توصیه دست‌اندرکاران بازار به متقاضیان

فصل خرید خودرو؟

  از روز گذشته در حالی مراکز شماره‌گذاری خودرو آغاز به‌کار کردند که به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران بازار امیدی به تقاضای خودرو در فروردین و اردیبهشت‌ماه نیست. هرچند کاهش تقاضا در ماه‌های ابتدای سال منحصر به سال جدید نیست و روال معمول هر سال است، اما بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار به متقاضیان خودرو توصیه می‌کنند که وقت را برای خرید خودرو در این ماه‌ها از دست ندهند. با توجه به افزایش قیمت ارز و به همراه آن روند صعودی قیمت نهاده‌های تولید پیش‌بینی می‌شود که شورای رقابت بنا بر روال هر سال در خردادماه درصدی به قیمت خودروهای داخلی اضافه کند. طبق برخی شنیده‌ها خودروسازان با توجه به ارتقای هزینه تولید در سال گذشته، تقاضای افزایش قیمت برخی از محصولات خود را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند.  

یک‌‌شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴:۵۰ |

این در شرایطی است که شورای رقابت نیز ظاهرا مشغول آنالیز قیمتی تولیدات خودروسازان است. در هر صورت آنچه مشخص است سال‌جاری افزایش قیمت محصولاتی که شورای رقابت وظیفه قیمت‌گذاری آنها را به‌عهده دارد به‌طور حتم اتفاق خواهد افتاد. به این ترتیب بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار به متقاضیان خرید خودرو توصیه می‌کنند که پیش از آنالیز قیمتی محصولات تولیدی از سوی شورای رقابت اقدام به خرید کنند. طبق رویه تعریف شده، شورای رقابت به‌طور سالانه محصولات زیر ۴۵ میلیون تومان را قیمت‌گذاری می‌کند. خودروهایی همچون محصولات پژو، پراید تیبا. خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان هرچند انگشت شمار هستند اما از تیراژ بالایی برخوردارند و بخش اعظم بازار خودرو کشور در تصاحب محصولات مذکور است. در هر صورت آنچه مشخص است خودروسازان با توجه به الزام رعایت استانداردهای ۸۵گانه مجبور به حذف برخی از تولیدات زیر ۴۵‌میلیون تومان هستند و این در حالی است که به گفته برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو، محصولات جایگزین دیگر در رده قیمتی مذکور نخواهند بود. اما تولید‌کنندگان داخلی با توجه به هزینه‌های مترتب بر تولید بسیاری از محصولاتشان در رده قیمتی بالای ۴۵ میلیون تومان قرار دارد که قیمت‌گذاری این محصولات از محدوده اختیارات شورای رقابت خارج است و خودروسازان خود وظیفه قیمت‌گذاری دارند.اما اگر تولید‌کنندگان قصد افزایش قیمت این محصولات را نداشته باشند، هزینه‌های دولتی که هر سال به صنعت خودرو تحمیل می‌شود منجر به روند صعودی قیمت‌ها خواهد شد. مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و شماره‌گذاری هزینه‌های دولتی هستند که سالانه خودروسازان مجبور به اعمال آنها در قیمت محصولاتشان هستند. بر این اساس روز گذشته نیز بیمه مرکزی ایران حق بیمه پایه سالیانه وسایل نقلیه برای سال ۱۳۹۷ را به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد. براساس جدول بیمه مرکزی، حق بیمه پایه شخص ثالث نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافت. طبق اطلاعات منتشر شده حق بیمه وسایل نقلیه کمتر از چهار سیلندر: ۸۳۶ هزار تومان. پیکان، پراید و سپند: ۹۹۰ هزار تومان و سایر وسایل نقلیه چهار سیلندر: یک میلیون و ۱۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان و بیش از چهار سیلندر: یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۴۰۰ تومان پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر هزینه شماره‌گذاری نیز طی سال‌جاری برای متقاضیان خودرو افزایش یافت، این در شرایطی است که هنوز از هزینه مالیات بر ارزش افزوده خبری نیست و اگر رقم آن مشخص شود به‌طور حتم درصدی به قیمت خودرو افزوده می‌شود.

در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرونیز روز گذشته در گفت و‌گو با خبرگزاری تسنیم به مشتریان توصیه کرد که اگر قصد خرید خودرو دارند، تعلل نکنند.وی همچنین با اشاره به اختلاف قیمت ۴ تا ۵/ ۴ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار نسبت به کارخانه، گفت: همیشه تقاضای خرید خودرو در اول سال کم است. سعید موتمنی همچنین با اشاره به اینکه از دیروز پلاک‌گذاری خودرو آغاز شده است، اظهار کرد: با توجه به تقاضای کم خودرو در ماه اول سال با کاهش قیمت‌ها در بازار مواجه هستیم. وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که قیمت خودروهای داخلی ارتباط زیادی با عرضه آنها توسط خودروسازان دارد؛ به‌نحوی‌که اگر عرضه کم شود قیمت خودرو در بازار افزایش خواهد یافت.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به اختلاف قیمت ۴ تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برخی از خودروها در بازار نسبت به کارخانه گفت: در حال حاضر قیمت پژو پارس ال‌ایکس در کارخانه ۳۹ میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان است در‌حالی‌که در بازار این محصول با قیمت ۴۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.وی با اشاره به اینکه در بخش خودرو‌های وارداتی همچنان بازار در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد، گفت: هنوز خودروهای وارداتی نسبت به ماه‌های پایانی سال گذشته شاهد افزایش قیمت بیشتری نبوده‌اند.


توصیه دست‌اندرکاران بازار به متقاضیان
فصل خرید خودرو؟
یادداشت

کد محتوا: ۱۳۴۱۷

ارسال: یک‌‌شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴:۵۰

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵:۳۸

کلید واژه‌‌ها: خودرو، خودروسازان، قیمت خودرو، افزایش قیمت خودرو، شماره گذاری خودرو

نوع: یادداشت

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: دنیای اقتصاد

بازدید: ۱۱۱۲

زبان: پارسی

(۵ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.