آگهی‌های برگزیده نمایش همه آگهی‌ها
موردی برای نمایش یافت نشد.

بررسی نسل دوم سوناتا هیبرید

  با حرکت جهان به سوی ماشینی شدن و رشد و پیشرفت نقش ماشین‌آلات در زندگی روزانه انسان‌ها، فکر تولید ماشین‌آلات و ابزارهایی که بتوانند با کاربری راحت‌تر و صرف هزینه و زمان کمتر، بازدهی و نقشی پررنگ‌تر در زندگی انسان‌ها داشته باشند، به چالشی اساسی برای صنایع مختلف تبدیل شده است.  

چهارشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۲۴ |

تبدیل سوخت وسیله‌های نقلیه اولیه به سوخت‌هایی با آلایندگی کمتر، کاهش حجم پیشرانه‌ها و افزایش بازدهی آنها، ورود پرخوران‌هایی همچون توربوشارژ و سوپرشارژر به دنیای طراحی پیشرانه‌ها و به دنبال آن عرضه پیشرانه‌هایی با حجم کم و آلایندگی اندک اما با توانایی تولید قدرت و گشتاوری حیرت‌آور، همه و همه بخشی از این تغییرات در صنعت خودروسازی است. اما شاید بتوان ظهور خودروهای الکتریکی و هیبریدی‌ها را نقطه عطفی در صنعت خودروسازی دانست که از تمامی تحولات رخ داده پیشین در این صنعت، بنیادی‌تر بوده است.
بدون شک با پیدایش چنین پدیده‌ای، خودروسازان به فکر طراحی و تولید خودروهایی در دسته خودروهای برقی و هیبریدی افتادند تا ضمن حفظ حیات خود، گوی سبقت را از دیگر رقیب‌ها ربوده و جای پای خود را در این بخش از بازار محکم‌تر کنند. در واقع می‌توان اینگونه توصیف کرد که زنگ خطر پایان عمر خودروهایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند خیلی زود به گوش بسیاری از مدیران ارشد و فعالان این حوزه افتاده تا با آینده‌نگری، قدم در راه و رسم و شیوه جدید خودروسازی گذارند.
در کشور ما نیز ورود خودروهای هیبریدی و برقی چند سالی است که آغاز شده و این دسته از خودروها توانسته‌اند خلاف روزهای نخست که برای طیف گسترده و غالب بازار، عجیب و غیرقابل اعتماد بودند، جای پای خود را محکم‌تر کرده و به رقابت با هم بپردازند. تویوتا پریوس، تویوتا کمری هیبرید و سوناتا هیبرید شاخص‌ترین گزینه‌های حاضر در این بخش از بازار بودند که به رقابت با یکدیگر پرداختند. پس از قدرت‌نمایی سوناتا LF هیبرید و فروش خوب آن در بازار، اکنون خبری جنجالی‌تر به گوش می‌رسد و آن عرضه فیس‌لیفت دومین نسل از نسخه هیبریدی آن در بازار ایران است. در حالیکه هنوز هیچ تصویر و اطلاعاتی از این مدل منتشر نشده، قرار است نمایشگاه خودروی تهران پس از نمایشگاه امارات میعادگاهی برای رونمایی جهانی این محصول باشد. با همکاری شرکت «پاکرو» (نماینده محصولات هیبریدی هیوندای در ایران) فرصتی فراهم شد تا چند ساعتی را با سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ پیش از رونمایی رسمی، بگذرانیم...

طراحی و فضای کابین
نسل گذشته سوناتا هیبرید، طراحی ناموزون و نامأنوسی نسبت به مدل بنزینی خود داشت و این موضوع باعث شد مدل بنزینی آن فروش بیش‌تری را در سراسر جهان تجربه کند، اما نسل دوم سوناتا هیبرید که با کد LF شناخته می‌شد، طراحی به مراتب زیباتری در مقایسه با نسل پیش از خود دارد که به عقیده بسیاری از منتقدان، ظاهر سوناتا هیبرید LF از نسخه بنزینی آن هم زیباتر است. اما زمانی که با نسخه فیس‌لیفت نسل دوم روبه‌رو شوید، حتی نسخه پیش از فیس‌لیف نیز جذابیت خود را از دست می‌دهد! تغییراتی که در نسخه فیس‌لیفت نسل دوم ایجاد شده از سوناتا و به ویژه نسخه هیبریدی آن، محصولی پخته و قابل احترام ساخته که به راحتی و در نگاه اول می‌تواند رشد و پیشرفت بی‌وقفه کره‌ای‌ها را در این صنعت گوش‌زد کند.

