بررسی و مشخصات و ویژگی های دو محصول آینده بازار ایران

فودای، سوغات جدید چین!

  در دهه گذشته چینی ها به شدت در حوزه خودرو پیشرفت کرده اند، تا حدی که حتی می توان گفت تعداد برندها و ساب برندهایشان از مجموع برندهای خودروسازی دنیا بیشتر شده است! از آنجایی که چینی ها دقیقا روی سگمنت هایی دست گذاشتند که در جهان بیشترین طرفدار را دارد، به سرعت در این حوزه پیشرفت کردند و مسیری را که کره ای ها طی ۳۰ سال پیموده بودند را در حدود یک دهه پشت سر گذاشتند..  

پنج‌‌شنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷:۴۲ |

به تازگی خبر احتمال تولید یا مونتاژ دو محصول از یک برند از یک برند جدید چینی در کشورمان به گوش می رسد؛ برندی به نام فودای (Foday) که شاید نام و آوازه اش آنچنان آشنا نباشد ولی یکی از قدیمی ها و با چینی است. این برند 30 ساله چینی قرار است با دو محصول لندفورت که یک شاسی بلند است و محصول Xiongshi F22 که یک پیکاپ است وارد بازار ایران شود. به بهانه تصاویری که از یک لندفورت استتار شده در حال تست در خیابان های پایتخت منتشر شده، می خواهیم نگاهی به مشخصات و ویژگی های این دو محصول آتی فودای برای بازار ایران بیاندازیم.

 

Landfort، پر ابهت

 در نگاه اول نخستین نکته ای که به نظرتان می آید، تشابه زیاد این خودرو از نظر ابعادی و چهره به تویوتا پرادو است. درست فکر می کنید، پلتفرم های مشابه و الگوبرداری از طراحی بدنه پرادو کاملا در این خودرو مشهود است. فاصله بین دو محور و استفاده از چراغ ها و گلگیر بسیار شبیه به پرادو مدل 2015 با تلفیقی از نمای جانبی و عقب تویوتا فرچونر (Fortuner) باعث شده این اتاق بسیار با ابهت به نظر برسد. اگر در بحث تناسبات ابعادی قدری دقیق تر شویم، ابعاد 4771×1870×1828  میلیمتری این خودرو در کنار فاصله محوری 2790 میلیکتر آن، کاملا شهادت می دهد که با یک اتاق بزرگ و جادار طرف هستیم. در کنار اینها استفاده از پیشرانه قدرتمند2.4 لیتری تنفس طبیعی ساخت میتسوبیشی که می تواند 134 اسب بخار قدرت تولید کند، به این تصور شما از غول پیکر بودن خودرو قوت می دهد. هرچند عدد 134 برای بازده یک پیشرانه 2.4 لیتری تا حدودی کمتر از انتظار است ولی در عوض گشتاور 200 نیوتون متری آن می تواند نظرات را بیشتر به خود جلب کند. البته این خودرو می تواند با یک پیشرانه 1.9 لیتری توربو دیزل هم که بازدهی معادل 136 اسب بخار قدرت و 300 نیوتون متر گشتاور دارد هم به فروش برسد ولی احتمالا به دلیل تمایل بازار به خودروهای بنزینی و همچنین کمبود در تعداد پمپ های گازوئیل در کشور، حضور نمونه های بنزینی برای بازار ایران محتمل تر هستند.

از نظر امکانات رفاهی، این خودرو در مجهزترین نمونه به آپشن هایی مانند دوربین دنده عقب، مولتی مدیا با نمایشگر 7 اینچ، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، آینه های جانبی راهنمادار برقی مجهز به گرمکن، سانروف  برقی دو حالته و صندلی های چرمی مجهز است. همچنین سیستم تهویه اتوماتیک دو حالته و کلیدهای کنترلی روی فرمان از جمله مهمترین امکانات این خودرو در بحث آپشن به شمار می روند. از نظر ایمنی هم که علاوه بر ABS و EBD و ترمزهای دیسکی از دو ایربگ در جلو، کمربند ایمنی 3 نقطه ای و دزدگیر با ایموبلایزر بهره می برد. از جمله جذابیت های اتاق این خودرو می توان به ساعت آنالوگ نصب شده در این خودرو اشاره کرد که حس لوکس بودن را به داشبورد ساده خودرو بخشیده است. همان طور که گفته شد این خودرو از یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که بر اساس اعلام کارخانه مصرف آن در هر 100 کیلومتر تنها 7.5 تا 7.7 لیتر است. این عدد با توجه به حجم 72 لیتری باک این خودرو به القا می کند که نیازی نیست هر روز بنزین بزند. در مورد شتاب این خودرو اطلاعات موثقی در دسترس نیست ولی با توجه به وزن 1820 تا 1915 کیلوگرمی (بسته به امکانات) احتمال می رود که 0 تا 100 آن حدود 13 تا 16 ثانیه باشد ولی به صورت مستند در کاتالوگ شرکت مادر حرفی در این مورد زده نشده است. در نمای بیرونی این خودرو، رینگ های 17 اینچ آلومینیومی و لاستیک های 70/245 جلوه می کنند. این ابعاد رینگ و لاستیک هرچند تا حدودی به نسبت ابعاد خودرو کوچک هستند ولی به شدت می توانند به نرمی هرچه بیشتر سواری خودرو کمک کنند. قیمت این خودرو در چین حدود 110 تا 150 هزار یوان است که به پول خودمان معادل 168 تا 229 میلیون تومان می شود.

