نخستین SUV کامپکت مرسدس بنز

  «مرسدس بنز» مدل GLA را به عنوان نخستین اتومبیل SUV کامپکت و پنجمین SUV خود (به همراه G کلاس، GLK، GL و ML) در نمایشگاه «فرانکفورت» رونمایی کرد . این مدل ترکیبی از ارزش های سنتی و ملاحظات مدرن را دارا بوده و با توجه به ابعاد بدنه، نوع طراحی و مشخصات فنی، می تواند در هر شرایطی (استفاده درون/ برون شهری و یا طی مسیرهای آف رود)، بازدهی و عملکرد مناسبی ارائه دهد.  

چهارشنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰:۵۴ |


نخستین SUV کامپکت مرسدس بنز

«مرسدس بنز» مدل GLA را به عنوان نخستین اتومبیل SUV کامپکت و پنجمین SUV خود (به همراه G کلاس، GLK، GL و ML) در نمایشگاه «فرانکفورت» رونمایی کرد . این مدل ترکیبی از ارزش های سنتی و ملاحظات مدرن را دارا بوده و با توجه به ابعاد بدنه، نوع طراحی و مشخصات فنی، می تواند در هر شرایطی (استفاده درون/ برون شهری و یا طی مسیرهای آف رود)، بازدهی و عملکرد مناسبی ارائه دهد. رعایت الزامات آیرودینامیکی، ضریب پسای مرسدس بنز GLA را به 29/0 رسانده که آن را از این حیث، به عنوان یکی از بهترین خودروهای این کلاس، مطرح می سازد. گنجایش صندوق بار GLA بین 421 تا 836 لیتر متغیر بوده که بخشی از این ویژگی، به لطف سطح پایین قسمت بار و در عقب پهن مهیا شده است. 

خطوط برجسته روی درپوش موتور و پنجره جلو رادیاتور با دو خط موازی، ظاهر جلو این مدل را پهن و تهاجمی جلوه می دهد. از دیگر شاخصه های طراحی این بخش، باید ظاهر چراغ های اصلی و LED های سامانه روشنایی روز (که در داخل سپر قرار گرفته اند) را برشمرد. بسته به نوع امکانات ظاهری، داخل سپر جلو، پروژکتور مه شکن نیز تعبیه می شود. از زیر اتومبیل توسط پوشش های صفحه ای محافظت به عمل می آید و در قسمت جلو، عقب و در زیر سپرها، یک صفحه آلومینیومی به رنگ نقره ای تیره تا روی لبه سپرهای جلو و عقب، برای محافظت در برابر پرتاب شدن سنگ، نصب می گردد. ریل دو طرف روی سقف می تواند از جنس آلومینیوم یا به رنگ مشکی براق سفارش داده شود. 

پایین ستون C و در بالای چراغ های عقب، با ادامه یافتن و برجسته شدن یک خط، حالت طاقچه یا شانه به وجود آمده که قسمت عقب را عریض جلوه می دهد. با گرد بودن لبه شیشه و نوار کرومی بین چراغ ها، ویژگی های قسمت عقب به حداکثر رسیده و اسپویلر بزرگ روی سقف نیز نظر هر فردی را به خود جلب می کند، خصوصاً که درون آن چراغ ترمز سوم LED تعبیه شده است. طراحی ظاهری کلاس جدید GLA را می توان خداحافظی با طراحی های جعبه ای بدنه این نوع اتومبیل دانست!

 طراحی عضلانی و تهاجمی بدنه GLA در فضای داخلی و تزئینات نیز لحاظ شده و سطح قسمت های مختلف داخل از نوع گالوانیزه به رنگ نقره ای مایل به طوسی بوده که در نهایت، ظاهر زیبایی به داخل می بخشد. داشبورد جلو از دو بخش تحتانی و فوقانی تشکیل شده و همین غیر هم سطح بودن، ظاهری سه بعدی به این قسمت داده است. 5 دریچه سیستم تهویه روی داشبورد خودنمایی می کنند. 

