شرکت کرمان موتور پس از عقد قرارداد با هیوندای، مونتاژ نسل جدید هیوندای i۲۰ را در ایران آغاز کرد تا بلکه این خودرو با قیمتی ارزانتر به مشتریان ارایه شود و کیفیت خدمات پس از فروش و فراوانی قطعههای یدکی آن نیز به پشتوانه داخلی سازی افزایش یابد. نسل جدید i۲۰ چهره خشن و جسورتری در مقایسه با نسل گذشته دارد و اندازه آن نیز در مقایسه با نسل پیش کمی بزرگتر شده که نوید از فضای داخلی جادارتر میدهد. هیوندای i۲۰ مونتارژ شده با قیمت ۹۳ میلیون تومان به بازار عرضه میشود. نزدیکترین رقیب آن تویوتا یاریس هاچبک است که اکنون نمونه صفر کیلومتر آن به ایران وارد نمیشود. رقیب دیگر i۲۰، رنو ساندرو که قیمتی به مراتب پایینتر از این خودور دارد و تجهیزات رفاهی آن نسبت به هیوندای کمتر است. از دیگر رقیبهای i۲۰، میتوان به میتسوبیشی میراژ اشاره کرد. همچنین به زودی رقیبهای تازه نفسی مانند پژو ۲۰۸ و رنو کلیونیز برای رویارویی با این خودرو از راه میرسند.
طراحی ظاهری
نسل نخست هیوندای i۲۰ در کلاس خودروهای هاچبک سوپر مینی قرار داشت که دارای طراحی محفظه کارانه و در عین حال زیبایی بود، در میانه دوران عرضهاش یک فیسلیفت به جا و سنجیده داشت. نسل دوم و مورد بررسی i۲۰، از زبان طراحی جدید هیوندای بهره میبرد و در بسیاری از قسمتها به ویژه نمای عقب، با نسل گذشته بسیار متفاوت است. همچنین نسل دوم i۲۰، نزدیک به ۱۰ سانتیمتر طول بیشتری در مقایسه با نسل گذشته دارد که موجب شده فاصله محور نیز در این نسل نزدیک به ۵ سانتیمتر افزایش یابد. همچنین i۲۰ جدید حدود ۲ سانتیمتر پهنتر نسبت به نسل گذشته است. نتیجه این افزایش اندازه، بیشتر شدن فضای داخلی و بار این خودور و راحتی بیشتر سرنشینان است. جانمایی و طراحی چراغهای عقب از محصوات جدید هیوندای مانند توسان الگوبرداری شده است. طراحی خاص چراغهای عقب و تفاوت رنگ ستون C خودرو با دیگر قسمتهای بدنه، باعث زیبایی بیشتر این خودور شده است. تنها شباهت نسل دوم i۲۰ به مدل پیشیناش، طراحی چراغهای جلو و کاپوت است. جلوپنجره شش ضلعی i۲۰ نیز مشابه دیگر محصولات جدید هیوندای است. سراسر بالای چراغهای جلو یک قسمت سفید رنگ وجود دارد که شباهت بسیاری به چراغ روشنایی روز دیگر محصولات هیوندای دارد، اما در این خودور تنها جنبه تزیینی دارد و چراغ روشنایی روز i۲۰، در گوشهای درون پروژکتورهای جانمایی شده در سپر است.
به دلیل بزرگتر شدن اندازه i۲۰ در این نسل، فضای صندوق بار در مقایسه با نسل پیش بیشتر شده.
