بررسی بورگوارد BX۵، خودرویی باکیفیت اما پنهان در سایه‌ها

  امروزه در زمینه تولید و عرضه خودروهای سواری در سرتاسر جهان، برندهای خوش‌نام و با اصالتی در کنار برخی رقبای جوان‌تر خود حضوری فعال و گسترده را دارا هستند. در این میان برخی برندهای قدیمی و از یاد رفته نیز به کمک تعدادی از هولدینگ‌های بزرگ فعال در صنعت خودروسازی کشور چین، موفق به احیا و فعالیت مجدد شده‌اند.  

سه‌‌شنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲:۴۷ |

یکی از این برندهای قدیمی و احیا شده بورگوارد نام دارد. بورگوارد (BORGWARD)، یک گروه خودروسازی قدیمی متعلق به کشور آلمان است. این برند در سال ۱۹۲۹ میلادی توسط کارل اف دبلیو بورگوارد در شهر برمن تاسیس گردید. اما پس از مدت‌ها، تولید خودرو در این شرکت در سال ۱۹۶۱ میلادی بدلیل عدم موفقیت در فروش و هزینه‌های جاری متوقف شده و ۴۷ سال به فراموشی سپرده شد!

حال گذر زمان دوباره روی خوش را به این برند از یاد رفته در سال ۲۰۰۸ میلادی نشان داده و کریستین بورگوارد، پسر ارشد بنیان‌گذار این شرکت به همراه شریک خود کارل هاینز نوس، موفق به احیای مجدد این شرکت شده و آن را BORGWARD AG نام گذاری کردند.

لازم به ذکر است اگر سرمایه‌گذاری سنگین شرکت فوتون که یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین قلمداد شده و سهام دار اصلی بورگوارد در حال حاضر محسوب می‌شود، صورت نمی‌پذیرفت، این برند برای احیا و تاسیس مجدد با مشکلات فراوانی روبرو بود. اما پس از مدت‌ها وقفه، در سال ۲۰۱۵ میلادی این شرکت با اصالت پس از ۵۴ سال، برای اولین بار با کمک مالک فعلی خود توانست نخستین محصول بورگوارد را با نام BX۷ تولید و روانه بازارهای جهانی کند.

حال در این مطلب قصد داریم تا به معرفی دومین محصول این شرکت با نام BX۵ که به تازگی وارد بازار خودرویی کشور نیز شده است، بپردازیم و با نگاهی دقیق‌تر به این خودرو، موارد و مشخصات کاملش را بیان کنیم.

لازم به ذکر است، BX۵ به صورت رسمی در نمایشگاه ۲۰۱۶ ژنو رونمایی و ساخت آن در سال ۲۰۱۷ آغاز و در حال حاضر محصولات این شرکت آلمانی در تنها کارخانه این برند که واقع در شهر پکن است، تولید می‌شود. اما واحد طراحی و تامین برخی قطعات حساس این برند همچنان در کشور آلمان حضور داشته و تولیدات خود را برای مونتاژ نهایی به کارخانه اصلی واقع در کشور چین ارسال می‌نماید. اما این نکته نیز لازم به یادآوری‌ست که با سرمایه گذاری فوتون، بورگوارد قصد دارد بزرگ‌ترین کارخانه ساخت خودروهای خود را مجدد در شهر برمن تاسیس کند.

پیشرانه و عملکرد
بورگوارد BX۵ مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم دقیق ۱۷۹۷ سی‌سی و توربوشارژ بوده و قادر است قدرتی برابر با ۱۹۰ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این خودرو در دو نمونه تک دیفرانسیل و چهار چرخ محرک در بازار داخلی کشور عرضه می‌شود، همچنین BX۵ دارای شتابی برابر با ۱۰.۲ ثانیه از سرعت صفر مطلق تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بوده که برای یک کراس اوور شهری عددی قابل قبول است و حداکثر سرعتی برابر با ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت را به ثبت رسانیده است.