صفحه نمایش سامانه انحصاری COMAND در قاب مشکی رنگ با لبه های نقره ای تیره قرار گرفته است. غربیلک فرمان سه پره با 12 دکمه کنترلی و رنگ آلومینیومی در قسمت میانی، به صورت استاندارد روی تمامی مدل های این سری نصب می شود. کیلومتر شمار متشکل از دو استوانه بوده و در داخل هر کدام، دو عقربه کوچک تر قرار دارد که به رنگ نقره ای هستند و موقعیت آنها نیز در حالت عقربه ساعت 6 است. 

برای روکش صندلی ها انواع پارچه و چرم درجه یک قابل سفارش بوده و علاوه بر بسته های اختصاصی از قبیل STYLE، URBAN، AMG EXCLUSIVE و SUV مجموعه های دیگری نیز برای این مدل در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، اگر مجموعه ظرفیت صندوق بار یا Load Compartment Package سفارش داده شود، پشتی صندلی های عقب تا حالت کاملاً تخت جمع می شوند. بدین صورت، فضای عقب تا 60 لیتر افزایش یافته و به وضعیت حمل بار تغییر کاربری می دهد. امکان سفارش استفاده از قطعات آلومینیومی در تزئینات داخل وجود دارد. طراحی دکمه های برقی تنظیم حالت صندلی، رودری ها و ... برگرفته از شیوه معمول طراحان اتومبیل های مرسدس بنز بوده و از قسمت دستگیره در تا پاکتی روی درها، از الیاف نرم سود برده شده است. 

ایجاد جریان هوای روان روی اتومبیل، یکی از شاخص ها در کاهش مصرف سوخت بوده که این مهم در GLA به واسطه پایین بودن ستون A و ایجاد زاویه مناسب برای این ستون و همچنین نحوه طراحی آینه های جانبی، حاصل شده است. 

قسمت های کنار اسپویلر عقب، هدایت کامل و شکسته شدن صحیح جریان هوا را در جهت ایجاد بازدهی مناسب آیرودینامیکی بر عهده دارند. بسته بودن درزهای سپر جلو (شامل پنجره جلو رادیاتور و اطراف چراغ ها) و رادیاتورهای کرکره ای برای تنظیم خنک شدن رادیاتور، جزء اقداماتی بوده که در جهت بهبود ضریب آیرودینامیک مدل مورد بحث صورت پذیرفته است. 

علاوه بر موارد فوق، در جهت ایجاد جریان روان هوا از زیر اتومبیل، قسمت های راست و چپ زیر بدنه، اطراف اکسل عقب و در ادامه، انبار اگزوز و فلپ پخش کننده هوا در زیر سپر عقب، پوشیده شده اند. همچنین اقدامات دیگری نیز برای کاهش صدای باد در GLA انجام گرفته که از میان آنها می توان به نوار چند لایه دور درها، آب بندی لولاهای در پشتی با لبه سقف، سقف و درزهای کنار در پشتی اشاره کرد. قاب پنجره عقب نیز از کشیده شدن در پشتی در سرعت بالا جلوگیری کرده و کاهش ارتعاش در قسمت عقب را به دنبال دارد. 

ساختار محکم و قابل اعتماد این مدل، پیشرانه های بنزینی l4 به گنجایش 6/1 و 2 لیتر را درونه خود جای داده که معادل 156 و 211 اسب بخار قدرت دارند و به ترتیب، قوای محرکه مدل های GLA 200 و GLA 250 را تأمین می کنند. دو مدل دیزلی نیز شامل GLA200 CDI با گنجایش مشابه اما با قدرت 170 اسب بخار و 350 نیوتن متر گشتاور، پیش روی خریداران قرار گرفته است. 

مدل GLA 250 4MATIC با شتاب اولیه 1/7 ثانیه ای و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 235 کیلومتر در ساعت، به عنوان قوی ترین مدل این سری قلمداد می شود، ضمن اینکه با میانگین مصرف سوخت معادل 1/7 لیتر در هر 100 کیلومتر، استاندارد جدیدی را رد این زمینه تعریف کرده است. 

