روی درب صندوق بار، فلاپ های زیر سپر جلو و عقب، جلو پنجره توری شکل و غربیلک فرمان سه شاخه، نمایی اسپرت، تهاجمی و کاملا متفاوت از 2 تیپ دیگر، به آن می بخشند. تعداد بسیار محدودی کمری نسل ششم از نمونه های سفارش آمریکا و با تیپ تجهیزاتی LE نیز در بازار موجود است که می توان آنها را از روی شبرنگ نارنجی گوشه چراغ های جلو و طرح متفاوت رینگ ها تشخیص داد. تیپ LE از نظر سطح امکانات، بسیار کامل بوده و روی آن مواردی همچون تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک جلو، روکش چرمی صندلی ها، صندلی های جلو با تنظیم برقی و گرمکن، چراغ های جلو زنون مجهز به چراغ شور، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، 7 عدد ایربگ و... وجود دارد. به علاوه تعداد انگشت شماری از این نسل کمری با پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری 268 اسب بخاری (مشترک با تویوتا آریون) در کشور موجود است که می توان آنها را از روی خروجی های دوگانه اگزوز شناسایی کرد. تیپ GL و SE تنه در سال های 2007 و 2008 وارد کشور شده و پس از آن، واردات کمری نسل ششم تنها محدود به تیپ GLX شد. از 2010 به بعد، یک فیس لیفت جزئی را روی این نسل از کمری شاهد بودیم که در آن، گرافیک چراغ های عقب، جلو پنجره و سپر جلو، اندکی تغییر کردند. نسل ششم نیز همچون همه نسل های کمری، خودرویی با سواری نرم، با کیفیت و کم استهلاک است و خرید یک نمونه سالم آن، انتخابی بسیار هوشمندانه برای استفاده های معمول خانوادگی محسوب می شود به شرط آنکه چندان اهل شتابگیری و رانندگی تهاجمی نباشید.
 
 
نسل هفتم (XV50) قبل از فیس لیفت
 
نسل هفتم کمری در سال 2012 معرفی شد؛ یعنی درست همان برهه ای که کره ای ها به لطف طراحی های دلفریب و آپشن های بسیار کاملشان، بیش از پیش جای خود را در دل مشتریان ایرانی باز کرده و در حال قبضه کردن بازار بودند؛ از این رو این نسل از کمری در بازار کشور ما زیر سایه سنگین کره ای ها قرار گرفته اما کماکان طرفداران خاص خود را داشت. تویوتا کمری نسل هفتم در سال های 012 تا 2014 با یک پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری با حداکثر قدرت 181 اسب بخار و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در کشور ما عرضه شد. تیپ بندی این نسل نیز همچون نسل قبل شامل 3 تیپ GLX، GLو SE می شود. تیپ GL نمونه پایه بوده و ظاهر آن شامل جلو پنجره ساده خطی بدون تزئینات، رینگ فولادی با قالپاق و یک خروجی اگزوز ساده است. مهم ترین آپشن های تیپ مذکور نیز شامل تهویه مطبوع دستی، پخش CD با 6 بلندگو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و 6 عدد ایربگ می شود. تیپ GLX در ظاهر با وجود مواردی همچون تزئینات کرومی روی جلو پنجره، دستگیره درها، دور چراغ های مه شکن و بالای جای پلاک عقب، رینگ های آلومینیومی و 2 خروجی اگزوز کرومی با نمونه های GL متمایز می شود. از نظر سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز تیپ GLX نسبتا کامل بوده و روی آن تجهیزاتی همچون مانیتور مجهز به نویگیشن، کیلس استارتر، سانروف، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، فرمان چرمی مجهز به کنترلرهای سیستم صوتی،تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور پارک جلو وعقب، دوربین دید عقب و تزئینات طرح چوب داخل کابین نصب شده است. اما به تیپ SE می رسیم. در واقع تعداد بسیار محدودی کمری نسل هفتم در بازار ما موجود است که پشت درب صندوق آنها کلمه SE نوشته شده باشد اما تعداد نسبتا زیادی از تیپ GLX در بازار موجود است که از نظر ظاهری مشابه تیپ SE هستند. این نمونه ها که اغلب با نام اسپشیال یا اس اسپشیال در بازار شناخته می شوند، از جلو پنجره توری مشکی رنگ، تزئینات مشکی نگ دور چراغ های مه شکن و بالچه روی درب صندوق بار بهره مند هستند. از نظر سطح تجهیزات رفاهی نیز تفاوت چندانی  مابین تیپ های GLX و SE اصل را در بازار بیابید، مواردی همچون شیفترهای دنده پشت فرمان، چراغ های جلو با زمینه تیره و تزئینات کرومی درون کابین نیز به لیست تجهیزات استاندارد آن افزوده می شود. در مجموع، کمری نسل هفتم با توجه به پیشرانه نسبتا قدرتمند و سواری نرم خود، گزینه ای مناسب برای افراد میانسالی محسوب می شود که هنوز حال و هوای جوانی در آنها زنده بوده و گاهی دوست دارند با گاز دادن به سدان خانوادگی خود، خاطره روزهای گذشته را زنده کنند. لازم به ذکر است که تویوتا کمری نسل هفتم قبل از فیس لیفت، در مدل های 2012 تا 2014 در بازار کشور ما موجود می باشد.
 