همچنین این خودرو در نمودار میزان مصرف سوخت در پیمایش مسیرهای شهری عددی برابر با ۹.۸ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر و در پیمایش مسیرهای خارج شهری و اتوبان عددی برابر با ۶.۱ لیتر را ثبت کرده است و در نمودار سیکل ترکیبی مصرف، بورگوارد BX۵ عددی برابر با ۷.۵ لیتر بنزین را برای مصرف سوخت در هر صد کیلومتر به خود اختصاص داده و از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می‌برد. لازم به ذکر است، این خودرو از یک گیربکس ۶ سرعته هوشمند نیز برخوردار بوده که هماهنگی دقیقی را با پیشرانه داراست.

طراحی بیرونی
طراحی محصولات این شرکت دو رگه طبق گفته مدیران ارشد آن توسط طراحان و ایده پردازان به‌روز و مدرن در حوزه خودروهای امروزی شکل گرفته است. البته این ادعا کمی به حقیقت نزدیک است، زیرا با نگاهی کوتاه به این خودرو، متوجه طراحی زیبای آن در تمامی بخش‌ها می‌شویم.

در بخش ابتدایی این خودرو، جلو پنجره‌ای بزرگ که با نوار عمودی تزیین شده و لوگوی لوزی شکل بورگوارد در مابین قرار دارد، دیده می‌شود که نمایی بسیار شکیل را به بخش جلویی خودرو اعطا کرده است. به گفته کارشناسان این حوزه، طراحی جلو و کلی این خودرو بسیار به محصولاتی همچون بی‌ام‌و ایکس وان و پورشه ماکان شباهت دارد و بورگوارد سعی کرده با نزدیک کردن طراحی به سایر برندهای آلمانی، خود را همانند آن‌ها جلوه دهد.

چراغ‌های جلو در این خودرو بسیار زیبا و کشیده طراحی شده‌اند و نمایی عضلانی و جنگجو را به BX۵ بخشیده است که با توجه به طراحی سپرها در قسمت جلو و دیفیوزرهای نقره‌ای رنگ در قسمت زیرین سپرها، در نگاه کلی قسمت جلوی این خودرو بسیار زیبا و امروزی بوده و توجه بینندگان را به خود جلب می‌کند. حال به قسمت وسط و درب‌های این خودرو می‌رسیم، در این بخش طراحی معمولی و محافظه کارانه‌ای را به‌دور از نماهایی عجیب و غریب شاهد هستیم که به اعتقاد علاقمندان این عرصه، طراحی بسیار هوشمندانه‌ای برای ایجاد یک نمای ساده در عین حال زیبا در نگاه اولیه خریداران بوده است.

در قسمت عقب و انتهایی این خودرو نیز طراحی اعمال شده به صورت مینیمال و به روشی خاص انجام گرفته است، در این بخش شاهد اسم این برند به صورت برجسته بر روی درب صندوق عقب بوده و با توجه به طراحی چراغ‌های عقب که همانند بخش ابتدایی به صورت کشیده و زیبا که در کنار سپر بزرگ و حجیم قرار گرفته، نمای کلی این مدل در دید کلی مشتریان را اسپرت و جوان پسند جلوه خواهد داد.

البته لازم به ذکر است، بال کار شده در قسمت بالای شیشه عقب به‌همراه دیفیورزهای کار شده در قسمت زیر سپرها نیز به هرچه زیباتر شدن طراحی عقب این خودرو کمک نموده‌اند.

طراحی درونی و کابین
در بخش درونی خودرو، همانند قسمت بیرونی شاهد تشابه عجیب و بسیار به دیگر محصولات آلمانی در این رده هستیم. در نگاه کلی به طراحی داخلی و کابین این خودرو، متوجه خواهیم شد که در بخش وسط، داشبورد و مانیتور تعبیه شده همانند برخی محصولات جدید بی‌ام‌و بوده و و در بخش کنسول مرکزی نیز طراحی صورت گرفته تلفیقی از چندین خودروی کرهای به نظر می‌رسد که با توجه به نظر کارشناسان، این طراحی برخلاف بخش بیرونی بسیار ناهماهنگ و تقلیدی به‌شمار می‌رود. شاید می‌توان این گونه گفت که طراحی داخلی بورگوارد BX۵ نسبت به سایر رقبا در این رده کمی ناشناخته‌تر و قدیمی‌تر محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است، پشت آمپر این خودرو نیز شباهت بسیاری به برخی محصولات تولید شده توسط بی‌ام‌و مابین سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۵ داشته و ابداع جدیدی در این قسمت به چشم نمی‌خورد. اما یکی از محاسن طراحی داخلی این خودرو، نوع صندلی‌های بکار رفته بوده که بر خلاق ذات اسپرت این مدل، دارای راحتی بسیار مناسب برای سرنشینان بوده و در پیمایش مسیرهای طولانی کمترین میزان خستگی را به راننده و افراد حاضر در اتومبیل انتقال می‌دهند.