بازنگری در طراحی چراغ‌های جلو و استفاده از طرح جدید جلوپنجره و تغییرات عمده‌ای که در ورودی‌های هوا و چراغ‌های مه‌شکن چندگانه خطی نسخه فیس‌لیفت صورت گرفته، جذابیت و وقار سوناتا هیبرید را بیش از پیش کرده و از سوناتا چهره‌ای اروپایی ساخته است. از دیگر تغییرات اساسی ایجاد شده در نسخه فیس‌لیفت می‌توان به رینگ‌های جدید که همانند نسخه پیش از فیس‌لیفت دارای جذابیت بالایی هستند و طراحی دوباره در صندوق و چراغ‌های عقب اشاره کرد. نقش بستن نام سوناتا در سراسرِ در صندوق به صورت عرضی و چراغ‌های یخی جدید با گرافیکی جذاب و شبیه به چراغ‌های عقب لامبورگینی اونتادور که به صورت سه اِلمان هندسی سه پر در کنار هم روشن می‌شوند، جذابیت بصری نمای عقب سوناتا هیبرید جدید را دوچندان کرده است.
درون کابین نیز افزون بر فضای کافی و راحت و تأکید بر خانوادگی بودن این سدان دوست‌دار محیط زیست، کیفیت مواد به کار رفته در ساخت ادوات مختلف و به ویژه توجه بسیار بالا به جزئیات در طراحی فضای داخلی کابین را می‌توان تحسین‌ برانگیز دانست. صندلی‌های چرمی سوناتا راحتی خوبی دارد و بدن راننده و سرنشین را به خوبی دربر می‌گیرد. این صندلی‌ها با خاموش کردن خودرو، به شکل خودکار عقب آمده تا سوار و پیاده شدن راننده و سرنشین راحت‌تر باشد.

پیشرانه و ویژگی‌های فنی
هیوندای سوناتا هیبرید از یک پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی با حجم دقیق ۱۹۹۹ سی‌سی با سامانه زمان‌بندی متغیر تایمینگ سوپاپ‌ها در کنار یک موتور الکتریکی سنکرونیزه با آهن‌ربای دائمی PMSM بهره می‌برد. پیشرانه بنزینی با سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)، ۱۵۶ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰۰ و ۱۹۳ نیوتن متر گشتاور ۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. موتور الکتریکی نیز توانایی تولید ۵۱ اسب بخار قدرت در دور ۲۰۰۰ را دارد. این قدرت گشتاور به وسیله یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی به محور جلوی سوناتا منتقل می‌شود. مجموع قدرت پیشرانه بنزینی و الکتریکی سوناتا هیبرید، ۱۹۳ اسب بخار خواهد بود. با این ویژگی‌ها سوناتا هیبرید با وزن ۱۵۹۰ کیلوگرمی خود در زمان ۹.۳ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و در نهایت قادر است به بیشینه سرعت ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت دست یابد. این خودرو با استاندار آلایندگی یورو ۶، در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی، ۴.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

آزمایش رانندگی
با روشن کردن مجموعه تولید قدرت خودرو، هیچ صدای اضافی درون کابین شنیده نمی‌شود. در ابتدای روشن شدن و هنگامی که در حالت سکون هستیم، پیشرانه الکتریکی، فعال و پیشرانه بنزینی خاموش است. اما به محض کم شدن شارژ باتری موتور الکتریکی، پیشرانه بنزینی به طور خودکار روشن می‌شود تا باتری پیشرانه برقی را شارژ کند. در آغاز حرکت هیچ صدایی از پیشرانه در کابین به گوش نمی‌رسد و تنها در دورهای بالا و هنگامی که پیشرانه بنزینی و موتور الکتریکی هر دو با تمام قدرت در مدار هستند، کمی صدای موتور بنزینی به کابین نفوذ می‌کند که به هیچ‌وجه آزاردهنده نیست. در صورت رانندگی در سرعت‌های پایین و فشار ندادن پدال گاز تا انتها، تنها پیشرانه برقی است که خودرو را به حرکت درمی‌آورد که نشانه آن روشن بودن چراغ سبزرنگ EV در صفحه کیلومتر این خودرو است. هنکامی که پدال گاز را بیش‌تر بفشارید، هر دو پیشرانه در مدار هستند و چراغ سبزرنگ EV خاموش می‌شود. در زمان ترمزگیری با کمک نیرویی که به وسیله ترمزها در حال هدر رفتن است، باتری‌های موتور الکتریکی شارژ شده و موتور بنزینی خاموش می‌شود و به محض فشردن پدال گاز، پیشرانه بنزینی وارد مدار می‌شود.

در صفحه کیلومتر سوناتا هیبرید جدید مشابه نسخه پیش به جای دور موتور یک نشانگر برای وضعیت فعالیت موتور الکتریکی در نظر گرفته شده است.

