جزییات طرح مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودرو

  استارت افزایش قیمت خودروهای وارداتی از اوایل تابستان امسال و با بسته شدن سایت ثبت ‌سفارش آغاز شد، این ماجرا با رسیدن به روزهای پاییزی سرعت زیادی گرفت و روند گرانی شدیدتر شد به طوری که قیمت برخی از خودروهای وارداتی طی ۱۵ روز تا ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.  

دوشنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲:۱۷ |

با آغاز زمستان افزایش تعرفه‌ ها نیز به این گرانى کمک کرد، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند دست‌ به ‌کار شوند و طی طرح دو فوریتی تعرفه خودرو‌های وارداتی را کاهش دهند، حال با‌ توجه به ایام پرترافیک مجلس در انتهای سال قرار شده است، این طرح دو فوریتی در ابتدای سال آینده در صحن علنی مجلس بررسی شود.
در همین رابطه بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ مجلس در گفت و گویى از بررسی این طرح دو فوریتی در اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داد.


با ‌توجه به آن ‌که طرح دو فوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو در سال ۹۶ مطرح نشد، چه زمانی را می‌ توان برای طرح آن در صحن علنی بهارستان متصور بود؟
در حال ‌حاضر ۵طرح دوفوریتی در دستور کار مجلس قرار دارد و هر‌ هفته یک طرح دو فوریتی در صحن علنی مجلس مطرح می‌ شود.
طرح دوفوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو، طرح پنجم است و در اردیبهشت ‌ماه در صحن ارائه می ‌شود.


این طرح را چند نفر از نمایندگان امضا کرده ‌اند؟
۲۱۷‌ نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی طرح را امضا کرده ‌اند.


جزئیات این طرح چیست؟
این طرح دوفوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودروها به ۵۵درصد، کاهش سالانه ۵ تا ۱۰ درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیرهیبرید با سوخت یورو ۵ و ۶ می ‌شود.


چرا کمیسیون اصل۹۰ وارد بحث واردات خودرو شد و چه روندی طی شد تا این طرح دو فوریتی به امضای نمایندگان رسید؟
در سال جاری تعرفه واردات خودرو بین ۱۵ تا ۶۱درصد نسبت ‌به سال گذشته افزایش یافته است. به ‌طوری که تغییر نرخ تعرفه‌ ها و عدم ثبات در این بخش موجب شدند کمیسیون اصل۹۰ طرح دو فوریتی ضوابط حقوق ورودی خودروها و ساماندهی بازار خودروهای وارداتی را ارائه کند که با استقبال نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز مواجه شد.


اجرای این طرح دو فوریتی چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت؟
اجرای این طرح دوفوریتی موجب افزایش کیفیت خودروهای داخلی، افزایش خدمات پس‌ از‌ فروش و کاهش قیمت خودرو می‌ شود. ضمن اینکه کلیه منافع آن برای عموم مردم خواهد بود.


گفته می‌ شود به دستور رئیس‌ جمهور تعرفه خودروهای هیبرید کاهش یافته است، ارزیابی شما از این تصمیم چیست؟
بله، با وجود این کلیه اعضای کمیسیون اصل۹۰ و دیگر کمیسیون ‌ها پیگیری‌ های لازم را جهت کاهش تعرفه خودروهای وارداتی انجام خواهند داد.


دلایل شما برای کاهش تعرفه واردات خودورهای هیبرید چیست؟
باتوجه ‌به ابرچالشی به‌ عنوان آلودگی هوا که تمام کلان ‌شهرهای کشور را درگیر خود کرده است، این تعرفه نه‌ تنها باید افزایش پیدا می‌ کرد، بلکه ضروری بود برای شرکت‌ ها و خودروسازانی که چنین خودروهایی را تولید می‌ کنند، مشوق‌ هایی درنظر گرفته می‌ شد تا بتوانند این خودروها را در داخل تولید کنند.
این در حالی است که ما اصرار داریم حتی برای خودروهای هیبرید، بسته‌ های تشویقی ارائه شود نه اینکه در شرایط آلودگی هوا و مشکلات زیست‌ محیطی، جلوی واردات خودروهای هیبرید گرفته شود.
همچنین خودروهای غیرهیبرید که وارد کشور می ‌شوند، مصرف سوخت آنها پایین است و با‌ توجه به کاتالیزورهایی که در مصرف سوخت وجود دارد، سوخت را ناقص منتشر نمی‌ کنند و سبب آلودگی شدید هوای کشور و کلان‌شهرها نمی شوند.


قرار است مرکز پژوهش‌ های مجلس، گزارشی در مورد وضعیت و بازار خودروی کشور تهیه کند. هدف از انتشار این گزارش چیست؟
گزارش بررسی عملکرد صنعت خودرو در دو حوزه واردات و تعرفه و همچنین نحوه حمایت از خودروسازی داخلی از سوی وزارت صنعت، به‌ وسیله مرکز پژوهش‌ های مجلس به‌عنوان بازوی پژوهشی خانه ملت این گزارش تهیه می‌ شود و در صحن علنی مجلس برای اطلاع نمایندگان و همچنین مردم قرائت خواهد کرد.

ماجرای ورود خودروهایی که در زمان بسته بودن سایت، ثبت‌ سفارش شدند و برخی از آن‌ ها نیز از گمرک ترخیص شده‌ اند، چیست؟
در زمان بسته بودن سایت، حدود ۱۹ هزار خودرو ثبت‌ سفارش شد و متاسفانه تعدادی از این خودروها نیز از گمرک ترخیص شده ‌اند. درحالی‌ که آمار دقیق خودروهای ترخیص‌ شده در دسترس نیست. البته استعلامات لازم در این زمینه انجام می‌ شود اما به‌ صورت کلی تعداد خودروهای ترخیص‌شده بیش از چند صد دستگاه است.
ذکر این نکته ضروری است ارتباط سامانه ‌ای بین گمرک و معاونت مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. این امکان وجود داشت از این طریق اقدامات لازم انجام شود تا این تعداد خودرو ترخیص نشوند.
از سویی این نگرانی وجود دارد افرادی که خارج از زمان قانونی ثبت‌ سفارش کرده‌اند با‌ توجه به عدم‌ شفافیت یا عدم ‌امنیت سیستم بتوانند تاریخ ثبت‌ سفارش را تغییر دهند و از تاریخ غیرقانونی خارج کنند.


چندی پیش رای دیوان عدالت اداری در رابطه با دستور موقت توقف مصوبه دولت در قبال افرایش تعرفه واردات خودرو اعلام شد اما تاکنون این رأی از سوی دولت اجرا نشده است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
رأی صادره دیوان عدالت اداری در زمینه توقف مصوبه جدید دولت و برگشت به مصوبه قبلی درباره عوارض و تعرفه واردات خودرو لازم‌ الاجراست. این رأی به معاونت حقوقی ریاست‌ جمهوری ابلاغ شده، اینکه مسئولان گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌ گویند رأی به آن‌ ها ابلاغ نشده است، دلیل نخواهد شد که این مصوبه اجرا نشود. در همین زمینه ما منتظر هستیم این دستور هرچه سریع‌ تر اجرا شود.


جزییات طرح مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودرو
یادداشت

کد محتوا: ۱۳۴۲۳

ارسال: دوشنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲:۱۷

به روز شده: دوشنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰:۱۹

کلید واژه‌‌ها: قیمت خودرو، واردات خودرو، طرح دو فوریتی

نوع: یادداشت

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: DIGIATO

بازدید: ۶۱۵

زبان: پارسی

(۷ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.