خوب و بد لندفورت: این خودرو دو دیفرانسیل یک اتاق با قابلیت نشستن 7 سرنشین دارد که این مساله جزو بهترین محاسن این خودرو به شمار می رود ولی از طرفی بر اساس کاتالوگ، شعاع گردش این خودرو 11 متر است که با توجه به ابعاد آن احتمالا برای شهرهای بزرگ و شلوغ مانند تهران چندان مناسب نیست زیرا برای سرو ته کردن در هر معبر یا چهار راه باید چندبار جلو و عقب رفت.

Xiongshi F22، جذاب 

 پیکاپ شیونگشی اف 22 که چندی پیش در بازار چین رونمایی شد، تشابهات بسیار زیادی به مدل شاسی بلند لندفورت دارد که درمورد آن مفصل صحبت شد؛ پلتفرم یکسان، چراغ ها، ابعاد، فاصله ها و البته تنوع پیشرانه و گیربکس دقیقا مشابه همان نمونه شاسی بلند است به نحوی که شاید دور از منطق نباشد بگوییم این همان شاسی بلند است که وانت شده. پیشرانه ای با 2.4 لیتر حجم که بازده 134 اسب بخار و 200 نیوتون متر را از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به هر چهار چرخ این خودرو منتقل می کند، در کنار سیستم تعلیق یکپارچه عقب و رینگ های آلومینیومی 16 اینچ و ترمز چهار چرخ دیسکی با سیستم های ABS و EBD، همگی کمک می کنند تا سواری این خودرو پر قدرت، نرم و ایمن باشد.

نظر به اینکه امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو فرق چندانی با نمونه شاسی بلند لندفورت ندارد بنابراین بیشتر به مطالعه جنبه های باری این خودرو می پردازیم. ابعاد اتاق خودرو با توجه به یکسان بودن پلتفرم قدری تفاوت دارد، طول 5219 میلیمتری در کنار عرض و ارتفاع 1870 و 1844 میلیمتری این اتاق با در نظر گرفتن فاصله محوری 3100 میلیمتر، کاملا غول پیکر بودن آن را نشان می دهد. این خودرو با توجه به ابعاد و پیشرانه نصب شده روی آن می تواند حداکثر 140 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

بر اساس اعلام شرکت مادر، مرف سوخت این پیشرانه بر روی این اتاق 10.4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است ولی باز هم در کاتالوگ عددی برای شتاب صفر تا صد برای این خودرو تعریف نشده است. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می توان به سیستم تهویه مطبوع دستی، رادیو وسیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 و پشتیبانی از AUX، سیستم مولتی مدیا مجهز به سیستم ناوبری، صندلی های چرمی، فرمان چرمی و کامپیوتر سفری اشاره کرد. تقریبا اکثر امکانات رفاهی مشابه با نمونه شاسی بلند در این خودرو وجود دارد ولی بعضی از آنها به صورت استاندارد روی خودرو نصب نمی شوند و باید به صورت آپشن سفارش داده شود. مواردی مانند تنظیم برقی صندلی ها و گرم کن آینه های جانبی و همچنین سیستم ناوبری روی مانیتور از جمله مواردی هستند که در نمونه پایه وجود ندارند اما مجهزترین تریم به خودرو اضافه می شوند.

یک انتقاد، یک توصیه: نظر به اینکه ابعاد، وزن و هیکل خودرو بسیار بزرگ است، شاید بهتر باشد نمونه دیزل که پیشرانه قدرتمندتر با گشتاور بالاتر دارد برای بازار ایران انتخاب شود، هرچند مشکلات استفاده از گازوئیل در ایران زیاد است ولی باید در نظر هم داشت که بازار هدف این خودرو قطعا با بازار هدف لندفورت تفاوت دارد. لازم به ذکر است این خودرو در بازار چین، بسته به سطح تجهیزاتی، 90 تا 134 هزار یوان قیمت دارد که معادل 137 تا 204 میلون تومان می شود

بررسي و مشخصات و ويژگي هاي دو محصول آينده بازار ايران
فوداي، سوغات جديد چين!بررسي و مشخصات و ويژگي هاي دو محصول آينده بازار ايران
فوداي، سوغات جديد چين!بررسي و مشخصات و ويژگي هاي دو محصول آينده بازار ايران
فوداي، سوغات جديد چين!بررسي و مشخصات و ويژگي هاي دو محصول آينده بازار ايران
فوداي، سوغات جديد چين!


بررسی و مشخصات و ویژگی های دو محصول آینده بازار ایران
فودای، سوغات جدید چین!
یادداشت

کد محتوا: ۱۸۵۱۴

ارسال: پنج‌‌شنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷:۴۲

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰:۰۱

کلید واژه‌‌ها: فودای، فودای لندفورت، فودای شینوگشی، پیکاپ، پیکاپ شینوگشی، شاسی بلند جدید چینی

نوع: یادداشت

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرو امروز

بازدید: ۱۵۹۸

زبان: پارسی

(۱۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.