فضای داخلی
هیوندای چند ترکیب رنگ را برای داشبورد این خودور در نظر گرفته که در ایران با ترکیب رنگ قهوهای و مشکی قابل عرضه است. این تریم دو رنگ در روکشهای پارچهای صندلیها و بخشهایی از تودری خودرو نیز رعایت شده که سبب هماهنگی و زیبایی بیشتر فضای داخلی i۲۰ شده است. کیفیت داشبورد پلاستیکی i۲۰ قابل قبول است. نمایشگر ۷ اینچی سیستم چند رسانهای و رهیاب به همراه دریچههای سیستم تهویه مطبوع خودرو، در تریم شکلاتی رنگ داشبورد و کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع زیر آنها و در قسمت مشکی رنگ قرار گرفته که این ترکیب باعث جذابیت بیشتر داشبورد این خودور شده است. طراحی فرمان و صفحه کیلومتر تمام محصولات هیوندای مشابه یکدیگر است. I۲۰ نیز اینگونه طراحی شده و مانند دیگر محصولات این خودروساز کرهای کلیدهای تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل روی غربیلک چرمی فرمان جانمایی شده است. پشت آفتابگیر هر دو سرنشین جلو آینه تعبیه شده است که یک چراغ نیز برای هر کدام از آینهها درون سقف خودرو قرار دارد که با کلیدی کنار آن خاموش و روشن میشود و در صورت بستن آفتابگیر این کلید بر اثر ضربه به طور خودکار در حالت خاموش قرار میگیرد. صندلیهای پارچهای i۲۰ کیفیت مطلوبی دارند و رنگ آنها با رنگ داشبورد و دیگر قسمتهای کابین هماهنگ است. پشتی صندلیهای جلو از طراحی ارگونومیک و منحنی برخوردار است که باعث میشود پای سرنشین عقب درون قوس پشتی قرار گیرد و فضای زانوی ردیف عقب به اندازه چشمگیری افزایش یابد.
به دلیل بزرگتر شدن اندازه i۲۰ در این نسل، فضای صندوق بار در مقایسه با نسل پیش بیشتر شده است. همچنین با خواباندن صندلیهای ردیف عقب، این امکان وجود دارد تا بارهای بزرگتری را نیز درون این خودوری جمع و جور شهری قرار دهید.
پیشرانه و ویژگیهای فنی
نخستین نسل i۲۰ دارای یک پیشرانه ۱.۶ لیتری بود، اما پس از فیسلیفت نسل نخست، یک پیشرانه کوچکتر با حجم ۱.۴ لیتر برای آن در نظر گرفته شد. سیاستهای «کرمان موتور» بر این بود که مونتاژ نسل دوم i۲۰ را با همان پیشرانه نسل اول انجام دهد. نسل دوم i۲۰ از یک پیشانه ۱۰۴ لیتری تنفس طبیعی از نوع Kappa با سیستم پاشش سوخت چند نقطهای MPI دارد. این پیشرانه قدرت ۹۹ اسب بخار را در دور ۶۰۰۰ و گشتاور ۱۳۴ نیوتن متر را در دور ۴۰۰۰ تولید میکند. این قدرت و گشتاور به وسیله یک جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته با قابلیت تعویض دستی به محور جلوی i۲۰ منتقل میشود. با این ویژگیها هیوندای i۲۰ با وزنی بین ۱۰۲۵ تا ۱۱۹۷ کیلوگرم به بیشینه سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. همچنین i۲۰ با استاندارد آلایندگی یورو ۶، در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۵.۵ لیتر بنزین مصرف میکند.
