آگهی‌های برگزیده نمایش همه آگهی‌ها
موردی برای نمایش یافت نشد.

محصولی کاملاً جدید از سایپا!

ساینا همان تیبا با قیمتی گران‌تر!

  محصول جدید دومین خودرو‌ساز کشورمان که روی پلت‌فرم خانواده X۲۰۰ سایپا یا همان تیبا طراحی شده، در شرکت سازنده با کد X۲۳۲ شناخته می‌شود و با نام ساینا به بازار ارائه خواهد شد. ساینا بعد از تیبا ۲ یا X۲۱۱ دومین فیس لیفت تیبا محسوب می‌شود، هر چند که مدیران ارشد سایپا برخلاف رویه مرسوم در همه جای دنیا از این خودرو به عنوان یک محصول جدید یاد می‌کنند! محصول جدیدی که بجز تلاش سازنده برای متفاوت جلوه دادن ظاهر آن نسبت به تیبا و انجام به روزرسانی‌های جزئی، از ویژگی‌های فنی یکسانی با آن برخوردار بوده و البته سازنده به خود حق داده با عنایت به عرضه یک اتومبیل خیلی جدید، آن را چند میلیون تومان گران‌تر روانه بازار کند.  

یک‌‌شنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۵۰ |

نشانه‌هایی از تیبا به وضوح در هر نقطه از ساینا خودنمایی می‌کند. بدنه این خودرو با طول ۴۲۱۵، عرض ۱۶۴۵ و ارتفاع ۱۴۸۴ میلی‌متر، در کلاس خودرو‌های سدان کوچک یا کلاس B قرار می‌گیرد و وزن خالصش ۱۰۵۵ کیلوگرم بوده که ۵۵ کیلوگرم سنگین‌تر از تیبا است.
در نمای جلوی خودرو، سپر با طراحی عریض و نسبتاً مرتفع همرنگ با بدنه تعبیه شده و تا زیر در موتور و کناره چراغ‌ها ادامه دارد. یک جلوپنجره مشکی مزین به نشان سایپا نیز بین دو چراغ جلو قرار گرفته و طرح دریچه ورودی هوای ذوزنفه‌ای شکل زیر سپر جلو در دور چراغ‌های مه شکن امتداد یافته است.

تغییر طراحی در موتور یکی از تفاوت‌های ظاهری مناسب ساینا نسبت به تیبا است.
تغییرات طراحی خودرو تنها به تغییر شکل چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب محدود شده، مخصوصاً که در نمای جانبی، در قسمت ستون‌های عقب و جلو، ساینا تا حد زیادی تداعی‌کننده ظاهر تیبا است، ولی برخلاف تیبا زه‌های بزرگ روی درها حذف شده‌اند. با همه این تفاسیر که حکایت از صرفاً یک فیس لیفت ساده دارد، محصول جدید! سایپا هنوز هم به دور از استانداردهای زیبایی‌شناسی و در یک کلام، نازیبا است.
خط مستقیمی از بالای گلگیر جلو و روی چراغ راهنمای آن آغاز شده و از پایین دستگیره درهای جانبی عبور کرده و تا وسط چراغ عقب امتداد یافته است. همچنین خط دیگری به موازات آن از روی چراغ جلو شروع شده و با عبور از زیر شیشه‌ها و آینه جانبی، در بالای چراغ عقب پایان می‌یابد.
رینگ‌های ۱۴ اینچی فولادی و آلومینیمی بنا به تیپ و مدل برای ساینا تعبیه شده که با لاستیک‌های ۱۸۵/۶۰R۱۴ پوشانده می‌شوند.
در نمای عقب، خطی برجسته در قسمت بالای محل نصب پلاک بر روی در صندوق بار قرار گرفته است. سپر عقب نیز با ظاهری عضلانی و پهن طراحی شده و دو چراغ مه‌شکن ذوزنقه‌ای شکل، در دو سمت بخش زیرین آن قرار گرفته‌اند. در کل عدم هماهنگی بین نمای عقب و جلو با نمای جانبی محسوس است.
طراحی داخل اتاق ساینا با تغییراتی اندک نسبت به تیبا صورت گرفته و همان طرح کلی داشبورد و ادوات داخلی تیبا در آن مشاهده می‌شود. مهم‌ترین تغییر در این قسمت مربوط به داشبورد بوده که برخلاف تیبا در قسمت وسط فضای کمتری اشغال کرده و فضای پا و زانو برای راننده و سرنشین جلو بازتر شده است.
همچنین ظاهر سیستم صوتی آن شبیه به خودرو‌های گران قیمت‌تر شده و صفحه نمایش اطلاعات مربوط به سیستم صوتی، به قسمت بالای داشبورد انتقال یافته است. این صفحه علاوه بر این، ساعت، دمای محیط و هشدار باز بودن در خودرو را هم نشان می‌دهد. با توجه به این که ساینا گران‌تر از تیبا است، طبیعی به نظر می‌رسد که علاوه بر تغییرات ظاهری، از امکانات بیشتری نیز برخوردار باشد.

