تجربه رانندگی با پورشه کاین GTS مدل ۲۰۱۳

  با تدوین قوانین جدید مصرف سوخت و استانداردهای زیست محیطی (از اوایل دهه ۱۹۷۰)، فروش خودروهای اسپرت و پر مصرف با کاهش قابل توجهی مواجه شد و حتی از اوایل دهه ۱۹۹۰ گریبان اسپرت ساز معروف آلمانی یعنی «پورشه» را نیز گرفت و آینده آن را تحت تأثیر قرار داد!  

دوشنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰:۵۲ |

تجربه رانندگی با پورشه کاین GTS مدل 2013

با تدوین قوانین جدید مصرف سوخت و استانداردهای زیست محیطی (از اوایل دهه 1970)، فروش خودروهای اسپرت و پر مصرف با کاهش قابل توجهی مواجه شد و حتی از اوایل دهه 1990 گریبان اسپرت ساز معروف آلمانی یعنی «پورشه» را نیز گرفت و آینده آن را تحت تأثیر قرار داد! به همین دلیل، مقامات کمپانی در نخستین قدم برای مقابله با چالش پیش رو، آقای Wendelin Wiedeking را به عنوان مدیرعامل برگزیدند، فردی که به خوبی دریافته بود دنیا تغییر کرده و چنانچه خط مشی سیاست های پورشه با این تغییرات همراه نشود، نخواهد توانست به حیات خود ادامه دهد. 

بی ثبات بودن بازار خودروهای اسپرت از یک سو و عرضه مرسدس بنز M کلاس و ب ام و X5 از سوی دیگر، باعث شد مدیر جدید پورشه نیز، ساخت یک SUV جدید را در دستور کار قرار دهد و این گونه بود که مدل «کاین»، در سال 2003 متولد گردید. با این مقدمه، به بررسی کاین GTS جدید می پردازیم. 


بدنه 

نسل دوم «کاین» به نسبت نسل اول عضلانی تر بوده و منحنی های پویا در بدنه آن دیده می شود، همچنین شیب شیشه های عقب و جلو این نسل نسبت به گذشته بیشتر شده و اندازه پنجره های عقب هم کوچک تر شده اند. از قسمت جلوی خودرو که شروع به بررسی کنیم، نخستین نکته ای که جلب توجه می کند، خطوط برجسته روی درپوش موتور است که به موازات نوارهای طرفین پنجره جلو رادیاتور شروع شده و با رسیدن به انتهای کاپوت، به زیبایی محو می شوند. ورودی های بزرگ هوا در طرفین سپر که نواری از لامپ های LED برای سیستم روشنایی در روز در قسمت بالای آنها قرار گرفته، علاوه بر زیبایی، امکان ورود بهینه هوا به داخل مجموعه پیشرانه را فراهم می آورند. چراغ های جدید چهار نقطه ای که طرحی سنتی و با اصالت دارند، سپر نسبتاً ساده که دو چراغ مه شکن در طرفین آن قرار گرفته اند و شیب تند شیشه جلو، از دیگر شاخصه های ظاهری این نما به شمار می روند. 

در قسمت جانبی، رینگ های 10 پره 20 اینچی اسپرت که هماهنگ با بدنه رنگ آمیزی شده اند، قبل از هر نکته ای به چشم می آید. پس از آن، رکاب های جانبی پهن با لبه های برآمده، طراحی زیبای قاب آینه ها، برجستگی دور گل گیرها و خطوط عضلانی روی درها در کنار شیب کم سقف، از دیگر نکاتی هستند که جلب توجه می کنند. نمای عقب «کاین» مورد بررسی نیز، به لطف مواردی نظیر: سپر بزرگ و عضلانی با خطوط برجسته و پویا، دیفیوزر زیبا با چهار خروجی اگزوز دوبل، برف پاک کن کوچک شیشه عقب، براگیر بزرگ روی سقف و طرح زیبای چراغ های اصلی و راهنما، جذاب و چشمگیر جلوه می کند. از ترکیب عالی دو رنگ قرمز و مشکی، می توان به عنوان یکی از شاخصه های اصلی که به زیبایی خودرو کمک می کند، یاد کرد. 