در صفحه کیلومتر سوناتا هیبرید جدید مشابه نسخه پیشین به جای دور موتور یک نشان‌گر برای وضعیت فعالیت موتور الکتریکی در نظر گرفته شده است. این نشان‌گر در مدل پیش از فیس‌لیفت برحسب درصد مدرج شده بود و نشان می‌داد موتور الکتریکی با چند درصد از توان خودر در حال فعالیت است که در نسخه فیس‌لیفت حذف شده است. در صورت فشردن پدال گاز تا انتها، عقربه نشان‌گر استفاده از موتور الکتریکی روی Power قرار می‌گیرد و این به معنای استفاده از تمام توان پیشرانه برقی است. در این حالت شاهد شتاب‌گیری بسیار خوبی از این خودرو هستیم و گشتاور بالای موتور برقی کمک شایانی در شتاب‌گیری به هیوندای سوناتا هیبرید می‌کند. اما پس از رسیدن به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت، روند شتاب‌گیری خودرو کمی کندتر می‌شود. در زمان شتاب‌گیری ثانویه نیز، به محض فشردن پدال گاز به دلیل گشتاور بالایی که از موتور الکتریکی به چرخ‌ها منتقل می‌شود، شاهد شتاب‌گیری بسیار خوبی هستیم که این شتاب در زمان قرار دادن جعبه دنده در حالت دستی ملموس‌تر می‌شود. در زمان رانندگی عادی و بهینه عقربه این نشانگر در وضعیت eco قرار می‌گیرد و حالت آبی رنگ موسوم به charge نیز نشان دهنده بازیابی انرژی در زمان ترمزگیری است.
سیستم تعلیق سوناتا هیبرید عملکرد مناسبی از خود نشان داده و ناهمواری‌ها را به خوبی جذب کرده و سواری نرم و بی‌صدایی برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. در کنار این تعلیق، سیستم فرمان سوناتا هیبرید نیز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قابل توجه آن است. این فرمان در حالت درجا بسیار نرم و روان عمل می‌کند و در سرعت‌های بالا نیز با عملکرد تیز و مهندسی شده خود به پایداری بیش‌تر خودرو کمک می‌کند.

امکانات ایمنی و رفاهی
هیوندای، سوناتا هیبرید را با سطح بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی به بازار عرضه کرده است تا در میان رقیب‌های خود، یکی از لوکس‌ترین‌ها باشد. هیوندای برای تیپ GLS امکانات ایمنی مانند شش کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین، کناری و پرده‌ای) سیستم ترمز ضدقفل به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در شیب، سیستم مدیریت پایداری، سیستم ضدسرقت و رادار نقطه کور را در نظر گرفته است. فهرست بلند بالایی از امکانات رفاهی شامل فرمان برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، آینه الکتروکرومیک، سانروف پانوراما، آینه‌های کناری برقی با قابلیت تاشوندگی برقی، تنظیم خودکار ارتفاع چراغ‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، حافظه صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی راننده در هشت جهت به همراه تنظیم گودی کمر، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در شش جهت، چراغ روشنایی در روز، روشن شدن خودکار چراغ‌ها، خروجی برق ۱۲ ولت صندلی‌های جلو و عقب، سیستم صوتی با نمایش‌گر ۸ اینچی لمسی و درگاه USB و AUX، چراغ روشنایی در پیچ، دوربین عقب، کروز کنترل، انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی، رهیاب ماهواره‌ای، ترمز پارک برقی و سیستم Auto Hold، سنسور پارک جلو و عقب، پرده آفتاب‌گیر برقی شیشه عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، دریچه سیستم تهویه مطبوع برای سرنشین‌های عقب، سنسور باران و پرده آفتاب‌گیر شیشه‌های کناری برای سوناتا هیبرید در تیپ GLS در نظر گرفته شده است.

در پایان...
نسخه فیس‌لیفت نسل دوم سوناتا هیبرید قرار است در سه تیپ GL، GLS و GLS+ به ترتیب با قیمت‌های ۱۷۴، ۱۸۹ و ۱۹۹ میلیون تومان از سوی شرکت «پاکرو» راهی بازار شود. به نظر می‌رسد موفقیت نسخه پیش از فیس‌لیفت و جای پای محکم آن در بخش خودروهای هیبریدی بازار بتواند با رنگ و لعاب بیش‌تر در این نسخه نیز تکرار شود. باید منتظر ماند و دید در صورت عرضه، رقیب‌های جدید در این سگمنت می‌توانند بر محبوبیت کنونی این مدل در بازار تأثیر بگذارند یا همچنان سوناتا هیبرید یکی از خوش فروش‌های بازار (البته در بخش خودروهای هیبریدی) باقی می‌ماند.


بررسی نسل دوم سوناتا هیبرید
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۱۳۲۱

ارسال: چهارشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۲۴

به روز شده: چهارشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸:۳۵

کلید واژه‌‌ها: خودروهای هیبریدی، سوناتا هیبرید، سونا هیبرید ۲۰۱۸، سوناتا LF‌ هیبرید، نسخه فیس‌لیفت نسل دوم سوناتا هیبرید، فیس لیفت، تویوتا پریوس، تویوتا کمری

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: مجله پایش خودروها

بازدید: ۳۸۲۷

زبان: پارسی

(۱۰ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.