آزمایش رانندگی
پشت فرمان i۲۰ قرار گرفته و سوییچ را چرخانده و پیشرانه به آرامی و بدون صدای اضافه روشن میشود. در حالت سکون صدای پیشرانه به زحمت درون کابین نفوذ میکند. شیفتر دنده را در حالت D قرار داده و به آرامی شروع به حرکت میکنیم. خودرو با کمی تأخیر به پدال گاز واکنش نشان میدهد و برای شتابگیری، نیاز به وارد کردن فشار بیشتری به پدال گاز دارد. این ضعف تأخیر در گاز خوردن در مدل پیشین i۲۰ نیز مشهود است و در آن مدل نیز برای شتابگیری خوب و رسیدن به سرعتهای بالاتر باید پدال گاز را تا انتها بفشارید. با قرار دادن جعبه دنده در حالت تعویض دستی، میتوان هر دنده را در دورهای بالاتر تعویض کرد. هنگامی که به صورت دستی اقدام به معکوس دادن میکردیم، جعبه دنده با کمی تأخیر یک دنده کم میکرد. صدای پیشرانه در دورهای بالا نیز کمی به درون اتاق نفوذ میکند که این موضوع برای سرنشینان به هیچوجه آزار دهنده نیست. کم بودن شتاب اولیه و ثانویه i۲۰ با توجه به استفاده از پیشرانه ۱.۴ لیتری و جعبه دنده اتوماتیک، اتفاقی طبیعی است و نباید از این خودور انتظار شتابگیری خیرهکنندهای داشت. با فشردن بیشتر پدال گاز با کمی تأخیر، جعبه دنده اتوماتیک اقدام به کم کردن دنده میکند، اما شتابگیری ثانویه بهتری را در مقایسه با شروع حرکت شاهد هستیم. فرمان برقی i۲۰ از دقت خوبی دارد و سبب شده تا i۲۰ فرمانپذیری خوبی داشته باشد و در مانورهای ناگهانی عملکرد خوبی نشان دهد و بتوان روی دقت و سرعت عملکرد آن حساب کرد. سیستم تعلیق خودور عملکرد خوبی دارد و بیش تر ناهمواریهای سطح جاده را به خود جذب کرده و مانع از انتقال آن به اتاق میشود. به دلیل استفاده از رینگ ۱۶ اینچی و لاستیک با فاق کوتاه، هنگام عبور از گودالهای کم عمق سطح جاده، ضربههای شدیدی به اتاق وارد میشود.
امکانات ایمنی و رفاهی
نسل گذشته هیوندای i۲۰ که به صورت وارداتی به بازار عرضه شد، دارای سیستم استارت دکمهای و سنسور نور و روشن شدن خودکار چراغها بود، اما «کرمان موتور» این نسل i۲۰ را با تجهیزات کمتری در مقایسه با مدل وارداتی نسل پیش در ایران مونتاژ میکند، گرچه انتظار میرفت که دست کم با همان تجهیزات نسل گذشته به بازار عرضه شود. «کرمان موتور» نسل جدید i۲۰ را با تجهیزات ایمنی مانند دو کیسه ایمنی هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم کنترل پایداری، ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز به همراه سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC به بازار عرضه میکند. همچنین «کرمان موتور» برای i۲۰ امکانات رفاهی مانند آینه الکتروکرومیک، سیستم نمایش فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی ۷ اینچی چند رسانهای با درگاه USB، AUX و بلوتوث با شش بلندگو، دوربین دید عقب و سنسور دنده عقب، سنسور باران، آینههای کناری برقی دارای گرمکن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم رهیاب ماهوارهای دارای نقشه راههای ایران در نظر گرفته که برای یک خودرو در این سگمنت سطح قابل قبولی است.
صدای پیشرانه در دورهای بالا نیز میزان کمی به داخل اتاق نفوذ میکند که این موضوع برای سرنشینان به هیچوجه آزار دهنده نیست.
سخن آخر
هیوندای i۲۰ جدید با قیمت ۹۳ میلیون تومان به بازار عرضه میشود. این که آیا پرداخت این مبلغ برای خرید یک خودروی هاچبک کوچک شهری ارزش دارد یا نه، به نیاز مصرف کننده و توقع او از خودرو بستگی دارد. هیوندای i۲۰ با طراحی جذاب و یک پیشرانه متناسب با اندازه اش در کنار سطح قابل قبولی از امکانات رفاهی و ایمنی، یکی از جذابترین خودروها در میان رقیباناش است. همچنین i۲۰ با توجه به اندازه کوچکاش فضای داخلی مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد که باعث شده این خودرو برای استفاده روزانه و حتی سفر برای یک خانواده کم جمعیت مناسب باشد.