
پیرو خبری که روز گذشته در کاردو هم منتشر شد (برای مشاهده اینجا کلیک کنید)، جدیدترین محصول سایپا مبتنی بر مگاپلتفرم SP۱۰۰ آماده رو نمایی است، دیروز «رهام» با حضور مدیرعامل و مسئولان این شرکت در نمایشگاه خودرو شیراز معرفی شد.

جدیدترین دستپخت خودروسازی ایران برای صنعت و مردم کشور، یک سدان کامپکت با نام رهام است که توسط سایپا و براساس پلتفرم بومی، تولید خواهد شد. هرچند که جزئیات زیادی از شرایط فنی رهام در دسترس نیست، اما میتوان از ظاهر و طراحی بدنهی آن، رضایت داشت.
همانطور که پیشتر اشاره کرده بودیم، زمان و هزینهی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیشتولید رهام و پلتفرم SP۱۰۰ شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته، بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرمهای مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده میکنند؛ اما به نظر میرسد با عرضهی SP۱۰۰، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.

رهام یک خودروی سدان است که با وزن ۱۲۶۰ و ۱۳۳۰ کیلوگرم در نوع گیربکس اتوماتیک و دنده ایی و با رینگ های ۱۵ و ۱۶ اینچی به بازار عرضه می شود.
در محصول جدید سایپا، امکانات و ویژگی هایی شامل: فرمان برقی، ترمز اضطراری و ای بی اس، سیستم کنترل پایداری، سانروف، ۶ کیسه هوا، ایمنی عابر پیاده، مانیتور نمایش اطلاعات خودرو، سنسور پارک و دوربین عقب، کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک و... پیش بینی شده است.
رهام از یک موتور ۱۶۵۰ سی سی با استاندارد آلودگی یورو۵ بهره مند است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۵۴ نیوتن متری داشته و بناست تا با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شود.
مهندسان سایپا ادعا میکنند، علاوه بر استحکام و زیبایی، ایمنی بالا نیز در طراحی رهام مدنظر قرار گرفته است تا خودرویی در سطح استانداردهای جهانی و قابل آزمایش توسط بنیادهای مشهور تست تصادف (مثل Euro NCAPE) در ایران تولید شود. از سویی دیگر، میتوان امتیاز خوبی به طراحی ظاهری رهام داد، چراکه فراتر از تیبا و ساینا، تحسین بازدیدکنندگان در نمایشگاه خودروی شیراز را در پی داشت و هماهنگ با خودروهای روز دنیا در کلاس خود، جلوه کرد.
