
در این نوشته با دو اتومبیل از گروه خودرویی رنو- نیسان طرف هستیم که هر دو از یک پلت فرم مشترک بهره می برند و بر اساس رفتار سنجی مشتریان خود طراحی شده اند. پرسش اینجا است که کدام شرکت در استفاده از پلت فرم B رنو- نیسان موفق تر بوده است؟
ابتدا دو خودرو را از بعد طراحی می سنجیم. نیسان با ارائه مدل جوک، تعریف جدیدی از یک طرح نامتعارف را به جهانیان معرفی کرد. خودرویی که به شتر گاوپلنگ دنیای طراحی معروف است. اندامی کاملاً عضلانی داشته و البته به کارگیری ۶ چراغ در نمای جلو مصداق بارز آن است که یک ورزشکار پرورش اندام لباس دلقک های سیرک را بپوشد!
اما رنو با پیاده کردن خط مشی جدید خود، نظیر جلو پنجره V شکل، لوگوی بزرگ رنو و به کارگیری نوارهای کرومی ظاهر دلچسب تری را پدید آورده است. به بخش عقب جوک که می نگریم، چراغ های بومرنگ مانند، هارمونی بیشتری نسبت به نمای جلوی خودرو برقرار کرده اند. این رویه در کپچر با به کارگیری نوار کرومی در هماهنگی با جلو پنجره خودرو و چراغ های متقارن عیناً تکرار شده است.

کیفیت مواد به کار رفته در کابین هر دو اتومبیل در یک سطح است، اما از بعد طراحی و به روز بودن داشبورد، نتیجه به سود کپچر به پایان می رسد. فضای سرنشینان عقب رنو، با وجود فاصله محوری بیشتر نسبت نیسان، در وضعیت سخت تری قرار گرفته، اما سهولت پیاده شدن ازآن یک امتیاز دیگر به سود این فرانسوی کوچک رقم می زند.
قطعاً اگر هر کدام از این کراس اورهای کامپکت را انتخاب کنید، فضای حمل بار مورد توجه قرار می گیرد، لذا باید اذعان کنیم رنو در این بخش بر حریف خود چیره شده و با تجهیز کپچر به فضای ۴۵۵ لیتری در مقابل فضای ۳۷۷ لیتری نیسان، خانوادگی تر جلوه می کند. در مجموع، دو خودرو با توجه به قرارگیری در یک کلاس مشخص و طیف خاص مشتریان، از ظاهری قابل قبول و چشم نواز بهره می برند، اما برای کمتر دیده شدن باید حتماً کپچر را انتخاب کنید.
هر دو خودرو به سیستم ورود بدون کلید مجهز هستند و برای بیدار کردن پیشرانه هایشان باید دکمه استارت فشرده شود. در یک سو با یک پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی تنفس طبیعی و در سوی دیگر با یک موتور ۱۲۰۰ سی سی توربوشارژر دار با خروجی یکسان مواجه هستیم. صدای خروجی و ایزوله کابین هر دو اتومبیل در یک سطح هستند، ولیکن در سرعت های بالا نفوذ صدا به داخل کپچر بیش از جوک اندازه گیری شد.
جعبه دنده به کار گرفته شده در نیسان، از سری ضریب متغیر ایکس ترونیک این خودروساز بوده که در محصول خوشنامی هم چون تی ینا هم به کار گرفته می شود و حس سواری منحصر به خود را دارد.
اما در آن سو کپچر از جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه بهره می برد که هماهنگی مناسبی با قلب کوچک خود دارد. از آزمون اولیه کپچر دو ماه می گذرد، اما در این مدت به علت بهره گیری از سامانه پرخوران در بخش قوای فنی و فراهم نبودن سوخت مناسب، اندکی از کارایی این کراس اور کامپکت کاسته شده است. صحت این ادعا ثبت عدد ۴/۱۲ ثانیه برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر رد ساعت است که کاهش هشت صدم ثانیه ای نسبت به آزمایش قبلی را بروز می دهد. البته تعجب ما از این واقعه، تکرار چند مرتبه ای این آزمون را فراهم کرد اما این اتفاق کاملاً صحت داشت.
حال این نتیجه برای جوک به همت جعبه دنده ضریب متغیر و البته اضافه وزن ۱۶۲ کیلویی، در ۹/۱۱ ثانیه به دست آمد. سامانه ترمز در این بخش به کمک رنو می آید و با به جا گذاشتن زمانی در حدود ۳ ثانیه برای توقف از سرعت صد کیلومتر بر ساعت، برتری خود نسبت به زمان ۳۸/۳ ثانیه ای نیسان را به رخ می کشد.
