
سوزوکی ویتارا
گرند ویتارا شاسی بلند ساخت کمپانی سوزوکی است که از سال ۱۹۸۸ به تولید میرسد. تاکنون ۴ نسل از ویتارا معرفی شده که در سالهای ۱۹۸۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۷ وارد بازار شدند. اما مدلی که ما قصد صحبت کردن از آن را داریم، نسل سوم است که از سال ۱۳۸۶ در ایران عرضه شد.
گرند ویتارا چند سال متوالی در همان نسل سوم عرضه میشد اما پس از آنکه کمپانی سوزوکی در سال ۲۰۱۲ نسخه فیسلیف از آن را معرفی کرد، ایران خودرو هم مدتی قبل این مدل را آماده ورود به بازار کرد. ویتارا جدید بسیاری از نقصهای موجود در مدل قبلی را ندارد از جمله در طراحی کابین.
طراحی ظاهری سوزوکی ویتارا
سوزوکی گرند ویتارا در ابتدای ورود خود به بازار ایران، به دلیل چهره جذاب و امکانات خوبی که داشت، مورد استقبال مردم قرار گرفت اما با گذشت زمان، و با ورود خودروهای جدید به بازار، از جذابیت ظاهری آن کاسته شد. در طی سالهای گذشته خودروهای کرهای حضور پررنگ و قدرتمندری در بازار ایران داشتهاند و با ورود محصولاتی چون هیوندای توسان و کیا اسپرتیج، کار برای سوزوکی ویتارا سخت شد. به این ترتیب، محصول ایران خودرو عرصه را به رقبا واگذار کرد و از نظر فروش، جایگاه خود را از دست داد. اما با ورود مدل فیس لیف شده، توجه بازار کمی به سوی این خودرو بازگشت ولی باید بگوییم که همچنان با توجه به قیمت بسیار بالا، ارزش خرید پایینتری در مقایسه با نمونههای دست دومی چون هیوندای توسان و کیا اسپرتیج دارد. حتی باید بگوییم از نظر طراحی ظاهری از رقیب چینی خود چری تیگو ۷ هم عملکرد ضعیفتری دارد.

طراحی داخلی سوزوکی ویتارا
سوزوکی گرند ویتارا در نسل جدید، تغییرات بزرگی را در طراحی کابین تجربه نکرد و همچنان کلیات طراحی داخلی حفظ شده است. از مهمترین تغییرات اعمال شده بر روی کابین ویتارا فیس لیفت میتوانیم به اضافه شدن یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی و اضافه شدن کلیدهای کنترلی جدید بر روی فرمان و نیز نصب دو نمایشگر برای سرنشینان عقب در تیپهای بالا اشاره کنیم. کیفیت قطعات به کار رفته در کابین ویتارا، در جایگاه مطلوبی قرار میگیرد و در طولانی مدت، عملکرد خوبی از خود نشان میدهد. همچنین فضای در نظر گرفته شده برای سرنشینان عقب کافی به نظر میرسد و در سفرهای طولانی مدت، سرنشینان حس رضایت خواهند داشت. به علاوه با اضافه شدن دو نمایشگر برای سرنشینان عقب، در طول سفر سرگرم خواهند بود.
امکانات و تجهیزات رفاهی سوزوکی ویتارا
سوزوکی ویتارا در حال حاضر در دو مدل دستی فول آپشن و اتوماتیک فول آپشن عرضه میشود که در ادامه به بررسی تجهیزات رفاهی آن خواهیم پرداخت. این خودرو با دریافت یک فیسلیفت در ظاهر، امکانات رفاهی بیشتری را هم دریافت کرد و ایران خودر هم بسیاری از آپشنها را بر روی آن قرار داده. هرچند ویتارا هم چنان از رقبای کرهای و حتی چینی خود در بخش آپشنها عملکرد ضعیفتری دارد. از جمله آپشنهای موجود در سوزوکی گرند ویتارا میتوانیم به ۶ ایربگ (۲ عدد برای راننده و سرنشین, ۲ عدد جانبی نصب شده برای سرنشینان جلو,۲ عدد پرده ای نصب شده برای سرنشینان جلو و عقب)، مانیتور LCD هفت اینچ لمسی برای سرنشینان جلو و ۲ عدد مانیتور پشت سری برای سرنشینان عقب, با امکان پخش از USB و بلوتوث، آینههای جانبی برقی تاشونده مجهز به گرمکن، سانروف، استارت بدون کلید، گرمکن صندلیهای جلو و کروز کنترل اشاره کنیم. این امکان وجود دارد که با جمع کردن صندلیهای ردیف دوم، حجم فضای بار را به شکل قابل توجهی اقزایش دهید.
