۱-مزایا
حال برای شروع بهسراغ مزایا اینگونه خودروها میرویم. در همین رابطه، میتوان اینگونه گفت که در زمینه میزان مصرف سوخت، خودروهای دوگانه سوز که با گاز CNG نیز قادر به حرکت هستند (قابلیت واکنش به گاز فشرده توسط موتور)، میتوانند همان مسافتی که خودرو با یک باک مملو از بنزین طی میکند را با صرف هزینه بسیار کمتری طی کند. (بر فرض مثال برای پر کردن یک مخزن گاز فشرده بهصورت استاندارد نیاز به مبلغی در حدود ۵ الی ۷ هزار تومان است، اما برای پر کردن یک باک بنزین خودرویی همچون پراید، نیاز به مبلغی برابر با ۳۷ هزار تومان است)
یکی دیگر از مزایا خودروهای دوگانه سوز بدین صورت است که اینگونه تولیدات میتوانند کمک شایانی در بهبود وضعیت آلودگیهای شهرهای بزرگ ایفا کنند. بهطور مثال، خودرویی همچون سمند LX EF۷ پایه گاز سوز، اگر اغلب مسیر پیماشی خود را با استفاده از سوخت CNG طی نماید در نمودار میزان آلایندگی سالانه، درصد تولید گازهای گلخانهای و مضر این خودرو نسبت به حالت پیماشی با سوختی همچون بنزین، حدود ۱۱ برابر کمتر خواهد بود.
۲-معایب
حال نوبت به معایب خودروهای دوگانه سوز میرسد. همانگونه که میدانید، خودروهای گاز سوز دارای معایب بیشتری نسبت به مدلهای تک سوز هستند و یکی از مهمترین معایب اینگونه خودروها، استهلاک بیشتر آنها در بخش موتوری و قطعات مصرفی است.
شاید این سوال پیش آید که چرا استهلاک این تولیدات بیش از محصولات تک سوز است؟ در پاسخ به این سوال میبایست اینگونه بگوییم که خودروهای دوگانه سوز به علت آنکه باید با دو سوخت گاز فشرده و بنزین فعالیت کنند، به مرور زمان دچار معایبی در احتراق موتور و تولید توان شده و در هنگام سوییچ یا همان عوض کردن نوع سوخت به وسیله کلید هوشمند، دچار ریپهای بیش از حد و به اصطلاح خفهگی موتور میشوند و به اعتقاد کارشناسان این حوزه، در صورت عدم رسیدگی تند به تند به این نوع خودروها، مالکان میبایست منتظر آسیبهای جدی به اتومبیل خود باشند.
از دیگر معایب این نوع خودروها که در مدلهای سواری بسیار مشهودتر است، حجم کم فضا صندوق عقب است. (در برخی مدلها، مخزن نگهداری گاز در قسمت زیرین صندوق عقب نصب میگردد) اگر دقیقتر به خودروهای دوگانه سوز استاندارد دقت نماییم، متوجه خواهیم شد که به علت وجود مخزن نگهداری از گاز فشرده، میزان فضای قابل دسترس برای استفاده بسیار کمتر از مدلهای تک سوز است.
یکی دیگر از معایب این نوع خودروها، آسیب پذیر بودن آنها در تصادفات رانندگی است. به اعتقاد کارشناسان، خودروهای دوگانه سوز همانند بمبهای ساعتی هستند که در خیابانهای کشور در حال تردد بوده و اگر از قسمت عقب خودرو مورد اصابت خودرویی دیگر قرار گیرند، انفجار آنها دور از ذهن نخواهد بود. بر این اساس، طبق اعلام سازمان استاندارد ایران و پلیس راهور ناجا، تولیدات دوگانه سوز از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و به علت عدم ایمنی در تصادفات، در اغلب موارد مورد تایید و شماره گذاری قرار نمیگیرند.
اما پیرامون خودروهای دوگانه سوز یک نکته بسیار اهمیت دارد و آن بدین گونه است که در برخی موارد دیده میشود که مالکان خودروهای تک سوز اقدام به نصب مخزن برای تبدیل خودرو خود به یک اتومبیل دوگانه سوز می کنند که طبق آمارهای منتشر شده در ۷۰ درصد این موارد، خودروییهایی که بهصورت غیر کارخانهای تبدیل به دوگانه سوز شدهاند یا دچار انفجار در زمان سوخت گیری شده و با در بخش موتوری و قوای محرکه دچار آسیبهای جبران ناپذیر شدهاند. زیرا این اقدام در محیطهایی که دارای استاندادهای ایمنی لازم هستند صورت نگرفته و کنترل کیفی نهایی بر روی اتومبیلهایی که بهصورت غیر کارخانهای تبدیل به دوگانه سوز میشوند، صورت نمیگیرد.