چرا گیربکس‌های دستی همیشه بهترین نیستند؟

  شاید برای بسیاری از رانندگان و عاشقان خودرو لذت رانندگی با جعبه‌دنده دستی بسیار بیشتر از جعبه‌دنده خودکار باشد. لذتی که می‌تواند حس خوب تعویض دنده را برای راننده ایجاد کند.  

چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰:۳۳ |

اما همیشه این‌طور نیست که علیرغم لذتی که این جعبه‌دنده‌های دستی دارند بهترین گزینه به نظر برسند بلکه در بعضی از شرایط این جعبه‌دنده‌های خودکار هستند که برتری خود را نسبت به آن‌ها ثابت کرده‌اند.

ازآنجایی‌که خریداران خودرو در بازارهایی با تنوع زیاد مانند ایالات‌متحده، به‌ندرت اقدام به خرید مدل‌هایی با جعبه‌دنده دستی می‌کنند، شرکت‌هایی که هنوز خودروهایی با جعبه‌دنده دستی تولید می‌کنند مجبورند قیمت‌های خود را پایین نگه‌داشته و این پایین بودن قیمت موجب کاهش آپشن هایی برای این دنده‌های دستی می‌شود.

برای مثال خودروی لوکس جنسیس G۷۰، هنگامی از یک جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی به‌جای ۸ سرعته خودکار استفاده می‌کند که موتور قرارگرفته در آن نیز یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر باقدرت ۲۵۲ اسب بخار باشد. درحالی‌که موتور قدرتمندتر ۳.۳ لیتری تواین-توربو V۶ باقدرت ۳۶۵ اسب بخار در این خودرو تنها با جعبه‌دنده خودکار عرضه می‌شود. می‌توان این‌طور گفت که با انتخاب جعبه‌دنده دستی در این خودرو، مشتری باید قید قدرت بیشتر را زده و از موتور ضعیف‌تر استفاده کند.


اگرچه تا مدت‌ها، جعبه‌دنده‌های دستی در بحث سرعت از برتری خوبی برخوردار بودند اما امروزه جعبه‌دنده‌های خودکار و دو کلاچه سرعت بالاتر و سریع‌تری را نسبت به رقیبان دستی خوددارند.

یکی از بدترین شاخصه‌هایی که هنگام خرید یک خودرو با جعبه‌دنده دستی در بازارهای جهانی ممکن است برای خریدار پیش بیاید این است که تعداد خودروهایی که فقط از جعبه‌دنده دستی استفاده می‌کنند و همچنین قدرت موتور را نیز فدای این جعبه‌دنده نکرده‌اند بسیار پایین است. مشکلی که در بازار داخلی ایران به لطف وجود خودروهای از رده خارج‌شده چندان به چشم نمی‌آید.

رانندگی با یک خودروی دستی می‌تواند شاخصه‌های دیگری مانند راحتی در پشت ترافیک ماندن و مصرف سوخت را نیز تحت شعاع قرار دهد. جعبه‌دنده‌هایی که یک مشکل دیگرشان تطابق کامل نداشتن سیستم کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control) بر روی آن‌هاست. برای مثال یکی از این مشکل‌ها هماهنگی کامل این سیستم با جعبه‌دنده برای پایین آوردن سرعت و درنهایت متوقف کردن خودرو است که یکی از مزیت‌های کروز کنترل تطبیقی به شمار رفته و در خودروهای با جعبه‌دنده دستی یک امتیاز منفی محسوب می‌شود.

طرفداران جعبه‌دنده‌های دستی، توجیهشان لذت بیشتر رانندگی با جعبه‌دنده دستی و درگیر بودن بیشتر راننده با خودرو نسبت به نمونه‌های خودکار است. بااین‌حال، این مورد همیشه نمی‌تواند درست از آب دربیاید. برای مثال جعبه‌دنده دستی به‌کاررفته در پورشه ۹۱۱ GT۳ به طرز حیرت‌آوری عالی و جذاب ساخته‌شده که لذت یک رانندگی واقعی با این جعبه‌دنده‌ها را به رانند خودالقا می‌کند؛ اما همین جعبه‌دنده در هیوندای الانترا به‌اندازه‌ای کافی خوب و رضایت‌بخش نیست که بتوان از خیر یک جعبه‌دنده اتوماتیک در آن گذشت.


شاید بازهم بسیاری از دوست داران جعبه‌دنده‌های دستی روی حرف خود پافشاری کرده و این خودروها را نسبت به مدل‌های اتوماتیک مشابهشان برتر بدانند اما کافی است تفاوت رانندگی با تویوتا کرولا دستی و یک کامارو ZL۱ اتومات را دانسته و بدون شک نظر بسیاری از آن‌ها در این مورد عوض خواهد شد.


چرا گیربکس‌های دستی همیشه بهترین نیستند؟
دانشنامه

کد محتوا: ۱۴۴۴۱

ارسال: چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰:۳۳

به روز شده: چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵:۰۷

کلید واژه‌‌ها: گیربکس دستی، جعبه دنده دستی، جعبه دنده خودکار، تعویض دنده

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۱۵۴۵

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.