خریدار آن اما تنها همان امکاناتی که خریدار تیبا می‌تواند به عنوان آپشن سفارش دهد در این خودرو‌ی واقعاً جدید در اختیار خواهد داشت.
ساینا در تیپ فول دارای امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های برقی، بالابر برقی شیشه‌های جلو و عقب بوده و در آینده با گیربکس اتوماتیک CVT ساخت شرکت Punch Powertrains بلژیک نیز عرضه خواهد شد.
از حیث ایمنی نیز به اربگ راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل (ABS) همراه با سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، قفل مرکزی با کلید مجهز به کنترل از راه دور، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و پیش کشنده (در مدل فول)، گرمکن شیشه عقب، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و پیش کشنده (در مدل فول)، گرمکن شیشه عقب، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور پارک دنده عقب (در مدل فول)، صندلی عقب مجهز به مجموعه نگهدارنده صندلی کودک (ISOFIX)، قفل ایمنی کودک در درهای عقب و نمایش دمای محیط بیرون کابین مجهز است و قیمت آن بنا به سفارش این آپشن‌ها، بین ۵/۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که چنین افزایش قیمتی برای این تغییرات خیلی هم عادلانه نیست.

مشخصات فنی
ساینا با همان قوای محرکه تیبا به بازار عرضه می‌شود که شامل موتور M۱۵ چهار سیلندر خطی SOHC به حجم ۱۵۰۳ سی‌سی با ۸ سوپاپ و استاندارد آلایندگی یورو ۴ اروپا بوده و قدرتی معادل ۸۰ اسب‌بخار در دور موتور ۵۳۰۰ rpm و گشتاوری برابر با ۱۲۶ نیوتن‌متر در ۳۶۰۰ rpm ایجاد می‌کند. قدرت موتور توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد ۱۳ ثانیه را برای خودرو به ارمغان می‌آورد.
مجموعه ترمز ساینا در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع کاسه‌ای است. ظرفیت باک آن ۴۱ لیتر و میزان مصرف سوخت ترکیبی خودرو ۷/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

جمع‌بندی
طبق روند همیشگی خودرو‌سازان معتبر دنیا، پس از گذشت ۴ تا ۵ سال از زمان معرفی تیبا، ارائه مدلی جایگزین برای آن منطقی به نظر می‌رسید، از این منظر، عرضه ساینا تنها به عنوان مدل فیس لیفت و ارتقاء یافته تیبا و نه یک محصول جدید و البته پس از جایگزین ساختن تولید مدل جدید با قبلی منطقی به نظر می‌رسید. نتیجه تلاش اخیر مهندسین سایپا علی‌الاصول و طبق روند مرسوم در شرکت‌های خودرو‌سازی سراسر دنیا، نباید با نامی متفاوت از تیبا تولید و عرضه می‌شد.
مسلماً طراحی نمای خارجی این خودرو بهبودهایی نسبت به مدل قبلی دارد ولی قوای محرکه آن بدون هیچگونه تفاوت نسبت به تیبا همان پیشرانه و گیربکسی بوده که از سال ۹۲ با انجام برخی اصلاحات، استاندارد آلایندگی یورو ۴ را پاس می‌کند و البته سنگین وزن‌تر از برادر بزرگ خود نیز است. به گونه‌ای که مهم‌ترین تفاوت فنی ساینا با تیبا در سیستم تعلیق عقب و ترمز عقب آن خلاصه می‌شود که از نوع کاسه‌ای به دیسکی تبدیل شده است. طبق گفته سازنده برخی مشکلات کیفی در تیبا همانند ضعف صفحه کلاچ، عدم تناسب ضریب دنده‌ها با دور موتور و کمک فنرهای ضعیف در ساینا رفع شده‌اند.
قیمت ۲۸ تا ۳۰ میلیونی ساینا از این خودرو رقیبی نزدیک برای محصولات ایران خودرو نظیر تیپ‌های مختلف پژو ۴۰۵ و سمند می‌سازد که خودرو‌هایی سدان با بدنه‌ای بزرگ‌تر از ساینا بوده و همچنین از موتور‌های قدرتمندتری برخوردار هستند. به همین جهت ساینا باید ضعف قدرت و جثه خود نسبت به رقبا را با کیفیت بالاتر ادوات داخلی، مونتاژ مناسب قطعات، مصرف سوخت پایین و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات کمتر جبران کند.
طبق ادعای سازنده این خودرو به کشورهایی همچون قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، مصر، عراق، الجزایر و حتی روسیه و اوکراین نیز صادر خواهد شد.

مشخصات فنی خودرو‌ی ساینا

نوع موتور و تعداد سیلندر

M15 چهار سیلندر خطی 1.5 لیتری SOHC

حجم موتور (سی‌سی)

1503

نوع فرمان

هیدرولیک

حداکثر قدرت

۸۰ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۲۶ در ۳۶۰۰ دور

وزن خالص

۱۰۵۵ کیوگرم

شتاب صفر تا 100

۱۳ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۷۵ کیلومتر در ساعت

نوع جعبه دنده

۵ سرعته دستی

طول×عرض×ارتفاع (میلی‌متر)

۴۲۱۵×۱۶۴۵×۱۴۴۸

حجم مخزن سوخت

۴۱ لیتر

ابعاد لاستیک‌ها

۱۸۵×۶۰×۱۴

میانگین مصرف سوخت (لیتر)

۶٫۷

قیمت پایه (میلیون تومان)

۲۸.۵

 

 


محصولی کاملاً جدید از سایپا!
ساینا همان تیبا با قیمتی گران‌تر!
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۱۳۲۵

ارسال: یک‌‌شنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۵۰

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳:۱۰

کلید واژه‌‌ها: ساینا، تیبا، فیس‌لیفت تیبا، سایپا

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۴۱۱۱

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.