تمامی مدل ها به سامانه ECO START/STOP مجهز هستند و از جعبه دنده های 6 سرعته معمولی یا دو کلاچه 7G-DCT (برای مدل های GLA220 CDI، GLA250 و 4MATIC) بهره می گیرند. سیستم تعلیق GLA در جلو از نوع «مک فرسون» و در عقب از نوع بازوهای مستقل است. سه طبق و یک بازویی برای هر چرخ، نیروهای وارده را کنترل می کند و این بدان معنی بوده که عملکرد در حرکات طولی و عرضی هر کدام از آنها مستقلاً انجام می پذیرد. در جهت کاهش وزن، قطعاتی همچون طبق اصلی چرخ و طبق زیر کمک فنر، از آلومینیوم هستند. برای ایجاد نرمی در حرکت، در مدل های مجهز به سامانه 4MATIC از بوش های لاستیکی برای اتصال رام عقب به بدنه سود برده شده است. سیستم فرمان جدید با سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) در ارتباط بوده تا نهایت پایداری را برای این مرسدس بنز به ارمغان بیاورد. 

مدل های 4MATIC به صورت استاندارد، به سامانه کنترل سرعت در سراشیبی موسوم به DSR یا Downhill Speed Regulation و برنامه تنظیم عملکرد جعبه دنده روی حالت آف رود مجهز شده اند. مادامی که برنامه گیربکس روی حالت آف رود قرار داشته باشد، نحوه تعویض دنده ها و واکنش پدال گاز متغیر خواهد بود که البته این تغییر، به نوع سطح مسیر حرکت نیز بستگی دارد. در مدل هایی که از سامانه Command Online سود می برند، طرح صفحه نمایش نیز (با انتخاب حالت آف رود) تغییر کرده و اطلاعاتی نظیر زاویه گردش فرمان، موقعیت جغرافیایی و برنامه انتخابی روی آن به نمایش درمی آید. 
نسل نو سامانه چند رسانه ای مرسدس بنز با کیفیت و کارآیی بالاتر از همیشه، در GLA تعبیه شده است. اپلیکیشن دیجیتالی چند رسانه ای دایملر، امکان اتصال iPhone به اتومبیل را فراهم می آورد. سامانه هدایت ماهواره ای این ماشین توسط شرکت Garmin طراحی شده و با اتصال به اینترنت، وضعیت لحظه ای ترافیک و نقشه سه بعدی راه را در اختیار راننده قرار می دهد. 

سامانه اعلام خستگی (Attention Assist) به صورت استاندارد برای GLA در نظر گرفته شده و سامانه پیشگیری از برخورد نیز جزء امکانات استاندارد این مدل است. سیستم کمکی ترمز با رادار سنجش فاصله (DISTRONIC Plus) و سامانه پیش گیری از برخورد (Collision Prevention Assist Plus) در تعامل بوده و تا سرعت 200 کیلومتر در ساعت، پس از تشخیص احتمال برخورد و در صورتی که راننده واکنش مناسبی از خود نشان ندهد، عمل ترمزگیری ممتد را انجام می دهد.

این سامانه همچنین می تواند در سرعت 30 کیلومتر در ساعت، از برخورد GLA به اتومبیل های پارک شده ممانعت به عمل آورد و نیز از برخورد به اتومبیل جلویی در سرعت 20 کیلومتر در ساعت، جلوگیری کند. سیستم های کمکی دیگری مانند کنترل حرکت بین خطوط، نمایش نقطه کور جانبی و سامانه کمکی نوربالا، به صورت استاندارد در مدل های این سری تعبیه می شود. به صورت سفارشی نیز می توان سامانه کمکی پارک فعال را ابتیاع کرد که به طور خودکار، عمل پارک دوبل را انجام می دهد! 

سفارش خرید GLA از نوامبر سال جاری میلادی، در نمایندگی های مرسدس بنز ثبت شده و در سال 2014 تحویل می گردد. 


نخستين SUV كامپكت مرسدس بنز
نخستين SUV كامپكت مرسدس بنز
نخستين SUV كامپكت مرسدس بنز
نخستين SUV كامپكت مرسدس بنز


نخستین SUV کامپکت مرسدس بنز
مقاله

کد محتوا: ۱۰۹۷

ارسال: چهارشنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰:۵۴

به روز شده: چهارشنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰:۵۴

کلید واژه‌‌ها: مرسدس بنز GLA/GLA/بنز/بنز GLA

نوع: مقاله

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۲۳۷۰

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.