 
 نسل هفتم (XV50) فیس لیفت
 
 تویوتا نسل هفتم کمری را در سال 2015 فیس لیفت کرد. دامنه این فیس لیفت به حدی گسترده بود که بسیاری از افراد فکر می کنند که این نمونه فیس لیفت، نسل جدیدی از کمری است. ما نیز با توجه به این موضوع و همچنین تغییراتی که در قوای محرکه نمونه های فیس لیفت وارد شده به کشور رخ داد، این نمونه را به صورت جداگانه بررسی می کنیم. اکثر کمری های نسل سوم بعد از فیس لیفت که به کشورمان وارد شدند، از نوع هیبرید سفارش آمریکا هستند که در سایت تولیدی تویوتا در ایالات متحده آمریکا تولید می شدند. کمری های هایبرید علاوه بر پیشرانه بنزینی 2.5 لیتری، مجهز به یک پیشرانه الکتریکی نیز هستند که مجموع این دو پیشرانه حداکثر قدرتی برابر با 203 اسب بخار را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر(E-CVT) به محور جلو منتقل می کند.کمری هیبرید در دو تیپ  LE و XLE در بازار ایران موجود بوده که تیپ LE مدل پایه است و از تجهیزاتی همچون مانیتور، کیلس استارتر، روکش پارچه ای صندلی ها، تنظیم برقی صندلی راننده، آینه های جانبی تاشو برقی، دوربین دید عقب، دی لایت، کروز کنترل، سنسور نور و باران، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، 8 عدد ایربگ و ... بهره مند است؛ اما تیپ XLE به عنوان نمونه فول آپشن، از تجعیزات متعددی همچون سیستم صوتی حرفه ای JBL، سانروف، روکش چرمی صندلی ها، گرمکن صندلی های جلو، شارژر بدون سیم موبایل، کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار دهنده نقاط کور، سیستم توقف هوشمند، سیستم هشدار دهنده عدم رانندگی بین خطوط و... برخوردار است. لازم به ذکر است که تعداد انگشت شماری از نمونه های بنزینی این نسل از کمری نیز با رده تجهیزاتی GLX در بازار کشور موجود است. ضمن اینکه تعداد بسیار اندکی از نمونه های هیبرید نیز از نوع کمری بازارهای بین المللی ساخت کشور ژاپن بوده که چهره ای شبیه به تویوتا آریون و کاملا متفاوت از نمونه های موسوم به آمریکایی دارند. هم اکنون تویوتا کمری هیبرید در مدل های 2015 و2016 در بازار کشور موجود می باشد.
 
 
 
 

بررسي مشخصات و ويژگي هاي نسل هاي مختلف تويوتا كمري در بازار كشور
راهنماي خريد كمريبررسي مشخصات و ويژگي هاي نسل هاي مختلف تويوتا كمري در بازار كشور
راهنماي خريد كمريبررسي مشخصات و ويژگي هاي نسل هاي مختلف تويوتا كمري در بازار كشور
راهنماي خريد كمريبررسي مشخصات و ويژگي هاي نسل هاي مختلف تويوتا كمري در بازار كشور
راهنماي خريد كمري


بررسی مشخصات و ویژگی های نسل های مختلف تویوتا کمری در بازار کشور
راهنمای خرید کمری
یادداشت

کد محتوا: ۱۸۵۱۵

ارسال: شنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳:۱۹

به روز شده: شنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰:۱۷

کلید واژه‌‌ها: تویوتا کمری، نسل های تویوتا کمری، بررسی تویوتا کمری، بررسی نسل های تویوتا کمری

نوع: یادداشت

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرو امروز

بازدید: ۲۳۳۵

زبان: پارسی

(۱۸ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.