امکانات رفاهی و ایمنی
بورگوارد BX۵ را می‌توان یکی از کامل‌ترین خودروها در زمینه امکانات رفاهی در این کلاس عنوان کرد. این خودرو با دارا بودن امکاناتی همچون سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دو کانال مجزا، خروجی هوا در ردیف عقب، مانیتور ۸ اینچی لمسی استاندارد، سانروف پانوراما، وای‌فای داخلی، نویگیشن، کنترل پایداری، ترمز پارک، ۹ اسپیکر ( ۶ اسپیکر استاندارد)، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، هشداردهنده خواب‌آلودگی راننده، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، نایت ویژن، سنسور باران، سنسو باد تایر، سنسور جلو و عقب، آینه عقب الکتروکرومیک؛ آینه‌های تاشو برقی با حافظه، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های زنون چرخشی، مه‌شکن جلو، نورپردازی داخلی، روکش چرم صندلی‌ها و فرمان، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کیسه هوا راننده، سرنشین و جانبی، سیستم کروز کنترل، سیستم پارک اتوماتیک EPB، سیستم کمکی پایین آمدن از سراشیبی HDC و رادار پارک عقب، یکی از بهترین انتخاب‌ها در زمینه دارا بودن امکانات رفاهی قلمداد می‌شود.

این نکته نیز لازم به ذکر است تا بدین لحظه آزمایشات نهایی در زمینه تصادفات و سوانح جاده‌ای بر روی این خودرو به صورت کامل انجام نگرفته و تنها طبق اعلام سازندگان، بورگوارد BX۵ با دارا بودن بدنه‌ای مستحکم در کنار انواع سیستم‌های هوشمند ایمنی می‌تواند بالاترین نمرات در زمینه تصادفات را کسب نماید.

قیمت و زمان عرضه
به تازگی در مرکز همایش‌های برج میلاد دو محصول بورگوارد که توانسته‌اند حضور خود را در ایران قطعی کنند با نام های BX۵ و BX۷، به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند و با توجه به نماینده اصلی این برند در ایران که وظیفه واردات و خدمات پس از فروش این محصولات را با نام کیان موتور وارنا داراست، پیش بینی می‌شود در صورت قیمت گذاری مناسب و خدمات دهی بی‌نقص، این دو محصول با فروش خوبی در بازار داخلی کشور با توجه به گارانتی ۷ ساله روبرو شوند.

لازم به ذکر است خودروی مورد نظر در این بررسی که با نام BX۵ شناخته می‌شود، در بازارهای جهانی قیمتی برابر با ۳۱.۵۰۰ دلار در بالاترین سطح امکانات دارا بوده و با توجه به هزینه‌های گمرکی و دیگر عوارض اعمال شده بر روی اتومبیل‌های وارداتی با این حجم موتور، قیمت این مدل در بازار داخلی کشور قطعا بیش از ۲۰۰ میلیون تومان تخمین زده شده و نمایش و پیش ثبت نام آن برای علاقمندان و خریداران احتمالی طبق اعلام شرکت واردکننده در نمایشگاه خودروی تهران در آذر ماه سال جاری صورت خواهد گرفت.


بررسی بورگوارد BX۵، خودرویی باکیفیت اما پنهان در سایه‌ها
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۱۲۹۶

ارسال: سه‌‌شنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲:۴۷

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲:۴۷

کلید واژه‌‌ها: بررسی بورگوارد BX۵، شرکت فوتون، خودروسازان چین، BX۷، نمایشگاه خودروی تهران، خودروسازی آلمان

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۱۳۵۶

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.