هر آن چیزی که در مورد پاور باکس (Power Box) و کاربرد آن در خودرو باید بدانید

  بسیاری از صاحبان خودروهای اسپرت و به روز که اغلب جوانان هستند برای افزایش قدرت خودروی خود از موارد بسیار مختلفی استفاده می‌کنند ولی یکی از مواردی که معمولا به اشتباه و یا درست، از آن برای افزایش قدرت استفاده می‌شود به تیونینگ باکس یا در اصطلاح علمی‌تر پاور باکس (Power Box) مشهور است که در ادامه به بررسی جزئیات بیشتری از آن در خودروهای مسابقه‌ای می‌پردازیم.  

یک‌‌شنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱:۲۶ |

همان‌طور که در توضیحات بالا ذکر کردیم پاورباکس یا تیونینگ باکس در تیم‌های مسابقات اتومبیل‌رانی استفاده می‌شود تا قدرت خودرو بیش از پیش شده و سرعت بالاتر و شتاب بیشتری را در اختیار داشته باشند. پاورباکس در خودروهای مسابقه‌ای باعث افزایش توان خروجی موتور می‌شود و یکی از دلایل تفاوت موجود در بین خودروهای همسان مسابقه‌ای و معمولی است.

پاور باکس (Power Box) جایگاه مخصوصی در خودرو دارد و به کامپیوتر خودرو یا همان ECU متصل می‌شود و بهینه‌سازی نیروی خروجی موتور از جمله ویژگی‌هایی است که توسط این قطعه به خودرو اضافه می‌شود. پاور باکس یا در اصطلاح بسیاری از رانندگان حرفه‌ای تیونینگ باکس (Tuning Box)  در حقیقت به اینگونه عمل می‌کند که پارامترهای اندازه گیری کامپیوتر خودرو را جابجا کرده و باعث افزایش راندمان و بهره‌وری خودرو می‌شود.

عملکرد کامپیوتر خودرو به این گونه است که با اندازه گیری پارامترهای مختلف موجود در خودرو و تطبیق آن با استانداردهای تنظیم شده توسط شرکت سازنده، توان خروجی موتور را معین و منظم می‌کند. این تنظیم توان خروجی موتور بر اساس یک سری موارد خاص است که اگر بتوانید این تنظیمات را تغییر دهید و استانداردهای تعیین شده را جابجا نمائید، قطعا توان خروجی موتور را نیز تغییر داده‌اید. دقیقا اتفاقی که توسط پاور باکس می‌افتد به همین شکل است.

این قطعه معمولا توسط تیم‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرد و اکیدا توصیه می‌شود به استفاده از پاور باکس در خودروهای معمولی و برای افراد معمولی خودداری شود.

پاور باکس از چه طریقی توان خروجی موتور را افزایش می‌دهد؟
کامپیوتر خودرو دارای سنسورهای مختلفی است که دستورات متنوعی را به موتور خودرو داده و این دستوران توان خروجی موتور را که معمولا در کاتالوگ‌های شرکت‌های خودروساز اعلام شده است، در اختیار راننده می‌گذارد. یکی از سنسورهای مهم موجود در ECU سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP است

با نصب پاورباکس می‌توان پارامترهای ECU را نسبت به سنسور مذکور تغییر داده و هوای داخل شده به این سنسور افزایش پیدا کرده و این فشار باعث می‌شود که قدرت موتور بیش از پیش شود که این اتفاق با احتراق‌هایی که در داخل موتور صورت می‌گیرد، عمل مذکور رخ داده و هر چقدر مقدار فشار سنسور افزایش پیدا کند، احتراق بیشتر شده و قدرت موتور نیز ارتقا پیدا می‌کند.

از دیگر سنسورهایی که معمولا توسط پاور باکس دچار تغییر شده که پس از سنسور فشار مانیفولد مهم‌ترین مساله ایست که توسط تیم‌های حرفه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد. حسگر اکسیژن یا لاندا دیگر موردی است که پاورباکس اقدام به تغییر پرامترهای آن می‌کند که باعث افزایش مقدار سوختی می‌شود که به داخل سیلندرها وارد شده و در یک پروسه‌ای باعث افزایش قدرت و توان خروجی موتور می‌شود.

پیشرانه خودروها به این‌گونه عمل می‌کنند که با سوخت‌رسانی که در آن انجام می‌شود، احتراق‌هایی را انجام داده و با این احتراق‌ها، قدرت موتور تعیین شده و تامین می‌گردد ولی با تغییراتی که پاور باکس در سنسور حسگر اکسیژن خودرو انجام می‌دهد، باعث می‌شود سوخت‌رسانی بیشتری به پیشرانه صورت بگیرد و سوخت بیشتر باعث احتراق بیشتر و این بیشتر شدن احتراق در موتور باعث افزایش قدرت آن می‌شود و شتاب خودرو را نیز افزایش می‌دهد.

البته تغییراتی که پاور باکس در سنسورهای کامپیوتر خودرو انجام می‌دهد صرفا مربوط به این دو سنسور گفته شده محدود نمی‌شود و تغییرات دیگری نیز توسط تیم‌های حرفه‌ای مسابقات اتومبیل‌رانی در آن اعمال می‌شود. جالب است اگر بدانید که این قطعه می‌تواند تمامی سنسورهای موجود را دچار تغییر کرده و تمام ورودی و خروجی‌های موتور و کامپیوتر خودرو را تغییر دهد.

از دیگر نکات قابل ذکر در مورد این قطعه کنترلی است که توسط تیم‌های حرفه‌ای روی آن انجام می‌شود. بسیاری از تیم‌های حرفه‌ای به صورت فوری و از طریق تلفن همراه‌های هوشمند و در لحظه تغییرات مد نظر خود را روی کامپیوتر خودرو اعمال می‌کنند که همین قابلیت باعث شده است در مسابقات اتومبیل‌رانی از جذابی بسیار بالایی برخوردار باشد.

نکته آخر قابل ذکر در مورد تیونینگ باکس یا پاور باکس این است که به هیچ وجه از این قابلیت‌ها برای خودروهای درون شهری نباید استفاده کرد و قطعا مضرات فراوانی برای این خودروها خواهد داشت. اگر برای دلایل موجه قصد استفاده از تغییرات سنسوری پاورباکس داشتید، حتما از طریق کارشناسان و متخصصین این کار اقدام کنید تا متحمل ضررهای دیگر و گزاف نشوید.


هر آن چیزی که در مورد پاور باکس (Power Box) و کاربرد آن در خودرو باید بدانید
دانشنامه

کد محتوا: ۱۳۴۲۸

ارسال: یک‌‌شنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱:۲۶

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲:۲۷

کلید واژه‌‌ها: پاورباکس، Power Box، کاربرد استفاده از پاورباکس

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۱۸۰۵

زبان: پارسی

(۶ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.