مجموعه تعلیق در دو خودرو به صورت مشترک مک فرسون و فنر مارپیچ بوده، اما نیسان سواری خشک تری نسبت به رنو دارد و البته از صدقه سر همین ضعف، هندلینگ مناسب تری در اختیار مالک خود می گذارد.
مصرف سوخت
چند ماه پیش وقتی ب ام و M۴ را تست می کردیم، از به کارگیری موتور توربوشارژردار در نسل جدید این کوپه اسپرت انتقاد داشتیم، خودرویی هم چون کپچر که از سوی شرکت مادر به موتوری با حجم کمتر و قدرتی برابر با نمونه تنفس طبیعی مجهز شده، مصرفی بیش از رقیب خود با حجم بالاتر پیشرانه را به ثبت می رساند.
اگر بخواهیم خیلی ساده نقد کنیم به کارگیری سامانه پرخوران نظیر توربوشارژر برای رسیدن به مصرف سوخت کمتر تا حدودی محال به نظر می رسد، زیرا رانندگی مالکان خودروها و درخواست ارائه قدرت انی، موجب فشار بیش از اندازه به پدال گاز شده و عددی بیش از عدد ثبت شده از طرف شرکت مادر را نمایش می دهد.
به اضافه این که در کشورهایی که سوخت با کیفیت مناسب یافت نمی شود این موضوع پر رنگ تر از قبل قد علم خواهد کرد. ثبت مصرف ۸ لیتری کپچر در مقابل مصرف ۹/۶ لیتری نیسان، تمام هدف گذاری های خودروسازان و ادعای برتری موتورهای کم حجم مجهز به پرخوران را نقض می کند.
از آن جا که هر دو اتومبیل، در کلاس کراس اورهای کامپکت قرار می گیرند، از حیث ابعاد بدنه تا حدودی مشابه یک دیگر اندازه گیری شده اند، اما در مقام راننده، کنترل ابعاد رنو به سرعت در ذهن مالک نقش می بندد.
نیسان جوک مورد بررسی از نمونه های نیمه فول ارائه شده از سوی نیسان بوده و از امکاناتی هم چون دوربین و سنسور دید عقب بهره نمی برد، اما کیفیت سامانه صوتی جوک که برخلاف کپچر به ورودی USB مجهز نیست، بهتر ارزیابی می شود. البته نیسان در زمینه ایمنی پا را فراتر از رنو گذاشته و جوک را با ۶ کیسه هوا وارد رقابت کرده، که نسبت به کپچر، ۲ کیسه هوا بیشتر دارد، از دیگر امکانات رفاهی مورد نظر راننده در هر دو خودرو، کروز کنترل، بلوتوث، حالت رانندگی اقتصادی و نرمال را می توان نام برد. در مجموع باید گفت نظر به پرسشی که در آغاز نگارش مطرح شد، با توجه به ضعف های یاد شده در هر دو اتومبیل، نیسان جوک فرزند معتبری برای پلت فرم B رنو- نیسان است، هر چند که برای انتخابش باید با ظاهر عجیب آن کنار بیایید و البته ساکن یکی از مناطق آزاد کشور باشید.
|
رنو کپچر
|
نیسان جوک
|
تعداد/ حجم سیلندر
|
4 سیلندر/ 1197 سی سی
|
توربو 4 سیلندر/1598 سی سی
|
اسب بخار/ دور در دقیقه
|
116/4900
|
117/6000
|
گشتاور/ دور در دقیقه
|
190/2000
|
157/4000
|
جعبه دنده
|
6 سرعته دوبل
|
کلاچ ضریب متغیر CVT
|
سیستم تعلیق جلو/ عقب
|
مک فرسون/ فنر مارپیچ
|
مک فرسون/ فنر مارپیچ
|
شتاب صفر تا صد (روز تست) (ثانیه)
|
4/12
|
9/11
|
مسافت ترمزگیری از صد به صفر (ثانیه)
|
3
|
38/3
|
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر)
|
8
|
9/6
|
فضای صندوق (لیتر)
|
455
|
377
|
حجم باک سوخت (لیتر)
|
45
|
50
|
طول/ عرض/ ارتفاع (میلی متر)
|
4122/1778/1567
|
4125/1765/1570
|
فاصله بین محورها (میلیمتر)
|
2606
|
2530
|
وزن (کیلوگرم)
|
1180
|
1342
|
قیمت (تومان)
|
115 میلیون
|
|