این مدل،  روی شاسی مشترک با «آئودی Q7» و «فولکس واگن توارگ» شکل گرفته اما مجموع وزن آن، نظر به استفاده گسترده از آلومینیوم در ساخت قسمت های مختلف بدنه، معادل 181 کیلوگرم سبک تر است. طول، عرض و ارتفاع این اتومبیل 2085 کیلوگرمی به ترتیب معادل: 4846، 1938، 1704 بوده که در کنار 2895 میلی متر فاصله بین دو محور، سایر مشخصات ظاهری آن را تشکیل می دهد. 


کابین و امکانات 

فضای درون کابین نیز همانند بدنه، خاص و منحصر به فرد بوده و نخستین نکاتی که هنگام بررسی آن جلب نظر می کنند عبارتند از: تلفیق چرم و خیر با دوخت های قرمز رنگ، بهره گیری از قطعات آلومینیومی در تزئین بخش هایی از کنسول مرکزی و جلو داشبورد، اهرم تعویض دنده زیبا و خوش دست، صندلی های اسپرت و راحت با امکان تنظیم برقی در 8 جهت مختلف (14 یا 18 حالت به صورت سفارشی)، کمربندهای ایمنی قرمز رنگ و لوگوی GTS روی صندلی ها. 

البته این تازه شروع کار است! سقف، ستون ها و رودری ها، همگی با جیر پوشانده شده اند. طرح پنل کیلومتر شمار ،متشکل از 5 صفحه مدور بوده و با رنگ قرمز تزئین شده است. از چپ به راست، در دایره اول میزان فشار و درجه حرارت روغن، در دایره دوم، سرعت (که به صورت 50 کیلومتر به 50 کیلومتر مندرج شده) به همراه کارکرد کلی اتومبیل، در دایره میانی، دور شمار موتور به همراه چراغ های هشدار کمربندهای ایمنی، باز بودن درها و ... نشانگر وضعیت جعبه دنده و سرعت (به صورت دیجیتالی)، در دایره چهارم، اطلاعات مربوط به رایانه سفری، درجه حرارت و ساعت و سرانجام در دایره پنجم، درجه آب رادیاتور و وضعیت باک مخزن سوخت، قابل مشاهده است. نوع طراحی پنل کیلومتر شمار باعث شده تا راننده بتواند بدون اینکه لحظه ای از جاده چشم بردارد، از تمامی اطلاعات حیاتی و جانبی مربوط به خودرو، اطلاع حاصل کند. 

از میان سایر امکانات مدل مورد بحث، می توان این موارد را برشمرد: کروز کنترل پویا، نمایشگر میزان فشار باد تایرها، کمربندهای ایمنی سه نقطه ای، کیسه های هوای روبه رو، جانبی و پرده ای، پایه صندلی کودک LATCH، سیستم کنترل ثبات و پایداری پورشه (PTM)، قفل دیفرانسیل اتوماتیک، دیفرانسیل با لغزش محدود، امکان تنظیم هوشمند زاویه نور چراغ ها، چراغ های زنون، سامانه کمکی پارک، دوربین دید عقب، ترمز پارک الکترونیکی که با فشار یک دکمه درگیر می شود، گرم کننده صندلی های عقب و جلو، فرمان و آینه های جانبی، گرم کننده شیشه جلو، پدال های از جنس استیل ضدخش، سانروف پانوراما، شیشه های سولار، ناوبری پیشرفته، تلفن، بلوتوث و هندزفری، سیستم صوتی BOSE با صفحه نمایش 7 اینچی لمسی و تعویض کننده 6 تایی، تهویه مطبوع دو ناحیه ای (4 ناحیه ای به صورت سفارشی)، ورودی برق 12 ولت، چراغ های LED قرمز رنگ که روی رودری ها و زیر صندلی عقب تعبیه شده اند و ... 