مشخصات فنی سوزوکی ویتارا
سوزوکی چند موتور مختلف را برای ویتارا در نظر گرفته که ایران خودرو در ابتدا تصمیم به استفاده از موتور ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر گرفت. اما با ورود محصولات قدرتمند و ضعف نسبی پیشرانه ویتارا، ایران خودرو موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر را جایگزین موتور قبلی نمود. این موتور قدرتی معادل ۱۶۹ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۲۷ نیوتن متر تولید میکند. خوشبختانه این قدرت برای به حرکت در آوردن جثه سنگین ویتارا کافی است و سواری باکیفیتی را به همراه دارد. این قدرت در نسخه دستی به کمک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و در نسخه اتوماتیک با همراهی جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل میشود. این سیستم از نوع ۴WD است و به همین دلیل، ویتارا تواناییهای آفرود بالایی هم دارد. مصرف سوخت ویتارا در نسخه دستی، ۹ لیتر و در نسخه اتوماتیک، ۹.۷ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که برای یک شاسی بلند رقم مناسبی است. اما ویتارا در عمل بنزین بیشتری مصرف میکند و استهلاک بالایی هم دارد. به علاوه قیمت قطعات مصرفی آن هم بالا است. سوزوکی ویتارا هندلینگ خوبی دارد و در بخش شتاب گیری شما را ناامید نخواهد کرد. این خودرو باتوجه به اینکه یک شاسی بلند است، فرمان پذیری مطلوبی دارد و مشخصا با یک خودرو ژاپنی باکیفیت روبهرو هستیم. البته در عقب خودرو به ویژه در پیچهای تند، کمی بیتعادلی دیده میشود. سیبستم تعلیق به کار رفته در قسمت عقبی، موجب میشود دست اندازهای مسیر به خوبی جذب نشود و کمی کوبش را در عقب به هنگام عبور از دست اندازها حس خواهید کرد.
قیمت سوزوکی ویتارا
در حال حاضر سوزوکی ویتارا در تیپ ۹ با قیمت ۱۳۹ میلیون تومان و در تیپ ۱۰ با قیمت ۱۴۷ میلیون تومان توسط ایران خودرو به فروش میرسد. اما قیمت تیپ ۱۰ در بازار برابر با ۱۸۵ میلیون تومان است. اگر قصد خرید نمونه دست دوم ویتارا را دارید، میتوانید آن را با قیمتی بالاتر از ۷۰ میلیون تومان در بازار خریداری کنید.
جمع بندی بررسی سوزوکی ویتارا
سوزوکی گرند ویتارا یک شاسی بلند خوش استیل و باکیفیت ژاپنی است که قطعا گزینه ایدهآلی برای خرید به شمار میرود اما باتوجه به قیمت فعلی در بازار ایران، یعنی ۱۸۵ میلیون تومان، ارزش خرید بالایی ندارد. ویتارا بدون شک چه از نظر سواری و چه از نظر آپشنها این توانایی را دارد که مالک خود را راضی نگه دارد ولی رقبای قدرتمندی در بازار در مقابل خود میبیند. اگر قصد صرف چنین پولی برای خرید یک خودرو دارید، بهتر است نگاهی به نمونههای دست دوم هیوندای توسان، سانتافه، کیا اسپرتیج و حتی کیا سورنتو بیندازید. اما اگر برای خرید یک شاسی بلند، بین ویتارا و گزینههای چینی از جمله چری تیگو ۷ شک دارید، توصیه ما انتخاب ویتارا است. چراکه ویتارا علاوه بر کیفیت بالاتر در قطعات و سواری، خدمات پس از فروش بهتر و نیز افت قیمت کمتری دارد.