مشخصات فنی 

زیر کاپوت Cayenne GTS 2013 یک پیشرانه 8/4 لیتری 8 سیلندر خورجینی قرار دارد که از شاخصه هایی نظیر: بلوک و سر سیلندرهای آلومینیومی، سیستم انحصاری اعمال زمان بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ ها روی هر دو میل بادامک ورودی و خروجی موسوم به VarioCam Plus، سامانه سوخت پاش مستقیم، سیستم مدیریت موتور که با کد EMS SDI 3.1 شناخته می شود، سامانه کنترل حرکت سیلندرها، تراتل های الکترونیکی، سیستم توقف/ حرکت و ... بهره مند بوده و قادر به تولید 420 اسب بخار قدرت (در دور موتور 6700 rpm) و 515 نیوتن متر گشتاور (در دور موتور 3500 rpm) است که از طریق جعبه دنده روزآمد 8 سرعته تیپ ترونیک S به هر چهار چرخ منتقل می شود. قطر سیلندر در کورس پیستون این پیشرانه 96 در 83 میلی متر بوده، نسبت تراکم هوا به سوخت برای آن معادل 5/12 به یک تعریف شده و مدل مورد بحث با اتکاء به کارآیی این مجموعه، می تواند پس از 4/5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. حداکثر سرعت این مدل نیز روی 260 کیلومتر در ساعت محدود شده و طبق اعلام «پورشه»، به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش در شهر به 6/15 و در بزرگراه، فقط به 2/11 لیتر سوخت احتیاج دارد (البته به شرطی که با آن تخت گاز نروید)!


آزمایش رانندگی

پس از به حرکت درآوردن پیشرانه قدرتمند این ماشین، جعبه دنده 8 سرعته آن را درگیر کرده و به راه می افتیم. صدای خروجی از اگزوز در دور پایین موتور را می توان به غرش شیری تشبیه کرد که در قفس گرفتار شده باشد! موقعیت خوب راننده پشت فرمان و عملکرد خوب جعبه دنده، در کنار زیربندی بهینه شده و در کل پیشرفت 20 درصدی نسبت به قبل (طبق آمار)، همه و همه سواری لذت بخشی را برای GTS به ارمغان آورده اند. نسبت اکسل عقب و جلو نیز کوتاه تر شده و راندمان حرکتی خودرو با توجه به سیستم دو دیفرانسل الکترونیکی، به بالاترین حد خود رسیده است. برای ارتفاع خودرو، چند سطح در نظر گرفته شده که با توجه به شرایط مختلف قابل انتخاب هستند. همچنین، ضریب آیرودینامیک Cayenne GTS معادل 37/0 جی اعلام شده که عالی به نظر می رسد. 

پا را روی پدال گاز می فشاریم و پیشرانه تنفس طبیعی این مدل، آن چنان خوب خودرو را به جلو می راند که موفق می شویم شتاب صفر تا 100 کیلومتر را (به خاطر کیفیت بنزین و شیب مسیر) در کمی بیش از 6 ثانیه ثبت کنیم. با قرار دادن خودرو روی حالت اسپرت، شاهد تعویض سریع تر دنده ها، تغییر صدای خروجی از پیشرانه و البته میخکوب شدن در صندلی بودیم و تنها شاخصه ای که برای سرکوب شتاب گیری های جنگ طلبانه این ماشین به یاری مان آمد، سیستم ترمز قدرتمند متشکل از کالیپرهای 6 پیستونه در جلو با دیسک های 2/14 اینچی و 4 پیستونه در عقب با دیسک های 13 اینچی بود! صدای خروجی از سیستم اگزوز در تمامی دورها شنیدنی بوده و تأثیر سیستم هایی نظیر کنترل کشش و پایداری در بهبود کیفیت سواری، مشهود و غیرقابل انکار است. 



تجربه رانندگي با پورشه كاين GTS مدل 2013
تجربه رانندگي با پورشه كاين GTS مدل 2013
تجربه رانندگي با پورشه كاين GTS مدل 2013
تجربه رانندگي با پورشه كاين GTS مدل 2013


تجربه رانندگی با پورشه کاین GTS مدل ۲۰۱۳
مقاله

کد محتوا: ۱۰۶۲

ارسال: دوشنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰:۵۲

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷:۳۲

کلید واژه‌‌ها: poursche cayenne gts ۲۰۱۳ / CAYENNE ۲۰۱۳ / پورشه کاین ۲۰۱۳ / تست رانندگی کین ۲۰۱۳

نوع: مقاله

فرستنده:

منبع:

بازدید: ۵۵۰۸

زبان: پارسی

(۱ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.